abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73751622
Ik kom er helaas (niet goed) uit hoe ik kan bewijzen dat ie symmetrisch en transitief is.
pi_73751847
k is geheel, niet per se positief.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:48:55 #153
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73751875
Als a = 2kb voor zekere k ∈ ℤ, dan… (los die vergelijking eens op naar b).

Als a = 2kb voor zekere k ∈ ℤ, en b = 2nc, voor zekere n ∈ ℤ, dan… (vervang b eens door 2nc in die eerste vergelijking).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73752108
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:48 schreef thabit het volgende:
k is geheel, niet per se positief.
Was ik even vergeten, ook met het opstellen van m'n grafiek.
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:48 schreef Iblis het volgende:
Als a = 2kb voor zekere k ∈ ℤ, dan… (los die vergelijking eens op naar b).

Als a = 2kb voor zekere k ∈ ℤ, en b = 2nc, voor zekere n ∈ ℤ, dan… (vervang b eens door 2nc in die eerste vergelijking).
a = 2kb
b = a / 2k
--> bRa
Dus symmetrisch?

a = 2kb
b = 2nc
--> a = 2k(2nc)
Dus, aRc, dus transitief?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 16:11:23 #155
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73752582
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:56 schreef Diabox het volgende:
Was ik even vergeten, ook met het opstellen van m'n grafiek.
Maar om reflexiviteit te kunnen bewijzen heb je al nodig dat k = 0 ook kan gelden.
quote:
a = 2kb
b = a / 2k
b = 2-ka, en k ∈ ℤ ⇔ -k ∈ ℤ, dus:
quote:
--> bRa
Dus symmetrisch?
quote:
a = 2kb
b = 2nc
--> a = 2k(2nc)
a = 2k + nc, en als k en n geheel zijn, dan is k + n dat ook natuurlijk. Je moet ietsje preciezer zijn hier denk ik.
quote:
Dus, aRc, dus transitief?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73752918
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 16:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar om reflexiviteit te kunnen bewijzen heb je al nodig dat k = 0 ook kan gelden.
En daarom klopt mijn reflexiviteit bewijs achteraf ook niet zie ik.

En hoe teken ik netjes een ongerichte graaf hierbij?

En wat is een equivalentieklasse en wat zijn de equivalentieklassen bij deze relatie ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 19% gewijzigd door Diabox op 16-10-2009 16:42:21 ]
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:02:09 #157
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73756129
Ik had dit even gemist doordat je had geëdit en niet een nieuwe post had gemaakt.

Een ongerichte graaf maak je gewoon door tien punten te tekenen voor de tien getallen en die punten die in relatie staan tot elkaar (dus b.v. 2 en 8) te verbinden. Je zult zien dat de graaf dan uiteenvalt in een paar groepen.

Die groepen zijn ook je equivalentieklassen. Immers een equivalentierelatie zegt welke elementen (onder die relatie!) equivalent zijn. Dus b.v. 2 en 8 zijn (voor deze relatie) equivalent.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73756336
Oooooh, ik heb zeg maar in mijn graaf 5 verschillende groepen, namelijk:
1,2,4,8
3,6
5,10
7
9

En dit zijn dus de equivalentieklasse, dus er zijn 5 equivalentieklasse?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:16:47 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73756441
Ja, dat is correct.

Een equivalentierelatie deelt gewoon op onder een bepaald criterium. Dus hier is het criterium: de getallen verschillen alleen met een factor die een twee-macht is van elkaar.

Maar je zou ook b.v. mensen kunnen partitioneren volgens ‘heeft het zelfde geslacht als’, dan zou je een groep mannen en een groep vrouwen krijgen (ga zelf na dat dat een equivalentierelatie is ), en je zou ‘is op dezelfde dag jarig als’ kunnen gebruiken: dat geeft 366 groepen.

Op getallen zou je kunnen doen ‘heeft dezelfde rest als je door 2 deelt’: dat geeft in feite de even en oneven getallen.

Op breuken kun je doen ‘heeft dezelfde gereduceerde vorm’, dus b.v. 1/4, 2/8, 20/80 zitten allemaal in dezelfde klasse.

Hopelijk heb je nou een beetje ‘het idee’ achter een equivalentierelatie.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73756453

Ik heb hierbij dus als bewijs van een equivalentierelatie:
a1 = a1
a1Ra1 -> dus reflexief

a1=a2
a2 = a1
a2Ra1 -> dus symmetrisch

a1 = a2
a2 = a3
a1 = a3
a1Ra3 --> dus transitief, uit al het voorgaande blijkt dus dat het een equivalentierelatie is.

Ik hoop dat dit goed is, en dan moet ik dus de equivalentieklassen omschrijven, betekent dit dan dat alles onder 1 en dezelfde equivalentieklassen valt? (alle a(n) geven namelijk hetzelfde beeld)

Edit:
Is inderdaad heel wat duidelijker nu wat een equivalentieklassen is, in feite is het dus een gezamelijke overeenkomst van een bepaalde eigenschap bij groepen verzamelingen. of iets dergelijks
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:24:41 #161
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73756644
Je moet iets uitgebreider zijn. a1 R a2 wil zeggen dat f(a1) = f(a2), en dus f(a2) = f(a1) en dus a2 R a1. Wel even die tussenstappen opschrijven!

En hier bevat een equivalentieklasse zeker niet alle waarden uit het domein, maar alleen de waarden die hetzelfde beeld geven. Ik kan wel een concreet voorbeeld geven, neem f: xx2, dan zijn de equivalentie klassen {0}, {-1,1}, {-2,2}, {-3,3}, enz. (ook de kommagetallen natuurlijk) Maar niet alles in één klasse!

Bedenk anders eens wat b.v. de equivalentieklassen zouden zijn bij f = sin(x).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73756865
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 18:24 schreef Iblis het volgende:
Je moet iets uitgebreider zijn. a1 R a2 wil zeggen dat f(a1) = f(a2), en dus f(a2) = f(a1) en dus a2 R a1. Wel even die tussenstappen opschrijven!

En hier bevat een equivalentieklasse zeker niet alle waarden uit het domein, maar alleen de waarden die hetzelfde beeld geven. Ik kan wel een concreet voorbeeld geven, neem f: xx2, dan zijn de equivalentie klassen {0}, {-1,1}, {-2,2}, {-3,3}, enz. (ook de kommagetallen natuurlijk) Maar niet alles in één klasse!

Bedenk anders eens wat b.v. de equivalentieklassen zouden zijn bij f = sin(x).
{0}
{-1/2pi, 1 1/2pi}
{-pi, pi}
{-1 1/2 pi, 2 1/2 pi}
{-2pi, 2pi}

Zoiets?
Maar hoe moet ik dan de equivalentieklassen beschrijven bij zo'n functie? Aangezien het dus ook iets anders kon zijn dan x²

Edit:
Volgens mij is
{0, -pi, pi, -2pi, 2pi}
{-1/2pi, 1 1/2pi, - 2 1/2 pi, 3 1/2pi}
{-1 1/2 pi, 1/2 pi, -3 1/2 pi, 2 1/2 pi}
beter

[ Bericht 1% gewijzigd door Diabox op 16-10-2009 18:39:04 ]
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 19:21:08 #163
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73758580
In z’n algemeenheid bevatten die equivalentieklassen dus elementen waarvoor de functie dezelfde waarde heeft.

In het geval van x2 is dat concreet {-x, x} in het geval van sin x is het iets lastiger. Sowieso is het {…-4πx, -2πx, x, 2πx, 4πx,…}, omdat sin periodiek is met periode 2π, maar daarnaast heb je nog dat sin 1/4π = sin 3/4π natuurlijk, dus die zitten er ook bij (het kan wel helemaal uitgewerkt worden, maar het ging me meer om het idee), het komt dus neer op alle punten die op dezelfde y-hoogte liggen in onderstaande grafiek, m.a.w. als je een horizontale lijn trekt door onderstaande grafiek maak je eigenlijk een equivalentieklasse:


Bron: Wikimedia Commons. Maker: Geek3. Licentie: CC-BY-SA.

Dat is namelijk een visuele interpretatie: teken je de grafiek, dan zitten in de equivalentieklasse die punten die op een horizontale lijn door de grafiek zitten (m.a.w. waarvoor het beeld van de functie gelijk is).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:34:51 #164
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_73761306
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:58 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat zijn allemaal nog elementaire onderwerpen, daar hoef je geen zware wiskunde voor te doen. Vooral die kwadratische reciprociteit is een hele mooie stelling die iets bovennatuurlijks in zich lijkt te hebben.
Hierdoor was mijn verwachting vrij hoog, maar ik vind het nu ik tegen het einde van de cursus zit toch wat tegenvallen. Met deze theorie en die van legendre symbolen kan ik alleen maar uitrekenen of een kwadratische congruentie vergelijking al dan niet oplossingen heeft. Maar de oplossingen zélf berekenen we niet. Jammer.
kloep kloep
pi_73765001
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:34 schreef Borizzz het volgende:

[..]

Hierdoor was mijn verwachting vrij hoog, maar ik vind het nu ik tegen het einde van de cursus zit toch wat tegenvallen. Met deze theorie en die van legendre symbolen kan ik alleen maar uitrekenen of een kwadratische congruentie vergelijking al dan niet oplossingen heeft. Maar de oplossingen zélf berekenen we niet. Jammer.
Het trekken van vierkantswortels modulo p kan wel, maar er is geen deterministisch algoritme bekend dat dat in polynomiale tijd (in log p) kan. Je moet hier probabilistische technieken gebruiken. Dat kan dan vervolgens op meerdere manieren.

De bekendste methode is het Shanks-Tonelli algoritme en berust op het kiezen van een niet-kwadraatrest modulo p. Voor dat laatste is geen deterministisch algoritme bekend dat het in polynomiale tijd kan, tenzij we de Gegeneraliseerde Riemannhypothese mogen aannemen. Probabilistisch is het eenvoudig: probeer random restklassen modulo p en en test of ze een kwadraat zijn of niet.

Een andere manier om een vierkantswortel uit a modulo p te trekken, is door nulpunten van f(x) = x2-a te berekenen. Hier zijn ook meerdere methodes voor. De eenvoudigste is door de ggd van de polynomen f(x) en (x-c)(p-1)/2±1 te berekenen voor random waarden van c, even aangenomen dat p niet 2 is.. Dit werkt dan algemener voor het vinden van nulpunten van polynomen modulo priemgetallen.

[ Bericht 1% gewijzigd door thabit op 16-10-2009 22:27:07 ]
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 02:15:28 #166
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_73771299
te volgen
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 10:34:04 #167
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_73773308
Wiskunde leek meld zich...

1,96Xa + 5(1-Xa) = 2 1/2

Wat is Xa en hoe kom ik daar. Een vriend van me zei; alle x naar links en de rest dus naar rechts, maar hoe. 2 1/2 is gewoon 2,5 trouwens.
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:12:43 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73774001
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 10:34 schreef One_conundrum het volgende:
Wiskunde leek meld zich...

1,96Xa + 5(1-Xa) = 2 1/2

Wat is Xa en hoe kom ik daar. Een vriend van me zei; alle x naar links en de rest dus naar rechts, maar hoe. 2 1/2 is gewoon 2,5 trouwens.
Een vergelijking zegt: Wat links van het =-teken staat, is gelijk aan wat rechts van het =-teken staat. Dat is vrij banaal om op te merken, maar in wezen zit daar de kern.

Eerst werken we echter de haakjes weg:

1,96Xa + 5(1-Xa) = 2 1/2

wordt dus:

1,96Xa + 5 - 5Xa = 2 1/2

Behalve de notatie is er nu nog niet veel veranderd. Volgende stap is de termen met Xa bij elkaar zoeken: 1,96 - 5 = -3,04, dus 1,96 Xa - 5 Xa is ook -3,04 Xa:

-3,04Xa + 5 = 2 1/2

Nu ‘brengen we 5 naar de andere kant’, zoals dat zo mooi heet: Of eigenlijk, wat we doen is zowel links als rechts 5 van de vergelijking afhalen. Immers, als de linkerkant gelijk is aan de rechterkant, dan blijven ze ook aan elkaar gelijk als je aan beide zijden er hetzelfde afhaalt:

-3,04Xa + 5 - 5 = 2 1/2 - 5

Nu zie je dat +5 - 5 = 0, dus:

-3,04Xa = 2 1/2 - 5

En hopelijk is nu ook duidelijk waar dat ‘naar de andere kant brengen vandaan komt’, want die 5 verschijnt weer aan de andere kant, behalve dat het teken is omgeklapt. Ook 2 1/2 - 5 is te vereenvoudigen tot 2 1/2 - 5 = -2 1/5:

-3,04Xa = -2 1/2

Nu zijn we er bijna. We gaan nu echter delen door -3,04 – ook daar geldt weer, als we dat aan beide kanten doen, dan geldt het =-teken nog steeds:

Xa = (-2 1/2)/(-3,04) = 0,822 (en een beetje)

Kortom, Xa ≈ 0,822
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:31:07 #169
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_73775557
Dat is duidelijk. Dank!

Nu een vergelijking van iets andere aard. Dit is één som. de beide Xa's zijn dus hetzelfde.

0,2Xa - 0,1Xb = c
-0,1Xa - 0,2Xb = c

c is een constante, dusuuuh 1.

Help
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_73775615
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 12:31 schreef One_conundrum het volgende:
Dat is duidelijk. Dank!

Nu een vergelijking van iets andere aard. Dit is één som. de beide Xa's zijn dus hetzelfde.

0,2Xa - 0,1Xb = c
-0,1Xa - 0,2Xb = c

c is een constante, dusuuuh 1.

Help
Je zou bv. de Xb vrij kunnen maken in de bovenste vergelijking.
Je schrijft het er dan als Xb = .....
Die kan je dan invullen in de tweede vergelijking.

'constante dusuuuh 1' ontgaat mij even
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:37:23 #171
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_73775704
0,2Xa - 0,1Xb = c
-0,1Xa - 0,2Xb = c


dat je voor C een willekeurig getal in mag vullen, dus bijv 1
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:39:15 #172
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_73775744
Als ik bijv. deze kwadratische congruentievergelijking moet oplossen, ik dacht dat kwadraat afsplitsen misschien een goed idee is.
Hoe gaat dan dit voorbeeld. Ik heb een begin gemaakt:
"=" staat voor "komt overeen met".

2y2 +16y +4 = 0 (mod 19)
2(y2+8y+2) = 0 (mod 19)
2(y+4)2 -14) = 0 (mod 19)
2(y+4)2 = 28 = 9 (mod 19)
noem y+4=k dan geldt verder
2k2 = 9 mod (19).

En dan? Volg mij geen fouten in bovenstaande. Maar hoe ga ik verder?
kloep kloep
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:39:22 #173
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_73775748
waarom vul je dan geen 0.1 Xb in, als dat toch mag?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:40:50 #174
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_73775780
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 12:31 schreef One_conundrum het volgende:
Dat is duidelijk. Dank!

Nu een vergelijking van iets andere aard. Dit is één som. de beide Xa's zijn dus hetzelfde.

0,2Xa - 0,1Xb = c
-0,1Xa - 0,2Xb = c

c is een constante, dusuuuh 1.

Help
Een constante hoeft niet altijd 1 te zijn. Het staat voor een willekeurig getal.
Weet je hoe je variabelen elimineert?
kloep kloep
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 12:42:51 #175
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_73775823
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 12:40 schreef Borizzz het volgende:
Weet je hoe je variabelen elimineert?
Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar het klinkt wel aantrekkelijk
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')