abonnement Unibet Coolblue
pi_73717246
Hallo,

Zijn hier ook mensen die wonen in een leefgemeenschap of dat ooit gedaan hebben? Zo ja, wat zijn jouw ervaringen ermee?

Zelf woon ik al zo'n twintig jaar in een leefgemeenschap en binnenkort komt daar een eind aan. Voor mij zal het wonen in een "normaal" huis een compleet nieuwe ervaring worden aangezien ik geen idee heb hoe dat is. Op zich heb ik een prachtige jeugd gehad met prettige omgang met andere bewoners, gedeelde idealen m.b.t. tot het milieu, ruimte, een groot gevoel van vrijheid, etc. maar het idee te verhuizen naar een "gewone" leefomgeving trekt me zeer.

Ik ben benieuwd naar de reacties. Vragen staat uiteraard vrij.
pi_73717344
Of je hier in het goede subforum zit betwijfel ik.

iedereen denkt meteen aan een soort Amish-dorp.
Je gaat misschien niet meer gebroederlijk met alle mannen samen alle huizen schilderen terwijl de vrouwen de grote feesttafel voorbereiden, maar je buurman komt ook niet je vrouw lenen voor een nachtje

Om toch nog iets constructiefs aan te dragen: afhankelijk van hoe de sfeer met je nieuwe buren wordt, vormt dat ook wel een bepaald soort leefgemeenschap natuurlijk, alleen je bent met de gemiddelde buren wat minder close dan jij gewend was.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 15 oktober 2009 @ 16:47:28 #3
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_73718991
Tvp benieuwd hoe dit topic zich ontwikkelt
pi_73720212
tvp.. idem dito
SuperwormJim:
't is net als een natte hersenscheet, een soort van smerig remspoor in je schedel, alsof je hersenen een windje laten en je voelt gewoon 'RENNEN, DIT IS EXTREME DIARREEEEEE!!!!!'' :') :'( ;(
pi_73744767
quote:
iedereen denkt meteen aan een soort Amish-dorp.
Ik moet toegeven dat het iets conservatiefs heeft, maar zo erg is het niet hoor.
quote:
Om toch nog iets constructiefs aan te dragen: afhankelijk van hoe de sfeer met je nieuwe buren wordt, vormt dat ook wel een bepaald soort leefgemeenschap natuurlijk, alleen je bent met de gemiddelde buren wat minder close dan jij gewend was.
Voor mij is dat een pre. Zo'n leefgemeenschap kan je makkelijker door afzonderen van de rest van de maatschappij, om het zo maar even te zeggen.
pi_73748912
Waarom komt er eigenlijk een einde aan? En wat heeft je doen besluiten om nu naar een normale woning te gaan?
BlaBlaBla
pi_73752262
inderdaad,
en waarom niet iets opstarten met anderen,die wel zoiets willen?
pi_73758366
Een studentenhuis is toch ook min of meer een leefgemeenschap ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_73898797
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 14:23 schreef MarjoleinA het volgende:
Waarom komt er eigenlijk een einde aan? En wat heeft je doen besluiten om nu naar een normale woning te gaan?
Er komt geen eind aan, wel aan ons verblijf daar. De reden? Twintig jaar in een leefgemeenschap is meer dan genoeg.
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 19:14 schreef junkiexp het volgende:
Een studentenhuis is toch ook min of meer een leefgemeenschap ?
Jazeker, alleen het gemeenschappelijke zit hem dan in iets anders namelijk het studeren.


Zijn er nog anderen die in een leefgemeenschap wonen? Bij uitstel van respons mag hier wel een slotje op wat mij betreft.
pi_73901327
He, slotje is zonde! Ik weet dat je het topic met een andere insteek geopend hebt, maar ik ben ook wel benieuwd hoe de 'overstap' je bevalt en hoe je het allemaal ervaart.
pi_73902358
Ik heb vanaf mijn geboorte tot mij 18e bij mijn ouders in een centraal wonen project gewoond. Al is dit misschien niet helemaal wat jij bedoelt want ik heb het nooit zo erg als een gemeenschap gezien.

Maar er waren iets meer gezamenlijke dingen dan in een normale buurt (achtertuin, "buurthuis", fietsenschuur, werkhok etc.) en de buren gingen iets meer met elkaar om dan in een normale buurt. En wij aten bijvoorbeeld 1x per week met een aantal families samen, maar dat deed ook niet iedereen.

Als kind vond ik het in ieder geval erg gezellig, want er waren altijd andere kinderen in de buurt waarmee je spelletjes kon doen in de grote gezamenlijke tuin. En als ik nu thuis ben is het nog steeds leuk dat de menen iets meer bij elkaar betrokken zijn dan wat tegenwoordig normaal is.

Maar in wat voor soort leefgemeenschap woonde jij dan?
pi_73903835
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 01:17 schreef Bob. het volgende:
Ik heb vanaf mijn geboorte tot mij 18e bij mijn ouders in een centraal wonen project gewoond. Al is dit misschien niet helemaal wat jij bedoelt want ik heb het nooit zo erg als een gemeenschap gezien.

Maar er waren iets meer gezamenlijke dingen dan in een normale buurt (achtertuin, "buurthuis", fietsenschuur, werkhok etc.) en de buren gingen iets meer met elkaar om dan in een normale buurt. En wij aten bijvoorbeeld 1x per week met een aantal families samen, maar dat deed ook niet iedereen.

Als kind vond ik het in ieder geval erg gezellig, want er waren altijd andere kinderen in de buurt waarmee je spelletjes kon doen in de grote gezamenlijke tuin. En als ik nu thuis ben is het nog steeds leuk dat de menen iets meer bij elkaar betrokken zijn dan wat tegenwoordig normaal is.

Maar in wat voor soort leefgemeenschap woonde jij dan?
Leuk!

Onze leefgemeenschap lijkt veel op wat jij beschrijft. We wonen in een apart gebouwencomplex met daaromheen een, naar maatstaven van het bovengemiddeld grote dorp waar we gevestigd zijn, gigantische tuin. Die tuin heeft het e.e.a. geherbergd, waaronder een grote schommel, moestuintjes en een kippenhok. In vroegere tijden aten wij ook gezamenlijk eens in de week en nog steeds is er iedere dag gezamenlijk koffiedrinken/theeleuten. Ook het vieren van Sinterklaas en Kerst deden we wel gezamenlijk. Daarnaast hadden we een apart kamertje in het gebouw, de zogenaamde stilteruimte, alwaar wij kaarsjes brandden, gedichten lazen en de gezangen van Elly en Rickert beluisterden.

De sfeer is na verloop van tijd wel verandert. De oude garde, waar wij eigenlijk de laatsten van zijn, is verdwenen. De mensen die er nu wonen hebben geen weet van de beweegreden waarom we met het hele project (zo zie ik het toch) begonnen waren en dat is ook een van de redenen waarom we het zo wel mooi vinden en er een eind aan breien. Wat overblijft zijn de fotoboeken en de daaraan gekoppelde mooie herinneringen van vroeger. Aan alle mooie dingen komt een eind, dus ach, zo zwaar til ik er niet aan hoezeer het verlangen naar 'die goede oude tijd' ook levend zal blijven.
pi_74041107
grappig deze discussie..
ik woon al 23 jaar in deze gemeenschap.

www.dewonne.wordpress.com


wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
=loesje=
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:14:19 #14
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_74041198
Geen slotje, ik wil de ervaringen van TS horen!

TS, ik heb altijd de indruk van enorm veel sociale controle en weinig privacy, klopt dat? En hoeveel mensen wonen er in jouw gemeenschap?
Resistance is futile
pi_74044252
Maar iedereen batst daar met iedereen dus?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_74046941
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:14 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Geen slotje, ik wil de ervaringen van TS horen!
Over zo'n twee weken gaan we echt verhuizen, dus dan kan ik meer vertellen. Tot nu toe zijn er wel wat verschillen die in het oog springen. De belangrijkste is wel de aanzienlijke kleinere ruimtes, want we hebben/hadden niet alleen een grote tuin maar ook veel ruimte in huis (dat komt omdat we 'vaste' bewoners zijn). Meer rust ook! Het is raar maar waar. Geen spelende kinderen van andere bewoners pal onder mijn raam en minder bemoeienis van derden.
quote:
TS, ik heb altijd de indruk van enorm veel sociale controle en weinig privacy, klopt dat?


Dat klopt inderdaad wel. Hoewel je niet meteen moet denken dat we heel veel samen doen. Iedereen woont gewoon apart en een aantal gezinnen hebben een eigen toilet en douche, maar bij de meeste mensen kun je gewoon binnen lopen omdat alleen de buitendeuren op slot gaan.
quote:
En hoeveel mensen wonen er in jouw gemeenschap?
Zo'n 30. Nattevingerwerk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ribbenburg op 25-10-2009 16:52:47 ]
pi_74047393
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:10 schreef zwemmer431 het volgende:
grappig deze discussie..
ik woon al 23 jaar in deze gemeenschap.

www.dewonne.wordpress.com


[ afbeelding ]

Mag je met zo'n religieuze gemeenschap wel internetten en forums bezoeken?

Interessant filmpje stond op de website.
Dat eten aan de gemeenschap werd geschonken van de markt, gemeenschapsinkomsten uit "rommelmarkt", eigen inkomsten inleveren bij de gemeenschap e.d.
Is dat nog steeds? Want dit filmpje stamt nog uit de "guldentijd".

[ Bericht 9% gewijzigd door Yoewie op 25-10-2009 17:13:36 ]
pi_74048048
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 16:57 schreef Yoewie het volgende:

[..]


Mag je met zo'n religieuze gemeenschap wel internetten en forums bezoeken?

Interessant filmpje stond op de website.
Dat eten aan de gemeenschap werd geschonken van de markt, gemeenschapsinkomsten uit "rommelmarkt", eigen inkomsten inleveren bij de gemeenschap e.d.
Is dat nog steeds? Want dit filmpje stamt nog uit de "guldentijd".
nog steeds zo... ( we bestaan 30 jaar inmiddels, en volop aktief in eurotijd )
en je mag internetten..; en eigenlijk alles
religieus wil in ons geval niet zeggen bekrompen
we proberen met mensen van goede wil met vallen en opstaan deze idealen te verwezenlijken
wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
=loesje=
  zondag 25 oktober 2009 @ 17:22:12 #19
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74048159
TVP .

Tot voor kort was ik ook op zoek naar een plekje in een woongroep in Amersfoort.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 25 oktober 2009 @ 17:36:39 #20
259412 Seven.of.Nine
Seven volstaat. :*
pi_74048547
TS, is er ook een bepaald gedachtengoed dat je meekrijgt in de woongroep? En hoe gaat dat met bijvoorbeeld school? Allemaal dezelfde school of niet?
Resistance is futile
pi_74067735
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 13:10 schreef zwemmer431 het volgende:
grappig deze discussie..
ik woon al 23 jaar in deze gemeenschap.

www.dewonne.wordpress.com


[ afbeelding ]
Hey, dat ziet er goed er goed uit! Jullie zitten in Enschede toch? Daar ben ik wel eens geweest toen ik jonger was maar ik weet er niks meer van.

Wat grootsteedser en religieuzer dan bij ons, maar dat spreekt me wel aan. Zo te zien hebben jullie wel gedeelde waarden en idealen, dat is wat hier node gemist wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ribbenburg op 26-10-2009 07:48:29 ]
pi_74067777
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 17:36 schreef Seven.of.Nine het volgende:
TS, is er ook een bepaald gedachtengoed dat je meekrijgt in de woongroep? En hoe gaat dat met bijvoorbeeld school? Allemaal dezelfde school of niet?
Dat was wel altijd zo. Milieubewustzijn stond hoog in het vaandel. Het is meer een setje waarden: zoals zorgzaamheid en respect, naar medemens en milieu. Daarnaast was eigenlijk iedereen wel linksig politiek gezien. Maar dat is na verloop van tijd toch enigszins verwaterd.

Verder was iedereen vrij in doen en laten. Dat gold dus ook voor schoolkeuze.
pi_74067778
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 15:06 schreef MoneyTalks het volgende:
Maar iedereen batst daar met iedereen dus?
Nee.
pi_74068920
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 07:23 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

Hey, dat ziet er goed er goed uit! Jullie zitten in Enschede toch? Daar ben ik wel eens geweest toen ik jonger was maar ik weet er niks meer van.

Wat grootsteedser en religieuzer dan bij ons, maar dat spreekt me wel aan. Zo te zien hebben jullie wel gedeelde waarden en idealen, dat is wat hier node gemist wordt.
ja, enschede; leuk dat je daar eens bent geweest - of ook bij ons?
op de boven genoemde site staat ook een oud video-tje dat ondanks de belegen datum nog steeeds actueel is.
wie ben ik om aan mezelf te twijfelen?
=loesje=
  Moderator maandag 26 oktober 2009 @ 16:46:47 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')