quote:De prijs voor Geneeskunde is voor David Unger uit Thousand Oaks, Californië. Het is eigenlijk een lifetime achievement award: de man heeft zestig jaar lang de vingerkootjes van zijn linkerhand gekraakt en niet die van zijn rechtse om te onderzoeken of die vervelende gewoonte al dan niet tot arthrose en reuma leidt. Het antwoord blijkt: neen.
Dit vind ik eigenlijk wel een vervelende conclusie, omdat je degenen die deze irritante gewoonte bezigen nu niet meer tot stoppen kunt manen met dat argument.quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_3103quote:Literature - Presented to the British Standards Institution for its six-page specification (ISO 3103 / BS 6008) of the proper way to make a cup of tea.
*knak*quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 23:59 schreef Marble het volgende:
[..]
Dit vind ik eigenlijk wel een vervelende conclusie, omdat je degenen die deze irritante gewoonte bezigen nu niet meer tot stoppen kunt manen met dat argument.
Waarop?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:41 schreef JohnDope het volgende:
De Nobelprijs an sich is al 1 grote parodie.
Die vinding is gedaan door iemand die bij Tsjernobyl onderzoek heeft gedaan. Een van haar conclusies was dat wellicht minder mensen besmet waren geraakt als sneller mondkapjes en dergelijke beschikbaar waren geweest aan de bevolking om te voorkomen dat radioactief materiaal werd ingeademd. Het is dus een ludiek onderzoek met een serieuze ondertoon. En dat is ook een beetje het idee achter de IgNobel-prijzen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:44 schreef koffiegast het volgende:
Ze vonden een beha uit die "in gevallen van nood" omgevormd kan worden tot twee gasmaskers.
Dat is dan weer wel leuk.
Wat dacht je bijvoorbeeld van Al Gore, die man gebruikt netzoveel energie als jij in 50 jaar zal gebruiken, hij komt zelf uit een land waar de meeste wapens worden gemaakt, een land dat zich in de ene na de andere oorlog moet storten, etc etc.quote:
De JohnDope Awards voor Echte Wetenschappers 2.0 natuurlijk.quote:
Die mosquito krengen worden nu overal opgehangen. Compleet geschift, dwaas en volstrekt idioot?quote:PEACE: Howard Stapleton of Merthyr Tydfil, Wales, for inventing an electromechanical teenager repellant -- a device that makes annoying high-pitched noise designed to be audible to teenagers but not to adults; and for later using that same technology to make telephone ringtones that are audible to teenagers but probably not to their teachers.
Jammer dat er zoveel simpele zielen zijn die wetenschap niet begrijpen. Een journalist die zoiets typt kan dat alleen maar zo doen als hij het doet en in het comfort en de welvaart die hij kennelijk voor vanzelfsprekend aanneemt doordat de laatste 3 eeuwen mensen aanzienlijk slimmer dan hij nieuwsgierig zijn geweest.quote:Ze belonen wetenschappers voor compleet geschift, dwaas en volstrekt idioot (wetenschappelijk) onderzoek en worden overhandigd door echte Nobelprijswinnaars.
Sowieso heb je al 2 soorten wetenschap.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jammer dat er zoveel simpele zielen zijn die wetenschap niet begrijpen. Een journalist die zoiets typt kan dat alleen maar zo doen als hij het doet en in het comfort en de welvaart die hij kennelijk voor vanzelfsprekend aanneemt doordat de laatste 3 eeuwen mensen aanzienlijk slimmer dan hij nieuwsgierig zijn geweest.
Wetenschap gaat om het te weten komen van dingen die niemand nog wist. Als je iets nog niet weet, kun je ook niet weten wat het nut daarvan kan zijn. Mensen die vinden dat je alleen maar iets moet onderzoeken met een duidelijk economisch doel voor ogen willen dat we blijven hangen in de huidige stand van technologie.
Wetenschap met conclusies waar Johndope het wel mee eens is en wetenschap met conclusies waar Johndope het niet mee eens is.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Sowieso heb je al 2 soorten wetenschap.
Nee, wetenschap dat bij het televisiekijkende gepeupel bekend is en wetenschap dat niet bij het gepeupel bekend is.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wetenschap met conclusies waar Johndope het wel mee eens is en wetenschap met conclusies waar Johndope het niet mee eens is.
Gelukkig maar dat jij de wetenschappelijke literatuur voor ons bijhoudt.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee, wetenschap dat bij het televisiekijkende gepeupel bekend is en wetenschap dat niet bij het gepeupel bekend is.
Nee hoor dat is gewoon een kwestie van logisch nadenken.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gelukkig maar dat jij de wetenschappelijke literatuur voor ons bijhoudt.
Tja, dat was natuurlijk een enorme blunder, al gore...quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:47 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wat dacht je bijvoorbeeld van Al Gore, die man gebruikt netzoveel energie als jij in 50 jaar zal gebruiken, hij komt zelf uit een land waar de meeste wapens worden gemaakt, een land dat zich in de ene na de andere oorlog moet storten, etc etc.
Hij kreeg een Nobel prijs en dan niet voor paniekzaaierij of voor het milieu, maar voor de wereldvrede.En zo kan je door blijven gaan.
De nobelprijs voor de vrede is wel een beetje een non-prijs inderdaad.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, dat was natuurlijk een enorme blunder, al gore...
Dus je bent met me eens dat dat eigenlijk ook een parodie is.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
De nobelprijs voor de vrede is wel een beetje een non-prijs inderdaad.
Nee hoor.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dus je bent met me eens dat dat eigenlijk ook een parodie is.
Soit, maar je hebt niet ieder jaar een Nelson Mandela. Vaker niet uitreiken lijkt me.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 11:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
De nobelprijs voor de vrede is wel een beetje een non-prijs inderdaad.
Over die 2 verschillende soorten wetenschappen ben je het wel met mij eens.quote:
Dat lijkt me ook wel een mooi statement inderdaad. Wegens gebrek aan geschikte kandidaten is er dit jaar geen nobelprijs voor de vrede.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Soit, maar je hebt niet ieder jaar een Nelson Mandela. Vaker niet uitreiken lijkt me.
Nee.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Over die 2 verschillende soorten wetenschappen ben je het wel met mij eens.
Tuurlijk iedereen mag fouten maken, maar mensen op die posities mogen inderdaad niet van dit soort ongekend grote fouten maken.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:06 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel een mooi statement inderdaad. Wegens gebrek aan geschikte kandidaten is er dit jaar geen nobelprijs voor de vrede.
En Al Gore was inderdaad een blunder. Dat maakt nog niet de hele nobelprijs overbodig natuurlijk, maar in de wereld van JohnDope kan niemand fouten maken..
Dan kan jij dus niet logisch denken.quote:
Helemaal niet lijkt me. De nobelprijzen dienen wat mij betreft gewoon wetenschapsprijzen te zijn. Literatuur kan ook wel in de prullenbak.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Soit, maar je hebt niet ieder jaar een Nelson Mandela. Vaker niet uitreiken lijkt me.
Prima.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan kan jij dus niet logisch denken.
Want?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Tuurlijk iedereen mag fouten maken, maar mensen op die posities mogen inderdaad niet van dit soort ongekend grote fouten maken.
Mensen worden op die positie neer gezet, omdat er daar geen fouten gemaakt mogen worden.quote:
Waarom niet? Het is geen kerncentrale toch? In principe mag dat comittee helemaal zelf kiezen aan wie ze welke prijs uitreiken. Dat ik het met deze niet helemaal eens ben maakt nog niet dat ze dus moeten stoppen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Mensen worden op die positie neer gezet, omdat er daar geen fouten gemaakt mogen worden.
Dat heeft er toe geleid dat dynamiet veilig kon worden gebruikt in mijnbouw. Een grote verbetering. Dat het ook werd ingezet in bommen en granaten klopt.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:15 schreef tony_clifton- het volgende:
Nobel heeft de nobelprijzen gesticht om iets terug te geven aan de mensheid omdat hij TNG en TNT heeft kunnen stabiliseren in dynamiet met de bekende nadelige gevolgen van dien.
Dan moet je zelf even je fortuin maken en in je testament laten zetten hoe je dat aan prijzen verdeeld wilt zien.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Helemaal niet lijkt me. De nobelprijzen dienen wat mij betreft gewoon wetenschapsprijzen te zijn. Literatuur kan ook wel in de prullenbak.
Dat zal weinig aan de Nobelprijzen veranderen, denk je ook niet?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan moet je zelf even je fortuin maken en in je testament laten zetten hoe je dat aan prijzen verdeeld wilt zien.
Misschien raken die in de vergetelheid. Punt is dat het niet aan jouw of iemand anders zijn oordeel onderworpen is. Die meneer Nobel heeft in zijn testament bepaalt wat er met zijn erfenis moet gebeuren, en hij vond literatuur en vrede wel belangrijk genoeg. Het geheel is in ieder geval een instituut geworden, dus zo gek waren zijn keuzes kennelijk niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:12 schreef Monolith het volgende:
Dat zal weinig aan de Nobelprijzen veranderen, denk je ook niet?
En daarom zou ik mijn mening er niet over mogen geven?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien raken die in de vergetelheid. Punt is dat het niet aan jouw of iemand anders zijn oordeel onderworpen is. Die meneer Nobel heeft in zijn testament bepaalt wat er met zijn erfenis moet gebeuren, en hij vond literatuur en vrede wel belangrijk genoeg. Het geheel is in ieder geval een instituut geworden, dus zo gek waren zijn keuzes kennelijk niet.
Als jij zegt dat het 'gewoon' wetenschapsprijzen 'dienen' te zijn dan is er kennelijk iets gewoon en dient iets. Dat lijkt me een normatief kader te veronderstellen. Ik vraag me af waar je dan die normen vandaan haalt, aangezien het legaat van meneer Alfred bij uitsluiting de norm gezet heeft voor Nobelprijzen. Als je zegt dat het prullenbak in mag, dan suggereer je dat iemand daar iets over te beslissen zou hebben, wat ook niet het geval is. Het ligt ter niemand zijn beoordeling, en de normen waaraan je het zou willen beoordelen zijn intrinsiek verweven met het geheel.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 14:23 schreef Monolith het volgende:
En daarom zou ik mijn mening er niet over mogen geven?
Handig voor je vriendin als je er weer eens een laat gaan onder de lakensquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:44 schreef koffiegast het volgende:
Ze vonden een beha uit die "in gevallen van nood" omgevormd kan worden tot twee gasmaskers.
Dat is dan weer wel leuk.
Er is ook een NEN norm voor het Sinterklaas feest. Dus wij kunnen er ook wat vanquote:Op zondag 4 oktober 2009 01:51 schreef tjoptjop het volgende:
Een van de meeste geniale vind ik nog de literatuurprijs van 1999
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_3103
Een ISO norm voor thee zetten![]()
quote:10.5 Rituele handelingen
10.5.1 Strooigoed
Samenstelling van het strooigoed moet plaatsvinden in een verhouding van 40% pepernoten, 20%
kruidnootjes, 20% schuimgebak en 20% diversen, mits eetbaar en zoet van smaak. Strooien moet
plaatsvinden bij binnenkomst in ruime mate, halverwege het bezoek van Sint-Nicolaas en bij vertrek.
Bij het strooien moet voldoende afstand worden genomen teneinde ernstige verwondingen te voorkomen.
Het werpen van het strooigoed moet op een boogvormige wijze plaatsvinden. Het frontaal en in een rechte
lijn werpen van het strooimateriaal is niet toegelaten, tenzij de afstand tot het gehoor meer is dan 7,35 m.
Die twee nobelprijzen boeien me niet zo.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jij zegt dat het 'gewoon' wetenschapsprijzen 'dienen' te zijn dan is er kennelijk iets gewoon en dient iets. Dat lijkt me een normatief kader te veronderstellen. Ik vraag me af waar je dan die normen vandaan haalt, aangezien het legaat van meneer Alfred bij uitsluiting de norm gezet heeft voor Nobelprijzen. Als je zegt dat het prullenbak in mag, dan suggereer je dat iemand daar iets over te beslissen zou hebben, wat ook niet het geval is. Het ligt ter niemand zijn beoordeling, en de normen waaraan je het zou willen beoordelen zijn intrinsiek verweven met het geheel.
Het is wat het is, en hij is dood, dus heroverweging zit er ook niet meer in. Het staat je vrij om je mening erover te geven, net zoals dat je kunt betogen dat de eiffeltoren 5 poten had moeten hebben en dat 'het laatste avondmaal' van Michelangelo 17 apostelen en een kangoeroe had moeten tellen. Maar dan is het dat werk niet meer, net zoals de nobelprijs de nobelprijs niet is zonder die voor vrede en die voor literatuur.
'Die twee nobelprijzen boeien me niet zo', had van meer begrip getuigt van wat de nobelprijzen zijn. Verdergaande statements miskennen de aard ervan.
Ja. En de IgNobel-prijzen beginnen behoorlijk aanzien te verwerven in de wetenschappelijke wereld.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 10:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Die vinding is gedaan door iemand die bij Tsjernobyl onderzoek heeft gedaan. Een van haar conclusies was dat wellicht minder mensen besmet waren geraakt als sneller mondkapjes en dergelijke beschikbaar waren geweest aan de bevolking om te voorkomen dat radioactief materiaal werd ingeademd. Het is dus een ludiek onderzoek met een serieuze ondertoon. En dat is ook een beetje het idee achter de IgNobel-prijzen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |