Ik kan moeilijk beoordelen of het wat voorstelt (heb het tenslotte zelf nooit gestudeerd), maar het blijft natuurlijk wel een massa-studie voor een buitenstaander. Als ik door een stapel CVs moet gaan, vallen de beta studenten (plus econometrie) wel wat meer op natuurlijk. Maar goed, alle studies buiten economie/bedrijfskunde vallen natuurlijk op, omdat er nou eenmaal wat minder applicaties uit voortkomen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:41 schreef Rejected het volgende:
Ben zelf trouwens derdejaars economiestudent, maar ben zelf altijd bang dat het vrij weinig voorstelt.
Door die verhalen ben ik blij dat ik relatief veel vrije mogelijkheden heb in mijn pure economie studie. Ik denk dat nu in het 2e jaar al zo'n beetje 1/3e van alle vakken econometrie zijn. En uiteraard zal ik dat proberen volgend jaar te verhogen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:47 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik kan moeilijk beoordelen of het wat voorstelt (heb het tenslotte zelf nooit gestudeerd), maar het blijft natuurlijk wel een massa-studie voor een buitenstaander. Als ik door een stapel CVs moet gaan, vallen de beta studenten (plus econometrie) wel wat meer op natuurlijk. Maar goed, alle studies buiten economie/bedrijfskunde vallen natuurlijk op, omdat er nou eenmaal wat minder applicaties uit voortkomen.
Er zijn een paar collega's van me die ook Economie gestudeerd hebben, maar er zijn ook lui die Muziek of Geschiedenis op Oxbridge gestudeerd hebben...er is echt vanalles te vinden. Zodra je door de eerste ronde bent heb je denk ik wel enige voorsprong met een Economie achtergrond, maar uiteindelijk maakt het niets meer uit. Het belangrijkste is dat je naast goede cijfers relevante werkervaring opdoet en laat zien dat je echt een interesse in de financiële markten hebt. Als je de mogelijkheid hebt om een deel van je studie in het buitenland te doen raad ik dat zeker aan, dat wordt hier erg gewaardeerd.quote:Op maandag 19 oktober 2009 19:41 schreef Rejected het volgende:
Ben zelf trouwens derdejaars economiestudent, maar ben zelf altijd bang dat het vrij weinig voorstelt.
Eén collega van mij komt uit Syrië, al vind ik dat niet zo ongebruikelijk als Mongoliëquote:Op zondag 18 oktober 2009 23:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
In dat geval vraag ik me eigenlijk af hoe het zit met nationaliteiten die bijvoorbeeld niet vaak voorkomen en dus lastiger is om zo'n iemand zijn CV te beoordelen 'voordat hij universiteit ging studeren in het buitenland'. Bijvoorbeeld iemand die in El Salvador of Guatemala heeft gestudeerd en daar zijn CV heeft lopen pimpen. Heb je voorbeelden van collega's die uit landen komen waar je dat niet uit zou verwachtten?
Zo ongeveer, buitenland ervaring zou ik wat lager op de lijst zetten.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:50 schreef Matthijs- het volgende:
Dus ff alle tips op een rij:
- hoge cijfers halen (vooral in kwantitatieve vakken)
- buitenlandervaring opdoen
- aantoonbare interesse in finance
- beetje bestuur of organisatorische ervaring?
- stage regelen
- ....
- ....
?
Je middelbare schoolcijfers zijn ook vrij relevant trouwens.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:00 schreef Rejected het volgende:
Beetje demotiverend aangezien ik nog heel weinig ervaring heb en 'normale' cijfers.
Kijken ze dan naar bepaalde vakken of het gemiddelde van alles? Alle relevante vakken sloot ik af met een 8, 9 of 10, maar heb ook genoeg 6jes voor vakken als literatuur, kunst etc. die het gemiddelde weer enorm omlaag trekken tot ergens tussen de 7 en 71/2.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:03 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je middelbare schoolcijfers zijn ook vrij relevant trouwens.
Ik zal er naar kijken.quote:Op woensdag 30 september 2009 22:31 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik heb ze zelf niet allemaal gelezen, maar de onderstaande zijn wel goeie 'basics'.
Liar's poker
Barbarians at the gate
The Predators' Ball
Den of Thieves
Op zich zijn de relevant vakken natuurlijk het belangrijkste en een gemiddelde tussen de 7 en 7.5 is best ok, ik zie veel slechter voorbij komen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:08 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Kijken ze dan naar bepaalde vakken of het gemiddelde van alles? Alle relevante vakken sloot ik af met een 8, 9 of 10, maar heb ook genoeg 6jes voor vakken als literatuur, kunst etc. die het gemiddelde weer enorm omlaag trekken tot ergens tussen de 7 en 71/2.
(je hebt het er trouwens maar druk mee, als ib-expert op Fok!)
Nee, kwestie van uitgaan van je eigen kunnen en niet van dat van anderen. Daarbij ben ik niet erg competitief van karakter, dat is mijn drijfveer niet.quote:
We need more bodiesquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Oi, net die seminar/workshop gehad betreffende investment banking/accounting internships hier op de university.
Wat een verlichting! Ik moet mn CV en coverletter nogmaals omgooien. CV en coverletter moeten echt even anders, gelukkig heb ik daar nog even tijd voor. Vooral op de kleine dingetjes klopte het niet helemaal. Gaven daar toch wel tips op die ik nog niet eerder had gehoord.
Ik heb de gemiddelde salarissen gehoord voor die 10 weekse internships. Damn!
Overigens werd het hele verhaal verteld door een ex-werknemer van Lehman Brothers die nu ook weer 'onze' applicaties gaat doorkijken. En damn! wat een verhalen over haar werk. Dit was helemaal de extra druppel die me richting banks doet draaien. Geweldig!
Oi, inderdaad. Dit was echt de druppel die ik nodig had om me volledig te motiveren voor de i-bank wereldquote:
Gefeliciteerd, waar mag je op gesprek komen?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:05 schreef Matthijs- het volgende:
Nice, s_f.Waaraan scheelde het zoal in je cv? Pm mag ook.
Ben trouwens zojuist uitgenodigd voor een gesprek bij een van de Big4 voor een zomerstage.Misschien niet helemaal in de richting van i-banking, maar ik ben pas eerstejaars en het zal me verderop in mijn studie misschien makkelijker aan een i-banking internship helpen.
Wat hebben zulke gigantische bedrijven eigenlijk aan stagiaires die maar twee maandjes blijven? Wat is hun toegevoegde waarde eigenlijk? Hopen dat hij/zij later terugkeert?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:05 schreef Matthijs- het volgende:
Ben trouwens zojuist uitgenodigd voor een gesprek bij een van de Big4 voor een zomerstage.Misschien niet helemaal in de richting van i-banking, maar ik ben pas eerstejaars en het zal me verderop in mijn studie misschien makkelijker aan een i-banking internship helpen.
Dat dus. Bij de investment banks krijgt ongeveer 80% het aanbod om de zomer daarna full-time terug te keren en van dat gedeelte keer 80% ook daadwerkelijk terug. Het is natuurlijk de perfect "testrit" voor de banken, je weet tenminste of iemand echt wat kan of niet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:25 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
Wat hebben zulke gigantische bedrijven eigenlijk aan stagiaires die maar twee maandjes blijven? Wat is hun toegevoegde waarde eigenlijk? Hopen dat hij/zij later terugkeert?
Het scheelde niet echt inhoudelijk aan mijn CV, maar de manier waarop ik het schreef. Teveel onzin, en de belangrijkste zaken moeten aan het begin van een zin staan. Als je manager bent geweest van een zaak, ga je niet eerst je zaak en andere processen noemen om daarna te melden dat je manager was, maar je begint met manager van dit en dit, en dan blabla over de rest wat je er geleerd hebt. Het zijn allemaal kleine dingen, maar alle kleine beetjes helpen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:05 schreef Matthijs- het volgende:
Ze hadden het hier over zo'n 150 plekken op basis van 3000/4000 mensen. Dat wordt dus interessantquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:09 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, waar mag je op gesprek komen?
Had nog een vraagje:
Hoeveel procent van de mensen die solliciteren voor een internship mogen dat ook daadwerkelijk gaan doen?
Heb zelf geen idee in welke trant de percentages zullen liggen namelijk..
Ik was vandaag ook even aan het neuzen naar een leuke 10-weekse internship (waarom weet ik ook niet, ik hoef het pas volgend jaar te wetenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar ik besef ook dat de kansen op een internship best klein zijn, zelfs bij een bagger bank. Ze vertelde op welke manier ze door CV's bladerde, damn. Je kon duidelijk zien dat sommige (bijna iedereen) zich toen toch wel bedrukt voelden, met het idee, dat ga ik nooit halen. Uiteraard werd daarna het 'gemiddelde' salaris geshowed en het bedrag wat je krijgt voor een 10 weekse internship en toen ging er een zucht en een wow door de zaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |