Elizabeth Hubbard valt voor Nederlandse Peter
LIEFDE houdt ’Lucinda’ hier
Ze is deze week weer op de set van ’GTST’ begonnen
DE AMERIKAANSE ACTRICE Elizabeth Hubbard, Lucinda Walsh in As The World Turns, is verliefd op Nederland. Letterlijk. Ze woont in Leeuwarden samen met de Hollander Peter Steenhuis. Nu Elizabeth voor langere tijd in ons land is, liet ze zich strikken voor de rol van Sair Poindexter in GTST. En dat karakter, zo blijkt nu, is voorlopig weer terug. „Onze liefde is ook net een soapstory”, zegt Lucinda over Peter.
![]()
ELIZABETH ’LUCINDA WALSH’ Hubbard heeft twee grote passies in haar leven. De Nederlander Peter Steenhuis en haar bestaan als soapster. De 75-jarige actrice leerde haar nieuwe liefde kennen door haar rol van Lucinda Walsh in As the World Turns . ,,Peter zat als militair in Afghanistan en schreef Lucinda brieven. Ik ontvang heel veel post, maar kennelijk zat hier iets tussen dat me raakte.”
Elizabeth Hubbard over de Nederlandse liefde van haar leven
„Om me nog beter in mijn rol te verdiepen ben ik naar een seksuoloog geweest”
„Soap heeft ons samengebracht"
„Ik werk minder bij ’As the World Turns’”
Vier jaar lang vlogen de brieven de oceaan over en toen sloeg de vlam in de pan. Inmiddels is het stel alweer ruim twee jaar samen. De relatie is weliswaar niet pril meer te noemen, maar de romance beleefde deze zomer wel een nieuw hoofdstuk. Elizabeth verruilde New York voor Leeuwarden en raakte verknocht aan het Nederlandse landschap. Tevens gaf deze verhuizing haar als actrice een nieuwe impuls.
Elizabeth maakte afgelopen zomer haar entree in Goede tijden, Slechte tijden als Sair Poindexter. Niet alleen als de oma van Dex (Emiel Sandtke), maar ook als seksuoloog. Na haar gastrol nam Elizabeth afscheid van de kijker, maar de samenwerking beviel zo goed dat de Amerikaanse actrice vanaf november weer terugkeert in de dagelijkse soap van RTL 4.
„In Amerika zou ik nooit in een andere soap kunnen spelen. Dan zou ik concurreren met Lucinda. Dat komt niet in me op! Maar met mijn rol in GTST in Nederland benadeel ik haar niet.”
Een soap is een soap, zal de kijker denken, maar direct op de eerste draaidag werd het Elizabeth duidelijk dat er nogal wat verschillen zijn tussen een Amerikaanse en een Nederlandse tvsoap. „Ik ben in Amerika gewend aan monitors op de set, zodat ik altijd kan zien waar ik mee bezig ben. Ik was echt stomverbaasd dat ze dat hier niet hebben. Gelukkig is dat toen meteen geregeld.”
Divagedrag
Van divagedrag wil de actrice, die met ruim 40 jaar soapervaring in eigen land op een voetstuk staat, niet beschuldigd worden. „Toen ik terugkwam, vertelde de regisseur dat de monitors weer klaarstonden. Maar ik heb gezegd dat dat niet nodig is. Ik wil me nu graag aanpassen.”
Ondanks haar aanpassingvermogen blijft Elizabeth haar Nederlandse collega’s verrassen door zich niet aan haar teksten te houden. „Het wil nog wel eens gebeuren dat ik een beetje improviseer, maar altijd in goed overleg!” Lichtelijk geďrriteerd: „En acteren ís improviseren! Toen ik net in dit vak begon, vertelde een regisseur mij dat ik hem precies moest vertellen hoe hij mij het beste kon regisseren, dan zou hij mij wel leren acteren. Als je daar dus niet tegen kan, moet je wat anders gaan doen.”
„Ik zal je zelfs een geheimpje verklappen: in As the World Turns heb ik een collega, ik zeg niet wie. Diep in zijn hart wil hij eigenlijk profgolfspeler worden, maar ja met drie kinderen… Misschien kan hij, als ze groter zijn, eindelijk doen wat-ie echt graag wil”, verzucht de actrice. De vraag of ze haar Nederlandse collega’s met al haar ervaring nog iets kan bijbrengen ontwijkt ze handig met de uitspraak. „Als een paard dorst heeft, kun je hem water geven. Maar hij moet het wel zelf opdrinken.”
Preuts
Haar rol van seksuoloog brengt zelfs de doorgewinterde Elizabeth soms in verlegenheid. „In Amerika zijn we preutser over seks. Toen ik in het script las dat ik een vibrator bij Laura, Jette van der Meij, in haar tas moest stoppen, heb ik hemel en aarde bewogen om daar iets anders van te maken.”
Lachend: „Ik ben in New York zelfs naar een sekswinkel geweest om te kijken of ik wat anders kon bedenken, maar het bleef bij die vibrator. Om me nog beter in mijn rol te verdiepen, ben ik ook bij een seksuoloog langs geweest. Weet je dat ze daarvoor 350 dollar rekenen! Gelukkig hoefde ik niet te betalen, als actrice. Dat bezoek heeft me veel geleerd. In Amerikaans films komen we vaak niet verder dan een zin als ’Did you get laid yesterday?’”
Met een vies gezicht: „Zo ordinair! Helemaal als je beseft dat er heel veel mensen rondlopen met seksuele problemen door drugs, of zelfs medicijnengebruik.”
In Amerika wordt Lucinda Walsh als voorbeeld gezien voor vele vrouwen. Door haar soapkarakter is Elizabeth er zelfs in geslaagd het onderwerp borstkanker bespreekbaar te maken en heeft ze ervoor gezorgd dat er meer aandacht voor deze aandoening is gekomen. Elizabeth hoopt dat ze de kans krijgt de rol van Sair Poindexter ook uit te breiden tot voorbeeldfunctie. „Ik heb arbeidstijdverkorting aangevraagd bij As the World Turns, zodat ik langer in Nederland kan blijven. Het is heerlijk om een totaal ander karakter te spelen, maar wel in hetzelfde genre. Peter vindt het niet leuk dat ik zo veel uren draai, maar hij werkt zelf ook. Dus, wat is het probleem eigenlijk? Er zijn mensen die het raar vinden dat ik op mijn leeftijd nog volop aan het werk ben, maar wat geeft dat nou? Een schilder blijft toch ook zijn hele leven schilderen? Ik ben gewoon een artiest. Weet je, ik heb een goede vriendin van 92 jaar, die pas geleden nog een boek heeft uitgebracht. Ik hoop dat ik, net als zij, op die leeftijd gewoon nog in een soap kan spelen.”
Voor Elizabeth Hubbard is er dus geen leven na de soap?
Kort en krachtig reageert de actrice op deze stelling: „Je bedoelt op het kerkhof?!”