quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:28 schreef davidov2009 het volgende:[..]

wat een pech, daar betaal je je dan blauw voor. In de binnenlandse treinen meet ik met m'n GPS de verschillen in ATB afstelling van de treinstellen: sommige rijden namelijk wel 146, anderen 135 (in 140 baanvak uiteraard). Meestal rijden ze echter précies 140. Zo goed afgesteld zie ik een auto-snelheidsmeter nog niet worden.
Is dat niet eerder geluk dan wijsheid? De snelheid van treinen wordt gemeten door middel van een tachogenerator, die meting is dus erg afhankelijk van de omtrek van het wiel. Geen idee hoe vaak die geijkt wordt.
quote:
Het zou kunnen dat je GPS te weinig satellietonvangst heeft (die priostammen zijn behoorlijk afgesloten), dan krijg je ook altijd een lagere snelheid.
Hm, ik had volgens mij volle ontvangst het grootste deel van de tijd. Ik had ook niet het idee dat de prio's erg veel herrie maakten, wat anderen hier wel meldden. Nou ja, gewoon pech gehad.
quote:
Een andere, zeer betrouwbare manier om te meten is te kijken hoelang het duurt voordat er 10 portaalbogen (=610m) voorbij schieten. Normaal zou dat 16 sec duren, met 160km/h duurt het 13,5 á 14 sec. Dat is dus een érg duidelijk waarneembaar verschil. Let op: op sommige NL-trajecten staan de bogen ruim 70m van elkaar; op de HSL is het ca. 61m (ook te checken met Google Earth overigens). Op iedere mobiel zit immers wel een stopwatch.
Ik betwijfel toch of dit echt heel betrouwbaar is. De afstand zou normaal wel constant zijn (volgens mij maximaal 60 meter op moderne trajecten), maar kan bijvoorbeeld bij spaninrichtingen, wisseloverlopen en bogen anders zijn. Nu zitten er niet zo veel wisseloverlopen op de HSL geloof ik, maar spaninrichtingen zeker wel. Geen idee of de paalafstand (=veldlengte) overal gelijk is. Het is wel een aardige inschatting, maar je zou eens kunnen uitrekenen wat de betrouwbaarheid van je meting is als je palen op 60m +/- 1m uit elkaar staan. v=s/t (toch?) waarbij je s dan vaststelt aan de hand van het aantal getelde palen en je t met de hand meet.
quote:
Over die weddenschap dat Thalys op 13 dec niet 300km/h rijdt tussen Rtd en Antwerpen: andere manier om te meten is even filmen (er zullen toch wel mensen gaan spotten) van een passage en dan op de PC de snelheid uitrekenen met behulp van de afstand tussen de portaalbogen. Dat & GPS en dan hebben we dubbelbewijs

Ik ben best een nerd, maar zo erg nou ook weer niet.