Ik vind het toch een opmerkelijk hoge eis: 17 jaar. Er is vandaag net 15 jaar voor een moord uitgedeeld, Volkert van der G. heeft ook 18 jaar gekregen voor een moord, eveneens met democratie, en dan zou gijzeling 17 jaar zijn?quote:OM eist 17 jaar voor gijzeling Almelo
Het Openbaar Ministerie heeft 17 jaar gevangenisstraf geëist tegen Ahmet O., de man die vorig jaar vijf mensen gijzelde op het stadhuis van Almelo, waaronder wethouder Kuiper.
Volgens de officier van justitie is poging tot moord, de gijzeling van vijf personen, brandstichting en verboden vuurwapenbezit bewezen. Ook vindt hij dat Ahmet O. volledig toerekingsvatbaar was en dat de vijf gijzelaars elk 1250 euro schadevergoeding moeten krijgen.
De officier van justitie vindt het gijzelen van de wethouder een strafverzwarende omstandigheid, omdat het een aanval op het democratisch rechtsbestel betreft.
Bron: NOS Journaal.
Ik heb de uitzending gezien, de uitzending staat ook nog wel ergens in een van de topics (ik zie er nu twee) en geloof echt wel dat die man gepest en getreiterd is.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:39 schreef Matamalam het volgende:
Wie heeft de Zembla uitzending gezien van 25 oktober 2009? Vinden jullie de eis van 17 jaar terecht ongeacht het beeld die de uitzending schetst? Of is er sprake van verzachtende omstandigheden of enige ontoerekeningsvatbaarheid...? Geen idee eigenlijk.. maar het lijkt erop dat de overheid in Almelo er makkelijker vanaf komt dan dat ze eigenlijk verdient hebben in tegenstelling tot de man die terecht staat..
quote:Gijzelnemer wethouder Almelo tot 9 jaar veroordeeld
De rechtbank in Almelo heeft Ahmet O. (42 jaar) uit Almelo veroordeeld tot 9 jaar celstraf voor brandstichting en de vrijheidsberoving van vier ambtenaren en een wethouder van de gemeente Almelo op 16 juni 2008.O. hield hun urenlang vast in de werkkamer van de wethouder op het gemeentehuis, onder bedreiging van twee vuurwapens. Voorafgaand stak hij voor het gemeentehuis zijn auto in brand.
Ook O.'s horecazaak De Rechter brandde die ochtend uit. O. was in een vergunningstrijd verwikkeld met de gemeente Almelo. De officier van justitie had zeventien jaar geëist.
De rechter acht brandstichting, verboden wapenbezit, vrijheidsberoving en voorbereiden van moord bewezen.
Dat geloof ik direct... en ik vind het bijzonder jammer als de Gemeente almelo in deze vrijuit gaat. Maar neemt niet weg dat deze meneer geen lieverdje was en voor dit akkefietje ook genoeg rotzooi om armen heeft gehad. Desalniettemin een hoge eis, relatief zware straf. Maar bijzonder jammer dat de gemeente vooralsnog vrijuit gaatquote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:07 schreef Disana het volgende:
Arme man. Het was verkeerd wat hij deed, maar alles duidt erop dat hij werd getergd tot het uiterste.
Het is onrechtvaardig. Burgertje treiteren kan mensen tot wanhoop drijven en zou onderzocht moeten worden. Ongeacht het karakter van deze man, dat ik verder ook niet ken.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat geloof ik direct... en ik vind het bijzonder jammer als de Gemeente almelo in deze vrijuit gaat. Maar neemt niet weg dat deze meneer geen lieverdje was en voor dit akkefietje ook genoeg rotzooi om armen heeft gehad. Desalniettemin een hoge eis, relatief zware straf. Maar bijzonder jammer dat de gemeente vooralsnog vrijuit gaat
quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:20 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Wat een belachelijke eis, als jij wordt gegijzeld komen ze echt niet met deze eis.
Voorbereiding van moord zal wel zwaar wegen in deze. En dat is dus 'bewezen' aldus de uitspraak.quote:De rechter acht brandstichting, verboden wapenbezit, vrijheidsberoving en voorbereiden van moord bewezen.
Nee, maar het punt is dat de gemeente vrijuit gaat.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:24 schreef Roi het volgende:
Krijgt er een keer in Nederland iemand een hoge straf is het nog niet goed. Als je kijkt naar waar hij allemaal schuldig aan bevonden is lijkt me dit een zeer terechte straf, misschien nog zelfs te laag.
Iedereen heeft het wel eens zwaar in het leven, maar dat is toch geen excuus om op een rampage te gaan?
En dat zal nooit veranderen ook, procederen tegen de overheid is zinloos.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, maar het punt is dat de gemeente vrijuit gaat.
Ohjajohquote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:37 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
En dat zal nooit veranderen ook, procederen tegen de overheid is zinloos.
Kijk even naar de post van Old Jeller hierboven, Zembla heeft er een uitzending aan gewijd waaruit bleek dat de gemeente deze man op alle mogelijke manieren dwars zat.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 14:39 schreef Roi het volgende:
Wat is er nog meer aan de hand dan? In dat artikel staat er niks over.
quote:9 jaar cel voor gijzeling Almelose wethouder
ALMELO - De rechtbank in Almelo heeft woensdag negen jaar gevangenisstraf opgelegd aan horeca-ondernemer Ahmet O., die in juni vorig jaar een wethouder en vier anderen gijzelde in het stadhuis in Almelo.
De rechtbank veroordeelde hem voor de wederrechtelijke vrijheidsberovong van het vijftal, maar sprak O. vrij van poging tot moord. Het Openbaar Ministerie (OM) had zeventien jaar cel geëist. Volgens justitie zou O. hebben gehandeld uit wanhoop over zijn financiële situatie. Voordat hij de wethouder en ambtenaren vasthield op het stadhuis, stak hij zijn café en auto in brand. Ook daarvoor is hij woensdag veroordeeld. (ANP)
Er was een wethouder bij betrokken. Een rechtstreekse aanval op de zittende macht!quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 19:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind het toch een opmerkelijk hoge eis: 17 jaar. Er is vandaag net 15 jaar voor een moord uitgedeeld, Volkert van der G. heeft ook 18 jaar gekregen voor een moord, eveneens met democratie, en dan zou gijzeling 17 jaar zijn?
Ik herinner me nog goed de [url=http://forum.fok.nl/topic/1218953]uitzending van Zembla (andere topic: Uitzending van Zembla, inzake grand cafe de Rechter) waarin toch wel heel erg naar voren kwam dat die gijzelnemer gesard is tot op het bot. Dat praat natuurlijk geen gijzeling goed, maar die aanval kwam niet uit het niets.
Zijn huurvergunningen werden verkort, er werden marktkramen precies voor z’n zaak geplaatst, anderen mogen wel bedrijf voeren zonder vergunning (vriendjes van de wethouder), de rechter die hem in het gelijk stelde, maar continu tegen gewerkt worden. Dat is wel mijn beeld vanwege een Zembla-uitzending, en Tubantia-artikelen, maar toch, ik heb heel erg het gevoel dat de gemeente ook het nodige te verwijten valt.
Vandaar, 17 jaar, ik verbaas me erover. Een eis staat echter niet gelijk aan de uitspraak, maar desalniettemin.
pfff, ik vind het echt extreem.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |