Hier in NL het laatste gedeelte van de transit (05:21 zonsopkomst)quote:
Thanks. Heb je ook nog een URL voor de stream? Ik ben momenteel liever lui dan moequote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:41 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Hier in NL het laatste gedeelte van de transit (05:21 zonsopkomst)
of vanaf het begin af... dan kijk livestream(s) vanaf 00:00
En foto's die vanuit de ISS gemaakt worden (fotograaf Andre K.![]()
)
topic pagina 5... laatste bericht van ExperimentalFrentalMentalquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:56 schreef P8 het volgende:
[..]
Thanks. Heb je ook nog een URL voor de stream? Ik ben momenteel liever lui dan moe
Shit happens.... maar waarom altijd als er wat speciaals aan de hemel gebeurdquote:
ik had mijn wekker er ook voor gezet maar toen ik de regen hoorde heb ik me weer omgedraaid...quote:Op woensdag 6 juni 2012 07:05 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Shit happens.... maar waarom altijd als er wat speciaals aan de hemel gebeurd
Zo'n foto('s) had ik ook willen maken vanuit de uitzichttoren bij de Krickenberger.quote:Op woensdag 6 juni 2012 07:08 schreef Klonk het volgende:
[..]
ik had mijn wekker er ook voor gezet maar toen ik de regen hoorde heb ik me weer omgedraaid...
wauw, mooie foto op een mooi plekjequote:Op woensdag 6 juni 2012 07:17 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zo'n foto('s) had ik ook willen maken vanuit de uitzichttoren bij de Krickenberger.
[ afbeelding ]
Die had geluk daar in Polenquote:
Volgens mij moeten er geluksvogels zijn geweest in het noord oosten van het land die er een flard van hebben gezien.Bewolking lijkt me daar dunner/minder op de radar.quote:
quote:HUBBLE TRANSIT OF VENUS:
One of the big ironies of the 2012 Transit of Venus was that NASA's greatest telescope didn't dare photograph the event. Hubble's instruments are so sensitive, one look at the glaring sun would have crippled its instruments. Nevertheless, Hubble managed to join the show. Astrophotographer Theirry Legault caught the observatory flitting in front of the sun alongside Venus.
"I was in north-east Australia for the full transit of Venus and a transit of Hubble in the middle," says Legault. "My Nikon D4 digital camera was working at 10 fps on a Takahashi FSQ-106ED telescope to record 9 images of HST during its 0.9s transit."
This is certainly an historic photo. Imagine what James Cook would think of a telescope in space crossing his field of view as he watched the transit of 1769 from a beach in Tahiti. Moreover, imagine what kind of telescopes will be crossing the sun when the next Transit of Venus occurs in 2117. Congratulations to Legault for capturing a truly rare 0.9s slice of history.
www.spaceweather.com
Koop voor je budget een 7 maal 50 verrekijker. Niet alleen kan je die als verrekijker ook gewoon overdag gebruiken, maar je kan er ook geweldig sterren mee kijken, je ziet dan al veel meer dan het blote oog.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 12:44 schreef ZodiaX het volgende:
Even een vraagje.
De laatste tijd ben ik enorm geļnteresseerd geraakt in astronomie.
Nu zit ik te twijfelen om een telescoop te kopen.
Nu weet ik niet of dit echt door gaat zetten en of ik het wel leuk blijf vinden, daarom wil ik eigenlijk eerst een telescoop van maar 50-100¤ aanschaffen.
Mijn vraag is dus of ik aan zo'n goedkope telescoop wel wat aan heb? Kan ik leuke dingen zien ermee of begint het pas interessant te worden bij zo'n ¤400+?
Idd.... dat is de beste optie voor een (twijfelende) beginner.quote:Op zondag 5 augustus 2012 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koop voor je budget een 7 maal 50 verrekijker. Niet alleen kan je die als verrekijker ook gewoon overdag gebruiken, maar je kan er ook geweldig sterren mee kijken, je ziet dan al veel meer dan het blote oog.
Wat daar staat klopt in zoverre dat een 10x50 weer net te veel vergroot om hem nog met de hand vast te houden.quote:Op zondag 5 augustus 2012 12:46 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Idd.... dat is de beste optie voor een (twijfelende) beginner.
Lees het volgende maar eens....
De verrekijker
Perfect voor beginners en vakantie
Van t weekend maar eens kijken, helaas wat wolken de komende nachtenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 08:54 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
ScienceCasts: 2012 Perseid Meteor Shower
Why not !?!quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:09 schreef zuiderbuur het volgende:
Zou het vanavond al mogelijk zijn om rond middernacht bij Perseus vallende sterren te zien?
Omdat Perseus nog niet erg hoog staat dan, en omdat men mij altijd heeft geleerd dat je pas in de vroege ochtend echt kans hebt om vallende sterren te zien.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:44 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Why not !?!
Meteoren houden zich niet aan een tijdstip
Eigenlijk logisch gezien de hoek waarop de aarde dan staan tov de aardbaan om de zonquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:46 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Omdat Perseus nog niet erg hoog staat dan, en omdat men mij altijd heeft geleerd dat je pas in de vroege ochtend echt kans hebt om vallende sterren te zien.
En als ie na er een paar maanden toch niks aan vindquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:18 schreef Meike26 het volgende:
Leuk advies van die verrekijker, maar een telescoop houdt je toch nooit in de hand ?! Die zet je sowieso al neer met statief en dan ga je rustig de hemel af. Met een budget van 50 tot 100 euro heb je geen automatische sterrenvolger, maar met wat geduld kan je met zo'n telescoop dus wel al meer zien dan met welke verrekijker dan ook.
En persoonlijk vind ik verrekijkers dan ook weer irritant dat je er altijd tussendoor gaat kijken (scheel kijken dus), en dan zie je vooral veel zwart. Met een telescoopje kan je rustig even laten staan, koppie thee of koffie erbij en als je terug komt stel ke hem even iets bij.
Persoonlijk wil ik ook wel een telescoop aanschaffen in de toekomst, net zoals Zodiax eerst een goedkoop, 2e hands, ding en later wellicht een automatische die ook foto's kan maken.
Edit: Dit is er al misschien 1 die interessant is om mee te beginnen ?
Marktplaats.....nl
Nog ééntje
Oke er komen dan meer uit die richting. Maar voordat het zover isquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:46 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Omdat Perseus nog niet erg hoog staat dan, en omdat men mij altijd heeft geleerd dat je pas in de vroege ochtend echt kans hebt om vallende sterren te zien.
Ook buiten het hoogseizoen zie je vallende sterren, maar om die tijd zijn het er gewoon meer.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:57 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Oke er komen dan meer uit die richting. Maar voordat het zover is
zijn er ook genoeg zichtbaar
Vorig jaar heb ik voor 00:00 gekeken en heb er minstens 5 gezien binnen een uur.
Is een telescoop eigenlijk een meerwaarde hier (mits enige moeite kan ik hem aligneren richting Perseus)quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook buiten het hoogseizoen zie je vallende sterren, maar om die tijd zijn het er gewoon meer.
Het mooiste is trouwens op een hele stille plek, dan hoor je ze zoemen.
Voor vallende sterren? Nee helemaal niet, heb je meer aan een fotocamera met een groothoek/fisheye lens.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:02 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Is een telescoop eigenlijk een meerwaarde hier (mits enige moeite kan ik hem aligneren richting Perseus)
Ze zijn idd altijd aanwezig.... Alleen de kans om er dan 1 te zien is klein(er)quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook buiten het hoogseizoen zie je vallende sterren, maar om die tijd zijn het er gewoon meer.
Het mooiste is trouwens op een hele stille plek, dan hoor je ze zoemen.
Mmmm de maan is nog een beetje spelbrekerquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor vallende sterren? Nee helemaal niet, heb je meer aan een fotocamera met een groothoek/fisheye lens.
pics en ik heb er ook weer een aantal gezien sommige echt heel helder, andere amper zichtbaar. Ik ben op een zo donker mogelijk stuk gaan zitten (alhoewel er nog wat lantaarnpalen nabij waren), kon ze redelijk goed zien, ga over een uurtje nog even kijken denk ik...quote:Op zondag 12 augustus 2012 02:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb er de afgelopen 3 uur een slordige 60-100 gezien waarvan een 6 a 7 echt heel helder waren. De beste tijd is een uurtje of 2 voor zonsopgang tot zonsopgang schijnt. Heb ook heel veel satellieten gezien.
Het meest weirde is echter wat ik in de tuin vond. Vermolmde stukken hout die we vandaag hadden opgegraven gaven licht, blauwachtig licht. Heb ze verzameld en in een glas gestopt met folie er over. Ik weet dat sommige schimmels en bacterien oplichten snachts maar had dit nog nooit gezien. Lichtgevende paddenstoelen had ik wel eens gezien, maar dit nog niet, prachtig!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |