mijn blauwe handen zijn grotendeels weer over. dat kwam vrnl omdat ik niet al te sterke polsen heb en met het handje (beitel en hamer) grote stukkien spaanplaat eruit bikte. na tijdje werd mijn pols moe en dan ging ik dus misslaan; op miijn linkerhand ipv de beitel

maar alles went en bovendien, de vloer ligt er volledig uit.
zoals het er nu uitziet:
![]()
De muur van de woonkamer naar de gang is er nu uit, evenals de '80-er jaren boog in de deur naar de keuken.
Bedoeling is om de muur recht door te trekken met 2 glazen deuren, dus er moet nog wel een stukje muur aan beide kanten opnieuw opgebouwd worden. Het lijkt zo weinig, ongeveer een meter is die muur straks teruggedrongen en gewoon rechtgetrokken met de bestaande muren maar als je er staat is het best wel veel.
![]()
Wat wel naar boven kwam (en wat we hadden verdrongen) is een gedeelte behang van de vorige eigenaar, hebben toen we er in kwamen heel snel wat extra brede banen wit behang er tegen aangegooid en nu zullen we het oude behang toch echt volledig moeten verwijderen, dus eind van de week huut ik een behangafstomer.
Waar we nu tegen aan lopen (maar wel volgens verwachting):
De verschillende electriciteitspunten, verdeling etc. De beste oplossing lijkt toch telkens weer, een verlaagd plafond.
Nadeel is dat we dat dan echt over de volledige benedenverdieping moeten doen, omdat overal alles doorloopt of met glazen deuren wordt, dus 1 kamer ofzo gaat niet werken. het is hier verhoudingsgewijs vrij laat (2.42 m ) dus de verlaging moet echt zo minimaal mogelijk. Maar het biedt wel de mooiste oplossing, ook voor inbouw verlichting en in het woonkamer gedeelte moest het toch al omdat daar een gedeeltelijk zichtbare latei zit en omdat we het projectiescherm minimaal gedeeltelijk in het plafond willen laten vallen.
Het betekent ook gewoon heel veel extra werk.
2de waar we over nadenken nu, is de muur van het halletje naar de gang. die ligt er nu grotendeels uit en wordt straks vervangen door ook een glazen deur met een stukje glas ernaast. een klein stukje muur staat nu nog. omdat de gang nu kleiner wordt, doordat we die rechttrekken en een gedeelte bij de woonkamer halen en de hal bij de voordeur verhoudingsgewijs achterlijk groot is, is het ons idee om die dus kleiner te maken, dus dat muurtje te verplaatsen. dat is het werk niet maar als we dat willen dan moet het wel nu gebeuren, voor de vloer erin gaat. we denken er nog over.
als laatste twijfelen we over hoe precies die nieuwe stukjes muur die aan weerszijden van de 2 glazen deuren komen naar de woonkamer. raar maar waar, die muur recht door trekken is het plan maar nét op een paar cm na (zeg tussen de 5 en 10 cm) komt die dus niet precies gelijk uit. aan de kant van de ronde muur komt hij iets naar binnen de woonkamer uit als we die echt helemaal recht doortrekken. dus we kijken even wat we daar mee moeten. denken nu aan dan maar met een hoekje, kunnen we in dat hoekje naar de trap toe alle schakelaars weer kwijt, zijn die ook gelijk mooi uit het zicht.
afijn, het sloopwerk beneden is voor een groot gedeelte gedaan, daar hadden we zeker nog een week extra voor gepland dus dat is erg lekker. deze week ga ik boven aan de slag, alle spullen naar 1 helft van de zolder brengen zodat ik op de 1ste verdieping alvast de wanden kaal kan maken. met de behangstomer gaat dan overal het behang eraf, zodat na het leggen van de vloer ook meteen de stucadoor kan langskomen.
dit omdat we toch weken lang de verwarming niet aan mogen ivm de nieuwe vloerverwarming en ik dus geen zin heb om dan na die periode nog steeds de bank niet in de woonkamer te kunnen zetten omdat we dan weer de kou en het vocht hebben van het hele huis gestuct, dus liever meteen door, hebben we maar 1 periode kou en vocht en leefruimte op zolder of in de garage.
vrijdag gaan we alle spullen halen voor het opbouwen van de muurtjes en het plafond beneden, daar gaan we dan vanaf vrijdag mee aan de slag.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.