Vorig Topic: TV : Dubbeltje Op Z'n Kant Aaarghquote:De kredietcrisis raakt meer en meer mensen en een groeiend aantal gezinnen glijdt maandelijks verder in het rood. Een Dubbeltje Op Zijn Kant schiet te hulp. Niet door een zak geld op tafel te leggen, maar door gezamenlijk onder de loep te nemen hoe het zo ver heeft kunnen komen, wat de boosdoeners elke maand zijn en welke weg er bewandeld moet worden om weer uit het dal te komen.
Verdriet en ellende
John: “Soms vergeet ik te presenteren. Ik zit te kijken en er komt niets uit m’n mond. Je ziet wat een verdriet en ellende er door de crisis komt, dat er mensen kapot aan het gaan zijn. Ze leggen met onze hulppoging hun ziel en zaligheid in onze handen en dat gaat je zeker niet in de koude kleren zitten.”
Drastische maatregelen
Wekelijks wordt een gezin met deze vaak voor de buitenwereld verborgen problemen op weg geholpen. Allereerst worden de omvang en oorzaak van de financiële besognes in kaart gebracht. Samen met de hoofdrolspelers zoekt John vervolgens naar oplossingen, besparingen en een gezondere financiële basis. Daarbij worden, in goed overleg, drastische maatregelen niet geschuwd. Na een paar weken gaat John weer langs bij de familie om te zien of ze er inderdaad op vooruit zijn gegaan. En of ze inmiddels ’s nachts alweer rustig kunnen slapen.
Per aflevering wordt verder een aantal veel voorkomende financiële valkuilen in beeld gebracht. Dat kan gaan over bekende en herkenbare kostenposten zoals de dagelijkse boodschappen, maar ook mobiele telefonie, roken, hypotheeklasten of kopen op krediet.
Annemarie van Gaal
John wordt bijgestaan door Annemarie van Gaal. Deze voormalige secretaresse heeft zich via een bladenavontuur in Moskou opgewerkt tot de eigenaar van een imperium met belangen in twintig bedrijven over de hele wereld. Zij kijkt streng toe op de mentaliteit van de hoofdpersonen, want die vindt zij cruciaal om tot een succes te komen.
ja, heerlijck tenenkrommend...quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:25 schreef Barbusse het volgende:
Heerlijk? Debiel pauperwijf en slappe zak van een vent is het.
Eigenlijk zou er voor dat soort volk een alternatieve versie moeten zijn. Hoe ze gevolgd worden terwijl ze niet uit die schulden willen komen en steeds verder afzakken totdat ze eindigen in een verhuisdoos onder een brug. That's entertainment!quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:28 schreef Rekkie het volgende:
Entertainment!
Sommige steuntrekkers daarentegen
Waarschijnlijk niet. Als ze je al niet achterna komen, pakken ze je wel als je ooit het land weer in wilt komen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:29 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens met oog op het vorige topic en de laatste aflevering. In hoeverre is een vlucht naar het buitenland wel de oplossing?
Ik ben voorquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:30 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Eigenlijk zou er voor dat soort volk een alternatieve versie moeten zijn. Hoe ze gevolgd worden terwijl ze niet uit die schulden willen komen en steeds verder afzakken totdat ze eindigen in een verhuisdoos onder een brug. That's entertainment!
Niet. Binnen de EU weten ze je in ieder geval zo te vinden. Er is alleen wat uitstel omdat ze je opnieuw moeten zoeken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:29 schreef MikeyMo het volgende:
Overigens met oog op het vorige topic en de laatste aflevering. In hoeverre is een vlucht naar het buitenland wel de oplossing?
Ooit duikt 'ie ergens op, tenzij hij echt een andere indentiteit heeft aangenomen, wat me niet logisch lijkt. En dan staan ze weer lekker bij hem op de stoep. En als hij pech heeft, draagt het incassobureau het over aan een Britse collega. En die zijn minder lief dan hier.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:40 schreef Kaar68 het volgende:
Ik moet nog geld (kinderalimentatie, zo'n ¤ 30.000) krijgen van iemand in Engeland. Registratieplicht hebben ze daar niet, daarom is het voor een deurwaarder bijna onmogelijk er iemand te vinden die niet gevonden wil worden. Een betere optie dan België dus.
Dan heeft 'ie echt z'n best gedaan om maar niet te hoeven betalen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:49 schreef Kaar68 het volgende:
LBIO (landelijk buro inning onderhoudsgelden) wilde de zaak niet eens aannemen omdat het ondoenlijk is het geld te vorderen. En het LBIO werkt normaal gesproken samen met deurwaarders in het betreffende land.
Ach, huisje huren en niet registreren en daarbij nog zwart werken. Dat wordt echt moeilijk dus ik heb het al bijna opgegeven.
quote:Een dubbeltje op z’n kant
29 mei, 2009 Door: Ellen Rubriek: Geld, Opinie
Gisteravond heb ik weer gekeken naar ‘Een dubbeltje op z’n kant’ en eerlijk gezegd denk ik dat het meteen de laatste keer was. Ik heb me kapot zitten ergeren aan de kortzichtigheid en oppervlakkigheid van dit programma.
Een korte samenvatting: stel met drie kinderen heeft 44.000 euro schuld. Inkomen 3100 euro per maand, uitgaven 4100 euro per maand. Vaste lasten 3000 euro per maand (!). Allerlei aflossingen van schulden zullen daar wel bij in zitten want ze woonden in een eenvoudig rijtjeshuis. Oplossing van het programma: auto verkopen en spullen uit huis verkopen (prima idee), extra TV’s uit huis want de energierekening was zo hoog (meer dan 200 euro per maand) en moeders moet meer gaan werken dan de 24 uur die ze nu werkt. Aan het eind van het programma kwam nog een gratis scooter voor vader langs en twee jaar gratis lidmaatschappen voor sportverenigingen voor de kinderen.
Ik heb met verbazing naar het programma gekeken. Echtgenoot keek mee, ook hij vond het maar een vaag gebeuren. Exacte cijfers werden niet bekend gemaakt (hoezo 3000 euro aan vaste lasten?), kosten voor kinderopvang als moeder meer gaat werken werden niet genoemd, terwijl de kinderen nog redelijk jong waren. Andere besparingsmogelijkheden dan de auto en de energierekening heb ik niet gehoord. Deze mensen kunnen volgens de berekeningen van de programmamakers over vier jaar schuldenvrij zijn, maar ik vrees dat ze over vier jaar alleen maar dieper in de ellende zitten. Er is namelijk niets opgelost. Er zijn alleen een paar kostenposten weggedaan. Het wegdoen van TV’s op kinderkamers lijkt mij trouwens niet eens zo belangrijk, zo’n ding draait toch maar hooguit een uurtje per week en is voor een puber een fijne mogelijkheid om zich even terug te trekken. Daar kan die 200 euro niet vandaan komen lijkt me. Verwarming een graadje lager? Woning beter isoleren? Stekkers van opladers uit het stopcontact halen? Veelvuldig gebruik van wasdroger? We tasten in het duister.
Misschien had ‘besparingsdeskundige’ Kim nog wel meer te vertellen dan wat wij in de uitzending niet hebben gezien, maar daarmee slaat dit programma wel de plank mis. Ik mis Marieke Henselmans, die bij het programma ‘Geen cent te makken’ kritisch door het huis liep en overal wat bij vertelde om de mensen bewust te maken van hun uitgavenpatroon. Zij ging samen met de mensen boodschappen doen en koken, om te laten zien hoe je voordelig een lekker gerecht kunt maken. Dàt hebben de mensen nodig, praktisch advies: waar gaat je geld naartoe en hoe kun je besparen. Een overzicht van de uitgaven per categorie: wat geef je uit aan wonen, kleding, eten, vervoer en aan aflossing van je schulden. En vooral: hoe krijg je weer grip op je uitgaven. Het stel uit de uitzending had aan het einde van het programma nog steeds geen flauw idee van geld.
Mocht het stel uit de uitzending dit toevallig lezen, mijn advies is: ga niet meer werken, maar ga meer besparen. Neem je verzekeringen eens kritisch door, kijk of je niet dubbel verzekerd bent en zoek een goedkopere verzekering. Leg een moestuintje aan, ook al is het maar heel klein. Repareer je eigen schoenen, bak je eigen pizza (1,50 voor 5 personen), repareer kapotte kleding en naai nieuwe kleding van afdankertjes of kringloopkleding. Zoek gratis alternatieven als je iets nodig hebt, wees creatief met wat je al in huis hebt en houd dit alles een paar jaar vol. Met een gezamenlijk inkomen van 3100 euro moet je dan toch een heel eind komen met het aflossen van je schulden.
quote:* Gepubliceerd: 05 juni 2009, 10:15
* Laatst gewijzigd:14 september 2009, 17:41
Mensen leren niets van 'Een dubbeltje op z'n kant'
Het klinkt interessant, wat de tv-gids zegt over het RTL4-programma 'Een dubbeltje op z'n kant': Wekelijks wordt een gezin met geldproblemen op weg geholpen. Na de eerste drie afleveringen is echter duidelijk dat kijkers noch deelnemers hier veel aan hebben.
Sinds kort zendt RTL4 het programma 'Een dubbeltje op z'n kant uit'. Volgens de tv-gids 'wordt wekelijks een gezin met geldproblemen op weg geholpen. 'De omvang en oorzaak van de financiële besognes worden in kaart gebracht. De opzet van het programma is dat presentator John Williams zoekt samen met Annemarie van Gaal en de deelnemers naar besparingen en een gezondere financiële basis.'
Als dit op tv te zien was, zou het interessant zijn. Maar de kijker ziet iets anders.We krijgen informatie over de deelnemende gezinnen, en zien in cijfers hun inkomen, vaste lasten en de omvang van hun schuld. De inkomens zijn over het algemeen heel redelijk te noemen, tot zo'n ¤ 3000 per maand. Overigens moeten talloze gezinnen het met veel en veel minder doen en redden het wél, maar dat terzijde.
De vaste lasten van de deelnemers zijn torenhoog, maar over hoe dat komt en over de rest van hun uitgavenpatroon kom je weinig te weten. Ook hoe de schuld ontstaan is blijft raadselachtig.
12.000 euro schuld
Presentatrice Annemarie van Gaal die als zelfstandig ondernemer veel geld verdiend heeft, heeft de taak de deelnemers de stuipen op het lijf te jagen door ze te confronteren met de hoogte van de schuld. Ze hebben een schuld van bijvoorbeeld 12.000 euro. Op een groot scherm tonen ze hoe de schuld zou oplopen als er niets aan de situatie wordt gedaan.
De cijfers rollen over het scherm: 12.000, 24.000, 50.000.....Als jullie nou niet aan de slag gaan is de schuld over 10 jaar 100.000 euro! U begrijpt het al: de deelnemende stellen barsten in tranen uit. De camera zoomt in en John Williams gaat ze troosten, maar wrijft het ze ook nog even goed in: 'dat is schrikken hè?' Dit is geen infotainment meer, ditis honderd procent drama.
Tips van Marieke
* Wie beter met z'n geld wil omgaan neemt de volgende stappen:
* Zorg voor overzicht over inkomsten en uitgaven
* Denk na over de keuzes die je wilt maken. Wat is voor jou belangrijk? Waar kun je op besparen? Of kun je ook wat meer verdienen?
Die keuzes moet je zélf maken, alleen dan kom je uit de problemen. Bij het tv-programma walsen ze een beetje over de mensen heen. In de eerste aflevering was een gezin waarvan de vrouw weinig uren werkte. De programmamakers dwongen de vrouw te solliciteren naar een baan met meer uren. Ze had piepkleine kinderen en wilde niet. Er werd forse druk op haar uitgeoefend. Waarom werd ze niet gerespecteerd in haar keuze? Waarom werd niet naar de dagelijks uitgaven gekeken?
Kwijtscheldingen
Verder biedt het programma steeds cadeaus en kwijtscheldingen aan de deelnemers. De auto gaat de deur uit, ze krijgen een scooter cadeau. Of de deelnemers nu inzicht hebben in hun gedrag, of ze dingen beter gaan aanpakken als John is vertrokken is twijfelachtig. Of ze écht geholpen zijn is zeer de vraag. Al lucht al dat doorlopende huilen vast op.
Ik moet hem nog zien, maar met dit soort uitspraken gaat het bij nu al jeuken. Echt, ik snap niet dat dat soort mensen uberhaupt bestaat.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 11:49 schreef Scorpie het volgende:
'Ik ga niet de hele dag daar zitten hoor'.
Tering, ik had haar gelijk een knal voor haar harses verkocht.
Ter Leering ende Vermaeck voor ons natuurlijk!quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 12:19 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik moet hem nog zien, maar met dit soort uitspraken gaat het bij nu al jeuken. Echt, ik snap niet dat dat soort mensen uberhaupt bestaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |