abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73745611
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je krijgt er ook een hoop van terug. Natuurlijk krijg je altijd wat terug als je wat in levert. In Amerika is het voorrecht om de dikke Mercedes van de directeur te aanschouwen, in Zweden zijn dat rechten voor je kinderen.
Nee, in Amerika kun je als lower middle class (en dat zijn de meeste Amerikanen) een dikke Mercedes rijden. Het was slechts een klein deel van mijn onooglijke inkomen (verdien nu twee keer zo veel), maar tot voor kort reed ik daar een Audi A6.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:56:28 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73745861
Als dat Zweedse model zo goed is, waarom nemen zweden er dan afscheid van, en waarom hebben ze ondanks de gruwelijke belastingdruk daar dan nog een staatsschuld weten op te bouwen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73746190
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

We kunnen er veel van leren. Bijvoorbeeld hoe je met oudere werknemers om gaat zonder ze minder te laten verdienen.
Precies. Want ik merk dat ook nu weer hier: wel de AOW verhogen ,maar NIETS willen doen aan de voortdurende leeftijdsdiscriminatie van werknemers door werkgevers.

Enne die 30 jaar max. voor zwaar werk? Werkgever zal ze na die periode gewoon ontslaan.

Ik hoop dat vakbeweging er niet intrapt..
pi_73746214
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als dat Zweedse model zo goed is, waarom nemen zweden er dan afscheid van, en waarom hebben ze ondanks de gruwelijke belastingdruk daar dan nog een staatsschuld weten op te bouwen?
Ze zijn wellicht verstandig om niet het kind met het badwater weg te gooien.
pi_73746484
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:05 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Precies. Want ik merk dat ook nu weer hier: wel de AOW verhogen ,maar NIETS willen doen aan de voortdurende leeftijdsdiscriminatie van werknemers door werkgevers.
Versoepel het ontslagrecht, en ik voorspel je dat er geen sprake meer van leeftijdsdiscriminatie zal zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_73746533
Zweden moet er inderdaad een beetje afstand van nemen omdat de EU hen loopt te traineren. De EU is een verschrikkelijk ondemocratisch neoliberaal verhikel. De EU zal ooit wel democratisch worden maar pas op een moment dat het kwaad al geschiedt is en de loopgraven neergezet zijn. Wat dat betreft verschillen we weinig van China.
pi_73746593
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Versoepel het ontslagrecht, en ik voorspel je dat er geen sprake meer van leeftijdsdiscriminatie zal zijn.
Ik geloof daar geen moer van...Waarom zou de discriminatie dan wel stoppen?
pi_73746594
Zelfregulering Dat is het toverwoordje wat het bedrijfsleven graag gebruikt om zo lang mogelijk overheidsingrijpen te voorkomen maar feitelijk komt er niks van terecht.

De overheid moet gewoon een sterke controlerende functie hebben op het bedrijfsleven. Laissez faire werkt niet, alles nationaliseren ook niet.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_73746622
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
Zweden moet er inderdaad een beetje afstand van nemen omdat de EU hen loopt te traineren. De EU is een verschrikkelijk ondemocratisch neoliberaal verhikel. De EU zal ooit wel democratisch worden maar pas op een moment dat het kwaad al geschiedt is en de loopgraven neergezet zijn. Wat dat betreft verschillen we weinig van China.
De EU is sowieso een gedrocht. We zijn onze soevereiniteit gewoon hartstikke kwijt.
pi_73746717
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:18 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

De EU is sowieso een gedrocht. We zijn onze soevereiniteit gewoon hartstikke kwijt.
Ja, dat ook.
pi_73746744
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik geloof daar geen moer van...Waarom zou de discriminatie dan wel stoppen?
Omdat oude mensen dan gewoon aangenomen worden, als ze geschikt zijn. In de VS worden ouderen zonder problemen aangenomen (en ontslagen). Wij hadden een elektrotechnicus van tegen de 70 in dienst, die 4 dagen per week lekker bezig was. Later nog een instrumentmaker aangenomen die bij een reorganisatie van een bedrijf in de buurt op straat was gezet. Zat tegen z'n pensioen aan, had nog drie jaar te gaan. Hij werkt nu ook 4 dagen per week, en ik zie ook hem tot z'n 70e of later doorwerken.

Werken kan ook leuk zijn - het is me een raadsel waarom iedereen doet alsof na je 60e of 65e werken de grootste straf is.
pi_73746755
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 09:04 schreef Klopkoek het volgende:
De VVD is er voor dat Bos de poeplap trekt om DSB te redden. Blijkbaar hoort dat weldegelijk bij het kapitalisme want de VVD zegt het
Niet dus. De VVD streeft geen puur kapitalisme na. Dat weet jij, dat weet ik.
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar ja, het is nu eigenlijk te laat. Zo ongeveer bijna alles is al privaat gemaakt...
Het is helemaal niet te laat. Als we willen kunnen we alle privatisering terugdraaien. Het zal geen goede beslissing zijn en erg veel kosten, maar het kan wel.
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik wilde het net zeggen. Het is het een of het ander. Er móeten keuzes worden gemaakt waardoor een partij minder goed af is dan de andere. We kunnen niet iedereen een baan met riant salaris, veel vrije tijd en exact naar de zin van de betreffende persoon geven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_73746806
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:18 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Fout. We zijn een deel van onze beslissingsmacht over onze natie kwijt. Een ander, groter deel hebben we nog.
pi_73746877
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:23 schreef waht het volgende:

[..]

Fout. We zijn een deel van onze beslissingsmacht over onze natie kwijt. Een ander, groter deel hebben we nog.
OK. Nuance. Maar weet je dan niet dat we steeds meer kwijt raken aan dat monster dat ons opslokt?
pi_73747031
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Omdat oude mensen dan gewoon aangenomen worden, als ze geschikt zijn. In de VS worden ouderen zonder problemen aangenomen (en ontslagen). Wij hadden een elektrotechnicus van tegen de 70 in dienst, die 4 dagen per week lekker bezig was. Later nog een instrumentmaker aangenomen die bij een reorganisatie van een bedrijf in de buurt op straat was gezet. Zat tegen z'n pensioen aan, had nog drie jaar te gaan. Hij werkt nu ook 4 dagen per week, en ik zie ook hem tot z'n 70e of later doorwerken.
Ik zie nog steeds geen antwoord dat de door jouw gesuggereerde link er inderdaad ook is.

Het is puur een mentaliteitskwestie, ingegeven door een cultuur. En nee, niet alles in The USA is verwerpelijk. Ik weet wel zeker dat indien het ontslagrecht wordt versoepeld dat hier niets verandert aan de situatie van leeftijdsdiscriminatie. Read my lips...
quote:
Werken kan ook leuk zijn - het is me een raadsel waarom iedereen doet alsof na je 60e of 65e werken de grootste straf is.
Nou dat raadsel is niet moeilijk te ontrafelen. Wie kan vandaag de dag nog prettig werken een sfeer van een graaikapitalisme? Hetgeen ontaard in een abnormale werkdruk? Waar alles en iedereen moet wijken voor de winstmaximalisatie?

Er is toch geen donder meer aan?
pi_73747135
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, dat ook.

Die extra laag is bovendien zeer slecht voor snelle maatregelen die de overheid moet nemen om conjuncuurpieken te dempen.

Maarja, de domme mensen hebben Keynes al zo lang ten onrechte afgeschreven. Een van de weinig visionairs als je het mij vraagt.
pi_73747149
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:25 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

OK. Nuance. Maar weet je dan niet dat we steeds meer kwijt raken aan dat monster dat ons opslokt?
Jawel, maar er zijn een aantal voordelen die kleven aan een gelijkgestemd europa. Ook nadelen, zoals dus het uit handen geven van beslissingsmacht.
pi_73747249
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:32 schreef waht het volgende:

[..]

Jawel, maar er zijn een aantal voordelen die kleven aan een gelijkgestemd europa. Ook nadelen, zoals dus het uit handen geven van beslissingsmacht.
Wat denk je wat het monster betekent voor de dynamiek als het gaat om economische vraagstukken?

Devastating.
pi_73747308
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Nou dat raadsel is niet moeilijk te ontrafelen. Wie kan vandaag de dag nog prettig werken een sfeer van een graaikapitalisme? Hetgeen ontaard in een abnormale werkdruk? Waar alles en iedereen moet wijken voor de winstmaximalisatie?

Er is toch geen donder meer aan?
Nuance, EG! Nuance!!!

Een duwtje in de goede richting: wie met minder beloning genoegen neemt, hoeft ook minder te werken.
pi_73747344
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:32 schreef waht het volgende:

[..]

En wat zijn die 'voordelen'?
pi_73747500
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:36 schreef waht het volgende:

[..]

Nuance, EG! Nuance!!!

Een duwtje in de goede richting: wie met minder beloning genoegen neemt, hoeft ook minder te werken.
En denk jij dat bedrijven staan te springen op mensen die graag een stapje terug willen doen? (demotie) > Ze zijn je dan liever kwijt dan rijk, omdat ze denken dat je dan minder gemotiveerd bent....

Ze doen al moeilijk als mensen minder willen werken tegen minder salaris (oftewel deeltijd)
pi_73747810
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

-Sterkere onderhandelingspositie tegenover <voeg hier non-EU handelspartner in>.
-Sterkere onderhandelingspositie tegenover <voeg hier non-EU mogendheid in>.
-Effectievere opsporing van criminelen. Dat zou in principe zonder EU kunnen en met verdragen, maar de EU brengt ons allen tezamen waardoor we ideeën en handelswijzen actiever met elkaar delen. Zo raken we meer bekend met elkaar en leren we meer van elkaar.
-Euro en ECB. Een internationaal financieel beleid. Had jij het niet over 'internationaal regime'?

...is wat mij nu te binnen schiet.
pi_73747992
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Stabiliteit. We hebben namelijk geen last van handelsoorlogen, echte oorlogen en andere ongein. Daarnaast extra economische groei door de vrije handel en open grenzen.
pi_73748015
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:41 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En denk jij dat bedrijven staan te springen op mensen die graag een stapje terug willen doen? (demotie) > Ze zijn je dan liever kwijt dan rijk, omdat ze denken dat je dan minder gemotiveerd bent....

Ze doen al moeilijk als mensen minder willen werken tegen minder salaris (oftewel deeltijd)
Ik denk dat veel bedrijven geen keuze meer zullen hebben. Als de babyboomers binnenkort van het arbeidstoneel verdwijnen is een parttimemedewerker veel waardevoller dan geen medewerker. Maar daarnaast zullen voor bepaalde doorstroommogelijkheden wel dingen worden verwacht, zoals bijvoorbeeld een fulltime aanstelling. Maar als men met minder genoegen neemt, zou dat niet uit hoeven maken.
pi_73748051
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:41 schreef EchtGaaf het volgende:

Het is in diverse landen (en ook bij diverse bedrijven) doodnormaal dat mensen een stapje terug doen als de hersenen of de gewrichten eea niet meer bij kunnen benen. Dat hoeft overigens niet per se bij dezelfde werkgever, kan ook bij een andere zijn. Heeft geen zak te maken met een gebrek aan motivatie (zo denk jij wellicht over die mensen, iets met de waard en gasten), maar met realisme. Verder verwijs ik naar het antwoord van waht (had geen zin om dat argument nogmaals in te tikken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')