ChicagoVeel te maar dan ook echt veel te gelikte musical, bah. Dat dit een oscar ipv Gangs of New York, LotR of The Pianist heeft weten te bemachtigen is ook onbegrijpelijk. Renee Zellweger is de grote irritatiefactor in het stuk.
Cijfer: 5
Bijitâ Q (Vistor Q)Hmmmz... 'Wie wil dr nou in een film zoals deze spelen' was een gedachte die bij me langskwam tijdens het zien van Visitor Q

. Ook echt een wtf-film is dit en echt gemakkelijk om het te zien is het zeker niet. Het begint eerst oersaai, maar wordt later wel wat beter door de soms hilarische bizarriteiten die elkaar steeds weten te overtreffen. Het wordt daarbij ook een stuk smeriger en zieker. Dit soort dingen kunnen ook alleen maar Japanners doen bedacht ik, aan de andere hand is zo'n gedachte wellicht veel te stereotyperend.
Enfin, mijn eerste Miike (ik was vooraf op de hoogte van zijn reputatie) heb ik gezien, maar ik ben niet getriggerd om meer werken van zijn rijk gevulde oeuvre te zien. Cijfer: 6
Live and Let DieMiddelmatige film. die flauwig aandoet door dat kaartgedoe en nog meer overbodige joligheden, die on-Bonds aan doen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de dikke cop die op wil treden tegen die speedboten. De manier waarop James Bond zich af en toe in de luren laat leggen (het eilandje met de krokodillen

) is ook veel te gemakkelijk en verwacht je ook niet.
Maar Live and Let Die heeft ook pluspunten! De coole sfeer met de donkere cast is weer eens heel wat anders. De actiescenes waren ook heel behoorlijk uitgevoerd en dan met name die langgerekte speedboatscene. Tenslotte niet vergeten te vermelden dat de Bondgirl er ook wezen mocht

. Cijfer: 7
GaslightDe associatie met een Hitchcock is snel gemaakt. Plek waar het allemaal zich afspeelt is een luxueuze optrek met een net getrouwd stel: een gladde man met sinistere bedoelingen en een jongedame met hysterieaanvallen. Daarnaast had Gaslight ook zo'n stereotiep oud omaatje met een treinscene!
Toch had dit niet het vernuft van een Hitchcockfilm. Plotontwikkelingen zie je van mijlenver aankomen en een spetterende verrassing zit er ook niet in. Acteerwerk was goed en de productie (Victoriaanse setting) zag er voortreffelijk uit. De karakterontwikkeling van Bergman is ook de moeite waard om te volgen. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>