Samenvatting:Schreeuwende bovenbuurman die vloekt nadat ie onverklaarbare geluiden hoort maar nooit zichzelf de schuld geeft. Daarnaast is het een grote hypocriete lul. Toen ik hem daarop attendeerde ging hij nog meer en vaker vloeken. De nieuwste rage is schuivende stoelen midden in de nacht.
Lange lap tekst:Ik heb een hartstikke gezellige bovenbuurman. Wat is het geval?
Ik zet graag mijn volume open. Mijn buren links en rechts hebben daar geen problemen mee. Netjes gevraagd en ze vinden het best. Ik doe dat dan ff een paar nummers en dan heb ik het gehad. Rond normale tijden, vanzelfsprekend.
Mijn bovenbuurman is echter een paar keer aan de deur geweest om te vragen of het zachter mocht. De bass zou namelijk doordreunen. Natuurlijk! Alle respect, het hoeft ook niet zo hard.
Maar de wazige kwiebus zet zelf elke dag (afentoe slaat ie eens dag over) rond dezelfde tijd zo hard zijn muziek open dat ik niet alleen aan de bass kan horen welk nummer hij op heeft staan, ook kan ik het refrein en couplet overduidelijk horen. Dit houdt hij vol voor 2 of 3 uur achter elkaar. Soms begint hij midden in de nacht en stopt hiermee pas rond een uur of 4.
In den beginne dacht ik nog: Lekker laten gaan, ik stoor me er niet aan en de wederdienst lijkt me logisch: Ik mag ook hard muziek aanzetten.
Maar niet is minder waar en mijn bovenbuurman vloekte van jewelste dat ik die kutherrie wel eens ff wat zachter moest zetten.
De maat is vol! Van zulk hypocriet gedrag ben ik niet gediend. Dus ik naar de 2e verdieping gestormd op het moment dat hij z'n dagelijkse muzieksessie aan het beluisteren was. Aangebeld maar hij doet niet open. Hij zal de bel wel niet horen, dacht ik. Ik probeer het nog eens. Geen antwoord. Ik geef een paar harde klappen op zijn deur. "Ja, ik kom er zo aan!" Dat is mooi, dan wacht ik even. Maar na 5 minuten nog geen buurman.
Ik klop nog een paar keer goed hard op de deur. "Ja ik kom er toch aan zei ik net!" ... Dan maar wachten... Na een kleine 10 minuten gaat de deur open en heb ik m'n buurman verteld hoe hypocriet het is om te klagen om iets wat hij zelf veel erger doet. Hij kon zich hier wel in vinden maar ik moest ook maar beseffen dat hij 2 ploegendiensten draaide, en dat hij soms heel vroeg eruit moest of pas heel laat thuis kwam, en dat het belachelijk was dat ik daar geen rekening mee hield.
Ik heb toen de beste man zijn inlevingsvermogen even bijgespijkerd door hem te vertellen dat ie zich niet zo moet aanstellen, ik draai namelijk een 5 ploegendienst inclusief nachtdienst, wat er op neer komt dat ik een iets onregelmatiger slaapritme heb dan hij. De beste man stond versteld en gaf me gelijk. Hierna stelde ik voor: "Als jij niet klaagt, klaag ik ook niet en kunnen we rustig verder met ons leven."
Daar was ie het wel mee eens, zei hij.
Mijn buurman vloekt nogal vaak. Overdag. Na etenstijd en ook midden in de nacht. Best hard. Moet ie zelf weten verder. Hij heeft dan een hele grote mond, alsof ie tourette heeft ofzo. Toch, als ik bij hem aan de deur sta dan wordt hij zo mak als een lammetje en weet hij ineens wel hoe hij zich netjes moet gedragen. Ik ben dan ook bang dat ik met een internetheld te maken heb.
Een paar weken geleden, toevallig net de dag nadat we het bovenstaande gesprek gevoerd hadden, hing er ineens een briefje op de deur, met ductape vast geplakt. Hier stond op:
"Hou godverdomme is op met het schuiven van je KUT stoel."
Daarbij had meneer van die viltstiftkussentjes geplakt, voor onder de poten van een stoel. Weet zo niet hoe die krengen heetten

Dus ik denk: Boh, ik kan daar wel inkomen, zal best irritant zijn. Ik zal er eens op letten. Briefje met kussentjes weggegooid. (Sorry, had eigenlijk een foto moeten maken voor de spelfouten en het kraaienpoten handschrift

). Maar ik had al van zulke beschermende stoffe dingen onder de poten van m'n stoelen, dus ik heb geen nieuwe nodig.
De beste man blijft vloeken. Steeds vaker ook, soms als ik in bed lig of als ik op de bank lig. Hij vloekt goed hard en klaagt telkens dat ik op moet houden met schuiven, terwijl ik niet eens op een stoel zit. Ik ben met m'n stoelen gaan schuiven om te kijken of ik het geluid kan nabootsen maar dankzij de beschermingsplaatjes maken m'n stoelen geen geluid.
Morgen maar weer eens ff langs gaan en ff vertellen dat ie niet zo moet zeiken

Zo ben ik dan ook weer.
Klacht: Hypocriete mensen die de slaap niet kunnen vatten en de buren de schuld geven van elk geluid wat ze horen maar nooit hun eigen falen onder ogen durven te zien.