abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73743323
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:26 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Eens; er komen katten aanlopen op een boerderij, leven daar lekker van eigen gevangen muisjes en een extraatje van de boerin (lekker wat brokjes en een lik melk, vers van de koe) Je kunt echt niet verwachten dat een boer al de katten die aankomen lopen of geboren worden laat 'helpen'. Laat staan ze allemaal laat enten en ontvlooien, de meeste van deze dieren rennen nog net niet heel hard weg als je in de buurt komt, ze laten zich echt niet vangen en naar de DA brengen. En ja af en toe zit er een kat tussen die het wel ok vind als je dr een beetje aait, veel meer zal het dan niet worden hoor. Ze hebben lekker alle vrijheid om te gaan en staan waar ze willen en hebben het echt niet slecht als ze alleen op melk van mams moeten leven ipv op kittenbrokjes.
Dat rattengif vind ik wel niet zo verstandig, dat ben ik met je eens, het werkt ook nog eens helemaal niet als je dat open en bloot ergens neer legt.
Een paar dingen:
- Katten krijgen diarree van koeiemelk.
- Als alle mensen (boeren, burgers en buitenlui) hun katten lieten castreren zouden er geen aanloopkatten meer op boerderijen zijn. Problem solved. En aangezien er genoeg eigenwijze of domme mensen zijn die hun verantwoording niet nemen zullen er altijd genoeg katten blijven die een boerderij of woonhuis zoeken.
- Je vergeet in dit romantische plaatje de teken, vlooien en wormen erbij te zetten waardoor katten zich echt niet lekker voelen tijdens het gezellige rondrennen en muizen vangen.

Ik klink nu als een ontzettende moraalridder en snap ook wel dat boeren niet elke maand kunnen ontvlooien en ontwormen en hun boerderij superveilig kunnen maken voor katten.
Maar basiszorg als kittens in hun eerste weken veilig laten opgroeien en basale medische zorg geven, wat extra bijvoeren, castreren en 1 keer per jaar een grote ontvlooi- en ontwormingsronde voor alle katten: dat zou mooi zijn.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_73743372
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:33 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Een paar dingen:

Als ze er liters van krijgen kunnen ze inderdaad diarree krijgen. indien ze het als extraatje krijgen vinden ze het erg lekker en kan het helemaal geen kwaad.

Het grootste probleem is dat deze katten helemaal niet te vangen en hanteren zijn, dan lukt het je echt niet alle katers te castreren. Indien het je wel zou lukken is er binnen de korste keren een nieuwe kater die de groep met al haar vrouwtjes overneemt. Het zou hartstikke ideaal zijn maar het is gewoon echt niet realistisch!
pi_73743379
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:23 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Ik quote een stukje uit de OP (heb je wellicht niet gelezen?)
[..]

Ik heb niets tegen het fenomeen boerderijkatten, maar ze moeten wel goed verzorgd worden. Gif open laten liggen, natte oogjes, wormen etc. vind ik geen goede verzorging. En waarom zou je moederpoes in deze eerste zware fase niet een beetje helpen met wat extra voer zodat die kleintjes een goede start krijgen?
[..]

De katten uit de OP dus niet. Dus ga niet generaliseren over boerderijkatten. Verder: zie hierboven.
[..]

Op elke 10 zwerfkatten die jij ziet zijn er zo'n 20 al gestorven. Als kitten door ondervoeding of ziektes of als volwassen kat door gif of aanrijdingen. Katten zijn vrij zelfstandig, maar niet gebouwd op de factor mens en machine.
Nogmaals, alleen dat gif zie ik als probleem. Dat extra voer is misschien leuk, maar zeker niet nodig. En zware fase? Het is de normaalste zaak van de wereld, werpen van jongen, daar is de moederpoes op gebouwd.

En op de boerderij waar mijn katten vandaan komen liepen ze tussen de koeien en tractoren door. Ging allemaal prima. Op elke 10 katten die jij binnen ziet, zijn er ook wel 20 gestorven door aanrijdingen of gif of verkeerde planten, een kerstboom ( ) etc.

Het feit dat een kitten die naar een mensenhand blaast en wegrent als gezien wordt, zegt mij voldoende. Dat is imo een zeer natuurlijk reactie van een kat die zelfstandig opgroeit.
pi_73743421
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:33 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Een paar dingen:
- Als alle mensen (boeren, burgers en buitenlui) hun katten lieten castreren zouden er geen aanloopkatten meer op boerderijen zijn. Problem solved. En aangezien er genoeg eigenwijze of domme mensen zijn die hun verantwoording niet nemen zullen er altijd genoeg katten blijven die een boerderij of woonhuis zoeken.
- Je vergeet in dit romantische plaatje de teken, vlooien en wormen erbij te zetten waardoor katten zich echt niet lekker voelen tijdens het gezellige rondrennen en muizen vangen.

Ik klink nu als een ontzettende moraalridder en snap ook wel dat boeren niet elke maand kunnen ontvlooien en ontwormen en hun boerderij superveilig kunnen maken voor katten.
Maar basiszorg als kittens in hun eerste weken veilig laten opgroeien en basale medische zorg geven, wat extra bijvoeren, castreren en 1 keer per jaar een grote ontvlooi- en ontwormingsronde voor alle katten: dat zou mooi zijn.
Dat was dus niet zeker, de vlooien waren al een aanname van de TS>
pi_73743642
Ik houd erover op, we gaan het toch niet eens worden.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_73743656
Maar eh, TS constateert dierenverwaarlozing, op randje mishandeling, misschien wel strafbaar en wat doen ze?

Beesten kopen van die vent .

Lekker wel. Beetje die vent z'n handeltje steunen, wrak vee aanschaffen (halverwege nog wel de moeite nemen om er eentje te ruilen). En dan daarna de moraalridder gaan uithangen .

En dat voor een stel kipjes die van een bepaald ras zijn en wat moeilijk verkrijgbaar. Principes mogen wat kosten hmm?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 16 oktober 2009 @ 12:45:16 #32
155227 crew  Guppy
dus
pi_73745460
Als ik op die boerderij zou komen, en ik zou het niet eens zijn met de manier waar op de man zijn dieren houdt, dan zou ik daar ook niks kopen.

Verder snap ik de aversie van TS wel, maar ik denk dat je er verder weinig aan kunt doen. In ieder geval niet meer dan wat je al gedaan hebt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_73774467
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:44 schreef sigme het volgende:
Maar eh, TS constateert dierenverwaarlozing, op randje mishandeling, misschien wel strafbaar en wat doen ze?

Beesten kopen van die vent .

Lekker wel. Beetje die vent z'n handeltje steunen, wrak vee aanschaffen (halverwege nog wel de moeite nemen om er eentje te ruilen). En dan daarna de moraalridder gaan uithangen .

En dat voor een stel kipjes die van een bepaald ras zijn en wat moeilijk verkrijgbaar. Principes mogen wat kosten hmm?
De kippen waren (behalve de verkouden kip, die nu weer kiplekker ( ) is) redelijk gezond hoor. Ze werden aardig gehouden, vele malen beter dan kippen in van die grote legschuren om maar wat te noemen. Dat er eentje een haan bleek te zijn en die andere twee waarschijnlijk ouder dan die man vertelde wil niet zeggen dat ze 'wrak' zijn. En die kippen hebben nu in ieder geval een beter leven, lekker tussen de andere kipjes buiten in de wei rondscharrelen. Als ik die katten mee had kunnen nemen en ze een beter leven had kunnen geven had ik dat ook gedaan, of ik nu morele bezwaren heb tegen hoe die man met zijn dieren omgaat of niet.

En verder: de verwaarlozing betrof dus enkel die katten, daar heb ik de klacht over ingediend. Ik heb nog speciaal aan de telefoon gemeld dat ik vond dat de kippen wel acceptabel werden gehouden. En de kippen zijn uitgezocht door mijn vader die ze voor zijn verjaardag wilde hebben, dus hij heeft gekozen. Als het mijn keuze was geweest had ik die kippen laten zitten en de katten met z'n allen gered uit die schuur. Ik vind niet dat je een moraalridder bent alleen als je het niet eens bent met hoe andere mensen met hun beesten omgaan, die katten hebben ook recht op goede verzorging, punt uit. Als je een dier hebt heb je de verantwoordelijkheid daar over en moet je er voor zorgen.

oh ja, edit: dit was dus niet een 'boerderij' zoals sommige mensen hier misschien in hun hoofd hebben, het waren gewoon een aantal smerige schuren met kippen en overal zakken voer. En daar tussen dus 2 kittens en een moederkat, that's it. Geen romantische stallen met vredig herkauwende koeien en een schaaltje melk dat elke ochtend na het melken door de boerin wordt gevuld, geen gezellig knorrende biggetjes, helaas. Gewoon grote rommelige donkere schuren met daarin aparte stukken met verschillende soorten kippen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_74744461
Update voor de geïnteresseerden:

Vandaag heb ik gebeld met de dierenbescherming om te vragen hoe het bezoek van de inspecteur is verlopen. Ik vond het nog al een anticlimax, maar ik heb in ieder geval gedaan wat ik goed achtte.

De inspecteur heeft de kittens tijdens zijn bezoek aangetroffen, maar de moederpoes niet.Hij heeft een gesprek gehad met de verzorger en heeft gerapporteerd dat de kittens voldoende werden verzorgd en dat er water en voer beschikbaar was. Hiermee is de zaak dus afgelopen, helaas.

Zoals ik al zei, ik vind het een beetje jammer, maar misschien had de man ze nu wel in huis genomen ofzo, of de schuur helemaal opgeruimd zodat ze in ieder geval een beetje comfortabel konden zitten. Jammer, maar weinig meer aan te doen verder vrees ik.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_74762017
Tegenvaller.

Maar je hebt je best gedaan. En blijkbaar heeft de eigenaar toch iets gedaan om de situatie te verbeteren. Hopelijk wel langer dan één dag.

Bedankt voor de update.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')