abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73634718
Veel topics in TRU en BNW worden vanuit een bepaalt oogpunt gepost. De meeste topics bevatten hoe krom ze soms ook kunnen klinken wel een kern van waarheid of zijn in een bepaalde samenhang te voegen. Bij sommige leden die ik zie posten vraag ik me af waarom zij hier eigenlijk posten. Gewoon als nutteloos tijdverdrijf? Willen ze er iets van opsteken? Willen ze iets toevoegen? Komen ze alleen trollen? Eigenlijk zijn dit allemaal vragen die leden zichzelf zouden moeten stellen voordat ze ergens posten. Bewustzijn is een apart iets. Hoe bewust ben je je eigenlijk van jezelf?

Ik wil deze topic beginnen met een aantal brainfarts die in mijn gedachten vaker een rol spelen, waaronder bepaalde oogpunten van hoe ik het leven zie en wat ik denk dat er toe doet. Misschien is dit wel een nieuw Brainfart & Discussie topic, aangezien er niet 1 specifiek onderwerp is dat ik wil bespreken, toch houden ze verband met elkaar. Om te beginnen wil ik een aantal stukjes uit een trip report quoten. Deze report is voor mij altijd al 1 van de beste geweest die ook ooit gelezen heb, dus ik gebruik hem graag ter onderbouwing. Voor de link naar het trip report kijk onderaan deze topic.

Faith!
quote:
What? My whole childhood I was told by my mom to have faith. I was told in church to have faith. I thought this meant forcing yourself to believe that the Bible is the literal word of God. I thought this meant praying and wishing for things really hard and hoping they come true. No. All wrong. There are no books that contain the literal word of God. The Bible and all of the ancient sacred texts are the surving accounts of people who have had mystical and spiritually profound experiences just like the one I'm having as I write this. The words of these men have since been twisted, however. They have been interpreted and re-interpreted over and over again, many times by men who had never even had a mystical experience. Meanings have been bent to fit social and cultural trends and for political conquest. The value of these books is not the words they contain, but the common underlying principle behind all of them--the original and simplest of all principles that all of the writers of the holy books sought to convey--faith.
Om te beginnen dus, geloof en religie. Zo vaak lees ik berichten, topics, discussies, whatever, over welke religie het ware geloof is. Is er wel iets als het ware geloof? Is het misschien niet zo dat als je je aansluit bij een bepaalt geloof je eigenlijk al niet meer geloofwaardig bent? We zijn toch allemaal gelijk en je aansluiten bij een bepaalde religie zorgt toch juist voor groepen? Maar als we niet bij een religie aangesloten zijn, betekent dat dan dat God niet bestaat? Moeten we dan helemaal niet meer geloven? Of wat moeten we dan eigenlijk wel doen? Wat betekend hoop hebben eigenlijk?
quote:
Faith means realizing that I exist in a world that exists within me. Faith means knowing that I am inside you and you are inside me and we are both inside a world that is inside each of us. Faith means knowing that we are all a part of the One. There's no other way it could be. How do so many brains on this planet--suspended in fluid, alone in silent darkness inside of a skull, never coming into physical contact with anything else, and incapable of experiencing anything directly--communicate and stay in constant awareness of one another? Because inside each brain is a holographic copy of the Whole created by the sense organs as they filter feed through the energetic ocean of Infinity. I am the fabricator of my own reality.
Dit is een stukje om na te gaan over hoe bewust je nou eigenlijk van jezelf bent. Waarom denk jij dat je anders bent dan die lullo die je altijd zo schuin aankijkt? Dan die lekkere chick die je niet ziet staan? Dan die gehandicapte in een rolstoel? Dan dat konijn in zijn hokkie? Waarom irriteren mensen zich zo aan elkaar? Waarom zoveel haat op de wereld?
quote:
My everyday experience of the world is dictated by my brain recognizing and interpreting everything it's been conditioned to believe to be reality and throwing everything else out. This strategy is great for simple organic evolution, but obviously physical evolution can only go so far before the most highly evolved creatures on a planet become so evolutionarily successful that we begin to destroy ourselves and our planet. We foolishly over-reproduce and overpopulate the planet causing plagues and viruses to arise. We greedily deplete the planet's resources and make war on each other over the scraps. We carelessly burn fuel, drastically disrupting the climate of the planet, causing catastrophic weather. We sythesize and ingest unnatural and inorganic preservatives, hormones, dyes, and artificial flavorings that lead to cancers and birth defects and holes in the ozone layer that create even more climactic catastrophes...

Wat zou een bewustzijnsverandering hieraan kunnen doen? Alles! Letterlijk alles! Je maakt je eigen realiteit helemaal zelf. Kies jij ervoor om in angst te leven? Of het nou bewust of onderbewust is, je kiest er zelf voor. So what? Wat nou als we ons allen instellen op alleen maar liefde en niks anders.. Speel in gedachten eens met wat voor veranderingen dit zou kunnen hebben op de wereld. Hoe dieper je het bekijkt, des te beter je kunt zien hoe makkelijk het eigenlijk wel niet is, toch is het in onze zogenaamde realiteit onwijs lastig om hier uit te komen.
quote:
So what is the solution? How can humans continue to survive now that we have reached the obvious end of physical evolution? The answer is Faith. Humans must have faith in the unlimited potentional of the One Mind, the Universal Conciousness. All things will come together for good for those who love the One and live in harmony. It is the human conciousness, therefore, that must evolve, or devolve in actuality, shedding the ego and the notion of separateness and reintegrating back into oneness with the Collective Mind of the universe, and most immediately oneness with our planet and our co-inhabitants--the earth's plants, animals, and chemicals.

This is where psychedelics come into play. For thousands and thousands of years tribes of humans lived in harmony with the rest of the planet. We accomplished this through a shamanic understanding of the conciousness of nature. Through shamanism, people gleaned ancient wisdom from certain plants, animals, and fungi. In the same way that there are chemicals inside the plants, animals, and fungi of this planet that can cure or treat any naturally occurring ailment, there are also chemicals here for the sole purpose of giving one access to the Collective Mind by dissolving the ego, the imaginary membrane around the self that tricks people into thinking that we are any different from the grass we are standing on, the water we are drinking, the air we're breathing, or the person passing us on the sidewalk.

There is only one reality. And the reality is that we are all one.
Goed, maar waarom leven we dan?

We leven om te ervaren. De eenheid zijn we toch al, we hebben juist het leven gekregen om nieuwe dingen te mogen ervaren als individu zijnde, iets wat we voor het leven dat wij als onze realiteit beschouwen nooit hebben kunnen doen. We leven op een prachtige wereld waar we dingen kunnen ervaren die we anders nooit zouden kunnen ervaren. Het leven is een geniale manier van tijdverdrijf als je het mij vraagt. Dat 'wij' het zo keihard verneuken is een ander verhaal. Status, macht, waar the fuck hebben we het over? Het leven op dit moment is 1 grote kleuterschool waar verwende koters het woord hebben. Wat moeten we dan doen? Simpelweg uit onze zogenaamde realiteit stappen.

Een quote van uit een post van UncleScorp in zijn topic 'Dolores Cannon':
quote:
Een spirituele wedergeboorte
Hij zei dat, of deze gebeurtenissen nu wel of niet veranderd worden - zelfs als het ergste zal plaatsvinden - dan zal er nog een grote spirituele geboorte over de hele wereld plaatsvinden.
Gedurende de moeilijke tijden zullen mensen individueel de mogelijkheid hebben om met zichzelf in contact te komen en zich realiseren dat materialistische waarden vals zijn. Na de 'time of troubles' zullen mensen, wanneer ze weer met elkaar gaan communiceren, merken dat anderen zich dat ook realiseren. Dat zal een grote wedergeboorte van filosofie betekenen en een versmelting van de beste aspecten van Oosterse en Westerse religies, zoals nooit eerder voorgekomen is. Het zal leiden tot een wereldwijde beweging van filosofie en spiritualiteit die in overeenstemming zal zijn met wat mensen als waar zullen aanvoelen. Dat zal het Waterman tijdperk inluiden.
Hij zei dat mensen het contact met de Bron waaruit ze voortgekomen zijn, verloren hebben en vervulling en geluk zoeken op terreinen die dat niet kunnen bieden. We denken het gevonden te hebben in moderne technologie, maar daarmee hebben we ons afgescheiden van de centrale Bron van het universum. Maar gedurende 'de time of troubles' met zijn oorlogen en rampen, zullen we ons realiseren dat de antwoorden niet liggen in technologie. Wanneer de tijd van genezing komt, zullen de mensen teruggebracht worden tot de Bron en zich realiseren vanwaar ze komen en waar hun bestemming ligt. Mensen zullen spiritueel rijper worden en zichzelf en de wereld kunnen genezen. Ze zullen dichter naar de Wachters toegroeien, Nostradamus' woord voor buitenaardse wezens, omdat ze ons al sinds de schepping hebben gadegeslagen en behoed.

Nu kom ik aan bij een stukje evolutie/bewustzijnsverandering.

Ik ga er dus vanuit dat we allemaal 1 zijn. Op het eerste plaatje zijn we op een bepaalt punt waar we nog niet bewust zijn van bijvoorbeeld een andere realiteit. Langzamerhand beginnen we te begrijpen dat er wel degelijk meer is, dat de realiteit anders is dan dat deze ons voorgespiegelt wordt. Op een bepaalt punt zijn we ons allemaal van bewust van de andere realiteit, het wordt dan tijd om ons hiernaar te gedragen en tada! Daar zijn we dan! Dit proces is altijd een vooruitgaand proces en is in principe overal en oneindig te verhalen, dus bijvoorbeeld kleinschalig als een persoonlijk gevoel als op bijvoorbeeld een hele groep en/of wereldbevolking!

Krijg nou wat! Denk je echt dat op een bepaalt moment de hele wereldbevolking als het ware overstapt? Ligt het niet veel gecompliseerder?

Ik denk niet dat heel de wereldbevolking samen overstapt en dat het inderdaad gecompliceerder ligt. Wij die het eenheidsbesef hebben creeren een behoefte. Die behoefte wordt krachtiger en krachtiger (denk aan het plaatje van de bewustzijnsverandering). De wereld blijkt op dit moment uit 1 te vallen. Macht, vrijheid, kredietcrisis, liefde, elite, tentenkampen, bewustzijnsveranderingen, allerlij gemengde gevoelens, noem het maar op, alles bij elkaar staat op springen. De elite wilt de macht houden, de mens van de vrijheid wilt zijn echte vrijheid terug. Dat zijn dus 2 behoeften, dus waarom niet een splitsing?

Als je je gedachten hierover wilt verbreden verwijs ik je graag door naar UncleScorp zijn topic Dolores Cannon. Over een eventuele splitsing zijn ook dingen terug te vinden op de 2e pagina van dat topic.

Om even op het onderwerp "The New World Order" in te gaan als extra brainfairt. De NWO kan gezien worden als de elite. Of het nou bewust is of onderbewust is maakt niet veel uit. Waarschijnlijk zijn er dan ook 2 waarheden, waarvan een gedeelte er bewust van is en een waarschijnlijk nog veel en veel groter gedeelte er zelf niet eens bewust van is. Je kan vanuit dit oogpunt de NWO ook zien als het deel van ons dat maar niet bewust wilt worden dat we het zoveel mooier met zijn allen kunnen hebben als we er maar voor open staan. Helaas is dit deel van ons (we zijn immers allemaal 1) te verslaafd aan de realiteit van macht zoals de meeste deze kennen.

Ik wou in deze topic ook nog een aandacht besteden aan drugs/psychedelics, aangezien hier veel misverstanden over verstaan. Zowel door mensen die zich hiervoor afstandig houden als voor (ex)gebruikers die bepaalde vooroordelen over effecten hebben. Ik ben echter te moe op dit moment, dus dat houden jullie nog van me tegoed! Voor de geinteresseerden nog de link naar het trip report:
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=54071

Uiteraard hoop ik dat er in deze topic veel informatie gedeelt wordt en we elkaar allemaal opweg kunnen helpen met de vragen en discussiepunten die we hebben!
pi_73635343
Je kunt ons bestaan warm bekijken, dan laat je je leiden door energie, of koud bekijken, dan laat je je leiden door de (kille) materie. De wisselwerking tussen beide is het leven. Het wordt in stand gehouden door verschil in energietoestanden, de twee uitersten zijn Energie en materie (E=mc kwadraat).

[ Bericht 0% gewijzigd door Stoomhamer op 14-10-2009 06:07:22 ]
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 01:30:09 #3
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_73636132
tvp voor morgen.
Je moeder is een hamster
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 03:45:26 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_73636938
Mooie openingspost . Simpel en al-omvattend in de kern. Bedankt . Mooie brainfart.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 07:37:11 #5
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_73637438
Mooie OP
topic met beetje diepgang mag ook wel eens ja

vanavond op mn gemak ff lezen.

"bepaalt" kan echt niet he
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 09:43:43 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73639147
Bij sommige mensen vraag ik me af wat ze met het begin van hun OP willen.
Trollen ? Mensen afzeiken met een andere mening ? Door laten schemeren dat als je het niet op argumenten kunt winnen je het maar met flauwe dooddoeners probeert ?
Willen ze uberhaupt wel een discussie, of zouden ze liever hebben dat iedereen enkel hun mening bevestigt als de enige juiste en op hun spirituele knietjes valt voor ze ?

Ik wou nu even reageren op de OP.
Dat je je realiteit helemaal zelf maakt vind ik een heel naar idee, waar ik het absoluut niet mee eens ben.
Er zijn kinderen vergast in Auschwitz die die realiteit niet zelf hebben gemaakt, die realiteit is voor ze gemaakt door heel nare mensen.
Zeggen dat je je realiteit helemaal zelf maakt vind ik een belediging naar alle mensen die in verschrikkelijke situaties terecht zijn gekomen zonder eigen schuld.
Er zijn genoeg mensen geweest die hun leven op liefde hadden gericht (zoals jij zegt), maar een Tsunami over zich heen krijgen of in de buurt woonden van Tjernobyl.

De wereld voorstellen als een plek waar enkel je eigen keuzes er toe doen - want dat is wat je zegt als je zegt dat je je realiteit helemaal zelf maakt - is veel te simpel en doet de wereld en de mensen onrecht aan.
zzz
pi_73639202
Mooi topic trippi ... hopelijk blijft het zo.

Meteen tvp voor latere reacties.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:03:14 #8
8372 Bastard
Persona non grata
pi_73650486
Laten we het gewoon nog eens proberen zonder gekaap, getroll en in de gedachtegoed van de TS.
The truth was in here.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:08:10 #9
31101 _Led_
pi_73650681
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:03 schreef Bastard het volgende:
Laten we het gewoon nog eens proberen zonder gekaap, getroll en in de gedachtegoed van de TS.
Het gedachtengoed van de TS is :
quote:
Misschien is dit wel een nieuw Brainfart & Discussie topic, aangezien er niet 1 specifiek onderwerp is dat ik wil bespreken
Ik zou het dus graag willen hebben over een in de OP aangesneden onderwerp, namelijk dat je compleet je eigen realiteit maakt...
Zou de TS eens willen uitleggen wat ie met 'eigen realiteit' bedoelt ?
zzz
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:12:44 #10
8372 Bastard
Persona non grata
pi_73650875
Ik geloof ook wel dat je ergens je eigen realiteit maakt... tot op bepaalde hoogten.
Iets wat dient te gebeuren voor jouzelf als les (karma) is iets wat je niet kunt overslaan. Je ziel heeft er zelf voor gekozen immers dat je die les zou krijgen, maar verder heb je een grote invloed op jouw en je omgeving.
Dit is ook groter te trekken, naar de mensheid, we scheppen met zn allen de wereld, ons bewustzijn veranderd door de lessen die we opgedaan hebben als mensheid.
The truth was in here.
pi_73651747
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:03 schreef Bastard het volgende:
Mogen mijn posts dan terug?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_73652181
@Bastard:

Ik denk overigens dat het geloven in zoiets als Karma voor een groot gedeelte door opvoeding bepaald is. Ik zeg niet dat het allemaal onzin is, maar meestal werkt het gewoon niet voor de westerse geest. Wij zijn over het algemeen vrij rationeel en simpele vragen (_LED_ had er een paar mooie)kunnen niet beantwoord worden zonder de hele constructie overhoop te halen. Het mooie is juist dat in de oosterse culturen niemand aan dit soort vragen denkt (door opvoeding) en er gewoon situaties zijn wat hier in het westen gebeuren zouden kunnen maar in het Oosten niet. -of er wordt anders over nagedacht-

Vandaar dat buddha zo huge is in voornamelijk zuid-oost aziatische landen. (Thailand is het land waarin buddha het meest intensief bedreven wordt overigens)
Ik stel namelijk ook meteen na de uitleg over Karma een aantal vragen en dan kijken soms mensen me aan van; huh dit heb ik nog nooit gehoord Is heel grappig
pi_73652293
TVP
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_73652880
Je creëert je eigen realiteit in de zin dat iedere ervaring uniek is voor zichzelf.
Hoe dit ervaren word is volledig afhankelijk van die persoonlijkheid.
En dus creëer je je eigen realiteit.
Niemand kan zeggen hoe jij een boom zien ervaart, men spreekt wel over kleuren, maar die kleuren zijn gewoon afspraken die gemaakt zijn. Dat wil dus niet zeggen dat het op exact de zelfde manier word ervaren.
There is no reality in the absence of observation.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:21:23 #15
31101 _Led_
pi_73652984
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 17:17 schreef Atyzze het volgende:
Je creëert je eigen realiteit in de zin dat iedere ervaring uniek is voor zichzelf.
Hoe dit ervaren word is volledig afhankelijk van die persoonlijkheid.
En dus creëer je je eigen realiteit.
Niemand kan zeggen hoe jij een boom zien ervaart, men spreekt wel over kleuren, maar die kleuren zijn gewoon afspraken die gemaakt zijn. Dat wil dus niet zeggen dat het op exact de zelfde manier word ervaren.
Dan creëer je geen realiteit, dan interpreteer je realiteit.
Toch ?
zzz
pi_73653028
tvp voor later
pi_73653221
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 17:21 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Dan creëer je geen realiteit, dan interpreteer je realiteit.
Toch ?
Goed gezien.

Je creeërt een realiteit aan de hand van je interpretaties.

Ik moet alleen het topic verder nog lezen.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:36:03 #18
31101 _Led_
pi_73653407
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 17:29 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Goed gezien.

Je creeërt een realiteit aan de hand van je interpretaties.
Nee, dat zeg ik niet, ik zeg dat je geen realiteit creeërt, de realiteit is er simpelweg.
Jij bepaalt echter zelf hoe je die realiteit interpreteert.

Wat jouw hersenen uiteindelijk horen,zien,proeven,ruiken,voelen wordt allemaal bepaald door filters - filters als je ogen, je oren, je neus, je gevoel, hoe je hersenen in elkaar zitten, etcetera.
Die gefilterde input - die interpreteer je weer, aan de hand van de kennis die je hebt.
zzz
pi_73653532
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 17:36 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet, ik zeg dat je geen realiteit creeërt, de realiteit is er simpelweg.
Jij bepaalt echter zelf hoe je die realiteit interpreteert.

Wat jouw hersenen uiteindelijk horen,zien,proeven,ruiken,voelen wordt allemaal bepaald door filters - filters als je ogen, je oren, je neus, je gevoel, hoe je hersenen in elkaar zitten, etcetera.
Die gefilterde input - die interpreteer je weer, aan de hand van de kennis die je hebt.
Hoe zit het dan met de wil binnen dit verhaal? Of hebben wij geen invloed op de realiteit?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:44:04 #20
31101 _Led_
pi_73653637
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 17:40 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de wil binnen dit verhaal? Of hebben wij geen invloed op de realiteit?
Dat is weer een heel ander verhaal.
Invloed op de realiteit oefenen we fysiek uit, door actie te ondernemen. Actie ondernemen begint natuurlijk met de wil, maar met willen alleen bereik je niks (Sorry, Secret-aanhangers ).
De hele dag in je bed liggen een ferrari te willen schiet niet op, je zult in actie moeten komen.

We hebben het hier nu dus over twee verschillende dingen :
  • het interpreteren van de realiteit
  • het beinvloeden van de realiteit.
  • zzz
    pi_73655901
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 17:36 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Iedere handeling heeft gevolgen,
    alles hangt in elkaar.

Dat dit beperkingen kent mag duidelijk zijn,
    maar we creëren weldegelijk met z'n allen, onze eigen realiteit.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2009 18:58:00 ]
    pi_73656343
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 17:44 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Dat is weer een heel ander verhaal.
    Invloed op de realiteit oefenen we fysiek uit, door actie te ondernemen. Actie ondernemen begint natuurlijk met de wil, maar met willen alleen bereik je niks (Sorry, Secret-aanhangers ).
    De hele dag in je bed liggen een ferrari te willen schiet niet op, je zult in actie moeten komen.

We hebben het hier nu dus over twee verschillende dingen :
  • het interpreteren van de realiteit
  • het beinvloeden van de realiteit.
  • Precies, onze korte discussie zorgde voor wat duidelijkheid omtrent dit verhaal.

Daarom ook een compliment voor deze post.

Echter moet ik nogsteeds de rest van het topic lezen om te weten waar het over ging. Daar heb ik helaas nog geen tijd voor gehad.

Wacht nog een vraag aan de hand deze post.

Kun je ook geestelijk actie ondernemen? Of hoe plaats jij de geest binnen dit verhaal, oftewel je denken?
    pi_73656818
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 19:11 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Precies, onze korte discussie zorgde voor wat duidelijkheid omtrent dit verhaal.

Daarom ook een compliment voor deze post.

Echter moet ik nogsteeds de rest van het topic lezen om te weten waar het over ging. Daar heb ik helaas nog geen tijd voor gehad.

Wacht nog een vraag aan de hand deze post.

Kun je ook geestelijk actie ondernemen? Of hoe plaats jij de geest binnen dit verhaal, oftewel je denken?
    We brengen onze eigen realiteit toch tot stand?
    Als je bijvoorbeeld tegen iedereen aanschopt heeft dit gevolgen op je omgeving.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2009 19:27:36 ]
    pi_73656898
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 19:26 schreef SG-sam het volgende:

[..]

We brengen onze eigen realiteit toch tot stand?
    Als je bijvoorbeeld tegen iedereen aanschopt, heeft dit gevolgen op je omgeving.
    Er was al iets, toen je geboren werd.
    pi_73657075
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 19:28 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Er was al iets, toen je geboren werd.
    Ahja .
      woensdag 14 oktober 2009 @ 10:39:32 #26
    31101 _Led_
    pi_73673962
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 18:57 schreef SG-sam het volgende:

[..]

Iedere handeling heeft gevolgen,
    alles hangt in elkaar.

Dat dit beperkingen kent mag duidelijk zijn,
    maar we creëren weldegelijk met z'n allen, onze eigen realiteit.
    Natuurlijk.
    Maar dat is wat anders dan zeggen dat een persoon compleet zijn eigen realiteit creëert.
    Je draagt wel bij aan de realiteit door je acties, maar je bent ook afhankelijk van de acties van anderen.
    (En van geluk/toeval, de wind, dieren, roep het maar)
    zzz
    pi_73674069
    Realiteit is realiteit en kan niet wetenschappelijk gemeten worden en bestaat dus niet.
    I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 10:44:12 #28
    31101 _Led_
    pi_73674120
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:42 schreef UncleScorp het volgende:
    Realiteit is realiteit en kan niet wetenschappelijk gemeten worden en bestaat dus niet.
    Bedoel je dit serieus (ik zou niet zien hoe eerlijk gezegd) of is dit weer een troll ?
    zzz
    pi_73674136
    quote:
    Dat ligt eraan, je hoeft het niet wetenschappelijk te meten om te zeggen dat het "bestaat" voor jezelf?

De dingen zoals jij ze ervaart, dat is jouw realiteit. Dat betekent niet dat het zo "is". Wat dat "is" dan is, dat is nagenoeg niet aan te geven.

Bestaat een realiteitsnorm uberhaupt?
    Mr. Prolapse 2009
    pi_73674171
    Het lijkt wat dat betreft een beetje op de " The Secret " Discussie. Dat zat ook zo vol met haken en ogen dat iemand er scheel van zag en de simpelste vragen konden toen ook niet beantwoord worden.
    Zelfs al heeft een handeling gevolgen, dan nog word deze realiteit gemaakt in samenwerking met de rest van de wereld en niet alleen door jezelf. Het heeft idd beperkingen en juist daarom is het niet mogelijk om "eventjes" je eigen realiteit te scheppen juist omdat je altijd afhankelijk bent van andere. Keuzes maken we allemaal en nergens is jouw keuze altijd de overrulende keuze.

Je kunt zeggen dat waar je nu bent, dat dit ontstaan is door alle keuzes die jezelf gemaakt hebt maar dit is gewoon te min. Het is ook zo door alle keuzes die al het andere gemaakt hebben. Dat dit niet altijd even gunstig uitpakt valt wel te zien aan de jaarlijkse slachtoffers. Daar kiest niemand zelf voor. Je kiest niet waar je geboren bent bijvoorbeeld. Sommige mensen hebben niks fouts gedaan en zijn toch al meteen de sjaak omdat ze in een hongergebied geboren zijn. Andere zijn de lul omdat ze ter wereld gezet zijn met zoveel ziektes en mankementen dat het leven vrijwel ondraaglijk is. Je kiest er niet voor waar en hoe je geboren bent. Verder kies je er ook niet voor wat andere mensen je eventueel kunnen aandoen.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 10:46:00 #31
    31101 _Led_
    pi_73674180
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:44 schreef Dragorius het volgende:
    Bestaat een realiteitsnorm uberhaupt?
    Ik geloof dat rappers over die norm gaan.
    They be keepin' it real tenslotte
    zzz
      woensdag 14 oktober 2009 @ 10:46:28 #32
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_73674193
    quote:
    Wil je hem even uitdiepen voor ons?
    The truth was in here.
    pi_73674318
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:46 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Ik geloof dat rappers over die norm gaan.
    They be keepin' it real tenslotte
    Hehe

Nou het is wel een aparte insteek, nietwaar?
    Je kunt dus stellen dat "realiteitsnorm" gebonden is aan het tijdvak waarin we leven. Vroeger was het normaal ("de realiteit") dat kinderen vanaf hun 9e bijvoorbeeld gingen werken.
    Nu hebben we daar wetten tegen en regels en is het niet normaal (en dus ook geen realiteit meer) binnen ons land en Europa, Amerika etc.

In andere gebieden (die dus ook een "achterstand" in culturele tijdsontwikkeling hebben, botweg gezegd) ligt dat dan weer anders, daar kan het normaal zijn en dus "de realiteit".
    Mr. Prolapse 2009
    pi_73674326
    Realiteit is een realiteit voor een individu. Vermits realiteit niet wetenschappelijk gemeten en verklaard kan worden, kan het niet veralgemeend worden voor iedereen. Daarom besaat een algemeen geldende realiteit niet.

Niemand iets te zeggen over Universum, Evolutie & Bewustzijn ?
    pi_73674354
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef UncleScorp het volgende:
    Realiteit is een realiteit voor een individu. Vermits realiteit niet wetenschappelijk gemeten en verklaard kan worden, kan het niet veralgemeend worden voor iedereen. Daarom besaat een algemeen geldende realiteit niet.
    Maar als persoon A en persoon B in een ruimte staan, en persoon C ziet A en B staan. En persoon A geeft persoon B een klap.

Dan is het voor alledrie werkelijkheid en dus realiteit.

Toch?
    Mr. Prolapse 2009
    pi_73674376
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Hehe

Nou het is wel een aparte insteek, nietwaar?
    Je kunt dus stellen dat "realiteitsnorm" gebonden is aan het tijdvak waarin we leven. Vroeger was het normaal ("de realiteit") dat kinderen vanaf hun 9e bijvoorbeeld gingen werken.
    Nu hebben we daar wetten tegen en regels en is het niet normaal (en dus ook geen realiteit meer) binnen ons land en Europa, Amerika etc.

In andere gebieden (die dus ook een "achterstand" in culturele tijdsontwikkeling hebben, botweg gezegd) ligt dat dan weer anders, daar kan het normaal zijn en dus "de realiteit".
    Yeh dat is cool maar hoe creeert iemand die zelf?
    pi_73674471
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:51 schreef Dragorius het volgende:
    Maar als persoon A en persoon B in een ruimte staan, en persoon C ziet A en B staan. En persoon A geeft persoon B een klap.
    Dan is het voor alledrie werkelijkheid en dus realiteit.
    Toch?
    Bwa, voor persoon C en A is het een visuele realiteit, en voor persoon B een pijnlijke realiteit ...

Niemand iets te zeggen over Universum, Evolutie & Bewustzijn want dat is toch de topic-titel ?
      woensdag 14 oktober 2009 @ 10:55:24 #38
    31101 _Led_
    pi_73674475
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:50 schreef UncleScorp het volgende:
    Ik vind 't een vrij algemeen geldende realiteit dat een klap met een baksteen op je neus pijn doet.
    quote:
    Niemand iets te zeggen over Universum, Evolutie & Bewustzijn ?
    Genoeg, maar ik ga niet alles door elkaar doen
    Maar als jij het er blijkbaar over wilt hebben zou ik zeggen - ga je gang.
    zzz
    pi_73674486
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:52 schreef Flammie het volgende:

[..]

Yeh dat is cool maar hoe creeert iemand die zelf?
    Als baby (en in mindere mate als peuter) heb je nog geen besef van "normen" en "waarden". Je wordt als het ware "clean" geboren. De realiteit (als zijnde een waardeoordeel) krijg je dus mee bij het opgroeien.

Maarrr...maarr... door bijvoorbeeld een geestesziekte, beschadiging aan de hersenen, gebruik van drugs etc. kan je perceptie (zintuiglijk gezien) veranderen maar het kan ook zijn weerslag hebben op het "gewetens-gedeelte" in je hersenen. Hierdoor krijg je dus een aangepaste versie van de realiteit zoals je die altijd hebt gekend.

Een eigen realiteit creeëren zoals je in een fantasie kan is natuurlijk een mooi fenomeen, en ik zou daar werkelijk waar geen "verklaring" voor kunnen geven.
    Mr. Prolapse 2009
      woensdag 14 oktober 2009 @ 10:57:56 #40
    31101 _Led_
    pi_73674555
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:55 schreef Dragorius het volgende:
    Als baby (en in mindere mate als peuter) heb je nog geen besef van "normen" en "waarden". Je wordt als het ware "clean" geboren. De realiteit (als zijnde een waardeoordeel) krijg je dus mee bij het opgroeien.
    Ik zie de realiteit meer als hetgene dat er is, onafhankelijk van mijn aanwezigheid.
    Een baby leert de realiteit op de harde manier kennen - hij brandt zich, hij stoot zich, hij valt - en doet zo ervaring op; bouwt zo zijn eigen beeld (interpretatie) op van de realiteit.
    zzz
    pi_73674562
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:55 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Bwa, voor persoon C en A is het een visuele realiteit, en voor persoon B een pijnlijke realiteit ...
    Ook B ziet de klap aankomen, ook A "voelt" hem. Enkel C is de 'neutrale' observator al is dat ook niet correct, aangezien C never niet de aanleiding kan kennen van de klap.
    quote:
    Niemand iets te zeggen over Universum, Evolutie & Bewustzijn want dat is toch de topic-titel ?
    Dat heeft weldegelijk met bewustzijn te maken.
    Als we als mens bewust zijn van onszelf, waarom hebben we dan de mogelijkheid emotionele gebondenheid voor een ander te voelen? Puur naar instinct gekeken is Bewustzijn een grote vijand van je oerdriften.

Zonder bewustzijn (en dus ook geen remming op het eigen gedrag) zou je bijvoorbeeld je paardriften volledig vrij zijn/haar gang kunnen laten gaan.
    Mr. Prolapse 2009
    pi_73674612
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:57 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Ik zie de realiteit meer als hetgene dat er is, onafhankelijk van mijn aanwezigheid.
    Een baby leert de realiteit op de harde manier kennen - hij brand zich, hij stoot zich, hij valt - en doet zo ervaring op; bouwt zo zijn eigen beeld (interpretatie) op van de realiteit.
    Precies, een ziek maar interessant sociaal experiment zou zijn om 2 kinderen bij het opgroeien anders op te voeden.

Juichen als hij/zij ziet dat iemand zich pijn doet, schelden als hiij/zij vrolijk is.

En dan na tig jaar zet je ze samen, 2 botsende realiteiten. En dan kijken wie zich waaraan aanpast.

kom maar met de "je bent ziek in je hoofd" opmerkingen gelukkig zal dit nooit zo getest worden
    Mr. Prolapse 2009
      woensdag 14 oktober 2009 @ 11:02:04 #43
    31101 _Led_
    pi_73674699
    Goed idee, dat zouden ze moeten doen idd !

Alleen zijn het geen botsende realiteiten, maar botsende percepties op de realiteit.
    zzz
    pi_73674781
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 11:02 schreef _Led_ het volgende:
    Goed idee, dat zouden ze moeten doen idd !

Alleen zijn het geen botsende realiteiten, maar botsende percepties op de realiteit.
    Maar dan rest dus de vraag > wat is de realiteit en hoe bewust zijn wij ons daarvan.
    Mr. Prolapse 2009
      woensdag 14 oktober 2009 @ 11:06:23 #45
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_73674826
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 10:59 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Precies, een ziek maar interessant sociaal experiment zou zijn om 2 kinderen bij het opgroeien anders op te voeden.

Juichen als hij/zij ziet dat iemand zich pijn doet, schelden als hiij/zij vrolijk is.

En dan na tig jaar zet je ze samen, 2 botsende realiteiten. En dan kijken wie zich waaraan aanpast.

kom maar met de "je bent ziek in je hoofd" opmerkingen gelukkig zal dit nooit zo getest worden
    Er zijn studies daaromtrent gedaan.. bijvoorbeeld een kind wat dove ouders heeft en valt uit het zicht van de ouders is op den duur harder (beter bestand tegen kleine pijntjes) dan een ander kind. Simpel, ouders horen het gejank niet om de haverklap.

Maar past even niet in realiteit of bewustzijn denk ik
    The truth was in here.
    pi_73674851
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 11:06 schreef Bastard het volgende:

[..]

Er zijn studies daaromtrent gedaan.. bijvoorbeeld een kind wat dove ouders heeft en valt uit het zicht van de ouders is op den duur harder (beter bestand tegen kleine pijntjes) dan een ander kind. Simpel, ouders horen het gejank niet om de haverklap.

Zulke experimenten inderdaad, alleen gaat die van mijn wat "verder".

Het toont dus aan dat ons "bewustzijn" redelijk simpel te kneden is in het begin.
    quote:
    Wat dan wel? Misschien ben ik dom hoor maar ik volg anders het onderwerp echt niet meer
    Mr. Prolapse 2009
      woensdag 14 oktober 2009 @ 11:08:35 #47
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_73674892
    Wat is realiteit.. wanneer zeg je.. dit is de realiteit en niet in figuurlijke zin.
    Wat ik voel, zie, proef, ruik.. is dat realiteit? Ik zie een tafel..ziet er solide uit.
    Als ik hem onder een microscoop leg zie ik allemaal atomen vliegen.. niks solide aan, wat is er dan gebeurt met mijn realiteit?
    The truth was in here.
      woensdag 14 oktober 2009 @ 11:10:00 #48
    8372 Bastard
    Persona non grata
    pi_73674942
    Vlgs mij bedoelde de TS iets meer verschuiving omtrent bewustzijnsniveau.. bewust zijn van het nu.. groeien naar een volgend bewustzijn. Maar misschien wil de TS zelf ons even bijschijnen.
    The truth was in here.
    pi_73674953
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 11:08 schreef Bastard het volgende:
    Wat is realiteit.. wanneer zeg je.. dit is de realiteit en niet in figuurlijke zin.
    Wat ik voel, zie, proef, ruik.. is dat realiteit? Ik zie een tafel..ziet er solide uit.
    Als ik hem onder een microscoop leg zie ik allemaal atomen vliegen.. niks solide aan, wat is er dan gebeurt met mijn realiteit?
    Dat is dus de vraag die ik continu stel.

Als je naar een mens kijkt op cellulair niveau zul je "hetzelfde" zien, toch zien we elkaar als massieve, solide figuren.

Massa is niet gebonden aan grootte etc. Een stukje "dark matter" is op theelepel grootte even "zwaar" (nog zo'n misvatting, gewicht is ook relatief en gebonden aan natuurwetten) als een gemiddelde stad.

Realiteit = raar
    Mr. Prolapse 2009
    pi_73676062
    quote:
    Op woensdag 14 oktober 2009 11:10 schreef Bastard het volgende:
    Maar misschien wil de TS zelf ons even bijschijnen.
    Eigenlijk is de OP toch al redelijk uitgebreid genoeg ?
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 03:45 schreef jogy het volgende:
    Mooie openingspost . Simpel en al-omvattend in de kern. Bedankt . Mooie brainfart.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')