Moonah, het zoontje van mijn vriendin praatte ook heel slecht verstaanbaar, totdat ie drie en een half was. Toen hebben ze ook een gehoortest gedaan en dat bleek dus idd het euvel te zijn, binnen een paar weken daarna praatte hij volledig verstaanbaar!
Vicky,
hier kan je een geweldig leuk boekje downloaden om het stoppen met de fopspeen te laten slagen...misschien heb je er wat aan! Het werkt ook met een stappenplan van een aantal dagen, kijk maar eens

.
Vandaag ben ik weer met Dean bij Total Kids Defence geweest, het is zo'n leuk programma, ze moeten bijvoorbeeld met z'n allen op een rijtje staan en dan staat er en rij moeders waarvan er dan, ombeurten, een naar ze moet kijken (staren). De kindjes moeten dan goed opletten en aangeven bij de juf welke moeder dat is. Zodat ze leren dat als er een volwassene heel lang naar ze staart dat signaleren en dat aan papa of mama vertellen. En dat ze nooit met vreemden mogen meegaan, maar dan moeten roepen met hun handje opgeheven "Nee! Ga weg!" enz. Maar dan enorm leuk en kindvriendelijk verpakt allemaal

. En dat er natuurlijk ook goede vreemdelingen zijn waar ze naar toe kunnen lopen als als ze papa of mama kwijtraken, zoals politiemensen of brandweermannen.
Ze krijgen ook een boekje mee voor thuis met opdrachten als "eet twee stuks fruit per dag" en "help de juf moet opruimen". En wat ze moeten doen als er brand uitbreekt bijvoorbeeld.
Als ze het hele programma hebben doorlopen krijgen ze een bronzen embleem op hun taekwondoband. Zo schattig al die mini's in die pakjes

. En Dean doet zo goed mee, hij is echt heel alert en doet alles heel nauwkeurig na terwijl er een hoop kindjes als ongeleide projectielen rondrennen..hij is echt leergierig

.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.