Daar ben ik dus ook bang voor.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:04 schreef Miss_Isis het volgende:
Het probleem is een beetje dat ik niet denk dat de dierenbescherming of een andere instantie er iets aan kan doen. De kippen die hij heeft zitten droog, krijgen voer en water en hebben best redelijk veel ruimte (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de bioindustrie). En die katten... tja... ik vind het persoonlijk verwaarlozing om zo'n dier ongelimiteerd jongen te laten krijgen en vervolgens niet in te laten enten, niet te ontvlooien en ontwormen, etc. Maar goed, ze zitten droog in die schuur en kunnen daar muizen of ratten vangen om te eten. En ze waren niet extreem vermagerd of zwaar ziek, eerder gewoon zielig in het algemeen en in ziet zo beste conditie. Zo iemand heeft die katten denk ik alleen als 'werktuig' om de ratten en muizen in toom te houden. Maar dat het hem niets uitmaakte om kittens van een week of 4 weg te geven, en zelfs een zogende moederkat zomaar mee wilde geven, dat vind ik wel heel slecht... Maar ik denk dus niet dat de dierenbescherming hier iets aan kan doen. Volgens mij moet het daarvoor nog wel erger zijn dan dit.
Oh dat is wel netjes, ik ben benieuwdquote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:26 schreef Miss_Isis het volgende:
Nou, net ruim 17 min (a 10ct per minuut plus mobiele telefoonkosten) gebeld, en de aardige mevrouw heeft uitgebreid mijn verslag opgenomen en gaat een inspecteur sturen. Ze heeft via de marktplaats advertenties van die man ook zijn nummer. Hopelijk kan er wat aan worden gedaan, ik krijg morgen in ieder geval de bevestigingsbrief van mijn melding en ik kan dan een verslag opvragen van het bezoek van de inspecteur.
Ik ook.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:27 schreef senesta het volgende:
[..]
Oh dat is wel netjes, ik ben benieuwd
Dat valt me 100% mee. Goed dat je actie hebt ondernomen. Al is het de vraag of het iets oplevert, er valt niet te bewijzen dat hij de kittens zo jong wilde wegdoen (of stonden die op marktplaats?) en als hij ze niet wil afstaan ben je als inspecteur ook gauw klaar.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:26 schreef Miss_Isis het volgende:
Nou, net ruim 17 min (a 10ct per minuut plus mobiele telefoonkosten) gebeld, en de aardige mevrouw heeft uitgebreid mijn verslag opgenomen en gaat een inspecteur sturen. Ze heeft via de marktplaats advertenties van die man ook zijn nummer. Hopelijk kan er wat aan worden gedaan, ik krijg morgen in ieder geval de bevestigingsbrief van mijn melding en ik kan dan een verslag opvragen van het bezoek van de inspecteur.
Cat22: nou, ik heb dus gebeld en de mevrouw aan de telefoon vond het wel een slechte zaak, het is ook strafbaar om zulke jonge kittens weg te geven zonder moeder. Ze zei dat er een gesprek gevoerd kan gaan worden met de eigenaar, en misschien wil hij ze dan wel afstaan. Vooral omdat hij er toch niet om lijkt te geven. Ik kan het verslag opvragen dus ik ben heel benieuwd.
Ik ben zelf ook heel benieuwd of het iets oplevert. Maar in ieder geval wordt die man even met zijn neus op de feiten gedrukt dat dit niet de manier is waarop je met je dieren om hoort te gaan. Het is trouwens een dorpje bij coevorden in de buurt, precieze adres en telefoonnr zijn via pm te krijgen voor iemand die zelf een kijkje wil nemen.quote:
Nee, de kittens stonden niet op marktplaats dus het is in der daad niet objectief te bewijzen. Maar goed, ik moest een heel uitgebreid verslag doen van hoe alles er uit zag, waar het precies was, wat er allemaal in de schuur lag, hoe de kittens er uit zagen en wat die man precies zei. Het is dus wel mijn woord tegen zijn woord als hij er voor kiest om te zeggen dat hij de kittens niet weg wilde doen, maar dan blijven nog wel de slechte omstandigheden en de vieze oogjes etc. Hopelijk kan de inspecteur hem hier dan op aanspreken. Ik ben nog steeds erg benieuwd en ga zeker het verslag van het bezoek opvragen zodra dat kanquote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:38 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Dat valt me 100% mee. Goed dat je actie hebt ondernomen. Al is het de vraag of het iets oplevert, er valt niet te bewijzen dat hij de kittens zo jong wilde wegdoen (of stonden die op marktplaats?) en als hij ze niet wil afstaan ben je als inspecteur ook gauw klaar.
Maar hopelijk heeft het bezoekje wel effect. Er wordt in ieder geval iets gedaan.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:31 schreef Vandaag... het volgende:
Maar het is dus gewoon een boer die een verwilderde kat op het erf heeft lopen met wat kittens?
Behalve dat ze niet gesteriliseerd zijn vraag ik me serieus af wat er nou zo erg aan is. Ze vangen toch wel muizen om te eten? En ja, dat soort boederijkatten hebben wel eens vieze oogjes. Big deal.
Of denk je dat ze heel gelukkig worden als ze door de dierenbescherming in een asiel geplaatst worden?
De moederpoes was niet verwilderd, ik heb haar over haar wangetje geaaid en ze gaf mijn hand een kopje. Die kittens gingen al wel de verwilderde kant op, toen ik er eentje op probeerde te pakken blies hij naar mijn hand en was duidelijk heel erg bang. De man wilde ze ook weggeven (wat strafbaar is omdat ze jonger waren dan 6 wkn) dus ik ga er dan van uit dat ze van hem waren. Hij heeft ook niet een keer gezegd dat ze aan zijn komen lopen of dat ze niet van hem zijn of iets in die trant.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:31 schreef Vandaag... het volgende:
Maar het is dus gewoon een boer die een verwilderde kat op het erf heeft lopen met wat kittens?
Behalve dat ze niet gesteriliseerd zijn vraag ik me serieus af wat er nou zo erg aan is. Ze vangen toch wel muizen om te eten? En ja, dat soort boederijkatten hebben wel eens vieze oogjes. Big deal.
Of denk je dat ze heel gelukkig worden als ze door de dierenbescherming in een asiel geplaatst worden?
Ben je wel eens op een boederij geweest? Dikke kans dat moederpoes ook grotendeels voor de eigen voer zorgt. Kittens horen te drinken bij moeder en als dat niet meer gaat, moeten ze zelf voor eten zorgen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:46 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Moeten die kleintjes al muizen vangen om te eten?
Die horen nog kittenbrokjes te eten en krachten op te bouwen en geen snotteroogjes te hebben, wormen en vlooien e.d.
Als ze niet in goede "conditie" zijn, kunnen ze waarschijnlijk niet eens goed muizen vangen om te eten en gaan ze dood.
Die man zou een flinke boete moeten krijgen en een verbod op huisdieren en de diertjes een goed tehuis...
Moeders zorgde wel zeker voor haar eigen voer, want er was nergens een bakje of zak met kattenvoer te bekennen, helemaal niets. Wel lag er rattengif, wat geen geslaagde combi is met nieuwsgierige jonge katjes of volwassen katten die muizen en ratten moeten eten om in leven te blijven. Sowieso vind ik het idee van 'boerderijkatten' een middeleeuws concept, in deze tijd vind ik het onverantwoord om je dieren ongebreideld aan te laten fokken en niet te verzorgen. Als je katten wilt om de muizen in toom te houden, best. Maar zorg dan dat ze gesteriliseerd zijn en een redelijke slaapplek hebben, en schoon water en geschikt voedsel.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:49 schreef Casos het volgende:
[..]
Ben je wel eens op een boederij geweest? Dikke kans dat moederpoes ook grotendeels voor de eigen voer zorgt. Kittens horen te drinken bij moeder en als dat niet meer gaat, moeten ze zelf voor eten zorgen.
Lekker makkelijk, alles wat niet in je straatje past afdoen als troll. Er is niks mis met een poes en kittens die geheel zelfstandig leven op een boerderij. Het gifverhaal is een kwalijke zaak, maar buiten dat is er imo niks mis.quote:
Ik quote een stukje uit de OP (heb je wellicht niet gelezen?)quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:16 schreef Casos het volgende:
[..]
Lekker makkelijk, alles wat niet in je straatje past afdoen als troll. Er is niks mis met een poes en kittens die geheel zelfstandig leven op een boerderij. Het gifverhaal is een kwalijke zaak, maar buiten dat is er imo niks mis.
Ik heb niets tegen het fenomeen boerderijkatten, maar ze moeten wel goed verzorgd worden. Gif open laten liggen, natte oogjes, wormen etc. vind ik geen goede verzorging. En waarom zou je moederpoes in deze eerste zware fase niet een beetje helpen met wat extra voer zodat die kleintjes een goede start krijgen?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:30 schreef Miss_Isis het volgende:
Komen we daar aan in een hele grote, vieze rommelige en donkere schuur, overal open zakken brood en kippenvoer, rattengif open en bloot in de vensterbank en overal spinnenwebben... Zie ik daar zo midden tussen die troep twee super kleine snoezige pluizige zwarte kittens wegsprinten! Blijkt dus dat die arme beestjes daar moeten leven in de troep, nergens voer te bekennen, niets. Alleen een hoop rommel. Ik probeer er natuurlijk meteen eentje te pakken, beestje rent weg en blaast () naar mijn hand. Ze waren echt nog zo klein, ik schat een week of 3 - 4. Vieze oogjes, beetje snotterig, bol buikje, waarschijnlijk onder de vlooien...
........
Buiten bleek een andere kat op een paal te zitten, aan haar tepels te zien de moeder. Ze leek nog erg jong, ook vieze ogen, ingevallen flanken, een vettige vacht... Ik aaide d'r en die man weer zo van 'Oh, die mag ook weg hoor, neem vooral mee!'. Zo iemand zou je toch gewoon willen schoppen!?! Ik heb de rest van het weekend aan die arme beesten moeten denken, en kon die nacht niet slapen omdat ik met m'n hoofd steeds bij die kleine pluisjes zat![]()
De katten uit de OP dus niet. Dus ga niet generaliseren over boerderijkatten. Verder: zie hierboven.quote:Mijn eigen katten komen ook van een boederij, waar er eigenlijk niet naar omgekeken werd. Maar ze waren (en zijn nog steeds) in prima conditie en hebben een beter leven dan menig andere kat die zgn. in de watten wordt gelegd.
Op elke 10 zwerfkatten die jij ziet zijn er zo'n 20 al gestorven. Als kitten door ondervoeding of ziektes of als volwassen kat door gif of aanrijdingen. Katten zijn vrij zelfstandig, maar niet gebouwd op de factor mens en machine.quote:Ik heb mijn hele leven al katten en die beesten zijn een stuk zelfstandiger dan menigeen denkt, getuige de vele zwerfkatten die er in NL zijn.
Eens; er komen katten aanlopen op een boerderij, leven daar lekker van eigen gevangen muisjes en een extraatje van de boerin (lekker wat brokjes en een lik melk, vers van de koe) Je kunt echt niet verwachten dat een boer al de katten die aankomen lopen of geboren worden laat 'helpen'. Laat staan ze allemaal laat enten en ontvlooien, de meeste van deze dieren rennen nog net niet heel hard weg als je in de buurt komt, ze laten zich echt niet vangen en naar de DA brengen. En ja af en toe zit er een kat tussen die het wel ok vind als je dr een beetje aait, veel meer zal het dan niet worden hoor. Ze hebben lekker alle vrijheid om te gaan en staan waar ze willen en hebben het echt niet slecht als ze alleen op melk van mams moeten leven ipv op kittenbrokjes.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:49 schreef Casos het volgende:
[..]
Ben je wel eens op een boederij geweest? Dikke kans dat moederpoes ook grotendeels voor de eigen voer zorgt. Kittens horen te drinken bij moeder en als dat niet meer gaat, moeten ze zelf voor eten zorgen.
Een paar dingen:quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:26 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Eens; er komen katten aanlopen op een boerderij, leven daar lekker van eigen gevangen muisjes en een extraatje van de boerin (lekker wat brokjes en een lik melk, vers van de koe) Je kunt echt niet verwachten dat een boer al de katten die aankomen lopen of geboren worden laat 'helpen'. Laat staan ze allemaal laat enten en ontvlooien, de meeste van deze dieren rennen nog net niet heel hard weg als je in de buurt komt, ze laten zich echt niet vangen en naar de DA brengen. En ja af en toe zit er een kat tussen die het wel ok vind als je dr een beetje aait, veel meer zal het dan niet worden hoor. Ze hebben lekker alle vrijheid om te gaan en staan waar ze willen en hebben het echt niet slecht als ze alleen op melk van mams moeten leven ipv op kittenbrokjes.
Dat rattengif vind ik wel niet zo verstandig, dat ben ik met je eens, het werkt ook nog eens helemaal niet als je dat open en bloot ergens neer legt.
Als ze er liters van krijgen kunnen ze inderdaad diarree krijgen. indien ze het als extraatje krijgen vinden ze het erg lekker en kan het helemaal geen kwaad.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Een paar dingen:
- Katten krijgen diarree van koeiemelk.
Nogmaals, alleen dat gif zie ik als probleem. Dat extra voer is misschien leuk, maar zeker niet nodig. En zware fase? Het is de normaalste zaak van de wereld, werpen van jongen, daar is de moederpoes op gebouwd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:23 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Ik quote een stukje uit de OP (heb je wellicht niet gelezen?)
[..]
Ik heb niets tegen het fenomeen boerderijkatten, maar ze moeten wel goed verzorgd worden. Gif open laten liggen, natte oogjes, wormen etc. vind ik geen goede verzorging. En waarom zou je moederpoes in deze eerste zware fase niet een beetje helpen met wat extra voer zodat die kleintjes een goede start krijgen?
[..]
De katten uit de OP dus niet. Dus ga niet generaliseren over boerderijkatten. Verder: zie hierboven.
[..]
Op elke 10 zwerfkatten die jij ziet zijn er zo'n 20 al gestorven. Als kitten door ondervoeding of ziektes of als volwassen kat door gif of aanrijdingen. Katten zijn vrij zelfstandig, maar niet gebouwd op de factor mens en machine.
Dat was dus niet zeker, de vlooien waren al een aanname van de TS>quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Een paar dingen:
- Katten krijgen diarree van koeiemelk.
- Als alle mensen (boeren, burgers en buitenlui) hun katten lieten castreren zouden er geen aanloopkatten meer op boerderijen zijn. Problem solved. En aangezien er genoeg eigenwijze of domme mensen zijn die hun verantwoording niet nemen zullen er altijd genoeg katten blijven die een boerderij of woonhuis zoeken.
- Je vergeet in dit romantische plaatje de teken, vlooien en wormen erbij te zetten waardoor katten zich echt niet lekker voelen tijdens het gezellige rondrennen en muizen vangen.
Ik klink nu als een ontzettende moraalridder en snap ook wel dat boeren niet elke maand kunnen ontvlooien en ontwormen en hun boerderij superveilig kunnen maken voor katten.
Maar basiszorg als kittens in hun eerste weken veilig laten opgroeien en basale medische zorg geven, wat extra bijvoeren, castreren en 1 keer per jaar een grote ontvlooi- en ontwormingsronde voor alle katten: dat zou mooi zijn.
De kippen waren (behalve de verkouden kip, die nu weer kiplekker (quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:44 schreef sigme het volgende:
Maar eh, TS constateert dierenverwaarlozing, op randje mishandeling, misschien wel strafbaar en wat doen ze?
Beesten kopen van die vent.
Lekker wel. Beetje die vent z'n handeltje steunen, wrak vee aanschaffen (halverwege nog wel de moeite nemen om er eentje te ruilen). En dan daarna de moraalridder gaan uithangen.
En dat voor een stel kipjes die van een bepaald ras zijn en wat moeilijk verkrijgbaar. Principes mogen wat kosten hmm?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |