Als je hem per se in de twee wilt houden en de drempel is dusdanig hoog(15 km/u) dan moet je de koppeling indrukken tijdens het remmen en op laten komen om te blijven rijden. Als je hem terugschakelt na de 1 doe je dit om als eerste terugt te schakelen en je rijd er op de koppeling overheen omdat als je dat niet doet en gas bij geeft je waarschijnlijk met te hoge snelheid erover heen gaat en een beetje gaat stuiterenquote:Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef fespo het volgende:
kan iemand mij uitleggen waarom ik de koppeling moet gebruiken bij een drempel.
ik rijd op een 30km p/uur zone waarbij ik een T spliting met verhoogd platvorm tegenkom.
voor de drempel moet ik mijn koppeling indrukken, op het platvorm moet ik met de koppeling rijden en voor dat ik het platvorm af ga moet ik weer de koppeling indrukken. (als ik het goed herinner.)
waarom is dit?
Dan is het dus de eerste rede, om niet af te slaan en ook weer goed op te kunnen trekken. Problem solvedquote:Op zondag 18 oktober 2009 21:08 schreef fespo het volgende:
ja ik rijd sowieso in zijn 2, voor terug schakelen naar zijn 1 moet ik helemaal stil staan.
het is wel een hoge drempel dus ik ga er inderdaad niet heel hard overheen.
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:15 schreef ufopiloot het volgende:
Als je rijd kan je hem gewoon in zijn 2 laten staan. Ook al ga je maar 10 km/u.
Ligt eraan, bij een diesel is dat meestal niet zo.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:34 schreef fespo het volgende:
[..]
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.
Uh nee, als ik de auto in zijn 2 zet en geen gas geef dan blijft de auto nog doorrollen met de motor aan, nog wel langzamer dan 10km/u. En met een benzinemotor. Ligt aan de auto waar je in rijdt. En dan nog is het niet echt slim om je koppeling in te trappen bij een drempel of hem te gebruiken om 'beter op te trekken'. Want met de koppeling rijden is juist slecht voor je auto. Nou maakt het bij een enkele drempel geen hol uit, maar als je het keer op keer doet zal je auto eerder bij de garage staan dan iemand die het niet doet.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:34 schreef fespo het volgende:
[..]
hoezo als je geen gas geeft en je rijdt 10km p/uur dan valt je motor uit.
Ben het wel met je eens. Vooral met het laatste. Het ergste is nog wel dat sommige bestuurders de koppeling als redmiddel zien in een "enge" bocht. Die blijven dan gewoon de complete bocht de koppeling in drukken en dan heb je ook nog van die types die dan veel te snel na de bocht de koppeling op laten komen waardoor de auto gaat schuddenquote:Op zondag 18 oktober 2009 22:46 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Uh nee, als ik de auto in zijn 2 zet en geen gas geef dan blijft de auto nog doorrollen met de motor aan, nog wel langzamer dan 10km/u. En met een benzinemotor. Ligt aan de auto waar je in rijdt. En dan nog is het niet echt slim om je koppeling in te trappen bij een drempel of hem te gebruiken om 'beter op te trekken'. Want met de koppeling rijden is juist slecht voor je auto. Nou maakt het bij een enkele drempel geen hol uit, maar als je het keer op keer doet zal je auto eerder bij de garage staan dan iemand die het niet doet.
Of bijvoorbeeld koppeling intrappen als je een bocht doorgaat, zijn genoeg mensen die dat doen maar veel stommer kan je eigenlijk niet een bocht om gaan.
Haha, zijn er mensen die dat doen. Als je op de moter afremt van bv in de 4 rijd en je moet naar de 2 is dat nog niet geheel onverstandig als je op zuinigheid wilt letten. Maar dit vind ik ook wel een beetje overdrevenquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:
Precies, eigenlijk is de eerste versnelling om weg te rijden! Daarna kan je gewoon in z'n 2, zolang je maar in je toeren net boven het stationair toerental zit slaat 'ie sowieso niet af. Zal meestal rond 3 km/u zijn. Idd bocht nemen met koppeling in is het domste wat je kan doen, echt heel onveilig, je auto is minder goed bestuurbaar.. Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Super slecht voor je koppeling ook trouwens.
Dat laatste is echt belachelijk jaquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:30 schreef Bhuddy het volgende:
Precies, eigenlijk is de eerste versnelling om weg te rijden! Daarna kan je gewoon in z'n 2, zolang je maar in je toeren net boven het stationair toerental zit slaat 'ie sowieso niet af. Zal meestal rond 3 km/u zijn. Idd bocht nemen met koppeling in is het domste wat je kan doen, echt heel onveilig, je auto is minder goed bestuurbaar.. Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Is niet verplicht. Sommige rijscholen doen hetquote:Op maandag 19 oktober 2009 09:56 schreef monsterd. het volgende:
Is het eigenlijk verplicht om met TomTom te kunnen rijden? Heb het namelijk niet gedaan, maar aan de andere kant stelt het niet zoveel voor toch?
Verschilt per situatie. Als je remt voor een stoplicht moet je wel je koppeling indrukken voordat je stil komt te staan, omdat de motor niet kan blijven draaien in de versnelling als je met je voet op de rem voor een stoplicht staat te wachten. En als je op een rechte vlakke weg de auto in zijn 1 zet kan je gewoon de koppeling laten opkomen waarna de auto gewoon door blijft rollen met 5km/u zonder dat je de koppeling of gaspedaal hoeft in te drukken. En het maakt natuurlijk ook uit in welke versnelling de auto staat als je gaat afremmen. Als je een noodstop maakt op de snelweg terwijl hij in de 6e versnelling staat zal je eerder je koppeling in moeten drukken dan wanneer je in zijn 2 afremt voor een stoplicht.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:00 schreef fespo het volgende:
okay alles wat ik hier zeg is ook maar op weinig ervaring gebaseerd.
maar wanneer valt je motor dan uit? bij 5km per uur?
als je voor rood ligt gaat remmen moet je toch de koppeling op tijd indrukken om te voorkomen dat je gaat schokken waarna de motor uitvalt.
Haha, toevallig reed ik gisteren de oprit voor de snelweg op en trok hard door in de vierde versnelling, toen ging ik daarna gelijk naar 6. M'n zus naast me: 'Huh wat doe je nou!?!quote:Wat ik ook belachelijk vind is als mensen als ze voor b.v. een stoplicht af moeten remmen, ALLE versnellingen langsgaan (5-4-3-2-1) voordat ze stilstaanDie hebben 't nog niet helemaal begrepen volgens mij
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een noodstop niet de koppeling indrukt omdat je heel snel moet reageren. Je trapt dan alleen de rem in. Op zich niet erg, bij een noodstop wil je zo snel mogelijk stilstaan en dat gebeurd wel.quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:19 schreef ufopiloot het volgende:
Als je een noodstop maakt op de snelweg terwijl hij in de 6e versnelling staat zal je eerder je koppeling in moeten drukken dan wanneer je in zijn 2 afremt voor een stoplicht.
Heb ik ook 1x gehad met les. Links-rechts-links gekeken en wil net oversteken (onoverzichtelijk situatie) komt er opeens een busje met enorm volle vaart de bocht door. 1ste reactie was rem indrukken en koppeling vergat ik. Auto sloeg af, maar we stonden wel meteen stilquote:Op maandag 19 oktober 2009 13:29 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je bij een noodstop niet de koppeling indrukt omdat je heel snel moet reageren. Je trapt dan alleen de rem in. Op zich niet erg, bij een noodstop wil je zo snel mogelijk stilstaan en dat gebeurd wel.
Ik heb 1 keer een noodstop moeten maken en was al lang blij dat ik geen deuk in mijn auto had.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |