abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73924814
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:06 schreef algebra het volgende:

[..]

Heb je zelf liplezen geleerd? Ik merk dat ik me doodirriteer aan mensen die hun mond verstoppen achter een kop koffie of een glas bier - dus waarschijnlijk kan ik het ook wel een beetje.

En de oorpraters, lief bedoeld, dat wel maar...
Ja ik heb het mezelf onbewust aangeleerd. Een collega waar ik vrij veel mee moet overleggen praat ook altijd achter zn kopje, dan versta ik hem dus echt niet Wat ik wel heel lang als een probleem ervaren heb, besef ik me ineens, is dat de kantine op mn werk 'hol' klinkt. Grote ruimte, weinig spullen, slecht licht ook.. Ik versta er vrij weinig van wanneer er dan meerdere conversaties bezig zijn. Ik werk er nu 3 jaar en ik moet nog steeds blozen als iemand wat zegt en ik hem niet versta, want ik weet dat als ik 'sorry wat zeg je?' zeg ik het nog niet zou kunnen verstaan. Maar ik moet zeggen dat ook dat nu een stuk beter gaat omdat ik de stemmen nu goed ken, op een of andere manier scheelt het ook of het een bekende stem is of niet. Een onbekende stem (dat merk ik ook aan de telefoon, spreek vaak dezelfde mensen) is een stuk moeilijker te verstaan.
pi_73945707
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 14:24 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

u vergeet dit ook

* http://lonelycity.nl/Lonelycity/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
Groningen (vooral jongeren doven en slechthorend)
Vond het lijstje al aardig uitgebreid, maar Groningen mag er ook wel bij hoor
pi_73952995
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 12:41 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Vond het lijstje al aardig uitgebreid, maar Groningen mag er ook wel bij hoor
Dat is nu eigenlijk nét een lijstje wat heel handig / nuttig is voor mensen die echt in gebarentaal moeten communiceren.. maar ik heb er weinig banden mee omdat het slechts een "lichte" beschadiging is.
pi_73958813
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:59 schreef algebra het volgende:

[..]

Dat is nu eigenlijk nét een lijstje wat heel handig / nuttig is voor mensen die echt in gebarentaal moeten communiceren.. maar ik heb er weinig banden mee omdat het slechts een "lichte" beschadiging is.

Dus je hebt er geen bal aan?
Maar daar komen toch ook mensen die slechthorend zijn en zonder gebaren praten?
pi_73960065
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 19:03 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Dus je hebt er geen bal aan?
Maar daar komen toch ook mensen die slechthorend zijn en zonder gebaren praten?
ik ben nog nooit in een doven/slechthorenden cafe geweest. t trekt me ook totaal niet om daar heen te gaan. Ik vind eigenlijk dat ik daar nog te goed voor hoor. Ik heb ook op gewone scholen gezeten, hoef geen speciale spraaklessen, gebarentalen of te liplezen.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 20:47:38 #31
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73962137
Nouja ik kan me hier ook nog wel even melden.
Linkeroor: doof
Rechtoor: hoor voor 90%.

Dus ik hoor eigenlijk nog wel.. alleen in mono.
pi_73964475
Ik ben ook slechthorend..
Herken veel dingen uit dit topic, zoals het irritant vinden als mensen aan mijn dove kant staan, het niet horen waar geluiden vandaan komen, het niet kunnen volgen van gesprekken door mekaar heen of met een radio aan. Dit is wel erg lastig allemaal, tenminste persoonlijk heb ik er af en toe erg moeite mee.

Het helpt wel als je aan mensen verteld dat je slechthorend bent en vooral hoe ze daarmee om moeten gaan. Je hebt ook mensen die alles harder gaan praten/schreeuwen als ze weten dat je slechthorend bent, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, langzaam en duidelijk praten helpt wel. En dus idd aan je 'goede kant' gaan staan. Maar vind 't lastig om dit gelijk aan mensen te vertellen die ik nog maar net ken, schaam me er een beetje voor ofzo. Wat ik ook irritant vind als mensen zeggen: dus je bent doof? Want het is echt wel een heel verschil of je doof of slechthorend bent, ik wil ook absoluut niet doof genoemd worden.

Maar ik leef verder ook net als de meesten in dit topic geloof ik in een wereld/omgeving met allemaal goedhorende mensen. Ben ook naar een normale basisschool en middelbare school geweest, en inmiddels studeer ik aan de VU Communicatiewetenschappen (jaja, communucatie, wat nog wel 's een probleem voor mij is )

Edit: @muisje-eliza, jij zat toch ook op het rattenforum? ik een tijd terug ook. Realiseerde ik me opeens toen ik een comment van Brenda zag staan en je profielfoto op hyves.
pi_73964974
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 21:46 schreef CheckIt het volgende:

Edit: @muisje-eliza, jij zat toch ook op het rattenforum? ik een tijd terug ook. Realiseerde ik me opeens toen ik een comment van Brenda zag staan en je profielfoto op hyves.
oh wat leuk Brenda, Janneke en ik zijn vaak in het 3FM topic te vinden alhier op FOK

*ben wel nieuwschierig wie je bent*
pi_73994873
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 21:58 schreef muisje-eliza het volgende:

[..]

oh wat leuk Brenda, Janneke en ik zijn vaak in het 3FM topic te vinden alhier op FOK

*ben wel nieuwschierig wie je bent*
Uh ja, moet ik ff denken wat m'n username op die rattenfora was hoor Nou gevonden: stanvankesteren.
Weet niet of je dat nog herkent hoor, ik las vooral mee. Ratjes heb ik inmiddels niet meer, kreeg opeens allergie bij mijn 3e en 4e ratje.

Leuk hier iemand tegen te komen van het forum die ook nog eens slechthorend is
pi_110109815
Hallo allemaal,

Ik heb een artikel geschreven over slechthorendheid (http://www.xead.nl/hoe-moet-je-omgaan-met-een-slechthorende) en ben hier erg door geinteresseerd geraakt. Ik heb nu plannen voor meer artikelen, onder andere over de ervaringen van slechthorenden. Of ze merken dat mensen raar op hen reageren, ongeduldig worden etc. Ook wil ik graag weten of deze mensen problemen hebben een baan te vinden of een relatie te beginnen en of ze zich gediscrimineerd voelen (of elke andere ervaring, ook positieve natuurlijk).

Ik heb al contact met een aantal slechthorenden die graag meewerken om dit onder de aandacht te brengen, zoals iemand zei: "Ik doe het zeker, lijkt me mooi om mee te kunnen werken aan de emancipatie van slechthorenden".

Dus bent u slechthorend of kent u iemand die het is? Zou u dan aub uw ervaringen willen delen of aan deze persoon vragen over zijn ervaringen te spreken. U kunt me een bericht sturen met uw verhaal (vermeld aub ook of u wilt dat uw naam / pseudo word genoemd in het artikel of niet).

U mag ook over uw ervaring met een slechthorende praten, als u het zelf niet bent, dus hoe u met deze persoon omgaat etc ..

Alvast heel erg bedankt, ik hoop op veel reacties!
Op zoek naar slechthorenden voor een artikel over hun ervaringen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')