Zonde dat er letterlijk niets scherp is aan die foto.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:35 schreef Row-1 het volgende:
De mijne:
[ afbeelding ]
Klik voor groter.
Ik geef toe, hij is idd niet helemaal gelukt, maar ik vond het moment wat de foto weergeeft zo mooiquote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:00 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Zonde dat er letterlijk niets scherp is aan die foto.
Mevrouwvandalen, ik was dan ook zeer happy dat het me uiteindelijk toch nog gelukt is!!
+ mooie kleurenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:42 schreef Stansfield het volgende:
+ Goede actiefoto. En het contrast van de stoere motorrijder met de jongen achterop is wel leuk
- De motor staat niet centraal en daardoor is de achtergrond een beetje rommelig. Ik had wat meer naar rechts gestaan zodat de achtergrond de foto niet zo druk zou maken, maar ja dan staa je wel meer in de baan van de motor dus of dat dan een goed idee is.
Mijn foto, en tevens mijn eerste photoshop expirimentjes. Dus weet niet al te strengHet is de kavel waar mijn toekomstige huis gebouwd gaat worden.
[ afbeelding ]
Absoluut!! Daarom vind ik het ook zo zonde. Heb je al eens smart sharpen geprobeerd in PS??quote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:08 schreef Row-1 het volgende:
[..]
Ik geef toe, hij is idd niet helemaal gelukt, maar ik vond het moment wat de foto weergeeft zo mooi
Wow! thanks, de motor springt er nu echt meer uit. Had al wel eens unsharp mask geprobeerd, dat wou ook nog wel eens helpen, maar die tip van jou had ik nog nooit gedaan, zal het nu zeker vaker gebruiken als dat nodig isquote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:21 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Absoluut!! Daarom vind ik het ook zo zonde. Heb je al eens smart sharpen geprobeerd in PS??
Gaat als volgt:
- Dupliceer je background laag
- Bovenste laag extreem verscherpen, zo dat het niet mooi meer is, ongeveer op 200 en een radius van minstens 1
- Blijf in de bovenste laag en ga naar layer - layer mask - reveal all
- Pak je paint bucket tool en vul de laag met zwart
- kies een zachte brush, opacity ergens tussen de 60 en 80% en zet de voorgrondkleur op wit en paint alles wat scherp moet. in jouw geval zou ik dus de motor met personen scherp painten
- Lagen samenvoegen
Dan krijg je ongeveer zoiets als dit:
Fotooke
En dat is wel een stuk scherper daar waar het scherp zou moeten in mijn ogen.
Of het expres is weet ik niet, maar wel grappig dat je eigenlijk alleen het rode stukje van het blad scherp hebt gesteldquote:Op woensdag 21 oktober 2009 16:38 schreef JufMariska het volgende:
@Dya
+ Mooi stilleventje natuurlijk
- Krap gekaderd. De foto straalt wel wat leegte uit; eenzame slipper, kapot flesje.. Dat was sterker geweest als er wat meer ruimte/leegte op de foto te zien zou zijn geweest denk ik.
Mijn inzending voor vandaag:
[ afbeelding ]
Groter
En ja, ik ben dus afgelopen zondag naar de Hortus geweest, vandaar het planten-en-bomen-in-de-hefst-thema
Er zitten grote vieze vlekken op de foto. Boven de berg. Stof op je sensor?quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:08 schreef Bluezz het volgende:
- niet het hele blad scherp, jammer!
+ het rode puntje natuurlijk, anders zou het een saai blad zijn
(ik hou ook niet van bewerken, ik vind dat vaak een beetje 'valsspelen' op de een of andere manier)
Deze heb ik vorige maand in Schotland genomen :
[ afbeelding ]
+ De kleuren en het bootje onderin.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:08 schreef Bluezz het volgende:
- niet het hele blad scherp, jammer!
+ het rode puntje natuurlijk, anders zou het een saai blad zijn
(ik hou ook niet van bewerken, ik vind dat vaak een beetje 'valsspelen' op de een of andere manier)
Deze heb ik vorige maand in Schotland genomen - alleen wat opgelicht -
[ afbeelding ]
Nee, dat zijn stofvlekken. En uiteraard is het niet erg om bewerken 'niet je ding' te noemen. Het bevestigt alleen maar wat ik al zei, mensen die niet weten hoe het moet vinden het niets. Om bewerkingen valsspelen te noemen dat gaat me gewoon wat te ver. Er is geen een serieuze fotograaf die niet bewerkt. Ook fotografen die geen digitale shots maken bewerken, zoals al gezegd, in de doka, of na afdrukken in de retouch.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:13 schreef Bluezz het volgende:
Stofvlekken? Ik dacht dat het wolken waren
Oh en ER ik heb het een paar keer geprobeerd, het is niet mijn ding bewerken, ik schiet en ik licht op en that's it. Dat is toch niet zo erg? Je valt over stof/wolken. Zie je ook de rest? Ik vind het nl een erg mooie foto![]()
+ mooie bewerking, zwart-wit is niet te soft, en ook niet te overdreven.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:22 schreef Noortje. het volgende:
[..]
+ De kleuren en het bootje onderin.
- Die vlekken storen me toch wel eigenlijk.
[ afbeelding ]
Afgelopen zondag in Amsterdam.
+ Mooie compositie met heldere kleuren.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 09:27 schreef tubacloud het volgende:
[..]
+ mooie bewerking, zwart-wit is niet te soft, en ook niet te overdreven.
+ leuke compositie
+ perspectief
- ehhh, die is moeilijk ja, misschien het trapje rechtsonderin?
Vind het echt een hele mooie foto!
Op de Aiguille du Midi:
[ afbeelding ]
Tnx.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 12:14 schreef Row-1 het volgende:
+ Mooi onderwerp, herfstachtig, goed scherp.
- Kan niet echt 1 vinden, misschien jammer dat er een stukje voor die 2e slak zit
De mijne:
[ afbeelding ]
Dankjequote:Op donderdag 22 oktober 2009 12:19 schreef Wiebeldak het volgende:
[..]
Tnx.
Als je goed kijkt zie je bovenin dat ik al een stukje hout had afgebroken omdat dat helemaal over die 2e slak heen hing
Jou foto is erg mooi. Vooral dat je de hele straat zo'n beetje kan zien in zijn helm.
Ok, bedankt voor je uitgebreide FBquote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:32 schreef ElizabethR het volgende:
Nee, dat zijn stofvlekken. En uiteraard is het niet erg om bewerken 'niet je ding' te noemen. Het bevestigt alleen maar wat ik al zei, mensen die niet weten hoe het moet vinden het niets. Om bewerkingen valsspelen te noemen dat gaat me gewoon wat te ver. Er is geen een serieuze fotograaf die niet bewerkt. Ook fotografen die geen digitale shots maken bewerken, zoals al gezegd, in de doka, of na afdrukken in de retouch.
En wil je echt commentaar van mij op je foto? Ik plaats zelf namelijk niets nu, dus ik hoef niet perse commentaar te geven, ik vond alleen die stofvlekken nogal opvallend, en wilde je daarop attenderen, omdat dat dus een probleem is dat blijft terugkeren op al je foto's als je er niets aan doet. Maar goed, als je het graag wilt geef ik wel commentaar.
Je horizon loopt rechts van de berg lekker door, links niet. Daar verdwijnt hij in de lucht, en dat geeft de foto een raar beeld omdat de horizon dus ongelijk is en het net is of de berg aan de rechterkant het water tegenhoudt, dus dat het links lager staat. Met een kleine bewerking zou je dat kunnen oplossen. Ik vind de framing van de foto niet erg geslaagd, met dat stukje land rechtsonder. Ik denk dat de foto veel sterker zou zijn als je alleen die berg in het water had en verder zee en lucht, en ook nog eens flink had ingezoomd, zodat de boot op de horizon wat duidelijker wordt, want nu vind ik hem alleen maar de sereniteit verstoren omdat ie te klein is, terwijl ie wat prominenter een heel aardige toevoeging aan de compositie zou zijn. Zo ook het gebouw wat er op de berg staat, dat had wel wat closer gemogen, ik zie niet goed wat het is, maar zie wel dat er iets is. Verder vind ik met name de kleur van het water erg overdone en onnatuurlijk overkomen, hoewel ik de kleuren in zijn totaliteit nogal vind schreeuwen. En die stofvlekken zou je even eraf moeten klonen.
Ik kan wel nabewerken, ben een tijdje vormgever geweest en heb toen veel geleerd. Ik vind het zelf fijner om het niet te doen. Maar ieder z'n dingquote:Op donderdag 22 oktober 2009 00:32 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
En uiteraard is het niet erg om bewerken 'niet je ding' te noemen. Het bevestigt alleen maar wat ik al zei, mensen die niet weten hoe het moet vinden het niets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |