Natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:57 schreef SG-sam het volgende:
[..]
Iedere handeling heeft gevolgen,
alles hangt in elkaar.
Dat dit beperkingen kent mag duidelijk zijn,
maar we creëren weldegelijk met z'n allen, onze eigen realiteit.
Bedoel je dit serieus (ik zou niet zien hoe eerlijk gezegd) of is dit weer een troll ?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:42 schreef UncleScorp het volgende:
Realiteit is realiteit en kan niet wetenschappelijk gemeten worden en bestaat dus niet.
Dat ligt eraan, je hoeft het niet wetenschappelijk te meten om te zeggen dat het "bestaat" voor jezelf?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:42 schreef UncleScorp het volgende:
Realiteit is realiteit en kan niet wetenschappelijk gemeten worden en bestaat dus niet.
Ik geloof dat rappers over die norm gaan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:44 schreef Dragorius het volgende:
Bestaat een realiteitsnorm uberhaupt?
Wil je hem even uitdiepen voor ons?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:42 schreef UncleScorp het volgende:
Hehequote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:46 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik geloof dat rappers over die norm gaan.
They be keepin' it real tenslotte
Maar als persoon A en persoon B in een ruimte staan, en persoon C ziet A en B staan. En persoon A geeft persoon B een klap.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef UncleScorp het volgende:
Realiteit is een realiteit voor een individu. Vermits realiteit niet wetenschappelijk gemeten en verklaard kan worden, kan het niet veralgemeend worden voor iedereen. Daarom besaat een algemeen geldende realiteit niet.
Yeh dat is cool maar hoe creeert iemand die zelf?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Hehe
Nou het is wel een aparte insteek, nietwaar?
Je kunt dus stellen dat "realiteitsnorm" gebonden is aan het tijdvak waarin we leven. Vroeger was het normaal ("de realiteit") dat kinderen vanaf hun 9e bijvoorbeeld gingen werken.
Nu hebben we daar wetten tegen en regels en is het niet normaal (en dus ook geen realiteit meer) binnen ons land en Europa, Amerika etc.
In andere gebieden (die dus ook een "achterstand" in culturele tijdsontwikkeling hebben, botweg gezegd) ligt dat dan weer anders, daar kan het normaal zijn en dus "de realiteit".
Bwa, voor persoon C en A is het een visuele realiteit, en voor persoon B een pijnlijke realiteit ...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:51 schreef Dragorius het volgende:
Maar als persoon A en persoon B in een ruimte staan, en persoon C ziet A en B staan. En persoon A geeft persoon B een klap.
Dan is het voor alledrie werkelijkheid en dus realiteit.
Toch?
Ik vind 't een vrij algemeen geldende realiteit dat een klap met een baksteen op je neus pijn doet.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef UncleScorp het volgende:
Realiteit is een realiteit voor een individu. Vermits realiteit niet wetenschappelijk gemeten en verklaard kan worden, kan het niet veralgemeend worden voor iedereen. Daarom besaat een algemeen geldende realiteit niet.
Genoeg, maar ik ga niet alles door elkaar doenquote:Niemand iets te zeggen over Universum, Evolutie & Bewustzijn ?
Als baby (en in mindere mate als peuter) heb je nog geen besef van "normen" en "waarden". Je wordt als het ware "clean" geboren. De realiteit (als zijnde een waardeoordeel) krijg je dus mee bij het opgroeien.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:52 schreef Flammie het volgende:
[..]
Yeh dat is cool maar hoe creeert iemand die zelf?
Ik zie de realiteit meer als hetgene dat er is, onafhankelijk van mijn aanwezigheid.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:55 schreef Dragorius het volgende:
Als baby (en in mindere mate als peuter) heb je nog geen besef van "normen" en "waarden". Je wordt als het ware "clean" geboren. De realiteit (als zijnde een waardeoordeel) krijg je dus mee bij het opgroeien.
Ook B ziet de klap aankomen, ook A "voelt" hem. Enkel C is de 'neutrale' observator al is dat ook niet correct, aangezien C never niet de aanleiding kan kennen van de klap.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:55 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Bwa, voor persoon C en A is het een visuele realiteit, en voor persoon B een pijnlijke realiteit ...
Dat heeft weldegelijk met bewustzijn te maken.quote:Niemand iets te zeggen over Universum, Evolutie & Bewustzijn want dat is toch de topic-titel ?
Precies, een ziek maar interessant sociaal experiment zou zijn om 2 kinderen bij het opgroeien anders op te voeden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:57 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik zie de realiteit meer als hetgene dat er is, onafhankelijk van mijn aanwezigheid.
Een baby leert de realiteit op de harde manier kennen - hij brand zich, hij stoot zich, hij valt - en doet zo ervaring op; bouwt zo zijn eigen beeld (interpretatie) op van de realiteit.
Maar dan rest dus de vraag > wat is de realiteit en hoe bewust zijn wij ons daarvan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:02 schreef _Led_ het volgende:
Goed idee, dat zouden ze moeten doen idd !
Alleen zijn het geen botsende realiteiten, maar botsende percepties op de realiteit.
Er zijn studies daaromtrent gedaan.. bijvoorbeeld een kind wat dove ouders heeft en valt uit het zicht van de ouders is op den duur harder (beter bestand tegen kleine pijntjes) dan een ander kind. Simpel, ouders horen het gejank niet om de haverklap.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 10:59 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Precies, een ziek maar interessant sociaal experiment zou zijn om 2 kinderen bij het opgroeien anders op te voeden.
Juichen als hij/zij ziet dat iemand zich pijn doet, schelden als hiij/zij vrolijk is.
En dan na tig jaar zet je ze samen, 2 botsende realiteiten. En dan kijken wie zich waaraan aanpast.
kom maar met de "je bent ziek in je hoofd" opmerkingengelukkig zal dit nooit zo getest worden
Zulke experimenten inderdaad, alleen gaat die van mijn wat "verder".quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:06 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er zijn studies daaromtrent gedaan.. bijvoorbeeld een kind wat dove ouders heeft en valt uit het zicht van de ouders is op den duur harder (beter bestand tegen kleine pijntjes) dan een ander kind. Simpel, ouders horen het gejank niet om de haverklap.
Maar past even niet in realiteit of bewustzijn denk ik
Wat dan wel?quote:Maar past even niet in realiteit of bewustzijn denk ik
Dat is dus de vraag die ik continu stel.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:08 schreef Bastard het volgende:
Wat is realiteit.. wanneer zeg je.. dit is de realiteit en niet in figuurlijke zin.
Wat ik voel, zie, proef, ruik.. is dat realiteit? Ik zie een tafel..ziet er solide uit.
Als ik hem onder een microscoop leg zie ik allemaal atomen vliegen.. niks solide aan, wat is er dan gebeurt met mijn realiteit?
Eigenlijk is de OP toch al redelijk uitgebreid genoeg ?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:10 schreef Bastard het volgende:
Maar misschien wil de TS zelf ons even bijschijnen.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 03:45 schreef jogy het volgende:
Mooie openingspost. Simpel en al-omvattend in de kern. Bedankt
. Mooie brainfart.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |