Ligt eraan hoe je contact met je ouders is.. Ook ligt het eraan hoe je met je contacten verder thuis zit.quote:Op woensdag 30 september 2009 14:55 schreef AMDB het volgende:
[..]
En je hele studententijd bij je ouders zitten? Zonde, heel erg zonde. En bovendien, je krijgt meer stufi, dus heel veel duurder is het niet eens.
Wat voor studie doe je dan, en wat voor bijbaantje heb je?quote:Op woensdag 30 september 2009 15:48 schreef AMDB het volgende:
[..]
Niet mee eens, als je alles zelf moet betalen: studie, ziektekosten, boeken, huur, levensonderhoud, leuke dingen etc. Is best lastig hoor, zeker als je een zware studie hebt. Ik heb op dit moment ook nog geen studieschuld, maar dit is m'n laatste jaar stufi, daarna zal ik toch meer moeten gaan werken en ook wat lenen.
Dat betekent dus niet dat tijdens je studententijd thuis zitten zonde isquote:Op woensdag 30 september 2009 15:52 schreef AMDB het volgende:
Ik zit iig niet vast aan een sport en ik woon ook niet heel ver van m'n sociale contacten af (woon zelfs samen met 2 van m'n beste vrienden). Maar iig, het heeft voor- en nadelen, bij mij zijn de voordelen véél groter.
Hoeft niet per se hoor. Ik ken iemand van Iraanse afkomst die op de basisschool het advies voor vmbo kreeg. VMBO gedaan, toen havo gedaan. Door omstandigheden niet afgemaakt, MBO-opleiding gedaan. Stufi gekregen. MBO afgemaakt, HBO gedaan. Stufi gekregen. Nu zit hij op de universiteit en krijgt dus geen stufi meer, volgt 2 voltijd studies en werkt 2 avonden in de week en op zaterdag.quote:Op woensdag 30 september 2009 15:47 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
En dat voorkom ik dus. Ik heb nu een leuke zakcent verdient en heb (buiten mijn prestatiebeurs) geen schuld.
Een studieschuld (buiten prestatiebeurs om) is complete onzin. Je kan makkelijk zonder die lening leven. Als je dat niet kan, doe je ergens wat verkeerd.
Ik bedoel niet dat ik hier last van heb hoor. Ik doe Logistiek, niet zwaar in mijn ogen. En daarbij betalen mijn ouders mijn school. En moet vanaf nu ook eigen ziektekosten gaan betalen. Krijg wel nog aanvullende studiebeurs. Bijbaan was bij TNT, maar daar ben ik gestopt ivm stage, wil ook wat tijd voor de vriendin overhouden. En daarbij, ik heb een redelijk lage huur (250).quote:Op woensdag 30 september 2009 15:51 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Wat voor studie doe je dan, en wat voor bijbaantje heb je?
De doorsnee student heeft niet een dergelijke opleidingreeks, laat staan dat die 2 voltijd studies volgt...quote:Op woensdag 30 september 2009 15:54 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoeft niet per se hoor. Ik ken iemand van Iraanse afkomst die op de basisschool het advies voor vmbo kreeg. VMBO gedaan, toen havo gedaan. Door omstandigheden niet afgemaakt, MBO-opleiding gedaan. Stufi gekregen. MBO afgemaakt, HBO gedaan. Stufi gekregen. Nu zit hij op de universiteit en krijgt dus geen stufi meer, volgt 2 voltijd studies en werkt 2 avonden in de week en op zaterdag.
Zijn ouders hebben nagenoeg niks dus alles wat hij doet moet hij zelf financieren. De studie, het dak boven z'n hoofd, kleren, .., alles. Met wat hij met werken verdient is echt niet voldoende.
Leg jij eens uit hoe hij dat allemaal moet betalen?
quote:Op woensdag 30 september 2009 15:57 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
De doorsnee student heeft niet een dergelijke opleidingreeks, laat staan dat die 2 voltijd studies volgt...
quote:Een studieschuld (buiten prestatiebeurs om) is complete onzin. Je kan makkelijk zonder die lening leven. Als je dat niet kan, doe je ergens wat verkeerd.
Oja, nog ff deze quotenquote:Op woensdag 30 september 2009 15:47 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Ik heb nu een leuke zakcent verdient
Ik zat te twijfelenquote:
Ik verdien toch wel dik 400 per maand hoor, met een zaterdagbaantje..quote:Op woensdag 30 september 2009 16:05 schreef Isdatzo het volgende:
Overigens, Bootje.. ik kan best inzien dat sommige mensen min of meer gedwongen worden om te lenen.
Huur: 350
Eten: 200
Kleding: 100
Overig: 100
Dan zit je zo op 650 per maand, daar gaat 200 af aan stufi. Is 450 per maand. Als je 8 uur per week werkt à 10 euro per uur is dat 320 euro per maand. Dan red je dat dus niet.
Ik heb overigens zelf geen lening hoor.
4 * 80 = 320quote:Op woensdag 30 september 2009 16:10 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Ik verdien toch wel dik 400 per maand hoor, met een zaterdagbaantje..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |