We mogen er toch wel vanuit gaan dat iemand weet waar hij/zij al dan niet voor verzekerd is ? Hoe moet een adviseur dat weten ?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:43 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Voor wat betreft de schuld van de adviseur: enkel als ze niet melden dat de klant dubbel verzekerd is. Wanneer dat gemeld wordt en de klant gaat alsnog akkoord, is dat zijn probleem natuurlijk.
Op deze manier wordt zijn positie bij ABN wel lastig.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zijn salarisje koesteren wat ie van Dirk heeft gekregen ? Mensen zijn bereid heel wat door de vingers te zien zolang er maar een leuk salaris tegenover staat.
Dirk liep wat dat betreft met Frank de Grave tegen de verkeerde aan.
Wat hij al die tijd gedaan heeft? :quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:40 schreef Palmboom313 het volgende:
Na dit nieuwsbericht: Scheringa ontsloeg Frank de Grave. Wat heeft Zalm dan al die tijd gedaan bij DSB?
Het lijkt mij dat, wanneer je je hypo oversluit, je alle financiële stukken overlegd aan de adviseur. In die stukken staat waar je voor verzekerd bent. De adviseur heeft op zo'n moment een meldplicht.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
We mogen er toch wel vanuit gaan dat iemand weet waar hij/zij al dan niet voor verzekerd is ? Hoe moet een adviseur dat weten ?
Mja, dat gebeurt dus niet. Meestal is een salarisindicatie plus nog wat andere dingen waar ik niet 1,2,3 op kom het enige wat nodig is. Een goede adviseur zou idd alles vragen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:48 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat, wanneer je je hypo oversluit, je alle financiële stukken overlegd aan de adviseur.
Als de klant ze aanlevert wel.quote:In die stukken staat waar je voor verzekerd bent. De adviseur heeft op zo'n moment een meldplicht.
Ja dat zou ik ook zeggenquote:Net op BNR een dude van Aegon: provisies van 80+% zijn excessen in een kleine hoek van de markt.
Dat doen andere banken en adviseurs ook regelmatig. DSB is aangepakt omdat ze vaak tokkies als klanten hadden (die niet zo snel nee riepen) en ze de acceptatienormen wel erg ruim hadden staan, waardoor veel DSB-klanten een te hoge financiering hadden. Overigens zijn er hypotheekverstrekkers te vinden waarbij DSB in vergelijking uitermate braaf was.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:26 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Met de koopsompolissen was an sich niets mis. Het feit dat ze 1) bij de hypotheek werden opgeteld en 2) aan mensen werden verkocht die die zaken al verzekerd hadden, was niet ok.
Wow, zal toch niet waar zijn... Nog meer geld van overheden verdwenen in het zwarte gat van de bancaire sector...quote:Het ministerie van Binnenlandse Zaken is bezig met een bliksemonderzoek naar de eventuele DSB-tegoeden van gemeentes en provincies. Het Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft donderdag een bericht daarover in het blad Binnenlands Bestuur bevestigd.
De bedoeling is dat de resultaten van het onderzoek nog deze week naar buiten worden gebracht. Het IPO durft geen uitspraken te doen over mogelijke DSB-tegoeden van provincies.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) noemt het echter ,,niet aannemelijk'' dat Nederlandse gemeenten hun geld bij DSB zouden hebben weggezet. ,,Maar zeker weten doen we het niet'', aldus een zegsvrouw. Gemeenten hebben hun risicobeheer na de problemen met Icesave flink aangescherpt.
In de Wet Financiering Decentrale Overheden (Fido) staat dat overheden alleen geld mogen stallen bij banken met een AAA- of AA-rating. Bij banken met een zogenoemde A-rating mag dit maximaal drie maanden. Maar DSB Bank had helemaal geen rating, volgens een zegsvrouw van VNG. ,,Het is echter altijd mogelijk dat een gemeente door rood licht is gegaan.''
quote:IB-groep zoekt DSB-studenten
De IB-groep is naarstig op zoek naar studenten met een rekening bij de DSB Bank. Zij moeten zich vandaag vóór 12.00 uur melden, om verzekerd te zijn van hun studiefinanciering over de maand oktober.
De IB-groep wil een ander rekeningnummer van de studenten, zodat het geld daarop kan worden gestort. Volgens een woordvoerder zijn er tot nu toe zeker 25 studenten met een DSB-rekening, maar men verwacht dat het er meer zijn.
quote:DSB clublied: Maar liever dat nog dan het bord voor mijn kop van een Lakeman want daar word je alleen maar slechter van
Dat is toch te zien aan het rekeningnummerquote:
geen idee. Maar ze zouden sowieso hun nieuwe nummer door moeten geven.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat is toch te zien aan het rekeningnummerOf is dat tegenwoordig niet meer (reeksen per bank)?
zwak grapje, Youp kan veel beter.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/youpvanthek
[..]
nope niet meer sinds banknummerportabiliteitquote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat is toch te zien aan het rekeningnummerOf is dat tegenwoordig niet meer (reeksen per bank)?
Owja, ff vergetenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:49 schreef Stroekie het volgende:
[..]
nope niet meer sinds banknummerportabiliteit
Het probleem wat je anders krijgt, is dat ze moeten debatteren over een zaak die live besloten wordt. Als ze met z'n allen een status afspreken (bijv. failliet), debatteert dat makkelijker.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:48 schreef Zero2Nine het volgende:
Grappig dat een aantal politici in het debat het nu al hebben over het failliet van DSB. Die VVDer zei "de eerste Europese consumentenbank die daadwerkelijk is omgevallen" en nu zegt iemand (PVV) "we spreken over het failliet van DSB". Terwijl voor zover ik weet de rechter nog uitspraak moet doen.
Dat is niet meer: http://www.ibannl.org/bankrekeningnummers.phpquote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:49 schreef Stroekie het volgende:
[..]
nope niet meer sinds banknummerportabiliteit
Ik ook! Lijkt me prachtig!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:09 schreef justanick het volgende:
Toch grappig: kamerdebat is nu geschorst (Bos mag antwoorden formuleren). Ergens zit ik enorm te hopen dat in de tussentijd de rechtbank even roet in het eten gooit door DSB gewoon niet failliet te verklaren.
quote:Dirk Scheringa dreigt alles kwijt te raken
Een faillissement van de bank kan al snel leiden tot de ondergang van Beheer, zeggen ingewijden. Dat is het vehikel van Dirk Scheringa waar niet alleen de bank, maar ook de verzekeringsbedrijven en de structureel verlieslatende overige activiteiten onder vallen, zoals het museum en voetbalclub AZ.
Eerder al heeft de accountant van Ernst & Young laten weten veel bedenkingen te hebben bij de continuïteit van DSB Beheer. Hij wil pas zijn goedkeurende verklaring geven als blijkt dat Beheer zelfstandig kan blijven draaien, zonder de dividendstroom van de bank. Theoretisch zouden de verliesgevende activiteiten - in feite de liefhebberijen van Scheringa - gefinancierd kunnen worden uit de winststroom van de verzekeringsbedrijven die buiten het faillissement blijven, maar het is lang niet zeker of dat volstaat.
Boedel verkopen
In dat geval zal ook DSB Beheer op korte termijn het faillissement aanvragen, zo stellen ingewijden.
Voor Scheringa blijft er dan weinig over. De boedel van Beheer moet dan worden verkocht om de bankschulden af te lossen. De precieze omvang is niet bekend omdat er nog altijd geen jaarverslag over 2008 is gedeponeerd. Eind 2007 stond er meer dan euro 200 mln open, maar een deel daarvan is inmiddels afgelost omdat Beheer het beleid had om enkele schulden versneld af te lossen. Van de schulden is overigens euro 75 mln een schuld van Beheer aan DSB Bank.
In onderpand
Scheringa heeft grote delen van zijn activa in onderpand moeten geven voor de kredieten, die onder meer uitstaan bij Fortis en KBC. Zo rust een hypotheekrecht op het hoofdkantoor van DSB Bank aan de Dick Ketlaan in Wognum, op tal van andere onroerende goederen zoals het stadion en op een zakenvliegtuigje dat Scheringa enkele jaren geleden kocht.
Het is de vraag hoeveel de bezittingen van Beheer waard zijn bij een liquidatie, waarbij alles tegen dumpprijzen de deur uitgaat. De waarde van de schilderijen in het Scheringa Museum voor Realisme zou tussen de euro 50 mln en euro 100 mln liggen; de liquidatiewaarde is onbekend. De spelers van AZ zouden in theorie ook meer dan euro 100 mln waard zijn, maar ook hier is het gissen naar de waarde bij een boedelverkoop. De verzekeraars, die naar verluidt goed gekapitaliseerd zijn, worden geschat op een gezamenlijke waarde van euro 50 mln, in normale omstandigheden.
Aan de grond
Afhankelijk van de verkoopwaarde van deze eigendommen kan Scheringa financieel aan de grond raken bij een faillissement van DSB Beheer. Hem resten dan hooguit zijn woonhuizen en enkele andere kleinere bezittingen.
Het is niet onwaarschijnlijk dat Scheringa, die bekend staat om zijn volhardendheid zelfs als het om details gaat, zal proberen de schade te verhalen op personen en instellingen die in zijn visie de ondergang naderbij hebben gebracht. Daarbij kan het gaan om toezichthouder DNB en om Pieter Lakeman, die opriep tot een run op de bank.
Rechtbank
Voor een claim tegen DNB kan Scheringa zich beroepen op de eerste, saillante uitspraak van de rechtbank van Amsterdam, afgelopen zondagavond. Die oordeelde tot ieders verrassing dat er geen reden was voor een zogeheten noodregeling bij DSB Bank. DNB kon de noodzaak daarvan toen niet aantonen. Pas toen de volgende ochtend, na uitgelekte berichten in de ochtendbladen, de uitstroom van spaargeld versterkt doorging, viel het doek alsnog.
En dan volgende week alsnog failliet ? Laten we wel wezen, DSB is ten dode opgeschreven.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:09 schreef justanick het volgende:
Toch grappig: kamerdebat is nu geschorst (Bos mag antwoorden formuleren). Ergens zit ik enorm te hopen dat in de tussentijd de rechtbank even roet in het eten gooit door DSB gewoon niet failliet te verklaren.
Yup.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:29 schreef MikeyMo het volgende:
Ach, zo'n iemand is in no time weer op de been hoor.
Psies, Heeft geen zin om DSB te laten voortbestaan. Wellicht nog wat 'gezonds' eruit halen en that's it.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En dan volgende week alsnog failliet ? Laten we wel wezen, DSB is ten dode opgeschreven.
Maar zolang de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan vind ik het frappant om al over DSB te spreken als failliete bank. Wat RvLaak zegt kan wel, dat ze dit dus doen voor het gemak in het debat, maar het klinkt raar.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:30 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
En dan volgende week alsnog failliet ? Laten we wel wezen, DSB is ten dode opgeschreven.
Ik vind persoonlijk het debat ook wat voorbarig.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:40 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Maar zolang de rechter nog geen uitspraak heeft gedaan vind ik het frappant om al over DSB te spreken als failliete bank. Wat RvLaak zegt kan wel, dat ze dit dus doen voor het gemak in het debat, maar het klinkt raar.
Is toch ook niet reeel. Heb je dus een uur of 30 om te besluiten of je een bank eventueel over gaat nemen. Heb je toch minimaal een week voor nodig ?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:46 schreef venomsnake het volgende:
Uitspraak van de rechtzaak wordt uitgesteld volgens Radio 1.
Rechtbank geeft DSB tot vrijdag 12.00 de mogelijkheid te onderzoeken of er nog een mogelijkheid is om de bank in zijn geheel over te laten nemen.
NU.nl spreekt over donderdag 12:00 uurquote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:46 schreef venomsnake het volgende:
Uitspraak van de rechtzaak wordt uitgesteld volgens Radio 1.
Rechtbank geeft DSB tot vrijdag 12.00 de mogelijkheid te onderzoeken of er nog een mogelijkheid is om de bank in zijn geheel over te laten nemen.
Een laatste kans dus nog. Gaat het niet lukken dan zijn ze alsnog failliet.quote:AMSTERDAM - De DSB krijgt uitstel van executie. De rechtbank in Amsterdam geeft Dirk Scheringa tot vrijdagochtend twaalf uur de tijd om met een nieuwe overnamekandidaat te komen.
"De rechtbank zal DSB in de gelegenheid stellen uiterlijk vrijdag 16 oktober 12.00 uur aan de rechtbank te laten weten of een overname van DSB als geheel nog een reële en op zeer korte termijn te verwezenlijken mogelijkheid is", aldus het tussenvonnis.
Een speler? Een ELA is een noodkrediet van de centrale bank.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:46 schreef Zero2Nine het volgende:
Emergency Liquidity Assistance vanuit Europa, weer een nieuwe speler.
Maar die was nog niet eerder genoemd icm DSB... Dus in dit geval, wel een nieuwe speler.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:50 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een speler? Een ELA is een noodkrediet van de centrale bank.
Nou ja, een (voor mij) nieuwe term.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:50 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een speler? Een ELA is een noodkrediet van de centrale bank.
Jawel, de DSB had een ELA van 1 miljard gekregen die tot 14 oktober liep (7daagse lening gok ik). Dit staat in de eerste uitspraak van de R'bank inzake de noodregeling. Met zo'n ELA kun je urgente liquiditeitsproblemen afdekken, maar het is natuurlijk niet bedoeld om een structurele uitstroom van kapitaal te dichten met kortlopend nieuw krediet (Ponzi-spel). Ik neem aan dat ze een nieuwe lening nodig hadden om het te redden na 14 oktober en dat de DNB daar geen brood meer in zag. We zullen het achteraf hopelijk lezen in de arresten.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:52 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Maar die was nog niet eerder genoemd icm DSB... Dus in dit geval, wel een nieuwe speler.
a, had het vonnis dan ook niet gelezenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:55 schreef eleusis het volgende:
[..]
Jawel, de DSB had een ELA van 1 miljard gekregen die tot 14 oktober liep (7daagse lening gok ik). Dit staat in de eerste uitspraak van de R'bank inzake de noodregeling. Met zo'n ELA kun je urgente liquiditeitsproblemen afdekken, maar het is natuurlijk niet bedoeld om een structurele uitstroom van kapitaal te dichten met kortlopend nieuw krediet (Ponzi-spel). Ik neem aan dat ze een nieuwe lening nodig hadden om het te redden na 14 oktober en dat de DNB daar geen brood meer in zag. We zullen het achteraf hopelijk lezen in de arresten.
Overheid 5 miljoen bijdragen, dat gaan ze nooit doen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:07 schreef Eg_Wel het volgende:
Dus ik begrijp dat DSB nu weer, en alleen met, de "grote 5" onderhandelt.. Nou.. Kijken of de staat dan weer zonder onderpand voor 5 miljard garant moet staan zoals bij het vorige voorstel...
quote:Uitspraak
RECHTBANK ALKMAAR, NEVENZITTINGSPLAATS AMSTERDAM
Sector civiel recht
zaaknummer / rekestnummer: 440658 / FT RK 09.1837
Vonnis van 15 oktober 2009
Op 14 oktober 2009 is ter griffie van de rechtbank Amsterdam, als nevenzittingsplaats van de rechtbank Alkmaar ingekomen een verzoekschrift met rekestnummer 440658 / FT RK 09.1837van mr. R.J. Graaf Schimmelpenninck en de heer J. Kuiper, tezamen bij beschikking van deze rechtbank van 12 oktober 2009 benoemd als bewindvoerders van:
de naamloze vennootschap DSB BANK N.V.,
statutair gevestigd en kantoorhoudende te [adres],
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noordwest-Holland,
onder dossiernummer: 37088128,
hierna te noemen: DSB.
Het verzoekschrift strekt tot faillietverklaring van DSB.
1. De procedure
1.1. De rechtbank Amsterdam is als nevenzittingsplaats van de andere rechtbanken aangewezen voor zaken waarin een Noodregeling wordt toegepast. Zie het Aanwijzingsbesluit Amsterdam als nevenzittingsplaats financieel toezicht, Staatscourant 2008, 210.
1.2. Het verzoek is behandeld in raadkamer op 14 oktober 2009. Ter terechtzitting zijn verschenen de bewindvoerders mr. R.J. graaf Schimmelpenninck en de heer J. Kuiper. Namens DSB zijn verschenen mr. F.M.A. ’t Hart, de heer [persoon 1], de heer [persoon 2] en de heer [persoon 3]. Namens de Nederlandsche Bank N.V. (hierna: DNB) zijn verschenen mr. A.J. Haasjes, de heer [persoon 4] en de heer [persoon 5].
1.3. Bij die gelegenheid hebben de bewindvoerders het verzoekschrift toegelicht. Namens DSB is verweer gevoerd. DNB en de rechter-commissaris hebben het woord gevoerd. Hun standpunten worden hieronder per onderwerp weergegeven. Vervolgens is de uitspraak bepaald op heden.
2. De bevindingen van de bewindvoerders
2.1. De bewindvoerders hebben bij faxbericht van 14 oktober 2009 17:51 uur de volgende bevindingen aan de rechter-commissaris en de rechtbank medegedeeld:
“Aanvankelijk waren er in het geheel geen gegadigden, maar gisterenavond meldde zich één gegadigde om de bank in zijn totaliteit over te nemen. Met deze gegadigde hebben wij direct contact opgenomen en verzocht ons voor vandaag 12.00 uur aan te tonen financieel in staat te zijn de bank over te nemen. Vandaag om 12.16 uur heeft deze partij ons bericht af te zien van de overname van de bank. Er zijn momenteel geen andere geïnteresseerden.
Inmiddels hebben wij ons ook georiënteerd over de liquiditeit en solvabiliteit en de toestand van de boekhouding en de ict-systemen. Gebleken is dat de bank maandag jl. om 11.15 uur afgesloten is van de Nederlandse betaalsystemen. Dit legt al het betalingsverkeer stil.
Het gebrek aan gegadigden in combinatie met de problemen die de bank ondervindt bij de voortzetting van activiteiten van de bank tijdens de noodregeling hebben de bewindvoerders tot de conclusie gebracht dat er geen vooruitzicht meer is op continuïteit. Derhalve dienen de activa lager te worden gewaardeerd en dient rekening gehouden te worden met additionele verplichtingen als gevolg van de noodzakelijke liquidatie. Aldus wordt het eigen vermogen negatief. Een balans die dit toont zenden bewindvoerders u hierbij per fax.
De huidige noodregeling heeft nu verder geen zin meer. Wij adviseren de rechtbank de noodregeling in te trekken en zo spoedig mogelijk om te zetten in faillissement overeenkomstig artikel 212m Fw. Met gelijktijdige afkondiging van een afkoelingsperiode ex artikel 63a Fw.
De Nederlandsche Bank N.V. ontvangt een kopie van dit verzoek. De Nederlandsche Bank en de directie van de bank hebben wij uitgenodigd voor de zitting van vandaag om 21.00 uur.
Bij dit bericht is een geconsolideerde balans met toelichting gevoegd.
3. De beoordeling
toetsingskader
3.1. De rechtbank heeft bij beslissing van 12 oktober 2009 11.15 uur (www.rechtspraak.nl, LJN BJ9939) de noodregeling als bedoeld in artikel 3:160 Wet op het financieel toezicht (WFT) op DSB toegepast. Voor de gronden waarop dat is gebeurd wordt verwezen naar deze beslissing.
3.2. Thans verzoeken de bewindvoerders van DSB de omzetting van de noodregeling in een faillissement. Hierop is artikel 212m lid 1 van de Faillissementswet (Fw) van toepassing, dat het volgende criterium bevat: de rechtbank kan een bank waarop de noodregeling van toepassing is “… in staat van faillissement verklaren indien blijkt dat deze een negatief eigen vermogen heeft en het met de verleende machtiging te bereiken doel is verwezenlijkt of niet meer kan worden verwezenlijkt (…)”
3.3. Voor het uitspreken van een faillissement moet dus zijn voldaan aan twee vereisten: een negatief eigen vermogen en het bereikt zijn of onbereikbaar zijn van het doel van de machtiging. Op deze beide aspecten gaat de rechtbank thans in.
eigen vermogen
3.4. De bewindvoerders hebben in hun verzoekschrift het standpunt ingenomen dat het eigen vermogen van DSB thans negatief is.
Zij gaan er daarbij vanuit dat een waardering moet plaatsvinden niet op basis van ‘going concern’ maar op basis van liquidatiewaarde.
De bewindvoerders hebben de volgende herwaarderingen toegepast:
Het eigen vermogen volgens de balans per 11-10-09 op basis van going concern bedraagt
EUR 246.788.000, terwijl het eigen vermogen per die datum op liquidatiebasis EUR 344.474.000 negatief bedraagt. Het verschil is opgebouwd uit verschillende liquidatiecorrecties, die echter deels tegen elkaar wegvallen. Het liquidatieverlies heeft blijkens de door de bewindvoerders ter terechtzitting gegeven uitleg als voornaamste componenten:
- een afwaardering op de hypotheekportefeuille van
(afhankelijk van de soort hypotheken) 5 tot 15 %, in totaal EUR 303,9 mln
- liquidatiekostenvoorziening EUR 200 mln
- immateriële activa EUR 18 mln
- niet te realiseren verliescompensatie vennootschapsbelasting EUR 10 mln
- afwaardering op vordering op DSB-Beheer EUR 30 mln.
3.5. DSB betwist niet dat als wordt uitgegaan van de liquidatiewaarde, haar eigen vermogen negatief is. De door de bewindvoerders gehanteerde afwaardering is door een van de bestuurders van DSB voorzichtig genoemd. DSB heeft echter betwist dat moet worden uitgegaan van de liquidatiewaarde, omdat zij meent dat een verkoop van DSB als geheel en dus ‘going concern’ nog steeds mogelijk is.
3.6. DNB heeft zich gerefereerd aan het oordeel van de rechtbank.
3.7. De rechtbank is van oordeel dat de vraag of van een negatief eigen vermogen sprake is geheel afhangt van de vraag of voortzetting van de bank als geheel (‘going concern’’) nog mogelijk is.
de doeleinden van de machtiging - overname
3.8. In de beslissing van 12 oktober 2009 11.15 uur zijn de bewindvoerders gemachtigd “zowel tot overdracht van het geheel of een gedeelte van de verbintenissen van DSB Bank N.V. als tot gehele of gedeeltelijke liquidatie van het bedrijf van DSB Bank N.V.”
3.9. Een overname heeft thans niet plaatsgevonden, maar als een overname nog tot de mogelijkheden behoort kan één van de met de machtiging beoogde doeleinden worden bereikt en is een faillissement niet aangewezen.
3.10. De bewindvoerders hebben ter zitting een uiteenzetting gegeven over de mogelijkheden van een voortzetting van DSB in de vorm van een overname. Zij menen dat dit niet mogelijk is en wel op grond van de volgende omstandigheden:
- De Nederlandse grootbanken zijn voorafgaand aan het van toepassing worden van de noodregeling betrokken geweest bij een reddingspoging. Zij hebben in dat kader boekenonderzoek gedaan bij DSB en zijn niet bereid gebleken DSB over te nemen. Het is niet te verwachten dat zij hierop terug zullen komen.
- Vervolgens is de noodregeling van toepassing geworden. De ervaring leert dat de bewindvoerders dan op zeer korte termijn worden benaderd door belangstellende partijen. Dat is hier niet gebeurd. Uiteindelijk heeft zich op dinsdag 13 oktober 2009 één partij gemeld. De bewindvoerders hebben die partij gevraagd op zeer korte termijn aan te tonen dat zij over voldoende liquiditeiten kon beschikken. Zij hebben die partij niet gevraagd om op korte termijn een bod te doen. Die partij heeft inmiddels te kennen gegeven niet meer geïnteresseerd te zijn.
- De bewindvoerders verwachten niet dat zich nog overnamekandidaten zullen melden.
3.11. Verder hebben de bewindvoerders aangevoerd dat een faillissement tot gevolg heeft dat de verkoop van de verschillende onderdelen van de bank voortvarend ter hand kan worden genomen. Dat kan veel moeilijker tijdens de noodregeling omdat de Wet overgang ondernemingen dan van toepassing is.
Gedurende de noodregeling heeft het personeel bovendien geen werk, wat ook schade meebrengt.
Ook geldt dat voor de verkoop van bedrijfsonderdelen snel moet worden gehandeld, omdat klanten anders elders onderdak hebben gevonden. Het uitspreken van een faillissement op zo kort mogelijke termijn is daarom in het belang van de rekeninghouders en andere schuldeisers.
3.12. DSB stelt dat een overname nog wel tot de mogelijkheden behoort. De bestuurders van DSB hadden zich de samenwerking met de bewindvoerders anders voorgesteld. Er is tot op heden nauwelijks contact geweest met de bewindvoerders en er is geen gelegenheid geweest de mogelijkheden op dit punt door te spreken. Nu lijken de bewindvoerders op een faillissement af te stevenen zonder dat de overnamekansen voldoende onderzocht zijn.
Volgens DSB waren de benaderde banken niet bereid tot overname omdat zij de risico’s niet goed konden inschatten. Als DSB hen er van kan overtuigen dat de risico’s beperkt zijn tot circa EUR 85 mln, zullen de banken bereid zijn DSB alsnog te redden. Als DSB ondergaat zal dat immers ook voor de banken een aanzienlijke schade betekenen, omdat zij met elkaar de uitkeringen uit het depositogarantiestelsel moeten betalen.
DSB heeft de rechtbank enkele dagen respijt verzocht om deze mogelijkheid alsnog te onderzoeken.
3.13. DNB heeft naar voren gebracht dat er verschillende risico-inschattingen zijn gemaakt met betrekking tot de hypotheekportefeuille van DSB. Allereerst is een inschatting gemaakt van de kosten die ermee gemoeid zijn om de klanten met betalingsproblemen tegemoet te komen. Hierbij is een bedrag genoemd van circa EUR 85 mln en DSB gaat zelf ook van dat bedrag uit. Overnemende banken zullen er verder rekening mee moeten houden dat het risico bestaat dat ook de klanten die niet in betalingsmoeilijkheden verkeren, maar die hoge kosten hebben, aanspraak zullen willen maken op een vergoeding. Als hiervan wordt uitgegaan, is het bedrag waarmee rekening moet worden gehouden vele malen hoger, aldus DNB.
3.14. De rechter-commissaris heeft er op gewezen dat het iedereen in de financiële wereld in Nederland en omliggende landen bekend is dat de noodregeling op DSB van toepassing is geworden. Het is niet te verwachten dat een actieve zoektocht naar overnamekandidaten nog partijen in beeld kan brengen die zich nog niet hebben gemeld.
