Dat is natuurlijk onzin. Bos zit in een lastig parket, en hij moet Zalm nu uit de wind houden. Dat is zijn belang, en hij gaat helemaal niet over de schuldvraag.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, Hoogervorst en Doctors van Leeuwen waren ook VVD'ers. Dat klopt. Maar toch wil ik ZAlm echt wel het voordeel geven. Je gaf al aan dat hij een hoop regeltjes heeft afgeschaft maar er later weer op terug kwam, tot afgrijzen van zijn eigen partij. Zijn eigen partij wilde niet eens een AFM (wordt nu verzwegen door de rechtse media). Zalm is bovendien mede de DSB binnengehaald om orde op zaken te stellen. Om de bank, sinds ze in 2005 een licentie hebben, ook echt een bank te laten worden. Het is niet zomaar gezegd dat Zalm er willens en wetens aan heeft meegewerkt. Zoals Bos al zei "het gaat niet alleen om wat hij wist maar ook om wat hij deed".
Nee, het kost geen 5 miljard, ze dachten een risico te lopen tot maximaal dat bedrag, maar dat lijkt veel lager te zijn. Of de banken doen voorkomen dat ze enorm veel risico lopen met DSB om zo de prijs te drukken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:07 schreef qonmann het volgende:
Het kost 5 miljard Cynix, dat wilden de banken van de staat hebben.
(blanco cheque heette dat, Bos heeft dat geweigerd).
Ok, ik snap ook nog niet waarom één van de vriendjes binnen het kartel DSB niet heeft overgenomen, het geld zijn ze uiteindelijk toch kwijt, Het lijkt me dan ook een afrekening. Een lastpak kwijt. En de hypotheektak komt straks ergens voor een zacht prijsje in de handel.quote:Als ze failliet gaan moet het garantiesysteem (= gezamelijke banken) uiteindelijk die bedragen tot 100.000 per spaarder[ophoesten (of aanvullen tot)
Vandaar dat er wel een belang was om de DSB niet failliet te laten gaan ( vanuit de andere banken bekeken)
Het lijkt lager te zijn.. maar is dat ook zo ? (het zou kunnen hoor)quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:18 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nee, het kost geen 5 miljard, ze dachten een risico te lopen tot maximaal dat bedrag, maar dat lijkt veel lager te zijn. Of de banken doen voorkomen dat ze enorm veel risico lopen met DSB om zo de prijs te drukken.
[..]
Ok, ik snap ook nog niet waarom één van de vriendjes binnen het kartel DSB niet heeft overgenomen, het geld zijn ze uiteindelijk toch kwijt, Het lijkt me dan ook een afrekening. Een lastpak kwijt. En de hypotheektak komt straks ergens voor een zacht prijsje in de handel.
Zalm is de langstzittende minister van financiën en daarmee in feite zijn eigen opvolger. Bovendien heeft hij, in samenwerking met Wim Kok, aantoonbaar betere resultaten behaald dan vergelijkbare economieën om ons heen. Paars en het Poldermodel waren een geweldige succesformule, die Nederland van een achterstand op een voorsprong zette.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zalm was minister van financien in vette jaren, en hij heeft de economische voorspoed verbrast ...Een minister van financien doet het vooral goed wanneer zijn opvolger trots een koffertje met de rijksbegroting boven zijn hoofd kan houden.
Als ze failliet gaan mogen ze hopen dat iemand dat er voor wil geven.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:53 schreef Cynix ® het volgende:
Begrijp ik goed dat DSB nog circa 2,2 mld ¤ moet ontvangen aan hypotheekaflossingen
Niet alleen een lastpak kwijt. Zodra de rechtszaken gevoerd gaan worden m.b.t. het duperen van hypotheekhouders van DSB, heeft de gevestigde orde in de bancaire wereld er mogelijk een groot probleem bij. Er ontstaat dan namelijk jurisprudentie waaronder misstanden bij de overige (grote) banken aan het licht gebracht kan worden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:18 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nee, het kost geen 5 miljard, ze dachten een risico te lopen tot maximaal dat bedrag, maar dat lijkt veel lager te zijn. Of de banken doen voorkomen dat ze enorm veel risico lopen met DSB om zo de prijs te drukken.
[..]
Ok, ik snap ook nog niet waarom één van de vriendjes binnen het kartel DSB niet heeft overgenomen, het geld zijn ze uiteindelijk toch kwijt, Het lijkt me dan ook een afrekening. Een lastpak kwijt. En de hypotheektak komt straks ergens voor een zacht prijsje in de handel.
Lijkt me niet als DNB daar al 800 miljoen van af heeft gehaald.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als ze failliet gaan mogen ze hopen dat iemand dat er voor wil geven.
Hij kan zich dan ook niet vrijpleiten van de onnodige economische crisis van 2003. Toen deden we het aanzienlijk slechter dan de landen om ons heen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zalm is de langstzittende minister van financiën en daarmee in feite zijn eigen opvolger.
Ja, even lekker doen alsof het fenomeen conjunctuur is opgehouden te bestaan. Dat opjagen van de groei heeft zijn prijs gehad. Alleen zijn degenen die het meest profiteerden van de groei niet degenen die het meest last hadden van de keerzijde. Sterke conjunctuurbewegingen zijn denivellerend, en daar heeft Zalm voor gekozen.quote:Bovendien heeft hij, in samenwerking met Wim Kok, aantoonbaar betere resultaten behaald dan vergelijkbare economieën om ons heen.
Paars I was OK, Paars II is feest gaan vieren, dat heeft de bereikte resultaten verjubeld.quote:Paars en het Poldermodel waren een geweldige succesformule, die Nederland van een achterstand op een voorsprong zette.
Mijn punt is dus dat de schuld ten onrechte wordt gelegd bij degenen die het meest in beeld zijn, omdat zij de zaak moeten oplossen of afwikkelen. En de AFM blijft buiten schot, omdat die met de afwikkeling niks te maken heeft.quote:Er wordt in dit topic alleen maar gespeculeerd wat er de afgelopen jaren bij DSB gebeurd is, en wie de schuld krijgt ligt aan de politieke voorkeur van de user.
Maar de uitstaande hypotheekhouders zullen toch echt hun schulden moeten aflossen. En al zal er hier en daar een koopompolisje worden kwijtgescholden, de gewone aflossing op de basishypotheek zal echt door moeten gaan. Bij welke bank dan ook. Dus helemaal waardeloos kunnen die schulden nooit zijn.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:02 schreef Arcee het volgende:
Als ze failliet gaan mogen ze hopen dat iemand dat er voor wil geven.
Ja, maar in eerste instantie betekent dat wel weer minder cash voor DSB.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:24 schreef Cynix ® het volgende:
Maar de uitstaande hypotheekhouders zullen toch echt hun schulden moeten aflossen. En al zal er hier en daar een koopompolisje worden kwijtgescholden, de gewone aflossing op de basishypotheek zal echt door moeten gaan. Bij welke bank dan ook. Dus helemaal waardeloos kunnen die schulden nooit zijn.
Tja dat zou mooi zijn, maar als ze niet kunnen en de executiewaarde veel lager is dan het hypotheek bedrag etc.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:24 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Maar de uitstaande hypotheekhouders zullen toch echt hun schulden moeten aflossen.
Een hypotheek moet niet betaald worden, de vordering die verzekerd is met het hypotheekrecht. En als een huis door de eigenaar oververhypothekeerd is schiet de bank zichzelf daar ook mee in de voet.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
Die hypotheken moeten natúúrlijk betaald worden. Dát zijn de inkomsten die de curatoren moeten binnenhalen en waar de spaarder van betaald moet worden. Net zo goed als al die andere uitstaande leningen van Becam, Frisia en Postkrediet
Je bedoelt toch dat ze dan, als de klant niet meer kan aflossen, nooit meer vangen dan de executiewaarde? Als ze dat al halen dan?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:44 schreef eriksd het volgende:
Een hypotheek moet niet betaald worden, de vordering die verzekerd is met het hypotheekrecht. En als een huis door de eigenaar oververhypothekeerd is schiet de bank zichzelf daar ook mee in de voet.
Kredieten zijn veel meer.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:53 schreef Cynix ® het volgende:
Begrijp ik goed dat DSB nog circa 2,2 mld ¤ moet ontvangen aan hypotheekaflossingen en aan de andere kant ongeveer 2,0 mld moet uitkeren aan spaarders? Zeg maar grofweg op 0 uitkomt als alle verplichtingen zijn voldaan?
quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:37 schreef rja het volgende:
Ik heb het jaarverslag DSB van 2008 gelezen.
http://www.google.nl/search?q=jaar+verslag+dsb+2008&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t
Ik denk niet, dat iemand daarin trapt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
plan B is dat spaarders aandelen kopen van de DSB bank om die zo te redden.
Nou mooi niet, ik wil mijn geld terug
het gaat btw om de spaarders die sowieso achterin de rij staanquote:Op zondag 18 oktober 2009 01:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
plan B is dat spaarders aandelen kopen van de DSB bank om die zo te redden.
Nou mooi niet, ik wil mijn geld terug
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |