abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73692007
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik zit met het volgende probleem:

Voor de kamer hebben we gordijnen besteld bij de HEMA. Onze gordijnen zijn 2m46 lang. De afstand van bovenkant rail tot op de plint van 4cm die op de muur zit is ook 2m46. Nu het rare (in mijn ogen) de gordijnen hangen ongeveer 4 cm boven de plint!!!

We snappen er werkelijk niets van. We hebben goed gemeten en hebben nog 2 cm van de lengte af moeten doen ivm uithangen (op aandringen van mw HEMA). Maar 2m46 = 2m46 zou je denken...

Hopelijk kan iemand ons helpen...

Groetjes Linda
pi_73692114
Hoe lang hangen de gordijnen nu en waarvan zijn ze gemaakt (welke stof).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Moderator woensdag 14 oktober 2009 @ 20:15:50 #3
9859 crew  Karina
Woman
pi_73692167
Niet dat je er iets aan hebt, maar ik heb ook een keer zoiets gehad, maar dan met lamellen en die waren te lang. SIndsdien meet ik echt niets zelf meer, dan maar iets meer betalen, want meten is schijnbaar OOK een vak.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_73692207
snelle reactie

achter hangen ze sinds zaterdag, voor sinds maandag (zelfde probleem).

materiaal gordijnen is 73% katoen, 24% polyester, 3% polyamide
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:22:01 #5
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_73692404
* eNaSnI fluistert iets over krimpen....
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_73692721
laat ik het verduidelijken:

we hebben de gordijnen opnieuw opgemeten (de gordijnen die we hebben) hangen) linkerkant ivan 1 gordijn is 2m46 en bovenkant rail tot bovenkant plint is ook 2m46, maar de gordijnen hangen er 4 cm boven.

toch iets mis gegaan met opmeten?? ik weet het niet..hebben het meerdere keren gemeten...

we kunnen ze altijd nog laten verlengen (zit dubbele zoom in) maar daarmee snap ik er nog steeds niets van...wat gaat er mis?
pi_73693072
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:30 schreef goldenstar85 het volgende:
laat ik het verduidelijken:

we hebben de gordijnen opnieuw opgemeten (de gordijnen die we hebben) hangen) linkerkant ivan 1 gordijn is 2m46 en bovenkant rail tot bovenkant plint is ook 2m46, maar de gordijnen hangen er 4 cm boven.

toch iets mis gegaan met opmeten?? ik weet het niet..hebben het meerdere keren gemeten...

we kunnen ze altijd nog laten verlengen (zit dubbele zoom in) maar daarmee snap ik er nog steeds niets van...wat gaat er mis?
Zoveel hangt katoen helaas niet uit.
Zou het even navragen waarom ze die 2 cm eraf wilden hebben.
pi_73693094
Het is de dubbele zoom
deze moet je ook meerekenen als je gordijnen besteld. 2 keer 2 cm in dit geval.
Je had dus 250cm moeten bestellen om op de plint uit te komen.

Trouwens de plooi moet je ook altijd mee rekenen in de breedte zeg maar, ze sluiten wel goed?
Volgende keer vragen /melden in of exclusief zoom en hoeveel ervoor gerekend wordt.
Erg jammer van je nieuwe gordijnen. Misschien een zoom laten verlengen? Of met een bandje een extra stukje stof eraan naaien!
het leven is een pijpkaneel, ieder zuigt en krijgt zijn deel!!
pi_73693634
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:40 schreef Swampie1 het volgende:
Misschien een zoom laten verlengen? Of met een bandje een extra stukje stof eraan naaien!
Goed idee!
pi_73694468
Je haken zitten toch niet op 2.46?
Dus de hele lengte kan geen 2.46 zijn...gezien vanaf de haken.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 14 oktober 2009 @ 22:37:01 #11
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_73698058
HEMA-gordijnen worden geleverd met verstelbare haakjes. Die zitten bij levering helemaal op de laagste stand en die kun je dus verlengen. Door"ritsen" om hem eruit te halen en dan bovenin opnieuw bevestigen op de hoogste stand.
Ik ben totaal onduidelijk denk ik, maar als je het haakje erbij pakt zie je het vanzelf.
Succes!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_73698134
JAAAAAAAAAAAAAAA, zoals BBQ Kippie zegt...
Waar zouden we zijn zonder kip!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 14 oktober 2009 @ 22:53:32 #13
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_73698764
Kip, het meest veelzijdige stukje kaas, vis!

Ik had ook HEMA-gordijnen in mijn vorige huis, prima hoor, maar we wilden nu vouwgordijnen en die hebben we elders besteld (www.hetvouwgordijntje.nl) omdat dat ernstig veel scheelde qua prijs.
Ze zijn nog niet geleverd hoor, dus kan er nog niets over zeggen verder.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_73699019
@ MI-etje: ze wilden die 2 cm eraf hebben zodat ze niet te lang zouden worden. wij vonden het raar..maar ze drongen erg aan, dus hebben we dat maar gedaan (weten er ook niet zoveel vanaf...) ze sluiten wel goed. achter perfect en voor zelfs iets te breed...

@Swampie1: rekenen ze dat met de zoom niet automatisch uit bij dat programma?? snap niet helemaal wat je bedoeld, maat wat ik nog raar vind is dat de gordijnen opgemeten 2.46 zijn en de afstand bovenkant rail bovenkant plint ook 2.46, dat zou toch ok moeten zijn (sorry dat ik het niet snap..)
ik zit er idd aan te denken de zoom te laten verlengen, maar ook nog even navragen bij HEMA, maar wil alvast iets meer erover weten

@ oblivion & BBQ-kip: ik snap het van de haakjes die heb ik namelijk nog versteld, omdat je anders te veel van de rail zag. de gordijnen komen bijna tegen het plafond en er zit geen koof voor ofzo. als ik haken op de bovenste stand doe dan zie je de hele rail zitten als de gordijnen dicht zijn en dat vind ik niet mooi. de haken zitten idd niet op 2.46. maar lager. maar ik heb gemeten van bovenkant rail en niet vanaf de plek waar de ogen zitten aan de rail. die afstand is kleiner.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 23:07:47 #15
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_73699210
Daar zeg je nu precies wat het probleem is... als je de haakjes zo hebt ingesteld dat de gordijnen tegen het plafond aan komen, zijn je gordijnen te kort. Het is normaal dat de rail enigszins zichtbaar is.
Het is overigens niet aan te raden je gordijnen op max. hoogte te hangen, want je krijgt dan een donkere streep op het plafond waar het gordijn (ongetwijfeld) langs het plafond schuurt bij openen en sluiten. Dat komt door stof/rook/baklucht/kaarsenwalm en dat ziet er echt niet mooi uit.
ik zou ze lager hangen. Stoort het je heel erg, kun je er wellicht een sierlijst voorzetten of iets.
pi_73699237
  woensdag 14 oktober 2009 @ 23:12:47 #17
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_73699391
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 23:08 schreef Xebrozius het volgende:
[ afbeelding ]

Moet meteen aan dat uitgehongerde negertje van die Geen Stijl reclame denken
pi_73699540
@ BBQ-kip: de rail zit niet direct op het plafond, maar op een plint van 0,5 cm, dus die ruimte heb ik nog over en ze schuiven niet tegen het plafond aan (had ik rekening mee gehouden).
gaan ze van de week even lager hangen en kijken hoe dat is...

wat me opvalt aan de gordijnen is dat ze bovenaan bij de plooien niet strak naar beneden hangen, maar dat het iets een bobbel in zit..kan dat ook de reden zijn dat ze korter zijn ondanks dat de hoogte vh gordijn en afstand bovenkant rail-plint idem is? zo ja..gaan ze door uithangen nog strakker hangen misschien?
pi_73700385
@goldenstar ik weet niet wat voor een programma de hema hanteert, weet alleen dat er voor gordijnen bepaalde trucjes zijn om het correct te doen.
misschien verduidelijkt het onderstaande iets van hetgeen ik bedoel:

U meet tot op de vensterbank, verwarming of vloer. Daarna trekt u 2 cm van de gemeten hoogte af, zodat uw gordijnen vrij hangen boven uw vloer, verwarming of vensterbank. Voor de zomen (10 cm boven en 15 cm beneden) telt u nog 25 cm bij de lengte op.

Ik weet dan ook niet wat je bij de zomen hebt ingegeven naast de 246 cm. DIe 2 cm korter die de hema hanteert heeft te maken met de vloer en eventuele scheefstand. Opmeten moet van bovenaf van de rails tot onderaan de vloer en dan min die 2 cm,
De plooien hebben geen invloed op de lengte. Eventueel uithangen kan maar 4 cm is veel.

Hoop dat je iets van het verhaal snapt,
Ik zou de hele zoom uit laten halen en een minimaal zoompje laten maken met eventueel lood on de puntjes.
pi_73753063
@Swampie1 ik snap het. ik heb even op de bon gekeken en ze hebben 35 cm voor zomen en hoofdje gerekend.

ik denk dat voor ons inderdaad niets anders overblijft dan de zoom uithalen en opnieuw erin laten maken. door lood in de puntjes blijft het gordijn mooier hangen (toch?). is het ook van belang ivm de kleinere zoom die gaat ontstaan?
pi_73762328
@goldenstar. Ja het lood zorgt ervoor dat het in een punt blijft hangen en niet omkrult zeg maar.

Wat ik wel vreemd vind is dat er dan toch voor de zomen genoeg berekend is en je toch nog vier cm te kort komt. Ik weet niet of je uni gordijnen hebt? Anders zou je ook nog met een mooi biesje kunnen werken aan de onderkant. Een stof die je bijvoorbeeld ook in de kussentjes kunt terug laten komen.
Vind het toch wel sneu voor je dat je gordijnen te kort zijn.
Ga je wel de zoom de zoom uitleggen kijk dan of er twee cm uit de boven en onderkant af kan. Zo heb je alsnog 4 cm.
pi_73775239
snap er inderdaad nog niets van...dus we hebben nog maar weer eens nagemeten
afstand bovenkant rail - vloer = 2m50 en gordijnen zijn 2m46...maar ze hangen 8 cm boven de grond :S

inmiddels ook hema gebeld. dat meisje snapte het ook niet, maar moet maandag weer bellen, dan is er iemand die er meer verstand van heeft en kunnen ze evt het atelier bellen. eerst maar eens kijken wat zij te zeggen heeft... ik laat nog weten hoe het is verlopen!

in ieder geval iedereen bedankt voor de tips.
pi_73883127
zo...het heeft even wat moeite gekost, maar uiteindelijk is het atelier gebeld en is er gezegd dat gordijnen lastig na te meten zijn.

ik had foto's gemaakt van hoe ze hangen (met meetlint erbij) om te laten zien dat het niet klopt.
nu mocht ik aangeven hoeveel ik de gordijnen langer wilde hebben en nu worden ze 5 cm langer gemaakt zodat ze (hopelijk) dan straks 2-3 cm boven de grond gaan hangen. en allemaal op kosten van het atelier

eerst de achterkant meegegeven en als die dan straks ok zijn voor de voorkant hetzelfde! nu even 2-3 weken geduld!
pi_73887073
Kijk dat is nog eens service!
Nu inderdaad hopen dat het goed komt. En met 5 cm verlengen is voldoende toch.
Veel succes ermee en hopelijk geniet je straks van je gordijnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')