abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73314930
quote:
MANNHEIM - Alexander de Grote (356-323 v.Chr.) was in ieder geval niet de voorvader van de huidige etnisch slavische Macedonirs. Wat hij ook was, hij was vooral Griek.

Dit zei vrijdag het hoofd van de Reiss Engelhorn Musea in Duitsland, Alfried Wieczorek. Hij houdt zich als wetenschapper met Alexander de Grote bezig. Hij leidt ook de huidige tentoonstelling 'Alexander de Grote en de opening van de wereld'.

De Balkanstaat Macedoni zal niet blij zijn met Wieczoreks wetenschappelijke ontboezemingen.

De luchthaven van de hoofdstad Skopje heet Alexander de Grote en er wordt een groot duur standbeeld opgericht van de wereldberoemde veroveraar. Alexanders stersymbool staat in de vlag van Macedoni.

Razend

Griekenland maakt zich razend over het gebruik de naam Macedoni en de Alexandrijnse verwijzingen in het buurland. Officieel heet dat door Griekse druk de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedoni.
Nu.nl

Interessante beweringen.
Maar zijn de huidige Grieken wel afstammelingen van de Oud-Grieken?

[ Bericht 1% gewijzigd door IHVK op 03-10-2009 14:42:19 ]
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:27:18 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73315192
Wat nog interessanter is, is op basis waarvan dit geconcludeerd wordt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73315233
Ja dat vroeg ik mij dus ook af.
pi_73315274
quote:
Mannheim, Germany - The head of a German museum which is set to show an exhibition about Alexander the Great weighed into a dispute between Skopje and Athens on Friday, saying the ancient leader had been predominantly Greek.

The modern state of Macedonia, where the main language is a Slavic one, claims the heritage of ancient Macedonia.

'Alexander was predominantly Greek and definitely not an ancestor of contemporary Slavic Macedonians,' said Alfried Wieczorek, head of the Reiss-Engelhorn Museums in the southern German city of Mannheim.

The exhibition devoted to the ancient general and ruler, who lived from 356 to 323 BC, opens on Saturday and runs till February 21.

For two decades, Athens has been objecting to its northern neighbour calling itself Macedonia. Skopje has named its airport after Alexander and insists on having Alexander's 'star of Vergina' symbol on its coat of arms.

In an interview with the German Press Agency dpa, Wieczorek said, 'The latest research shows very clearly yet again that the Macedonians in the days of Alexander were closely related to the contemporary Greeks.'

He added, 'In antiquity, Greeks and Macedonians could interact because they spoke the same language.'

Athens has been insisting that the name Macedonia can only been applied to a province in its own north.

The country of Macedonia became independent in 1991 when Yugoslavia split up. The name issue has held up efforts to bring the new country into NATO and into formal assocation with the European Union.

The museum director referred to findings that its population of 2 million, one quarter of them Albanian speakers and three quarters Slavic speakers, are descended from people who immigrated in the 6th century of the modern era, long after Alexander's death.
http://www.monstersandcri(...)eat-was-mainly-Greek

[ Bericht 2% gewijzigd door IHVK op 03-10-2009 14:43:13 ]
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:39:18 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73315554
Daar kom ik nog niet heel veel verder mee, ik dacht, er is nieuw onderzoek of zo, maar het lijkt nu meer een opmerking van iemand die daar misschien niet eens zoveel gewicht aan wilde hangen. Ik heb het ook altijd wel een beetje curieus gevonden dat de Macedonirs zich zo identificeren met een Griekse persoon, want uiteindelijk was hij toch Griekstalig.

psst, bronvermeldingen, medemodje
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73333710
Bronnen toegevoegd.

En ik heb ook het idee dat de beste man er niet zoveel gewicht aan wilde hangen. Wat ik wel heb gezien dat het op internet weer een enorme discussie heeft veroorzaakt op Griekse en Macedonische blogs.

Verder begrijp ik die overdreven identificatie met historische figuren niet. Maar goed daarom ben je ook opgegroeid in Nederland.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 14:56:12 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73333734
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:55 schreef IHVK het volgende:

Verder begrijp ik die overdreven identificatie met historische figuren niet. Maar goed daarom ben je ook opgegroeid in Nederland.
Dat opgroeien in Nederland hield Mussert niet tegen, hoor. Of Rita Verdonk....
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:15:13 #8
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_73339069
Nederland heeft zelf een voldoende rijke geschiedenis. Macedoni is een jonge staat die blijkbaar zijn identiteit vorm probeert te geven met behulp van historische figuren uit een heel ver verleden.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:16:57 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73339126
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 18:15 schreef Iblardi het volgende:
Nederland heeft zelf een voldoende rijke geschiedenis. Macedoni is een jonge staat die blijkbaar zijn identiteit vorm probeert te geven met behulp van historische figuren uit een heel ver verleden.
Friezen grijpen ook nog steeds terug op Redbald, tot in de vorige eeuw werden wij trotse Bataven genoemd, Julius Civilis werd elk moment van stal gehaald... Macedoni is niet de enige...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 18:30:17 #10
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_73339497
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 18:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Friezen grijpen ook nog steeds terug op Redbald, tot in de vorige eeuw werden wij trotse Bataven genoemd, Julius Civilis werd elk moment van stal gehaald... Macedoni is niet de enige...
Met de Bataafse Mythe heb je inderdaad een Nederlandse parallel te pakken, maar de zeggingskracht daarvan is tegenwoordig heel gering, als daar berhaupt nog sprake van is. Ik denk dat de idee van de Gouden Eeuw, die al onderdeel is van de nationale geschiedenis, sterker leeft.
  zondag 4 oktober 2009 @ 00:21:52 #11
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_73348710
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 18:15 schreef Iblardi het volgende:
Macedoni is een jonge staat die blijkbaar zijn identiteit vorm probeert te geven met behulp van historische figuren uit een heel ver verleden.
En met hun Songfestivalartiesten.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  zondag 4 oktober 2009 @ 09:57:57 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73351685
Weer een mooi voorbeeldje hoe geschiedenis wordt misbruikt door politiek nationalisme. Alexander de Grote had vooral geen fuck te maken met het griekenland zoals we het nu kennen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73378356
Misschien was Alexander de Grote zoals Napoleon. Napoleon was zelf Corsicaan en sprak dus zeker als moedertaal niet "het" Frans van Parijs.

"Griek zijn" is al millennia een nogal complex begrip. Het houdt niet per se in dat je van Grieken afstamt, of dat je Grieks als moedertaal spreekt, en het impliceerde ook niet dat je belangen identiek zijn aan die van diegenen die dat wel doen.

Maar ik zou het wel sterk vinden indien zijn moedertaal veel gemeen zou hebben met het huidige "Macedonisch".

Of de huidige Grieken veel gemeen hebben met die Grieken van de oudheid is inderdaad ook niet zeker. Er is een theorie dat de huidige Grieken eigenlijk afstammen van de Slavische invallers uit het noorden die "sclavinas" vormden in het huidige Griekenland, en nadien geassimileerd werden toen Byzantium het gebied terug onder controle kreeg.

Een interessant boek is "Macedoni, Land in de wachtkamer", van Raymond Detrez. Hij is van mening dat de soms vreemde obsessie met de vorming van de identiteit niet zo uniek is, Macedoni is er gewoon wat later mee.
Het is trouwens een fenomeen dat je ziet in andere landen waar een soort "revolutie" of "omwenteling" in de laatste decennia heeft plaatsgevonden: in Tajikistan hadden ze onlangs het jaar van de swastika (of zoiets), in Oezbekistan is Timur de Lamme (eigenlijk een wrede veroveraar) nu een soort nationale held, Mongoli is zich na de val van het communisme gaan proberen promoten als de bakermat van de democratie ...
  zondag 4 oktober 2009 @ 23:53:25 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_73379913
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 23:12 schreef zuiderbuur het volgende:
Misschien was Alexander de Grote zoals Napoleon. Napoleon was zelf Corsicaan en sprak dus zeker als moedertaal niet "het" Frans van Parijs.

"Griek zijn" is al millennia een nogal complex begrip. Het houdt niet per se in dat je van Grieken afstamt, of dat je Grieks als moedertaal spreekt, en het impliceerde ook niet dat je belangen identiek zijn aan die van diegenen die dat wel doen.

Maar ik zou het wel sterk vinden indien zijn moedertaal veel gemeen zou hebben met het huidige "Macedonisch".

Of de huidige Grieken veel gemeen hebben met die Grieken van de oudheid is inderdaad ook niet zeker. Er is een theorie dat de huidige Grieken eigenlijk afstammen van de Slavische invallers uit het noorden die "sclavinas" vormden in het huidige Griekenland, en nadien geassimileerd werden toen Byzantium het gebied terug onder controle kreeg.

Een interessant boek is "Macedoni, Land in de wachtkamer", van Raymond Detrez. Hij is van mening dat de soms vreemde obsessie met de vorming van de identiteit niet zo uniek is, Macedoni is er gewoon wat later mee.
Het is trouwens een fenomeen dat je ziet in andere landen waar een soort "revolutie" of "omwenteling" in de laatste decennia heeft plaatsgevonden: in Tajikistan hadden ze onlangs het jaar van de swastika (of zoiets), in Oezbekistan is Timur de Lamme (eigenlijk een wrede veroveraar) nu een soort nationale held, Mongoli is zich na de val van het communisme gaan proberen promoten als de bakermat van de democratie ...
Het huidige Macedonisch is een Slavische taal en heeft als zodanig maar heel weinig met het Macedonisch van Alexanders tijd te maken, dat nauw verwant was aan het Grieks. De theorie dat "er geen druppel puur Helleens bloed stroomt door de aderen van de moderne Grieken" is afkomstig van de Duitse docent Fallmerayer, die in 1830 een werk over de geschiedenis van de Peloponnesus publiceerde. De theorie leunde sterk op een al dan niet juiste interpretatie van mededelingen bij Byzantijnse schrijvers m.b.t. de invasies van Avaren en Slaven op de Balkan in de periode 570-800 en op opvattingen over de raciale types van "de Slaaf" en "de Helleen", die zich onder meer zouden onderscheiden door de vorm van de wenkbrauwbogen. Recente genetische studies schijnen eerder op continuteit te wijzen.
pi_73390256
Is het niet algemeen bekend dat de klassieke Grieken het toenmalige Macedoni niet echt als Grieks zagen, op hun koningshuis na?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 14:02:23 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_73456243
Ik vind het vooral vreemd dat de Voormalige Turkse Provincie Griekenland zich zo druk maakt over hoe een buurland zich wil noemen. Als Duitsland ineens besluit zich Gelderland te noemen zal ik er geen minuut minder om slapen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 15:19:27 #17
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73458369
Veel brisanter is dat Ataturk ook een Griek was.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 15:35:41 #18
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_73458918
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 15:19 schreef Sachertorte het volgende:
Ach, allemaal shoarma om gyros.
pi_73459611
quote:
Dat durf je niet in het openbaar in Turkije te zeggen, ongeacht of het wel of niet waar is.
History became legend, legend became myth.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:01:28 #20
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73459718
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 15:35 schreef Pool het volgende:

[..]

Ach, allemaal shoarma om gyros.
Zo verlicht zijn ze in die contreien nog niet. Overigens: gyros is van oorsprong Turks. Ik prefereer trouwens shoarma (met veel knoflooksaus), wat mij vermoedelijk een dhimmi maakt. Toch maar eens PvdA stemmen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:02:03 #21
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73459742
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 15:57 schreef valek het volgende:

[..]

Dat durf je niet in het openbaar in Turkije te zeggen, ongeacht of het wel of niet waar is.
Jawel hoor. Ik denk alleen niet dat ze me verstaan, mijn Turks is niet zo best.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:06:45 #22
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73459895
quote:
Dat is wel enigszins anachronistisch. Thessaloniki was destijds een echte interculturele metropool. Joden, Christenen, Moslims, ze leefden er zij aan zij. En het Osmaanse rijk heerste toen al geruime tijd over die stad.

De BBC had een prachtige documentaire over Albert Kahn, een rijke bankier die een groot gedeelte van de wereld wilde documenteren met foto’s. Rond 1913 begon hij aan de Balkan en Zuid-Oost Europa (Toen was er net oorlog geweest). Hij liet zo’n 100 jaar geleden met de nieuwste technieken foto’s maken, en dan zie je nog wel veel van de mlee van de volkeren die daar leefden. Nu is de Balkan na veel bloedige oorlogen aardig gecompartimenteerd, maar destijds was het een veel grotere mengelmoes.

Salonika werd het toen nog genoemd. Echt een aanrader om te kijken, al was het maar voor de foto’s.

woensdag 7 oktober 2009 @ 16:32:48 #23
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73460756
Ne mutlu Turkum diyene? Ancak Ataturk idi kendine Yunan!

Ik heb mijn zinnetje voorbereid, nu nog even een reis boeken naar Turkije. Wie gaat er mee om de reacties te filmen?
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:35:19 #24
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73460832
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is wel enigszins anachronistisch. Thessaloniki was destijds een echte interculturele metropool. Joden, Christenen, Moslims, ze leefden er zij aan zij. En het Osmaanse rijk heerste toen al geruime tijd over die stad.

De BBC had een prachtige documentaire over Albert Kahn, een rijke bankier die een groot gedeelte van de wereld wilde documenteren met foto’s. Rond 1913 begon hij aan de Balkan en Zuid-Oost Europa (Toen was er net oorlog geweest). Hij liet zo’n 100 jaar geleden met de nieuwste technieken foto’s maken, en dan zie je nog wel veel van de mlee van de volkeren die daar leefden. Nu is de Balkan na veel bloedige oorlogen aardig gecompartimenteerd, maar destijds was het een veel grotere mengelmoes.

Salonika werd het toen nog genoemd. Echt een aanrader om te kijken, al was het maar voor de foto’s.

Doe nou niet zo genunanceerd. Er gaat niets boven het confronteren van bekrompen heethoofden met hun eigen vooroordelen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 16:37:46 #25
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_73460910
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:32 schreef Sachertorte het volgende:
Ne mutlu Turkum diyene? Ancak Ataturk idi kendine Yunan!

Ik heb mijn zinnetje voorbereid, nu nog even een reis boeken naar Turkije. Wie gaat er mee om de reacties te filmen?
Je kunt ook gewoon in een gezellig caf in De Pijp gaan vertellen dat de 1-1 in '74 een terechte penalty was, dan hoef je niet zo ver te reizen.

Ontopic: wel vernieuwend dat die twee Balkanlanden strijden om de erkenning van hun homseksuele voorvader. Of was dat alleen in de film zo?
pi_73461616
Och, die klassieken hadden allemaal wel wat schandknaapjes lopen... Alexander zal daarop geen uitzondering zijn geweest.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 17:10:52 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73461849
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:37 schreef Pool het volgende:
Ontopic: wel vernieuwend dat die twee Balkanlanden strijden om de erkenning van hun homseksuele voorvader. Of was dat alleen in de film zo?
Tja, het wordt volgens mij nergens expliciet genoemd. Wel is bekend dat hij een heel goede vriend had, Hephaestion. En dan kun je met dat eerste gegeven twee kanten mee op: die vriendschap was niet-seksueel, of die vriendschap was wel seksueel, maar had niets vreemds voor die tijd, en daarom wordt het seksuele aspect niet genoemd.
pi_73465103
quote:
Als Ataturk een Griek was dan is Sinterklaas een Turk.
pi_73503466
Zou je niet kunnen zeggen dat de Macedonirs ook ergens een minderwaardigheidscomplex hebben?
In het westen heb je de Albanezen, die aanspraak zouden kunnen maken op het westen van Macedoni, in het oosten heb je de Bulgaren, die Macedonirs als deel van hun volk beschouwen.
In het noorden en zuiden heb je dan de Servirs en Grieken die met elkaar een bondgenootschap hebben.
Als je dan in je verleden kan verwijzen naar zo'n grote veroveraar.....

Alexander is trouwens niet de enige voorvader waarom ze vechten. De heiligen Cyrillus en Methodius, die het glagolitische schrift zouden uitgevonden hebben en belangrijk bekeringswerk onder de Slaven verricht zouden hebben, zouden ze betwisten met de Bulgaren. Pittig detail is dat die eigenlijk geboren zijn in Thessaloniki, wat op de grond van geen beide staten ligt, en wat nog eens aantoont hoe multi-etnisch "Saloniki" wel was.

Door deze discussie ben ik trouwens op zoek naar de naam van een Macedonische dichter die in 19e eeuw naam maakte als n van de beste dichters ...in het Grieks. Hij zou gezweefd hebben tussen pro-Griekse gedachten, pan-Bulgaarse ideen en uiteindelijk een Macedonisch nationalisme dat zich afzette tegen de Bulgaren. Kan iemand helpen?
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 00:55:26 #30
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_73508739
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 16:37 schreef Pool het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon in een gezellig caf in De Pijp gaan vertellen dat de 1-1 in '74 een terechte penalty was, dan hoef je niet zo ver te reizen.
Goed plan. Ik ben nu druk aan het oefenen op het Deutschlandlied, voor net dat beetje extra impact.
quote:
Het wordt allang gefluisterd. Niets is zeker natuurlijk, maar die oude Grieken hebben de homoseksualiteit natuurlijk wel uitgevonden. Dat is ook wel begrijpelijk, gezien hoe lelijk Griekse vrouwen zijn (of is dat een evolutionair gevolg?).
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:35:42 #31
189530 boofer
rechtse SP-er
pi_73692911
Griekenland heeft zich in 1829 losgeworsteld uit het Ottomaanse Rijk, maar het Macedonische deel hoorde toen nog wel bij het Ottomaanse Rijk. Ataturk kwam uit Saloniki, wat onderdeel is van het Macedonische deel. Pas na de eerste wereldoorlog werd de Macedonische streek onderverdeeld onder Griekenland, Bulgarije en Voormalig Joegoslavie.Je kan trouwens nog steeds erg goed terecht in Grieks Macedonie met de slavische taal.

Ataturk is dus gewoon een ottomaan uit de voormalig-ottomaanse provincie Macedonie, niks met griekenland te maken dus. Ze hebben het gewoon later ingenomen

De Slaven zijn pas tijdens de grote volksverhuizing in de balkan neergestreken, waar ze zich hebben gemixt met de oorspronkelijke bewoners (in die streek met de Illyriers, de Epyren en de Grieken oa.). Het kan dus nog best zo zijn dat Alexander de Grote een ver familielid is van enkele. Het zal alleen geen direct verband zijn, want alle nakomelingen van Alexander de Grote zijn vermoord... al vrij snel na zijn Alexanders eigen dood trouwens. Politiek kan soms hard zijn...
pi_73767242
Vanmorgen las ik in de krant dat er op de televisie in Macedoni soms een acteur verschijnt, die moet doorgaan voor Alexander de Grote, en de mensen waarschuwt voor corruptie, drankmisbruik,... Dat vind ik toch een beetje vreemd eigenlijk... maar het artikel sprak over het "land in de wachtkamer", zoals dat wel vaker wordt gezegd van Macedoni. Ergens begrijp ik wel waarom men dit doet.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:35:53 #33
276997 Gosti
Macedonie is niet grieks!!
pi_74025078
Complete onzin!!! Alexander sprak inderdaad Grieks maar dit zegt toch helemaal niks over de Macedonisch bevolking in die tijd. Grieks was de taal van edelen en de handelaren, natuurlijk sprak Alexander Grieks en probeerde hij zich Grieks te gedragen. Dit onderscheidde je uiteindelijk toch van het gewone volk. Niks menselijks was hem vreemd, wilde natuurlijk niet als barbaar en boerenlul worden gezien.

De normale beschaafde Oud Griekse bevolking in die tijd, wilde helemaal niks met de Macedoniers te maken hebben. Dit waren de barbaren, de `Neanderthalers` uit de bergen (Makedon = mensen uit het hoogland). Deze spraken een andere taal dan de Grieken, en genetisch gezien ook anders waren dan de Oud Grieken. Dit is objectief vastgesteld, er bestaat daadwerkelijk Oud Macedonisch gen, net zoals er een Oud Grieks gen bestaat.

Ik vind het werkelijk waar ongehoord, dat de naam van een hedendaags land ter discussie wordt gesteld, een naam die volledig maar dan ook volledig terecht is, wanneer dit soort ongefundeerde berichten gepost worden. De Grieken roepen alweer : Zie je nu wel!!! Hij sprak Grieks, gedroeg zich Grieks dus Macedonie verander je naam, het hoort exclusief bij ons. Dit zegt toch helemaal niks over de simpele boerenlul in die tijd, deze werd door de Grieken gemeden als de pest. Uiteindelijk heeft Alexander de Grote de Grieken moet bevechten, er wordt net gedaan alsof ze elkaar gebroederlijk in de armen zijn gesprongen.

Over 1000 jaar roepen de mensen vast ook dat Willem Alexander en Maxima volledig echte Nederlanders waren.
Natuurlijk ze spreken Nederlands, denken Nederlands, gedragen zich Nederlands, sterker nog ze vertegenwoordigen Nederland. Maar puur Nederlands qua afkomst zijn ze natuurlijk niet. Niemand maakt hier een probleem van, ik ook niet. De Grieken gebruiken dit echter als drogreden om hun gedrag goed te praten.

Als er een land is dat GEEN aanspraak kan en mag maken op de naam Macedonie zijn het de Grieken wel.
Ieder argument van welke Griek dan ook veeg ik met goed gefundeerde argumenten van tafel.

Vaak leidt dit dan tot scheldkanonades vooral op internet, daarmee ben ik snel klaar.

Wat ik uiteindelijk wil zeggen is dat de afkomst van Alexander de Grote totaal irrelevant is. Hij sprak Grieks, harstikke mooi, de simpele boerenlul deed dit niet, en zij zetten uiteindelijk de cultuur en erfgoed voort, niet een Alexander de Grote, dit was niks meer dan een leuk uithangbord.
www.igenea.com
er bestaat daadwerkelijk een oud macedonisch gen, die absoluut ongelijk is aan het griekse gen check www.igenea.com
  zondag 25 oktober 2009 @ 16:59:06 #34
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_74047440
Ik vind eigenlijk de naam waar het Balkaanse Mac. nu mee zit opgescheept nog erger: Formal Yougoslavian Republic. of Macedonia. Het klinkt zo... mja... Net alsof Belgie zich Voormalige Stukje van de Verenigde Nederlanden (VSVN) zou noemen, of de VS zich Formal Territory of the United Kingdom (FTUK) betitelt.

Het heeft iets heel erg identiteitscrisis-igs.
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
  maandag 26 oktober 2009 @ 10:51:06 #35
276997 Gosti
pi_74071032
Dit is alleen als gebaar richting de grieken gedaan als blijk van goede wil, om lid te mogen worden van de VN anders werd dit door de grieken geblokkeerd. Officieel is Macedonie door 126 landen erkend onder de naam Republiek Macedonie.

Wat betreft F.y.r.o.m, dit klopt dat is een naam voor scrabble, eigenlijk gebruiken alleen de grieken deze naam in de normale spreektaal. Iedereen die ik spreek weet dat als ik zeg Macedonie dat het vanzelfsprekend gaat over de republiek niet de noordelijke provincie van Griekenland
Het probleem met de grieken is dat de hele term Macedonie uit de naam dient te verdwijnen. Er zijn al voorstellen gedaan zoals Noord Macedonie of Nieuw Macedonie, ook dit zien de grieken niet zitten.
www.igenea.com
er bestaat daadwerkelijk een oud macedonisch gen, die absoluut ongelijk is aan het griekse gen check www.igenea.com
  maandag 26 oktober 2009 @ 16:31:54 #36
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_74081767
Tvp
Minds are like parachutes. They only function when open.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:24:00 #37
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_74098627
Alexander de Grote heeft heel veel perzische gebruiken overgenomen, maar wou eerder gezien worden als heerser van Azie.
Minds are like parachutes. They only function when open.
pi_74186442
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:24 schreef Demon_Hunter het volgende:
Alexander de Grote heeft heel veel perzische gebruiken overgenomen, maar wou eerder gezien worden als heerser van Azie.
Of had hij door dat hij zijn (Macedonische) generaals te hard voor het hoofd zou stoten als hij zich als heerser van Perzi liet vereren?
  donderdag 29 oktober 2009 @ 14:19:47 #39
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74186823
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 20:35 schreef Gosti het volgende:
Complete onzin!!! Alexander sprak inderdaad Grieks maar dit zegt toch helemaal niks over de Macedonisch bevolking in die tijd.
Maar is Alexander volgens jou dan wel verwant aan de (voornamelijk Slavische) Macedoniers die er nu wonen? En is de Macedonische bevolking van nu verwant aan die van toen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:18:22 #40
276997 Gosti
pi_74214185
Nou laat ik het zo zeggen dan, niet meer of minder dan de huidige bevolking in het huidige grieks macedonie.De rest van griekenland valt sowieso buiten de boot wat dat betreft.
Het punt is namelijk dat de grieken aanspraak maken op de naam op basis van een heel verwerpelijk standpunt naar mijn idee. Zij maken aanspraak op de naam op basis van homogeniteit en puurheid van de griekse bevolking. Naar mijn mening, en dan zeg ik niks geks, is dit een standpunt dat in NAzi duitsland niet zou misstaan. De grieken die actief zijn op het internet claimen ALLEMAAL ( en check het maar eens)voor 99% griek, macedonier en afstammeling van de oude grieken en macedoniers en.....rechtstreeks van Alexander....allemaal!!! Onzin denk je?? controleer het maar het zal je verbazen.Dat zou hetzelfde zijn als dat ALLE inwoners van het huidige Amsterdam ( met alle internationale invloeden) over 200 jaar zouden claimen allemaal volbloed hollanders te zijn en voor 99% af te stammen van Willem van Oranje.
Overdreven vind je mischien?? Nee dit is echt de realiteit.

Minderheden zijn er officieel niet in griekenland, dit staat gewoon zwart op wit, het wordt gewoon keihard ontkend.

En ja , ik durf rustig te stellen dat de Macedoniers op het vlak van afkomst, en dan heb ik het niet over Alexander, maar de gewone Macedonische bevolking in die tijd, puur op basis wat de grieken als uitgangspunt gebruiken ( en nogmaals ik vind dat een verwerpelijke) procentueel meer rechten hebben.

Vergeet niet dat er tienduizenden Macedoniers uit Noord Griekenland zijn vermoord, gedeporteerd naar andere landen, en zijn "vervangen " door bijvoorbeeld de grote massa mensen vanwege de Turks Griekse uitwisseling ( Klein Azie en Pontiers)

85% van Noord griekenland spreekt nog steeds stiekem een andere taal dan het grieks, maar owee als iemand het merkt , er is zelfs speciale politie om dit te checken.

Tuurlijk zijn er Slavische invloeden, maar zouden die eeuwen en eeuwen lang precies zijn opgehouden bij de huidige griekse grenzen??

Voor iedereen die wil weten hoe de griekse bevolking echt is opgebouwd zou ik zeggen probeer wat onafhankelijke sites. Wat betreft afkomst het blijkt dat er procentueel in heel griekenland 5% van de bevolking het Antiek Macedonische haplogroep bevat ( zeg maar DNA) in Noord Grieken land is dit 18%,
in MAcedonie is dit 35!! procent, zelfs in Bulgarije liggen de percentages hoger dan in Griekenland.( allemaal controleerbare feiten www.Igenea.com)
Maar ik vind dit geen meetpunt, mischien wel een antwoord op de vraag die is gesteld. Ja Macedonie heeft wat betreft dit punt meer rechten dan de grieken.
www.igenea.com
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 12:47:19 #41
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_74220491
quote:
Op vrijdag 30 oktober 2009 09:18 schreef Gosti het volgende:
Naar mijn mening, en dan zeg ik niks geks, is dit een standpunt dat in NAzi duitsland niet zou misstaan.
Jammer dat je een nazi-vergelijking meent te moeten maken, maar ik zal toch proberen serieus te reageren.
quote:
En ja , ik durf rustig te stellen dat de Macedoniers op het vlak van afkomst, en dan heb ik het niet over Alexander, maar de gewone Macedonische bevolking in die tijd, puur op basis wat de grieken als uitgangspunt gebruiken ( en nogmaals ik vind dat een verwerpelijke) procentueel meer rechten hebben.
Maar vind je die afkomst nu WEL of NIET belangrijk? Je kunt niet stellen dat het verwerpelijk (en nazi-achtig) is om die vergelijking te maken en vervolgens zeggen 'maar als je die vergelijking maakt hebben ze inderdaad meer rechten'.
quote:
Vergeet niet dat er tienduizenden Macedoniers uit Noord Griekenland zijn vermoord, gedeporteerd naar andere landen, en zijn "vervangen " door bijvoorbeeld de grote massa mensen vanwege de Turks Griekse uitwisseling ( Klein Azie en Pontiers)
Misschien, maar ik vraag niet naar de oorzaak van waarom er nu weinig mensen wonen die afstammen van de mensen die er toen woonden Ik geloof goed dat het niet botert tussen Macedoniers en Grieken, maar dat is het punt hier niet.

Daarnaast, ik weet dat ik zelf over de verwantheid begon, maar je kunt je ook afvragen of dit het belangrijkste punt is. Willem van Oranje, die jij zelf al aanhaalde, kwam uit Duitsland (en Oranje was een staat in het huidige Zuid-Frankrijk) en wordt toch als 'vader des vaderlands' van Nederland gezien. Zo'n beetje het hele koningshuis van Engeland komt oorspronkelijk uit Duitsland, en toch is de koningin vaak het toonbeeld van 'Britishness'. En dan hebben we het niet over iemand die 2000 jaar geleden leefde, maar over een periode van 'slechts' een paar honderd jaar.

De kans is groot dat zowel in Macedonie als in Griekenland niemand meer woont die rechtstreeks van Alexander afstamt inderdaad, en jij liet zelf al zien dat er maar weinig mensen meer wonen die rechtstreeks van de toenmalige bevolking afstammen (wat daar dan ook de oorzaak voor was). Alexander kwam echter wel duidelijk uit de toenmalige Griekse cultuur.

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat Macedonie geen Macedonie mag heten van Griekenland, maar ik vind Alexander zeker meer Grieks dan Macedonisch.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:02:38 #42
276997 Gosti
pi_74238863
Ik vind het jammer dat je mijn antwoord op die manier interpreteert, als je goed leest, en ik heb het idee dat je dat niet goed hebt gedaan, kun je duidelijk merken dat IK de argumenten die de grieken gebruiken om de houding richting Macedonie te rechtvaardigen verwerpelijk vind. Wat ik aangeef is dat wanneer je wel de maatstaven van de grieken zou gebruiken, dus PUUR op basis van etnische gronden,dat dit ook NIET het geval is, procentueel gezien is er een kortere lijn vanuit de moderne macedonier dan de huidige grieken. Dit is geen mening dit zijn objectieve controleerbare feiten. (www.Igenea.com)

En ja, de nazi vergelijking durf ik rustig te maken, wanneer een land om puur etnische gronden een ander land kleineert , intimideert en blokkeert. Zich superieur en verheven voelt op basis van een verwerpelijke puurheid en homogeniteits theorie die kant noch wal raakt, en waarbij zaken uit het verleden die dit bevestigen categorisch worden weggemoffeld en worden ontkend ( deportaties, moorden en ethnische zuiveringen )Veel mensen weten dit niet.

Napalm, het smerige goedje dat in Vietnam is gebruikt door de Amerikanen, is voor het eerst toegepast door de Grieken op de Macedoniers!! Denk je dat dit onzin is. Ga dan voor de lol eens naar Noord Griekenland, waar nog steeds heel veel mensen Niet-Grieks KUNNEN spreken. Probeer daar eens met die mensen over te praten en kijk naar hun reacties. Grote kans dat de speciale politieeenheden die daar grootschalig aan het werk zijn je met harde hand zullen vragen waar je denkt mee bezig te zijn. Zelfs oude graven met oude Macedonische schriften werden verwijderd en de graven geruimd.Grootschalig. Vervolgens werden er scheepsladingen vol "nieuwe" bewoners naar het Noorden verplaatst met name de Pontiers en Turkse Grieken uit Klein Azie.Die schreeuwen nu het hardste van allemaal dat zij voor 100% macedonier, griek en rechtstreeks af stammen van Alexander, de oude macedoniers en de oude grieken. Te gek voor woorden gewoon!! Dit zijn hun argumenten voor dit gedrag.
De achterblijvers die waren gezwicht onder griekse druk restte niets ander om in snel trein vaart te "vergrieksen"

Anno 2009 is dit de werkelijkheid, een land dat lid is van de EU. De grieken koketeren graag met Macedonie, tot het einde van de jaren 80 van de vorige eeuw, werd het woord Macedonie helemaal niet meer gebruikt in Griekenland!!!Het huidige ministerie van Macedonie en Thracie in Griekenland heette tot 1989 gewoon het ministerie van Noord Griekenland en Thracie. Men wilde tot die tijd helemaal niet meer herinnerd worden aan Macedonie, een zwarte bladzijde in de geschiedenis, men was allemaal Griek tenslotte, dat was voldoende. Kijk maar eens op youtube daar wordt je platgegooit met filmpjes over GrieksMAcedonie en de Grieken. Knappe jongen als je filmpjes van de grieken kunt vinden met dit onderwerp van voor 1989.

Allemaal indianen verhalen?? Gewoon controleerbare objectieve feiten.

In mijn eerste post staat ook dat Alexander de Grote naar mijn mening alleen maar een uithangbord is, lekker belangrijk of hij al dan niet Grieks sprak, at en dacht, de simpele man uit Macedonie 2300 jaar geleden deed dit niet. En nee hij was niet Grieks, hij gedroeg zich graag grieks, maar hij was een Macedonier dat staat gewoon vast.

P.s.
En wat betreft het Nazi gebeuren, ik zou graag willen dat je even kijkt naar dit filmpje op youtube

Deze is vrij recent 2 juni 2009, een bijeenkomst in Athene, waar een Grieks-Macedonisch woordenboek wordt gepromoot. Deze wordt door Griekse Nazis verstoord,een actie van enkelen zul je wellciht zeggen echter achteraf bleek de griekse politie die buiten gewoon staat te wachten en niks doet om dit te voorkomen, van alles afwist en niks deed of heeft gedaan om dit te voorkomen.Ze stonden erbij lachten en keken ernaar.
www.igenea.com
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:24:32 #43
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74239628
Het lijkt me een vrij onzinnige discussie. Alexander was geen Slaaf en geen Griek, hij was een antieke Macedonir met een Epirotische moeder. Het toenmalige Macedoni bevond zich binnen de invloedssfeer van de Griekse cultuur, terwijl de taal nauw aan het Grieks verwant was. De kans dat er tegenwoordig nog iemand bestaat die fysiek afstamt van Alexander de Grote is niet bijster groot, in aanmerking nemend dat zijn enige zoon (323-309) vermoord werd voordat hij de volwassenheid had bereikt. Dat er een zekere mate van genetische continuteit is tussen de oude Macedonirs en de moderne, en tussen de oude en moderne Grieken, lijkt waarschijnlijk; het gebeurt maar zelden dat hele volkeren worden weggevaagd. Maar wat zou dat verder moeten betekenen? Wat schiet je ermee op?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:30:27 #44
276997 Gosti
pi_74239844
helemaal niks, volledig met je eens. Daarom reageer ik in eerste instantie op het bericht dat een onderzoeker aangeeft dat hij toch echt een echte griek was. Het zal mij een worst zijn of hij dit vindt, echter de grieken, en dan bedoel ik er heeeeeel veel, grijpen ieder bericht, iedere melding van deze strekking aan om te gebruiken in hun strijd om de naam Macedonie.
www.igenea.com
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:01:44 #45
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74240950
Inderdaad nogal triest. Ik begrijp niet helemaal waar die felheid vandaan komt. Zijn de Grieken bang dat de Macedonirs een deel van Noord-Griekenland willen annexeren? Is er zoiets als een Macedonisch irredentisme?
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:19:53 #46
276997 Gosti
pi_74241527
ja die is er wel in bepaalde mate. Er bestaat zoiets als een ideeal beeld om alle drie de Macedonische delen Vardar. Aegean en Pirin ( Macedonie, grieks macedonie en bulgaars macedonie)te herenigen . Maar dit wordt niet door acties ondersteund.

Macedonie heeft natuurlijk ook geen schijn van kans en heeft qua leger natuurlijk geen partij voor de Grieken. Dit speelt naar mijn idee echter maar onder een heel klein deel van de bevolking

Toch gebruiken de Grieken dit ook als reden van hun gedrag, mogelijke claims in de toekomst op een hereniging.
www.igenea.com
pi_90949876

Als je een beetje weet dan is dat nog gevaarlijker dan helemaal niets weten!

Leer geschiedenis voordat je iets beweert!

Alle koningen van makedonia namen deel aan de olympische spelen , ook de vader van Aleksandros!
Het is bekend dat in die tijd mocht je meedoen aan de Olympische spelen ALLEEN ALS JE EEN ELLINAS ( Griek) WAS!
Of je hebt geen kennis van geschiedenis ...dus dan vraag je en onderzoek je en leer je!
Of je hebt wel kennis maar je verduistert de waarheid om propaganda te voeren!
Het is hilarisch om te twijfelen of makedonia wel of niet HELLAS is !
Waarom claimen ze scothland dan ook niet???
Of weten ze niet dat het naam MAC van de scothen een afkorting van macedonia is??
Zo riepen ze de grieken die van makedonia waren gekomen !
Of wisten jullie dat niet??
Open wat boeken...heel veel boeken en kom dan vertellen over ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΧΑΝΔΡΟΣ!

lMaar dat is het lot uiteindelijk !
Iedereen wil ELLINAS genoemd worden

De waarheid blijft voor altijd omdat die transparant is!
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:53:38 #49
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_90953276
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 20:54 schreef Foibos1 het volgende:
ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΧΑΝΔΡΟΣ!
ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Doe het dan op z'n minst goed.
pi_90968222
heb je helemaal gelijk !
aar om alles duidelijk te maken en de werkelijke redens van de kwestie FYROM naar boven te halen!
Macedonie werd opgericht door Tito ex president van Joechoslavie!
Hij benoemde de zuidelijke provincie tot macedonie om aanspraak te maken tot griekse territorium om uitgang tot de midelandse zee te krijgen!
Met de val van deze staat bleef deze kleine provincie met het probleem van zijn identiteit !
De grote machten wilden een blijvend probleem op de noordelijke grens van griekenland en dat omdat er economische belangen waren en zijn!
In het gebied alleen van kavala volgens de Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD is er een gebied rijk in uranium!
Deze gebied kan de wereld voorzien van 48.000.000.000 kilo uranium van de beste kwaliteit!
De waarde van deze uranium met prijzen van 1998 en volgens de OECD is $ 960.000.000.000.000.000 !
Vandaag is de prijs 120 euro de kilo!
En dat is maar een veld!
We kijken niet eens naar het Goud waar het gebied heel rijk in is , naar diamanten en naar andere zeldzame stenen!
Deze velden waren al bekend van de jaren 40!
En we kijken niet eens naar de enorme olievelden in het gebied !
Een van de geldschieters van deze staat ( FYROM) is George Soros..de bekende americaanse man die rijk is geworden met zijn speculatie op de france en engelse munt!
Grote bedrijven al deze jaren ( Via de regeringen )houden de druk hoog op de griekse regering om de rechten te krijgen van deze velden!
Ze willen allemaal mee profiteren!
Het zelfde probleem zien we met Cyprus !
De 2 Gasvelden wat in het zuidelijke zee gebied zijn gevonden ( bekend van de garen 60) kunnen
de 1e LEVIATHAN heel Europa voorzien van gas voor de komende 30 jaren en de 2e kan HELLAS (Griekenland) voorzien van 30 jaren!
En we hebben het allen maar over 2 gasvelden !
We praten niet eens over de rest en over Olie!
Wat bekend staat , is dat als HELLAS de toestemming krijgt om die velden te exploiteren dan zal HELLAS de nieuwe Qatar en Kuwait samen worden!
Het is dus een hoogstaande politieke internationale spel om al die rijke velden te exploiteren!
Deel an dat spel nemen Duitsland en Nederland ook !
Duitsland en de VS leende enorme bedragen aan HELLAS die vervolgens gedwongen werd om Amerikaanse, Franse , Engelse , Nederlandse en Duitse producten te kopen om vervolgen de economie in een grote put te veranderen !
Daardoor stond er een enorme corruptie in deze land met als volg de crisis die is ontstaan!
Een voorbeeld hiervan is dat de olympische spelen van 2004 3 keer zo veel hebben gekost dan gepland!
Op het laatste moment werd Hellas gedwongen om alle havens te bevoorraden met Elektronische apparatuur om die tegen terrorisme te gebruiken!
We praten dan over tientallen havens over het hele land!
Deze apparatuur is nooit gebruikt en heeft een enorme kapitaal gekost!
Dat heeft CNN toe geleid om na de spelen zijn excuses te bieden aan het land dat gedwongen werd om spelen te organiseren die 3 keer zo veel hebben gekost dan gepland!
Vandaag heeft HELLAS een staats-schuld van 350.000.000.000 euro!
Hellas die gevochten heeft tegen Hitler en is de enige land die tegenstand heeft geboden en gevochten als geen andere land waardoor Hitler veel te laat de invasie tegen Rusland is begonnen en waardoor hij eigenlijk de oorlog heeft verloren....is de enige land die geen vergoeding heeft gekregen van Duitsland voor de verwoestingen die Hitler heeft veroorzaakt!
Het bedrag wat Duitsland zal moeten betalen ..(als die dat ooit betaald ) is 240.000.000.000. euro .
Wat eigenlijk het grootse deel van het schuld van HELLAS is!
Aan de grens met Joechoslavie aan de Metxa linie hebben een handjevol soldaten weeken tegen Hitler gevochten!
Zelfs na de overgave van Athina waren ze aan het vechten tot uiteindelijk het bericht kwam tot overgave!
Hitler zelf heeft ze een medaille gegeven!
Uit respect voor de ELLINES heeft Hitler alla gevangen soldaten vrijgelaten!
Uit deze kleine samenvatting is al duidelijk dat niets is zoals het lijkt!
En in een wereld die streeft naar vrede en een wereld zonder grenzen en legers is kennis van geschiedenis van belang om leer ervan te halen!
Alle naties in de wereld en alle volkeren hebben het recht om zichzelf te identificeren als ze maar het zelfde recht van andere landen respecteren!
Zoal Engeland is toegetreden in de EU onder de naam UK en niet onder de naam Greta Bretagne
omdat France protesteerde , zo zal FYROM een naam moeten kiezen die niet aanspraak maakt op Griekse territorium!
Een land waar de bevolking bestaat uit Albanezen , Serven , Bulgaren , en andere groepen kan zich moeilijk identificeren als Macedoniers oftewel Grieken!
Zolang ze vast blijven houden aan de harde lijn en geen andere naam willen kiezen zo groot zal het risico worden dat deze land uiteen zal vallen ..zeker als de grote landen en oliemaatschappijen rechte krijgen om de olie en gas velden te exploiteren...wat al begint te gebeuren!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')