3.15. De rechtbank oordeelt als volgt. Voorafgaand aan de noodregeling heeft reeds gedurende tien dagen een uitgebreid onderzoek van enkele Nederlandse grote banken plaatsgevonden naar de mogelijkheden om de bank te redden. Deze banken hebben daarvan na onderzoek van de boeken van DSB afgezien. In de afgelopen dagen heeft zich slechts één gegadigde gemeld, die vervolgens aan de bewindvoerders heeft laten weten niet geïnteresseerd te zijn in overname van de bank als geheel. Naar het oordeel van de rechtbank hoeft dan ook geen rekening te worden gehouden met de mogelijkheid dat zich nu nog nieuwe gegadigden melden voor de overname van de bank als geheel. Op dit punt sluit de rechtbank zich aan bij het oordeel van de rechter-commissaris zoals verwoord onder 3.14.
3.16. DSB heeft ter zitting aangegeven niet zelf in de gelegenheid te zijn gesteld met de Nederlandse grote banken te overleggen. Zij heeft daarom een kort uitstel verzocht opdat zij bij die banken uitleg kan geven over de financiële risico’s die DSB loopt met betrekking tot de zorgplicht. Die risico’s worden door die banken volgens DSB aanzienlijk te ernstig ingeschat. Nu de rechtbank alleen hier een mogelijke kans ziet voor de voortzetting van DSB als geheel, zal DSB hiertoe in de gelegenheid worden gesteld.
3.17. Het te verlenen uitstel zal kort kunnen en moeten zijn. Het kan kort zijn omdat de benaderde banken door hun onderzoek voorafgaand aan de toepassing van de noodregeling op de hoogte zijn van de situatie bij DSB. Het moet ook kort zijn omdat de rekeninghouders en andere schuldeisers er belang bij hebben dat een faillissement wordt uitgesproken zodra vaststaat dat voortzetting van DSB als geheel niet mogelijk is.
3.18. De rechtbank zal DSB, gezien het voorafgaande, in de gelegenheid stellen uiterlijk vrijdag 16 oktober 12.00 uur aan de rechtbank te laten weten of een overname van DSB als geheel nog een reële en op zeer korte termijn te verwezenlijken mogelijkheid is.
Ook de bewindvoerders en DNB zullen op dat moment hun oordeel op dit punt moeten geven.
3.19. Indien DSB laat weten dat een overname van DSB niet tot de mogelijkheden behoort, zal de rechtbank het faillissement uitspreken.
Indien DSB laat weten hiertoe nog wel kansen te zien, zal de behandeling van het verzoek van de bewindvoerders om de noodregeling om te zetten in een faillissement worden voortgezet op vrijdag 16 oktober om 14.00 uur. Dit is opnieuw een besloten zitting; de rechtbank gaat er vanuit dat alle betrokken er evenals op 14 oktober mee zullen instemmen dat de leden van de OR aanwezig zijn.
doeleinden van de noodregeling - liquidatie
3.20. De bewindvoerders zijn tot slot ook gemachtigd tot gehele of gedeeltelijke liquidatie van het bedrijf van DSB Bank N.V. Indien komt vast te staan dat niet kan worden uitgegaan van waardering op basis van ‘going concern’, zal (verdere) liquidatie in het kader van een faillissement moeten plaatsvinden, gezien de onder 3.11 weergegeven argumenten van de bewindvoerders.
4. De beslissing
De rechtbank houdt iedere beslissing aan.
Ook nog een kleine escape dus indien het niet lukt voor morgen 12.00 uur.quote:Indien DSB laat weten hiertoe nog wel kansen te zien, zal de behandeling van het verzoek van de bewindvoerders om de noodregeling om te zetten in een faillissement worden voortgezet op vrijdag 16 oktober om 14.00 uur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |