Nu.nlquote:MANNHEIM - Alexander de Grote (356-323 v.Chr.) was in ieder geval niet de voorvader van de huidige etnisch slavische Macedonirs. Wat hij ook was, hij was vooral Griek.
Dit zei vrijdag het hoofd van de Reiss Engelhorn Musea in Duitsland, Alfried Wieczorek. Hij houdt zich als wetenschapper met Alexander de Grote bezig. Hij leidt ook de huidige tentoonstelling 'Alexander de Grote en de opening van de wereld'.
De Balkanstaat Macedoni zal niet blij zijn met Wieczoreks wetenschappelijke ontboezemingen.
De luchthaven van de hoofdstad Skopje heet Alexander de Grote en er wordt een groot duur standbeeld opgericht van de wereldberoemde veroveraar. Alexanders stersymbool staat in de vlag van Macedoni.
Razend
Griekenland maakt zich razend over het gebruik de naam Macedoni en de Alexandrijnse verwijzingen in het buurland. Officieel heet dat door Griekse druk de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedoni.
http://www.monstersandcri(...)eat-was-mainly-Greekquote:Mannheim, Germany - The head of a German museum which is set to show an exhibition about Alexander the Great weighed into a dispute between Skopje and Athens on Friday, saying the ancient leader had been predominantly Greek.
The modern state of Macedonia, where the main language is a Slavic one, claims the heritage of ancient Macedonia.
'Alexander was predominantly Greek and definitely not an ancestor of contemporary Slavic Macedonians,' said Alfried Wieczorek, head of the Reiss-Engelhorn Museums in the southern German city of Mannheim.
The exhibition devoted to the ancient general and ruler, who lived from 356 to 323 BC, opens on Saturday and runs till February 21.
For two decades, Athens has been objecting to its northern neighbour calling itself Macedonia. Skopje has named its airport after Alexander and insists on having Alexander's 'star of Vergina' symbol on its coat of arms.
In an interview with the German Press Agency dpa, Wieczorek said, 'The latest research shows very clearly yet again that the Macedonians in the days of Alexander were closely related to the contemporary Greeks.'
He added, 'In antiquity, Greeks and Macedonians could interact because they spoke the same language.'
Athens has been insisting that the name Macedonia can only been applied to a province in its own north.
The country of Macedonia became independent in 1991 when Yugoslavia split up. The name issue has held up efforts to bring the new country into NATO and into formal assocation with the European Union.
The museum director referred to findings that its population of 2 million, one quarter of them Albanian speakers and three quarters Slavic speakers, are descended from people who immigrated in the 6th century of the modern era, long after Alexander's death.
Dat opgroeien in Nederland hield Mussert niet tegen, hoor. Of Rita Verdonk....quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:55 schreef IHVK het volgende:
Verder begrijp ik die overdreven identificatie met historische figuren niet. Maar goed daarom ben je ook opgegroeid in Nederland.
Friezen grijpen ook nog steeds terug op Redbald, tot in de vorige eeuw werden wij trotse Bataven genoemd, Julius Civilis werd elk moment van stal gehaald... Macedoni is niet de enige...quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 18:15 schreef Iblardi het volgende:
Nederland heeft zelf een voldoende rijke geschiedenis. Macedoni is een jonge staat die blijkbaar zijn identiteit vorm probeert te geven met behulp van historische figuren uit een heel ver verleden.
Met de Bataafse Mythe heb je inderdaad een Nederlandse parallel te pakken, maar de zeggingskracht daarvan is tegenwoordig heel gering, als daar berhaupt nog sprake van is. Ik denk dat de idee van de Gouden Eeuw, die al onderdeel is van de nationale geschiedenis, sterker leeft.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 18:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Friezen grijpen ook nog steeds terug op Redbald, tot in de vorige eeuw werden wij trotse Bataven genoemd, Julius Civilis werd elk moment van stal gehaald... Macedoni is niet de enige...
En met hun Songfestivalartiesten.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 18:15 schreef Iblardi het volgende:
Macedoni is een jonge staat die blijkbaar zijn identiteit vorm probeert te geven met behulp van historische figuren uit een heel ver verleden.
Het huidige Macedonisch is een Slavische taal en heeft als zodanig maar heel weinig met het Macedonisch van Alexanders tijd te maken, dat nauw verwant was aan het Grieks. De theorie dat "er geen druppel puur Helleens bloed stroomt door de aderen van de moderne Grieken" is afkomstig van de Duitse docent Fallmerayer, die in 1830 een werk over de geschiedenis van de Peloponnesus publiceerde. De theorie leunde sterk op een al dan niet juiste interpretatie van mededelingen bij Byzantijnse schrijvers m.b.t. de invasies van Avaren en Slaven op de Balkan in de periode 570-800 en op opvattingen over de raciale types van "de Slaaf" en "de Helleen", die zich onder meer zouden onderscheiden door de vorm van de wenkbrauwbogen. Recente genetische studies schijnen eerder op continuteit te wijzen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 23:12 schreef zuiderbuur het volgende:
Misschien was Alexander de Grote zoals Napoleon. Napoleon was zelf Corsicaan en sprak dus zeker als moedertaal niet "het" Frans van Parijs.
"Griek zijn" is al millennia een nogal complex begrip. Het houdt niet per se in dat je van Grieken afstamt, of dat je Grieks als moedertaal spreekt, en het impliceerde ook niet dat je belangen identiek zijn aan die van diegenen die dat wel doen.
Maar ik zou het wel sterk vinden indien zijn moedertaal veel gemeen zou hebben met het huidige "Macedonisch".
Of de huidige Grieken veel gemeen hebben met die Grieken van de oudheid is inderdaad ook niet zeker. Er is een theorie dat de huidige Grieken eigenlijk afstammen van de Slavische invallers uit het noorden die "sclavinas" vormden in het huidige Griekenland, en nadien geassimileerd werden toen Byzantium het gebied terug onder controle kreeg.
Een interessant boek is "Macedoni, Land in de wachtkamer", van Raymond Detrez. Hij is van mening dat de soms vreemde obsessie met de vorming van de identiteit niet zo uniek is, Macedoni is er gewoon wat later mee.
Het is trouwens een fenomeen dat je ziet in andere landen waar een soort "revolutie" of "omwenteling" in de laatste decennia heeft plaatsgevonden: in Tajikistan hadden ze onlangs het jaar van de swastika (of zoiets), in Oezbekistan is Timur de Lamme (eigenlijk een wrede veroveraar) nu een soort nationale held, Mongoli is zich na de val van het communisme gaan proberen promoten als de bakermat van de democratie...
Ach, allemaal shoarma om gyros.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:19 schreef Sachertorte het volgende:
Veel brisanter is dat Ataturk ook een Griek was.
Dat durf je niet in het openbaar in Turkije te zeggen, ongeacht of het wel of niet waar is.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:19 schreef Sachertorte het volgende:
Zo verlicht zijn ze in die contreien nog niet. Overigens: gyros is van oorsprong Turks. Ik prefereer trouwens shoarma (met veel knoflooksaus), wat mij vermoedelijk een dhimmi maakt. Toch maar eens PvdA stemmen.quote:
Jawel hoor. Ik denk alleen niet dat ze me verstaan, mijn Turks is niet zo best.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:57 schreef valek het volgende:
[..]
Dat durf je niet in het openbaar in Turkije te zeggen, ongeacht of het wel of niet waar is.
Dat is wel enigszins anachronistisch. Thessaloniki was destijds een echte interculturele metropool. Joden, Christenen, Moslims, ze leefden er zij aan zij. En het Osmaanse rijk heerste toen al geruime tijd over die stad.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:19 schreef Sachertorte het volgende:
Doe nou niet zo genunanceerd. Er gaat niets boven het confronteren van bekrompen heethoofden met hun eigen vooroordelen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is wel enigszins anachronistisch. Thessaloniki was destijds een echte interculturele metropool. Joden, Christenen, Moslims, ze leefden er zij aan zij. En het Osmaanse rijk heerste toen al geruime tijd over die stad.
De BBC had een prachtige documentaire over Albert Kahn, een rijke bankier die een groot gedeelte van de wereld wilde documenteren met foto’s. Rond 1913 begon hij aan de Balkan en Zuid-Oost Europa (Toen was er net oorlog geweest). Hij liet zo’n 100 jaar geleden met de nieuwste technieken foto’s maken, en dan zie je nog wel veel van de mlee van de volkeren die daar leefden. Nu is de Balkan na veel bloedige oorlogen aardig gecompartimenteerd, maar destijds was het een veel grotere mengelmoes.
Salonika werd het toen nog genoemd. Echt een aanrader om te kijken, al was het maar voor de foto’s.
Je kunt ook gewoon in een gezellig caf in De Pijp gaan vertellen dat de 1-1 in '74 een terechte penalty was, dan hoef je niet zo ver te reizen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:32 schreef Sachertorte het volgende:
Ne mutlu Turkum diyene? Ancak Ataturk idi kendine Yunan!
Ik heb mijn zinnetje voorbereid, nu nog even een reis boeken naar Turkije. Wie gaat er mee om de reacties te filmen?
Tja, het wordt volgens mij nergens expliciet genoemd. Wel is bekend dat hij een heel goede vriend had, Hephaestion. En dan kun je met dat eerste gegeven twee kanten mee op: die vriendschap was niet-seksueel, of die vriendschap was wel seksueel, maar had niets vreemds voor die tijd, en daarom wordt het seksuele aspect niet genoemd.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:37 schreef Pool het volgende:
Ontopic: wel vernieuwend dat die twee Balkanlanden strijden om de erkenning van hun homseksuele voorvader. Of was dat alleen in de film zo?![]()
Als Ataturk een Griek was dan is Sinterklaas een Turk.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 15:19 schreef Sachertorte het volgende:
Goed plan. Ik ben nu druk aan het oefenen op het Deutschlandlied, voor net dat beetje extra impact.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 16:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon in een gezellig caf in De Pijp gaan vertellen dat de 1-1 in '74 een terechte penalty was, dan hoef je niet zo ver te reizen.
Het wordt allang gefluisterd. Niets is zeker natuurlijk, maar die oude Grieken hebben de homoseksualiteit natuurlijk wel uitgevonden. Dat is ook wel begrijpelijk, gezien hoe lelijk Griekse vrouwen zijn (of is dat een evolutionair gevolg?).quote:Ontopic: wel vernieuwend dat die twee Balkanlanden strijden om de erkenning van hun homseksuele voorvader. Of was dat alleen in de film zo?![]()
Of had hij door dat hij zijn (Macedonische) generaals te hard voor het hoofd zou stoten als hij zich als heerser van Perzi liet vereren?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 00:24 schreef Demon_Hunter het volgende:
Alexander de Grote heeft heel veel perzische gebruiken overgenomen, maar wou eerder gezien worden als heerser van Azie.
Maar is Alexander volgens jou dan wel verwant aan de (voornamelijk Slavische) Macedoniers die er nu wonen? En is de Macedonische bevolking van nu verwant aan die van toen?quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 20:35 schreef Gosti het volgende:
Complete onzin!!! Alexander sprak inderdaad Grieks maar dit zegt toch helemaal niks over de Macedonisch bevolking in die tijd.
Jammer dat je een nazi-vergelijking meent te moeten maken, maar ik zal toch proberen serieus te reageren.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 09:18 schreef Gosti het volgende:
Naar mijn mening, en dan zeg ik niks geks, is dit een standpunt dat in NAzi duitsland niet zou misstaan.
Maar vind je die afkomst nu WEL of NIET belangrijk? Je kunt niet stellen dat het verwerpelijk (en nazi-achtig) is om die vergelijking te maken en vervolgens zeggen 'maar als je die vergelijking maakt hebben ze inderdaad meer rechten'.quote:En ja , ik durf rustig te stellen dat de Macedoniers op het vlak van afkomst, en dan heb ik het niet over Alexander, maar de gewone Macedonische bevolking in die tijd, puur op basis wat de grieken als uitgangspunt gebruiken ( en nogmaals ik vind dat een verwerpelijke) procentueel meer rechten hebben.
Misschien, maar ik vraag niet naar de oorzaak van waarom er nu weinig mensen wonen die afstammen van de mensen die er toen woondenquote:Vergeet niet dat er tienduizenden Macedoniers uit Noord Griekenland zijn vermoord, gedeporteerd naar andere landen, en zijn "vervangen " door bijvoorbeeld de grote massa mensen vanwege de Turks Griekse uitwisseling ( Klein Azie en Pontiers)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |