dat dus, 7 dagen is een zee van tijd in de financiele wereld. Ruim tijd om bezittingen te belenen etc. Ga maar eens ergens een bank zoeken die maar liefst 6% liquide heeft. Als DSB 300 mln in kas heeft. Lakeman is expert in het verspreiden van geruchten, suggesties en halve waarheden. Het lot zal eerder bepaald worden door wat andere banken doen. DSB heeft natuurlijk geen kluis waar 300 mln in ligt, namelijk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:02 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Als het klopt dat DSB "maar" 300 miljoen in kas heeft, is dat 6% van de uitstaande schuld van DSB (4.5miljard). 1% is vertrokken, hou dat 7 dagen vol & de toko is leeg.
quote:De liquiditeitspositie van DSB Bank bedraagt per ultimo 2008, mede hierdoor,
ruim meer dan ¤ 1,1 miljard. Deze positie is in 2009 mede vanwege toename van spaargeld fors ruimer geworden. Aan de beleidsuitgangspunten
van de liquiditeit wordt dan ook in ruime mate voldaan.
quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
"Lastig om geld over te boeken" die woordkeuze ook
zegt ikweethetooknietquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:14 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
![]()
Gewoon gevalletje van liegen mag bedriegen niet
![]()
![]()
Nu alleen nog even aan Dirk vragen of hij het verschil weet![]()
quote:
In dat geval kan Wouter er misschien nog een koopsompolis bij verkopenquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:09 schreef Napalm het volgende:
[..]
Als een hoop in deposito`s zit is lang niet alles meteen opeisbaar. Verder kan de DSB natuurlijk gewoon wat cash betrekken van de kapitaalmarkt net als elke andere bank... Desnoods lenen ze wat van Wouter net als de ING & ABN..
quote:Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed deed een dag eerder nog een oproep aan alle spaarders om hun geld bij de DSB Bank weg te halen. Want op die manier zou het bedrijf naar het faillisement worden gedreven. Vrijdagochtend presenteerde Dirk Scheringa alsof er niets aan de hand was 'zijn' schaatsploeg aan de pers.
Het contrast op het hoofdkantoor van de DSB Bank in Wognum was immens. De circa vijftig journalisten werden bij binnenkomst meteen doorgeleid naar de meest dichtstbijzijnde vergaderruimte waar even later een 'goednieuwsshow' over schaatsers als Marianne Timmer en Stefan Groothuis werd gehouden. Op dat moment proberen bankmedewerkers enkele meters verderop met het zweet op hun voorhoofd de gerezen paniek over de koopsompolissen onder controle te houden.
Bij het introductiepraatje benadrukte DSB-woordvoerder Klaas Wilting uitdrukkelijk dat er vooral schaatsers aan het woord zouden komen. ,,Want daar gaat het vandaag namelijk om, om de sport'', sprak hij. Uiteraard wist de ervaren voorlichter dondersgoed dat vele mediavertegenwoordigers juist naar Noord-Holland waren gekomen voor een reactie van de eigenaar en oprichter van DSB. Dirk Scheringa was nog niet naar buiten getreden sinds de affaire losbarstte, maar hield zich ook nu op de vlakte: ,,We zitten al tien jaar in het schaatsen en dat zal zeker doorgaan de komende jaren.''
Geen zin
Oftewel, over een dreigend faillisement maakt Scheringa zich geen enkele zorgen. Wel had de miljardair duidelijk geen zin om uitvoerig vragen te beantwoorden over de affaire. Toen de aanwezigen een filmpje werd vertoond over een zomertrainingskamp van de schaatsploeg, sloop Scheringa uit de verdonkerde zaal en liep hij naar buiten. Als vlucht moest die actie niet worden uitgelegd, verklaarde Wilting even later. ,,Dirk is naar de buitenkantoren om personeel toe te spreken over de situatie. Dat heeft hij gisteren al gedaan hier op het hoofdkantoor.''
DSB zou klanten hebben opgezadeld hebben met zeer dure koopsompolissen, waarin soms provicies tot 90 procent zaten verborgen. Ook zou er sprake zijn van koppelverkoop (het verkopen van een dure verzekering bij een lening), hetgeen verboden is. De bank is vooral door een uitzending van NOVA, waar enkele ex-medewerkers de praktijken onthulden, behoorlijk in het nauw gekomen.
Intern
Toch maken de schaatsers en hun coach Jac Orie zich voorlopig nog geen zorgen. Wijselijk probeerden zij zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van deze heikele kwestie. ,,Dit wordt intern bij DSB geregeld'', reageerde tweevoudig olympisch kampioene Timmer. ,,We concentreren ons op de sport.''
Ook hoofdtrainer Jac Orie verwacht niet dat de sores bij zijn geldschieter voor problemen zorgen bij zijn ploeg. ,,Maar het is natuurlijk niet leuk om te horen dat zoiets speelt bij de bank'', sprak hij. ,,Maar als sporters kunnen we daar niets aan doen. En ik verwacht ook niet dat dit onze prestaties gaat beïnvloeden.''
Doordat de website van de DSB dus niet bereikbaar is zullen op het moment niet veel mensen de kans krijgen om hun geld in paniek weg te halen. Daarnaast hebben dus een hoop mensen geld voor een langere tijd vast staan omdat ze dan een hogere rente krijgen.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 13:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Analyse Jeroen de Boer: spaargeld belangrijk voor DSB
Van belang is verder of spaargeld vrij opneembaar is, of dat het voor langere tijd vast staat. Voor spaardeposito's die langere tijd vast staan gelden boetes bij tussentijdse opname. Kortom, voor Scheringa en Linschoten is het: intern rekenen, en naar buiten toe de rust bewaren.
Met iets van Prettige Paasdagenquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:33 schreef HarryP het volgende:
[..]
Behalve dan die knakker die op heeft geroepen tot de run on the bank. Die zal over een half jaartje wel een briefje in de bus krijgen.
als Scheringa inderdaad miljardair is, zoals die artikel suggereert, lijkt me dat die een bank met een balans(!)totaal van een slordige 6 miljard met één vinger in de neus overeind kan houden.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:31 schreef RvLaak het volgende:
Een goednieuwsshow bij DSB, ondanks alles
[..]
De onderhandelingen met DNB zijn blijkbaar nog niet afgerond. Verbaast me ook niks, ome Dirk staat bekend als een keiharde onderhandelaar.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]
"Lastig om geld over te boeken" die woordkeuze ook
Dirk is "slechts" aandeelhouder. Zijn vermogen heeft niets met de bank te maken, afgezien dat die bank zijn salaris dokt natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als Scheringa inderdaad miljardair is, zoals die artikel suggereert, lijkt me dat die een bank met een balans(!)totaal van een slordige 6 miljard met twee vingers in de neus overeind kan houden.
Dit had een Lakeman quote kunnen zijn. Scheringa (ik heb niet met hem geknikkerd) is bestuurder. Da's belangrijker in dit geval dan aandeelhouder. Wet Bestuurdersaansprakelijkheid.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Dirk is "slechts" aandeelhouder. Zijn vermogen heeft niets met de bank te maken, afgezien dat die bank zijn salaris dokt natuurlijk.
Koopsompolissen zijn overigens een zeer breed produkt. Er was een tijd, 20-30 jaar geleden, toen banken nog te vertrouwen waren, dat dergelijke produkten erg lucratief waren als oudedagsvoorziening/levensverzekering voor degene die die polissen afsloot. Inmiddels zijn er allerlei constructies omheen verzonnen met als doel de in rekening te brengen "kosten" stiekem te verhogen. Pure winst voor de bank.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 13:29 schreef Zero2Nine het volgende:
Zielepoten met eurotekens in de ogen waren ook die 'adviseurs' die die belachelijke koopsompolissen aan de man hebben gebracht.
Nou, de uitspraak komt voort uit mijn (beperkte) kennis van hoe een BV/NV werkt. Voor zover ik weet, zijn de aandeelhouders, cq medewerkers, nooit hoofdelijk financieel aansprakelijk voor een eventueel faillissement. Met als uitzondering; opzettelijk mismanagement.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dit had een Lakeman quote kunnen zijn. Scheringa (ik heb niet met hem geknikkerd) is bestuurder. Da's belangrijker in dit geval dan aandeelhouder. Wet Bestuurdersaansprakelijkheid.
Mocht DSB echter omvallen, heeft Lakeman een mogelijk claim van zijn clienten op grond daarvan gisteren eigenhandig om zeep geholpen, door een bankrun to orkestreren.
winst die ze 20 - 30 jaar geleden ook al maakten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:49 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Koopsompolissen zijn overigens een zeer breed produkt. Er was een tijd, 20-30 jaar geleden, toen banken nog te vertrouwen waren, dat dergelijke produkten erg lucratief waren als oudedagsvoorziening/levensverzekering voor degene die die polissen afsloot. Inmiddels zijn er allerlei constructies omheen verzonnen met als doel de in rekening te brengen "kosten" stiekem te verhogen. Pure winst voor de bank.
aandeelhouders kunnen idd nooit aansprakelijk worden gesteld. Bestuurders bij wanbeleid. En dat is wat Lakeman stelt. Bewust bedriegen/Liegen/tegen de wet in producten verkopen op grote schaal lijkt me wanbeleid (let wel: ik denk dat dat nogal meevalt, maar da's wat Lakeman namens zijn 'clienten' suggereert).quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:53 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Nou, de uitspraak komt voort uit mijn (beperkte) kennis van hoe een BV/NV werkt. Voor zover ik weet, zijn de aandeelhouders, cq medewerkers, nooit hoofdelijk financieel aansprakelijk voor een eventueel faillissement. Met als uitzondering; opzettelijk mismanagement.
DSB mag dan een heleboel niet goed gedaan hebben, moreel gezien. Wettelijk is er (nog) niets aan de hand. Sterker nog, de veroorzaker van een mogelijk faillissement is een externe partij. De bestuurders kunnen onmogelijk financieel aansprakelijk gesteld worden.
NB: Mijn kennis is beperkt op dit vlak. Verbeteringen zie ik graag (liefst met links).
Neehoor. Vroeger zaten die produkten redelijk simpel in elkaar. Niks verborgen kosten en een gegarandeerde uitkering bij afloop tegen een rente van soms wel 8% over 20 jaar looptijd. Daar hoef je nu niet meer om te komen, al begint dat banksparen er wel weer een beetje op te lijken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
winst die ze 20 - 30 jaar geleden ook al maakten.
Ik heb het hier dan voornamelijk over oudedagsvoorzieningen met daaraan gekoppelde levensverzekeringen, niet over levenspolissen bij je hypotheek.quote:zelfs in de jaren '50 werd bijna elke starter gedwongen een levenspolis af te sluiten bij een hypotheek, en alleen de slimmen kochten die zsm weer af.
Alleen hadden we toen geen zondebok nodig.
ben met je eens dat producten simpeler in elkaar zaten. Maar ik weet de facto ook welke marges als winst werden ingeboekt op het moment van afsluiten.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:02 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Neehoor. Vroeger zaten die produkten redelijk simpel in elkaar. Niks verborgen kosten en een gegarandeerde uitkering bij afloop tegen een rente van soms wel 8% over 20 jaar looptijd. Daar hoef je nu niet meer om te komen, al begint dat banksparen er wel weer een beetje op te lijken.
[..]
Ik heb het hier dan voornamelijk over oudedagsvoorzieningen met daaraan gekoppelde levensverzekeringen, niet over levenspolissen bij je hypotheek.
Da's waar. De rentestand was toen veel hoger dan nu, zeker begin jaren '80.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bovendien denk ik dat banken/verzekeraars tegenwoordig ook wel 8% vast rendement zouden willen geven, als de rentestand op dit moment 12% zou zijn
De hele wereld is zo tegenwoordig de witteboordencriminaliteit is gigantischquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:15 schreef antonwachter het volgende:
Ik heb 20 jaar geleden bij een bank met dit soort produkten gewerkt. Ten eerste was er sprake van een goed produkt voor een goede prijs, geen woekermarges. Ten tweede werd de premie nooit in een keer betaald maar dit ging per jaar. Dit werd speciaal gedaan om zo een goede structurele relatie met de klant te hebben die juist dit soort toestanden voorkomt. Met een premie in een keer krijg je 'take the money and run' gedrag , geen service naar de klant want het geld is toch al binnen.
Het is gewoon walgelijk wat er in twintig jaar verandert is en de bestuurders zijn gewoon ordinaire graaiers geworden.
dan heb jij kennelijk bij een andere werkgever dan ik gewerktquote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:15 schreef antonwachter het volgende:
Ik heb 20 jaar geleden bij een bank met dit soort produkten gewerkt. Ten eerste was er sprake van een goed produkt voor een goede prijs, geen woekermarges. Ten tweede werd de premie nooit in een keer betaald maar dit ging per jaar. Dit werd speciaal gedaan om zo een goede structurele relatie met de klant te hebben die juist dit soort toestanden voorkomt. Met een premie in een keer krijg je 'take the money and run' gedrag , geen service naar de klant want het geld is toch al binnen.
Het is gewoon walgelijk wat er in twintig jaar verandert is en de bestuurders zijn gewoon ordinaire graaiers geworden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |