abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73598929
Hallo,

Ik ben sinds ik een jaar of 24 was enigszins slechthorend en heb daarom ook een gehoorapparaat in het oor (dus je ziet er weinig van). Helaas is een gehoorapparaat niet hetzelfde als wat een bril is voor mensen met slechtere ogen - je oren zullen niet gaan functioneren op het niveau van "normale" mensen.

Ik ben nu 31 en zat een beetje rond te kijken of ik ergens sites kon vinden waar ik mensen met dezelfde problemen kan vinden. En bij voorkeur ook mensen die qua levensfase een beetje in hetzelfde schuitje zitten, dus niet de mensen met traditionele gehoorproblemen (de vijftig plussers).

Maar helaas, ik kan wel het een en ander vinden voor mensen die écht doof zijn of in de weer zijn met ingewikkelde implantaten - maar niet iets wat op mij betrekking heeft. Terwijl internet nu juist zo'n gemakkelijk medium is daarvoor.. zijn er Fokkers met vergelijkbare problemen? Ik ben benieuwd naar zaken hoe je er bij het uitgaan mee omgaat, en belemmeringen in het algemeen en tips. De term lotgenoten klinkt erg slachtofferig - en zo voel ik me niet.

PS. Ik heb een cloon aangemaakt, niet omdat ik me voor het probleem schaam - maar omdat ik mijn echte Fok accounts anoniem wil laten blijven.
pi_73598958
He, wat zeg je?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_73599256
zeg eens, waar woon je?.

in Utrecht is er een gebarencafe..
In Groningen is er clubhuis voor doven (uiteraard ook welkom voor horend)

Daar kan je misschien iemand vinden. die mee wegkomen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_73599298
waar woon je?
er is veel meer dan je denkt...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  † In Memoriam † maandag 12 oktober 2009 @ 00:40:17 #5
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_73599339
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:21 schreef algebra het volgende:
PS. Ik heb een cloon aangemaakt, niet omdat ik me voor het probleem schaam - maar omdat ik mijn echte Fok accounts anoniem wil laten blijven.
Ik heb lenzen want ik zie geen zak, jij een apparaatje want je hoort geen zak. Toch niets om je voor te schamen?
  maandag 12 oktober 2009 @ 00:41:16 #6
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_73599362
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:40 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik heb lenzen want ik zie geen zak, jij een apparaatje want je hoort geen zak. Toch niets om je voor te schamen?
Uhm, vind ik toch wel wat anders hoor.
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_73599388
Kun je de TV volgen zonder ondertitels, en telefoneren?

Ben zelf trouwens doof..
  † In Memoriam † maandag 12 oktober 2009 @ 00:43:22 #8
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_73599413
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:41 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Uhm, vind ik toch wel wat anders hoor.
Een bril dan Ik vind een gehoorapparaatje nou niet echt dat ik zeg nou nou, daar schrik ik van!
  maandag 12 oktober 2009 @ 00:44:42 #9
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_73599432
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:43 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Een bril dan Ik vind een gehoorapparaatje nou niet echt dat ik zeg nou nou, daar schrik ik van!
Nee, maar als je slechthorend bent zullen misschien bepaalde delen van communicatie in een gezelschap je ontgaan, of kun je je op b.v. een lawaaierig feestje absoluut niet redden. Dat heeft toch best wel een impact.

Wat TS al schreef:
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:21 schreef algebra het volgende:
Helaas is een gehoorapparaat niet hetzelfde als wat een bril is voor mensen met slechtere ogen - je oren zullen niet gaan functioneren op het niveau van "normale" mensen.
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
  † In Memoriam † maandag 12 oktober 2009 @ 00:47:35 #10
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_73599476
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:44 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Nee, maar als je slechthorend bent zullen misschien bepaalde delen van communicatie in een gezelschap je ontgaan, of kun je je op b.v. een lawaaierig feestje absoluut niet redden. Dat heeft toch best wel een impact.
Nou ik heb nog redelijke oren,maar op een lawaaierig feestje heb ik ook moeite met communiceren. Maar ja het is wel een probleem dat je nooit helemaal kan corrigeren.

@TS: Is er geen lotgenoten vereniging? Misschien kan je daarvan lid worden en dan kijken of daar een oproep plaatsen?
pi_73599503
Ik kan redelijk televisie kijken zonder ondertiteling, en ook mobiel bellen gaat prima. Hoewel ik regelmatig flarden mis natuurlijk en dat kan natuurlijk erg klote zijn. Maar ik ben dus niet doof of zeer slechthorend, en zal mij ook niet op gemak voelen in een gemeenschap van doven met hun eigen gebarentaal.

Er zit een groot verschil tussen een gehoorapparaat hebben en doof zijn. Hetzelfde als tussen een sterke bril hebben en blind zijn. Maar er lijkt weinig te zijn voor mensen met een lichte gehoorbeschadiging, heb ik het idee althans.
  † In Memoriam † maandag 12 oktober 2009 @ 00:50:08 #12
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_73599515
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:48 schreef algebra het volgende:
Ik kan redelijk televisie kijken zonder ondertiteling, en ook mobiel bellen gaat prima. Hoewel ik regelmatig flarden mis natuurlijk en dat kan natuurlijk erg klote zijn. Maar ik ben dus niet doof of zeer slechthorend, en zal mij ook niet op gemak voelen in een gemeenschap van doven met hun eigen gebarentaal.

Er zit een groot verschil tussen een gehoorapparaat hebben en doof zijn. Hetzelfde als tussen een sterke bril hebben en blind zijn. Maar er lijkt weinig te zijn voor mensen met een lichte gehoorbeschadiging, heb ik het idee althans.
Er zijn volgens mij wel veel mensen met tinnitus heb je daar ook last van?
pi_73599643
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 00:50 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Er zijn volgens mij wel veel mensen met tinnitus heb je daar ook last van?
Nee, van oorsuizen heb ik geen last eigenlijk.

En een lotgenotenvereniging.. tja, er is wel iets voor dove mensen maar ik ben niet doof. En de discussie aldaar gaat vooral over de waarde van de gebarentaal cultuur, de IC implantaten,.. terwijl mijn interesse meer ligt in welk café in Amsterdam beter en welke minder makkelijk communiceren. Of welke gehoorapparaten iemand heeft. Of bij welke winkel men loopt (Beter Horen, of die Schonenberg).
pi_73599671
ik weet dat er op fok mensen zijn met hoorproblemen, het staat je natuurlijk vrij hier een topic te openen over dit onderwerp
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73600137
Er is een dove/slechthorend clubhuis in a`dam..
Die ligt in zelfde straat of vlakbij aan de Heineken museum.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_73600382
Herkenbare vraag, eigenlijk, Algebra. Ten eerste is het niks om je voor te schamen.
Ik ben lawaaidoof omdat houtbewerkingsmachines vroeger ook al veel lawaai maakten, maar gehoorbescherming destijds slecht geregeld was. Niet eens zo heel lang in de herrie gestaan, maar lang genoeg blijkbaar. Ik ben drie jaar ouder dan TS.
Ik heb nu moeite met het volgen van gesprekken als er achtergrondruis is zoals een radio die iets te hard staat of mensen die er doorheen praten (soms gok je dan wat iemand zegt, en soms gok je verkeerd en sta je voor l*l). Heeft wel een beetje impact op m'n sociale leven (naar lawaaiig café gaan hoeft voor mij niet, ik versta toch niemand).
Dus, je bent niet de enige.
pi_73776404
Nou, ik schaam mezelf er ook niet voor. Hoewel ik bij het indoen en uitdoen van de apparaatjes altijd wel een beetje privacy opzoek. Al was het maar voor het irritante piepgeluid dat het produceert als je ze uitdoet..

Ik denk wel dat iedereen veel van elkaar zou kunnen opsteken over dit soort problemen. Wel of niet naar cafe's gaan, en welke cafe's zijn dan beter dan andere? En dan heb ik het over gewone cafe's en niet naar gelegenheden speciaal voor mensen met een gehoor beperking. Maar er is kennelijk geen website die daar aandacht aan besteed. Misschien moet ik er zelf maar eentje maken dan...
pi_73777853
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 13:05 schreef algebra het volgende:
Nou, ik schaam mezelf er ook niet voor. Hoewel ik bij het indoen en uitdoen van de apparaatjes altijd wel een beetje privacy opzoek. Al was het maar voor het irritante piepgeluid dat het produceert als je ze uitdoet..

Ik denk wel dat iedereen veel van elkaar zou kunnen opsteken over dit soort problemen. Wel of niet naar cafe's gaan, en welke cafe's zijn dan beter dan andere? En dan heb ik het over gewone cafe's en niet naar gelegenheden speciaal voor mensen met een gehoor beperking. Maar er is kennelijk geen website die daar aandacht aan besteed. Misschien moet ik er zelf maar eentje maken dan...
Ik vraag me af of zo'n website maken de moeite waard is: dit is ook niet bepaald een stormloop-topic....
pi_73778248
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 14:02 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ik vraag me af of zo'n website maken de moeite waard is: dit is ook niet bepaald een stormloop-topic....
Dat is ook weer waar. Als het op fok al geen aandacht trekt, dan zal het elders waarschijnlijk niet veel beter zijn..
pi_73814602
ik ben zelf (letterlijk) halfdoof. Vanaf mn geboorte doet 1 oor het niet. Er was ook geen gehoorapparaat voor te regelen, hij doet ut egewoon niet.

Een keer heb ik opgeschreven wat mij soms aan mensen irriteerd die niet half doof zijn, al die voor oordelen enzo. ik heb het hier opgeschreven. Niet te geloven hoeveel response ik hierop kreeg. Ik denk wel dat er mensen zijn die hun ervaring willen delen en of tips willen ontvangen van andere mensen die half doof zijn. Misschien een hyves (of zo iets dergelijks) opzetten? Ik wil je wel helpen ermee
pi_73814688
Ik heb iets voor je gevonden, misschien heb je er iets aan:

Café's:
* http://www.gebarencafe.nl/
Ede, Zupthen, Zwolle, Amersfoort, Kinrooi

* http://www.gebarencafe-utrecht.nl/
Utrecht

* http://www.hetbosschegebaar.nl/
Den Bosch

* http://www.gebarencafe-amersfoort.nl/
Amersfoort

* http://www.lieverdjes.net/events.php?id=40
Amsterdam

* http://www.gebarencafe-leeuwarden.nl/
Leeuwarden

Impressie Cafe's:
http://www.dovennieuws.eu/news.php?item.1949.4

En hier zijn mogelijk activiteiten te vinden:
*Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden
http://www.nvvs.nl/
pi_73911723
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:03 schreef muisje-eliza het volgende:
ik ben zelf (letterlijk) halfdoof. Vanaf mn geboorte doet 1 oor het niet. Er was ook geen gehoorapparaat voor te regelen, hij doet ut egewoon niet.

Een keer heb ik opgeschreven wat mij soms aan mensen irriteerd die niet half doof zijn, al die voor oordelen enzo. ik heb het hier opgeschreven. Niet te geloven hoeveel response ik hierop kreeg. Ik denk wel dat er mensen zijn die hun ervaring willen delen en of tips willen ontvangen van andere mensen die half doof zijn. Misschien een hyves (of zo iets dergelijks) opzetten? Ik wil je wel helpen ermee
Jah, mooi stukje. Dat is dus precies wat ik bedoel, mooie stukjes van mensen die net zo ijdel zijn als ik en wel last hebben van de beperkingen die het heeft. Zelf probeer ik waar ik ook kom altijd zittende recepties te vermijden, omdat het dan lastig is om alles te volgen. Staan, dat scheelt enorm
pi_73913248
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 13:05 schreef algebra het volgende:

Ik ben slechthorend (sedert geboorte) maar heb sinds mijn jeugd geen gehoorapparaat meer gebruikt, ik vertik het gewoon. Ja ik ben erg ijdel

Maar ik maak er verder geen probleem van (ik ben erg slechthorend, zowel links als rechts), het is nu eenmaal zo. Op mn werk staat de telefoon op zn hardst, thuis uiteraard ook. Verder is de oplossing voor mij liplezen. In een café waar harde muziek gedraaid word moet men niet in mn oor gaan staan bléren, je moet me gewoon aankijken. Verjaardagen, ik versta rustig degene die 4 meter verderop tegenover me zit, terwijl er om me heen veel geroezemoes is.. Maar alleen wanneer men me aan blijft kijken.

In een stil kantoor kun je nog zo duidelijk praten tegen me, maar wanneer we rug aan rug staan/zitten versta ik je echt niet. Mijn werkgever weet dat inmiddels, je moet ook niet tegen me beginnen te kletsen terwijl ik je nog niet aan kijk. Vaak weet ik halverwege de zin dan wel waar het over gaat, maar toch. Wel ben ik erg blij dat mijn jongste zoon tegenwoordig ondertiteling kan volgen, zodat we naar de Engelstalige versie van animatiefilms kunnen gaan, want anders versta ik er geen ruk van.
pi_73913747
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 19:06 schreef Yoewie het volgende:
Ik heb iets voor je gevonden, misschien heb je er iets aan:

Café's:
* http://www.gebarencafe.nl/
Ede, Zupthen, Zwolle, Amersfoort, Kinrooi

* http://www.gebarencafe-utrecht.nl/
Utrecht

* http://www.hetbosschegebaar.nl/
Den Bosch

* http://www.gebarencafe-amersfoort.nl/
Amersfoort

* http://www.lieverdjes.net/events.php?id=40
Amsterdam

* http://www.gebarencafe-leeuwarden.nl/
Leeuwarden

Impressie Cafe's:
http://www.dovennieuws.eu/news.php?item.1949.4

En hier zijn mogelijk activiteiten te vinden:
*Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden
http://www.nvvs.nl/
u vergeet dit ook

* http://lonelycity.nl/Lonelycity/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
Groningen (vooral jongeren doven en slechthorend)
pi_73921347
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 14:08 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Ik ben slechthorend (sedert geboorte) maar heb sinds mijn jeugd geen gehoorapparaat meer gebruikt, ik vertik het gewoon. Ja ik ben erg ijdel

Maar ik maak er verder geen probleem van (ik ben erg slechthorend, zowel links als rechts), het is nu eenmaal zo. Op mn werk staat de telefoon op zn hardst, thuis uiteraard ook. Verder is de oplossing voor mij liplezen. In een café waar harde muziek gedraaid word moet men niet in mn oor gaan staan bléren, je moet me gewoon aankijken. Verjaardagen, ik versta rustig degene die 4 meter verderop tegenover me zit, terwijl er om me heen veel geroezemoes is.. Maar alleen wanneer men me aan blijft kijken.

In een stil kantoor kun je nog zo duidelijk praten tegen me, maar wanneer we rug aan rug staan/zitten versta ik je echt niet. Mijn werkgever weet dat inmiddels, je moet ook niet tegen me beginnen te kletsen terwijl ik je nog niet aan kijk. Vaak weet ik halverwege de zin dan wel waar het over gaat, maar toch. Wel ben ik erg blij dat mijn jongste zoon tegenwoordig ondertiteling kan volgen, zodat we naar de Engelstalige versie van animatiefilms kunnen gaan, want anders versta ik er geen ruk van.
Heb je zelf liplezen geleerd? Ik merk dat ik me doodirriteer aan mensen die hun mond verstoppen achter een kop koffie of een glas bier - dus waarschijnlijk kan ik het ook wel een beetje.

En de oorpraters, lief bedoeld, dat wel maar...
pi_73924814
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 18:06 schreef algebra het volgende:

[..]

Heb je zelf liplezen geleerd? Ik merk dat ik me doodirriteer aan mensen die hun mond verstoppen achter een kop koffie of een glas bier - dus waarschijnlijk kan ik het ook wel een beetje.

En de oorpraters, lief bedoeld, dat wel maar...
Ja ik heb het mezelf onbewust aangeleerd. Een collega waar ik vrij veel mee moet overleggen praat ook altijd achter zn kopje, dan versta ik hem dus echt niet Wat ik wel heel lang als een probleem ervaren heb, besef ik me ineens, is dat de kantine op mn werk 'hol' klinkt. Grote ruimte, weinig spullen, slecht licht ook.. Ik versta er vrij weinig van wanneer er dan meerdere conversaties bezig zijn. Ik werk er nu 3 jaar en ik moet nog steeds blozen als iemand wat zegt en ik hem niet versta, want ik weet dat als ik 'sorry wat zeg je?' zeg ik het nog niet zou kunnen verstaan. Maar ik moet zeggen dat ook dat nu een stuk beter gaat omdat ik de stemmen nu goed ken, op een of andere manier scheelt het ook of het een bekende stem is of niet. Een onbekende stem (dat merk ik ook aan de telefoon, spreek vaak dezelfde mensen) is een stuk moeilijker te verstaan.
pi_73945707
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 14:24 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

u vergeet dit ook

* http://lonelycity.nl/Lonelycity/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1
Groningen (vooral jongeren doven en slechthorend)
Vond het lijstje al aardig uitgebreid, maar Groningen mag er ook wel bij hoor
pi_73952995
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 12:41 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Vond het lijstje al aardig uitgebreid, maar Groningen mag er ook wel bij hoor
Dat is nu eigenlijk nét een lijstje wat heel handig / nuttig is voor mensen die echt in gebarentaal moeten communiceren.. maar ik heb er weinig banden mee omdat het slechts een "lichte" beschadiging is.
pi_73958813
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 15:59 schreef algebra het volgende:

[..]

Dat is nu eigenlijk nét een lijstje wat heel handig / nuttig is voor mensen die echt in gebarentaal moeten communiceren.. maar ik heb er weinig banden mee omdat het slechts een "lichte" beschadiging is.

Dus je hebt er geen bal aan?
Maar daar komen toch ook mensen die slechthorend zijn en zonder gebaren praten?
pi_73960065
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 19:03 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Dus je hebt er geen bal aan?
Maar daar komen toch ook mensen die slechthorend zijn en zonder gebaren praten?
ik ben nog nooit in een doven/slechthorenden cafe geweest. t trekt me ook totaal niet om daar heen te gaan. Ik vind eigenlijk dat ik daar nog te goed voor hoor. Ik heb ook op gewone scholen gezeten, hoef geen speciale spraaklessen, gebarentalen of te liplezen.
  donderdag 22 oktober 2009 @ 20:47:38 #31
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73962137
Nouja ik kan me hier ook nog wel even melden.
Linkeroor: doof
Rechtoor: hoor voor 90%.

Dus ik hoor eigenlijk nog wel.. alleen in mono.
pi_73964475
Ik ben ook slechthorend..
Herken veel dingen uit dit topic, zoals het irritant vinden als mensen aan mijn dove kant staan, het niet horen waar geluiden vandaan komen, het niet kunnen volgen van gesprekken door mekaar heen of met een radio aan. Dit is wel erg lastig allemaal, tenminste persoonlijk heb ik er af en toe erg moeite mee.

Het helpt wel als je aan mensen verteld dat je slechthorend bent en vooral hoe ze daarmee om moeten gaan. Je hebt ook mensen die alles harder gaan praten/schreeuwen als ze weten dat je slechthorend bent, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, langzaam en duidelijk praten helpt wel. En dus idd aan je 'goede kant' gaan staan. Maar vind 't lastig om dit gelijk aan mensen te vertellen die ik nog maar net ken, schaam me er een beetje voor ofzo. Wat ik ook irritant vind als mensen zeggen: dus je bent doof? Want het is echt wel een heel verschil of je doof of slechthorend bent, ik wil ook absoluut niet doof genoemd worden.

Maar ik leef verder ook net als de meesten in dit topic geloof ik in een wereld/omgeving met allemaal goedhorende mensen. Ben ook naar een normale basisschool en middelbare school geweest, en inmiddels studeer ik aan de VU Communicatiewetenschappen (jaja, communucatie, wat nog wel 's een probleem voor mij is )

Edit: @muisje-eliza, jij zat toch ook op het rattenforum? ik een tijd terug ook. Realiseerde ik me opeens toen ik een comment van Brenda zag staan en je profielfoto op hyves.
pi_73964974
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 21:46 schreef CheckIt het volgende:

Edit: @muisje-eliza, jij zat toch ook op het rattenforum? ik een tijd terug ook. Realiseerde ik me opeens toen ik een comment van Brenda zag staan en je profielfoto op hyves.
oh wat leuk Brenda, Janneke en ik zijn vaak in het 3FM topic te vinden alhier op FOK

*ben wel nieuwschierig wie je bent*
pi_73994873
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 21:58 schreef muisje-eliza het volgende:

[..]

oh wat leuk Brenda, Janneke en ik zijn vaak in het 3FM topic te vinden alhier op FOK

*ben wel nieuwschierig wie je bent*
Uh ja, moet ik ff denken wat m'n username op die rattenfora was hoor Nou gevonden: stanvankesteren.
Weet niet of je dat nog herkent hoor, ik las vooral mee. Ratjes heb ik inmiddels niet meer, kreeg opeens allergie bij mijn 3e en 4e ratje.

Leuk hier iemand tegen te komen van het forum die ook nog eens slechthorend is
pi_110109815
Hallo allemaal,

Ik heb een artikel geschreven over slechthorendheid (http://www.xead.nl/hoe-moet-je-omgaan-met-een-slechthorende) en ben hier erg door geinteresseerd geraakt. Ik heb nu plannen voor meer artikelen, onder andere over de ervaringen van slechthorenden. Of ze merken dat mensen raar op hen reageren, ongeduldig worden etc. Ook wil ik graag weten of deze mensen problemen hebben een baan te vinden of een relatie te beginnen en of ze zich gediscrimineerd voelen (of elke andere ervaring, ook positieve natuurlijk).

Ik heb al contact met een aantal slechthorenden die graag meewerken om dit onder de aandacht te brengen, zoals iemand zei: "Ik doe het zeker, lijkt me mooi om mee te kunnen werken aan de emancipatie van slechthorenden".

Dus bent u slechthorend of kent u iemand die het is? Zou u dan aub uw ervaringen willen delen of aan deze persoon vragen over zijn ervaringen te spreken. U kunt me een bericht sturen met uw verhaal (vermeld aub ook of u wilt dat uw naam / pseudo word genoemd in het artikel of niet).

U mag ook over uw ervaring met een slechthorende praten, als u het zelf niet bent, dus hoe u met deze persoon omgaat etc ..

Alvast heel erg bedankt, ik hoop op veel reacties!
Op zoek naar slechthorenden voor een artikel over hun ervaringen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')