quote:
Oh, ik ben daar wel voor eigenlijk. Liever dat ze de radbrakers eruit smijten dan dat het imago te grabbel wordt gegooid door een flink aantal ongelofelijke zakkenwassers. Het hele incident met die Britse gast op z'n toeristenvisa is eigenlijk wel exemplarisch voor een groot probleem met buitenlanders die daar even de stoere jongen komen uithangen.
De reacties zijn natuurlijk wel licht xenofobisch maar het heeft ook te maken met het gedrag van een groep mensen die niks met China hebben en alleen even een jaartje "leuk" gaan doen. Als ze daar strenger tegen optreden blijven de serieuze mensen over, die voor langere tijd blijven en niet bezig zijn met een soort lange vakantie. Ik kan me er in ieder geval ook dood aan ergeren als ik gasten van het type Brit uit dat filmpje hoor. En er zijn echt te veel van dat type, zeker rond Sanlitun. Geteisem dat in China opeens een hele grote bek krijgt.
Geteisem ook dat bij terugkomst in het eigen land, op internet gaat zeiken over Marokkanen of andere minderheden. (Afhankelijk van waar ze vandaan komen. Britten zeiken waarschijnlijk over Pakistanen, Fransen over Algerijnen, enz.)
Edit: Heb ook even praatprogramma gekeken met die gast die de Britse aanrander heeft neergeslagen en hoewel het onderwerp van het programma een beetje suggestief is geformuleerd, is de discussie zelf op zich wel genuanceerd. Je kunt het een beetje vergelijken met de discussie die hier in Nederland ook is. Op internet heb je natuurlijk ook de meest radicale verschijnselen rondlopen. En in Nederland heb je dan dat mensen kunnen stemmen op de PVV om hun xenofobe gevoelens te laten spreken. In China proberen ze die behoefte nu met dat 100-dagen plan te bevredigen. Je moet het ook op die manier zien. 100 dagen is een relatief korte periode, waarbij de overheid waarschijnlijk hoopt dat dit een relatief kortdurende woede is.
Overigens zouden ze het beleid gewoon in het algemeen moeten aanscherpen maar dat zorgt weer voor een hoop andere problemen, dus het is een vrij lastige situatie.
Hier dat praatprogramma trouwens:
http://v.youku.com/v_show/id_XMzk3OTY0NDI0.html[ Bericht 22% gewijzigd door SuperHarregarre op 17-05-2012 20:34:10 ]