FOK!forum / Klaagbaak / Betalen om 400m te mogen lopen
JeMoederwoensdag 30 september 2009 @ 11:44
Vanwege de in te voeren OV-chipkaart wil de NS voor stations waardoor van de ene naar de andere kant van een stad kan worden gelopen, een passantentarief invoeren

WTF?

Daar kunnen en mogen ze toch niet mee wegkomen????


Klacht: Ik woon in Leiden, moet in 2010 ineens gaan betalen om onder het station door te lopen (door de hal) en niet eens op het perron hoef te komen
Klacht2: Je kan je familie, vrienden, zakenrelaties niet meer op de trein zetten of ze ophalen, tenzij je er dus voor gaat betalen.
Agiathwoensdag 30 september 2009 @ 11:45
Gewoon moonwalken, en dan geld opeisen ipv betalen.
Moozziewoensdag 30 september 2009 @ 11:45
dat is nog niks. wacht maar tot het voetgangers belasting is aangeschaft
Pieter-utdwoensdag 30 september 2009 @ 11:47
Loop 50 meter naar links en je kan door de tunnel

Wel belachelijk idee trouwens
Boomfluisteraarwoensdag 30 september 2009 @ 11:47
Straks moet ook nog betalen om gecontroleerd te worden.
Skull-splitterwoensdag 30 september 2009 @ 11:48
Lang leve de privatisering
JeMoederwoensdag 30 september 2009 @ 11:48
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:47 schreef Pieter-utd het volgende:
Loop 50 meter naar links en je kan door de tunnel

Wel belachelijk idee trouwens
True - laten we dan wel zorgen dat de NS medewerkers, bevoorrading etc. die gebruik maken van die tunnel daarvoor moeten gaan betalen.
Sanderrrrwoensdag 30 september 2009 @ 11:48
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:47 schreef Boomfluisteraar het volgende:
Straks moet ook nog betalen om gecontroleerd te worden.
en betalen om in de metro te mogen zitten
Beauregardwoensdag 30 september 2009 @ 11:49
Wat een volslagen achterlijk idee.
Andiamowoensdag 30 september 2009 @ 11:49
Amsterdam hetzelfde verhaal volgens mij.. Wil je naar de AH-to-go, moet je eerst door de poortjes..
Pieter-utdwoensdag 30 september 2009 @ 11:49
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:48 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

True - laten we dan wel zorgen dat de NS medewerkers, bevoorrading etc. die gebruik maken van die tunnel daarvoor moeten gaan betalen.
Overigens: Leiden
Litsowoensdag 30 september 2009 @ 11:50
Als mensen er maar graag genoeg doorheen willen lopen kunnen ze dat prima maken ja. Kapitalisme ftw.
RobHoiwoensdag 30 september 2009 @ 11:52
quote:
[b]
Klacht2: Je kan je familie, vrienden, zakenrelaties niet meer op de trein zetten of ze ophalen, tenzij je er dus voor gaat betalen.

Oude tijden herleven; tot in de zestiger jaren van de vorige eeuw moest je ook een perronkaartje kopen.
Crack_woensdag 30 september 2009 @ 11:52
Wat een oooonzin
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 11:55
Belachelijk. Als je op hetzelfde station zowel in- als uitlogged, hoor je niets te betalen. Of ze moeten gewoon zorgen voor een doorgang waarbij je dus kostenloos er doorheen kunt lopen, zonder dat je bij de perrons kunt komen. En dan nog is het natuurlijk belachelijk dat je niemand meer naar het perron kunt brengen.
wakajawakawoensdag 30 september 2009 @ 11:57
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:49 schreef Beauregard het volgende:
Wat een volslagen achterlijk idee.
spijkerbroekwoensdag 30 september 2009 @ 11:57
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:55 schreef Yi-Long het volgende:
Belachelijk. Als je op hetzelfde station zowel in- als uitlogged, hoor je niets te betalen. Of ze moeten gewoon zorgen voor een doorgang waarbij je dus kostenloos er doorheen kunt lopen, zonder dat je bij de perrons kunt komen. En dan nog is het natuurlijk belachelijk dat je niemand meer naar het perron kunt brengen.
Bij de GVB is het zo dat als je incheckt en binnen 20 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station/halte, je niks betaalt. Als je meer dan 20 minuten later uitcheckt op hetzelfde station/halte, betaal je het instaptarief.

Zoiets kunnen ze bij de NS ook doen.
Keiichiwoensdag 30 september 2009 @ 11:58
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:55 schreef Yi-Long het volgende:
En dan nog is het natuurlijk belachelijk dat je niemand meer naar het perron kunt brengen.
Op schiphol kan ik toch ook niet iemand bij de gate afzetten?

Waarom zou dat dan wel bij de NS moeten kunnen?
zoalshetiswoensdag 30 september 2009 @ 11:59
en alles wat het oplevert, kost het direct weer aan controleurs.
swarmahoerwoensdag 30 september 2009 @ 12:03
en als je nu in n vreemde stad bent en aan de verkeerde kant het station uitloopt
zoalshetiswoensdag 30 september 2009 @ 12:03
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:03 schreef swarmahoer het volgende:
en als je nu in n vreemde stad bent en aan de verkeerde kant het station uitloopt
betalen!! nu!! hier met die pegels!!!
spijkerbroekwoensdag 30 september 2009 @ 12:05
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:03 schreef zoalshetis het volgende:
betalen!! nu!! hier met die pegels!!!
Het lijkt wel een Kans-kaart die de NS trekt bij Monoploy:

"De klant heeft een fout gemaakt in uw voordeel. U ontvangt 20 euro."
Andiamowoensdag 30 september 2009 @ 12:05
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:03 schreef swarmahoer het volgende:
en als je nu in n vreemde stad bent en aan de verkeerde kant het station uitloopt
mag je op de terugweg wéér betalen
Asgardwoensdag 30 september 2009 @ 12:05
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:58 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Op schiphol kan ik toch ook niet iemand bij de gate afzetten?

Waarom zou dat dan wel bij de NS moeten kunnen?

Want de controles op NS-station zijn ook echt hetzelfde als op Schiphol.
zovtywoensdag 30 september 2009 @ 12:07
Door een tunneltje lopen, valt dat niet erfpacht ofzo?
Mendeljevwoensdag 30 september 2009 @ 12:08
Dit gaat toch nergens meer over?
Suikerwafelwoensdag 30 september 2009 @ 12:09
Welkom in privatiserend Nederlandd...
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 12:09
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:05 schreef Asgard het volgende:

[..]


Want de controles op NS-station zijn ook echt hetzelfde als op Schiphol.
.... en de aantallen 'uitzwaaiers' zullen ook vast vergelijkbaar zijn(!)

... gewoon een butt-excuus om dit soort bullshit goed te praten. In andere landen met een OV chipknip is dit allemaal wel gewoon mogelijk of opgelost, maar hier in NL zouden we weer moeten gaan betalen of is het onmogelijk(!) Te triest voor woorden.
8108139dpthswoensdag 30 september 2009 @ 12:10
Belachelijk... het viel me van het weekend al op, ik was voor het eerst sinds maanden weer eens in amsterdam, ik verbaasde me toen al over het feit dat er voor de ingang van de AH-to-go ook poortjes stonden.
Major-Ballswoensdag 30 september 2009 @ 12:12
Dat dit kan in Nederland!
Karstmanwoensdag 30 september 2009 @ 12:13
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:57 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Bij de GVB is het zo dat als je incheckt en binnen 20 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station/halte, je niks betaalt. Als je meer dan 20 minuten later uitcheckt op hetzelfde station/halte, betaal je het instaptarief.

Zoiets kunnen ze bij de NS ook doen.
Zoiets was ook het plan, zou te gek voor woorden zijn als dat niet zou kunnen.
Keiichiwoensdag 30 september 2009 @ 12:16
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:05 schreef Asgard het volgende:

[..]


Want de controles op NS-station zijn ook echt hetzelfde als op Schiphol.
Het gaat er om dat het platform waar reizigers op schiphol qua functie niets verschilt van een perron voor een trein. Beide dienen als wachtplaats voor het voertuig en is gewoon alleen voor reizigers.
Nobuwoensdag 30 september 2009 @ 12:16
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:09 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

.... en de aantallen 'uitzwaaiers' zullen ook vast vergelijkbaar zijn(!)

... gewoon een butt-excuus om dit soort bullshit goed te praten. In andere landen met een OV chipknip is dit allemaal wel gewoon mogelijk of opgelost, maar hier in NL zouden we weer moeten gaan betalen of is het onmogelijk(!) Te triest voor woorden.
Ze wilden in Nederland met alle geweld het wiel opnieuw uitvinden, daar hadden ze vast een reden voor.
Earrywoensdag 30 september 2009 @ 12:27
In het buitenland zetten ze gewoon poortjes neer zodat je niet bij de perrons kunt komen, lijkt me een veel betere oplossing!
Goofischwoensdag 30 september 2009 @ 12:30
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:58 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Op schiphol kan ik toch ook niet iemand bij de gate afzetten?

Waarom zou dat dan wel bij de NS moeten kunnen?
Ik wil altijd nog even geil wil tongzoenen bij de deur van de trein.

Kan nie meer

Verder idd een kut idee. Ik kom vaak in die studentenhuizen aan de andere kant van het station en loop regelmatig door die stationshal.

echt kut gewoon.
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 12:32
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:16 schreef Nobu het volgende:

[..]

Ze wilden in Nederland met alle geweld het wiel opnieuw uitvinden, daar hadden ze vast een reden voor.
Tja, ik roep al jaren dat het schandalig is hoe ze dat hier hebben aangepakt.

In Hong Kong heb ik veel ervaring met het systeem (octopus), en werkt het PERFECT!!! (dat kan niet dik en onderstreept genoeg zijn), maar hier in NL... Wat een faalhazen
RodeNekwoensdag 30 september 2009 @ 12:34
Laten we met zen allen, die chipkaart scanners opblazen krijgen kunnen ze dit kloteproject een jaar of 2 uitstellen.
DoctorBwoensdag 30 september 2009 @ 12:39
koop een auto!
-_Tommy_-woensdag 30 september 2009 @ 12:40
Maar je mag nu toch ook alleen op het perron zijn met een geldig vervoersbewijs?
Sjaakmatwoensdag 30 september 2009 @ 12:45
Hier doe ik niet aan mee.
koffiegastwoensdag 30 september 2009 @ 12:46
op Amsterdam Sloterdijk kom je bijvoorbeeld aan met de trein op het vrij recente stuk nieuw spoor (ligt 80 meter van de rest van de sporen) en daar hadden ze ook allemaal OV poortjes terwijl er volgensmij geen enkele metro noch tram daar komt... gelukkig staan ze allemaal open maar het is wel beetje verwonderlijk...
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 12:46
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:45 schreef Sjaakmat het volgende:
Hier doe ik niet aan mee.
Ik denk wel meer mensen niet. Dit gaat dus weer wat extra agressie in het OV en op de stations opleveren. En terecht.
LetoIIwoensdag 30 september 2009 @ 12:53
Redelijk vergelijkbaar met een metro zoals in London/Parijs/NY m.i. en daar kun je ook gewoon onder de straat doorlopen, pas als je het perron op wil moet je door een poortje en betaal je dus.

Ongehoord dat je voor het gebruik van de tunnel tol zou moeten betalen. Want daar komt het dus op neer.
Zjummiewoensdag 30 september 2009 @ 13:12
Kan ik nog wel door het station lopen als er poortjes staan?

Antwoord
Ja, alleen heeft u dan een OV-chipkaart nodig om toegang te krijgen tot het OV-chipkaartgebied. Als u binnen een bepaalde tijd weer uitcheckt, worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt het 'passagerecht' genoemd. U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart. Neem voor meer informatie contact op met uw OV-bedrijf.


Blijft natuurlijk een butt-systeem

Hoe is dat in HongKong geregeld dan ?
Zithwoensdag 30 september 2009 @ 13:16
Alle winkels op de NS stations zijn in bezit van de NS (ja, ook de AH-to-go of burger king of star bucks) dus je moet nu de NS betalen als je van plan bent iets te gaan kopen in een NS winkel?
Five_Horizonswoensdag 30 september 2009 @ 13:17
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:46 schreef koffiegast het volgende:
op Amsterdam Sloterdijk kom je bijvoorbeeld aan met de trein op het vrij recente stuk nieuw spoor (ligt 80 meter van de rest van de sporen) en daar hadden ze ook allemaal OV poortjes terwijl er volgensmij geen enkele metro noch tram daar komt... gelukkig staan ze allemaal open maar het is wel beetje verwonderlijk...
Dat heeft natuurlijk nogal weinig met de metro/tram te maken, maar met het feit dat je op een gegeven moment met je OV-chipkaart ook in de trein moet betalen.
8108139dpthswoensdag 30 september 2009 @ 13:20
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:10 schreef 8108139dpths het volgende:
Belachelijk... het viel me van het weekend al op, ik was voor het eerst sinds maanden weer eens in amsterdam, ik verbaasde me toen al over het feit dat er voor de ingang van de AH-to-go ook poortjes stonden.
... aan de andere kant, op de grote stations kan het mogelijk wel een preventiemiddel tegen zwervers en winkeldieven zijn...
Karstmanwoensdag 30 september 2009 @ 13:21
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:32 schreef Yi-Long het volgende:

[..]
In Hong Kong heb ik veel ervaring met het systeem (octopus), en werkt het PERFECT!!! (dat kan niet dik en onderstreept genoeg zijn), maar hier in NL... Wat een faalhazen
Zal ik je een stukje inside info verklappen. Het systeem dat door NS wordt gebruikt is dat octopus systeem uit Hong Kong (de software in elk geval, hardware weet ik niet zeker). Ze hebben het daar gezien en gekocht, maar ja toen moest het worden vertaald naar de Nederlandse situatie en toen begon de ellende
Sapstengelwoensdag 30 september 2009 @ 13:22
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:58 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Op schiphol kan ik toch ook niet iemand bij de gate afzetten?

Waarom zou dat dan wel bij de NS moeten kunnen?
Goh, voordat je bij de gate bent moet je eerst door de douane. Heb je die ooit gezien op een NS Station? Wat een gare vergelijking .

En je hebt ook nog winkels op het station. Wat als je nou naar de AH To Go wil, omdat de supermarkten al dicht zijn. Of even wat eten bij de Burger King. Dan moet je dus een speciaal kaartje kopen .
Karstmanwoensdag 30 september 2009 @ 13:22
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:20 schreef 8108139dpths het volgende:

[..]

... aan de andere kant, op de grote stations kan het mogelijk wel een preventiemiddel tegen zwervers en winkeldieven zijn...
De originele naarm van het project (voordat het OVCP heette) was ook ET/BTS (Electronic Tickitig / Beheerste Toegang Stations)
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 13:23
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:12 schreef Zjummie het volgende:
Kan ik nog wel door het station lopen als er poortjes staan?

Antwoord
Ja, alleen heeft u dan een OV-chipkaart nodig om toegang te krijgen tot het OV-chipkaartgebied. Als u binnen een bepaalde tijd weer uitcheckt, worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt het 'passagerecht' genoemd. U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart. Neem voor meer informatie contact op met uw OV-bedrijf.


Blijft natuurlijk een butt-systeem

Hoe is dat in HongKong geregeld dan ?
Ook gewoon: als je op hetzelfde station inchecked en uitchecked, gaat er niets van je tegoed af. Volgens mij zit er in HK zelfs geen tijdlimiet op wat betreft trein/metro, maar is heel goed mogelijk dat ik dat mis heb. Ik hoorde wel dat soms mensen even 'gratis reizen' een paar stations om even snel iets af te geven aan iemand op het station (dus even over de hekjes iets afgeven dus zonder uit te checken), en dan weer terug te reizen en op het begin station weer (gratis) uit te checken, maar misschien is die limiet op 1 uur ofzo ingesteld.

In HK is het gewoon een heerlijk systeem: het is spotgoedkoop (en de prijzen dalen ook), je kunt overal je kaart opladen of er mee betalen (7-11, McDonalds, etc), en je kunt hem gewoon in je portemonee laten zitten en die even snel langs de scanner laten glijden. Ow, en er staan geen persoonlijke gegevens op.
henkdevliegwoensdag 30 september 2009 @ 13:23
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:45 schreef Moozzie het volgende:
dat is nog niks. wacht maar tot het voetgangers belasting is aangeschaft
Dan zoek ik wel een rolstoel.
Aestivatewoensdag 30 september 2009 @ 13:24
Als de NS de toegang tot het hele station gaat ontzeggen snijden ze zichzelf, in sommige steden komt een grote groep alleen door of langs het station voor de winkels. De toegang tot de perrons mogen ze wel voor reizigers alleen houden, in andere landen is dat al heel gebruikelijk en zo weer je ook mensen die er niks te zoeken hebben.
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 13:24
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:21 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zal ik je een stukje inside info verklappen. Het systeem dat door NS wordt gebruikt is dat octopus systeem uit Hong Kong (de software in elk geval, hardware weet ik niet zeker). Ze hebben het daar gezien en gekocht, maar ja toen moest het worden vertaald naar de Nederlandse situatie en toen begon de ellende
Dat weet ik, maar zoals je al aangeeft: ze hebben het idee/systeem overgenomen, maar niet 1-op-1, maar met allerlei waardeloze aanpassingen en extra eisen etc etc. Belachelijk en geldverslindend.
Karstmanwoensdag 30 september 2009 @ 13:28
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:24 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar zoals je al aangeeft: ze hebben het idee/systeem overgenomen, maar niet 1-op-1, maar met allerlei waardeloze aanpassingen en extra eisen etc etc. Belachelijk en geldverslindend.
Probleem was geloof ik ook dat dat HK systeem maar 5 kaartsoorten kende en het moest worden aangepast voor de iets van 20 verschillende soorten hier in nederland en dat maakte het niet makkelijker
leetzorswoensdag 30 september 2009 @ 13:46
Klinkt als een gek die weer wat verzonnen heeft.
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 13:48
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:28 schreef Karstman het volgende:

[..]

Probleem was geloof ik ook dat dat HK systeem maar 5 kaartsoorten kende en het moest worden aangepast voor de iets van 20 verschillende soorten hier in nederland en dat maakte het niet makkelijker
Geen idee. In HK kun je die kaart gewoon overal voor gebruiken, en op de een of andere manier is dat hier in NL weer 'onmogelijk' om dat voor elkaar te krijgen. Tja(!)

Geeft ook wel de zwakte van deze overheid aan.
koffiegastwoensdag 30 september 2009 @ 13:51
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat heeft natuurlijk nogal weinig met de metro/tram te maken, maar met het feit dat je op een gegeven moment met je OV-chipkaart ook in de trein moet betalen.
Leg dan es uit waarom op elk ander treinspoor er geen poortjes zijn? Lijkt me beetje gelduitgeven voor niks?
koffiegastwoensdag 30 september 2009 @ 13:52
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:23 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ook gewoon: als je op hetzelfde station inchecked en uitchecked, gaat er niets van je tegoed af. Volgens mij zit er in HK zelfs geen tijdlimiet op wat betreft trein/metro, maar is heel goed mogelijk dat ik dat mis heb. Ik hoorde wel dat soms mensen even 'gratis reizen' een paar stations om even snel iets af te geven aan iemand op het station (dus even over de hekjes iets afgeven dus zonder uit te checken), en dan weer terug te reizen en op het begin station weer (gratis) uit te checken, maar misschien is die limiet op 1 uur ofzo ingesteld.

In HK is het gewoon een heerlijk systeem: het is spotgoedkoop (en de prijzen dalen ook), je kunt overal je kaart opladen of er mee betalen (7-11, McDonalds, etc), en je kunt hem gewoon in je portemonee laten zitten en die even snel langs de scanner laten glijden. Ow, en er staan geen persoonlijke gegevens op.
Zoals het hoort
Five_Horizonswoensdag 30 september 2009 @ 13:55
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:51 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Leg dan es uit waarom op elk ander treinspoor er geen poortjes zijn? Lijkt me beetje gelduitgeven voor niks?
Dat hebben ze dan misschien nog niet gedaan. Op veel andere treinstations staan die dingen ook.
4EverBlackEyedwoensdag 30 september 2009 @ 13:55
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:44 schreef JeMoeder het volgende:
Vanwege de in te voeren OV-chipkaart wil de NS voor stations waardoor van de ene naar de andere kant van een stad kan worden gelopen, een passantentarief invoeren

WTF?

Daar kunnen en mogen ze toch niet mee wegkomen????


Klacht: Ik woon in Leiden, moet in 2010 ineens gaan betalen om onder het station door te lopen (door de hal) en niet eens op het perron hoef te komen
Klacht2: Je kan je familie, vrienden, zakenrelaties niet meer op de trein zetten of ze ophalen, tenzij je er dus voor gaat betalen.
Oh er was weer geld nodig?
Maracawoensdag 30 september 2009 @ 14:10
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:12 schreef Zjummie het volgende:
Kan ik nog wel door het station lopen als er poortjes staan?

Antwoord
Ja, alleen heeft u dan een OV-chipkaart nodig om toegang te krijgen tot het OV-chipkaartgebied. Als u binnen een bepaalde tijd weer uitcheckt, worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt het 'passagerecht' genoemd. U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart. Neem voor meer informatie contact op met uw OV-bedrijf.


Blijft natuurlijk een butt-systeem

Hoe is dat in HongKong geregeld dan ?
Ik moest eens met de nachtbus in Amsterdam. Voorheen wist ik dat mijn strippenkaart dan niet geldig zou zijn, dus ik denk: OV-chipkaart opladen scheelt weer zo'n duur kaartje.. Dus ik laad dat ding op. Stap de bus in, wil mijn kaart scannen. BIEEEEEP *foutmelding*. Schijnt daar ook weer zo'n hele procedure voor te zijn.. het speciale nacht-tarief. Volgens meneer de buschauffeur had ik die dus niet geactiveerd..

Heb er nog niet goed naar gekeken, maar ik moet dus verschillende keren opladen onder verschillende tarieven? of kwam dat omdat ik er 'maar' 10 euro op had staan?
CyclingGirlwoensdag 30 september 2009 @ 14:46
Het hele systeem is gewoon omslachtig. Voor elk ding moet je apart gaan opladen. En die oplaadpunten zijn ook te verwaarlozen want hier in Capelle staat er maar 1 per spoor. Dus als ik m hier wil opladen mag ik naar de andere kant van het metrospoor.

In Dordrecht (waar ik woon) kan ik m nog helemaal niet opladen. Word er zo moe van. Eerst had ik een maandabbo van de NS gecombineerd met 2 zones metro. Toen werden het ineens 2 verschillende kaarten. 1 voor NS en een OV chipcard voor de metro. Nu mag ik dan wel met mijn OV chipcard met de trein maar ik kan deze nergens in Dordt opladen.
CyclingGirlwoensdag 30 september 2009 @ 14:47
En hoe zit het dan met die 20 euro die je erop moet hebben staan. Stel ik heb er 20 euro op. Ik neem een enkele reis naar Rotterdam (retourtjes werden afgeschaft?) dat kost mij bijvoorbeeld 4 euro. Heb ik nog 16 euro op die kaart staan, dat houdt dus in dat ik niet terug naar Dordt kan omdat er geen 20 euro op mijn chipcard staat? Dan blijf je laden of zie ik dat verkeerd?
Nobuwoensdag 30 september 2009 @ 14:48
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:47 schreef CyclingGirl het volgende:
En hoe zit het dan met die 20 euro die je erop moet hebben staan. Stel ik heb er 20 euro op. Ik neem een enkele reis naar Rotterdam (retourtjes werden afgeschaft?) dat kost mij bijvoorbeeld 4 euro. Heb ik nog 16 euro op die kaart staan, dat houdt dus in dat ik niet terug naar Dordt kan omdat er geen 20 euro op mijn chipcard staat? Dan blijf je laden of zie ik dat verkeerd?
Je mag er natuurlijk ook meer op zetten.
CyclingGirlwoensdag 30 september 2009 @ 14:50
Ja dat snap ik wel maar wat als 20 euro voldoende is, niet iedereen pakt elke dag de trein.

En dan nog het is nu al zo omslachtig om bij de RET je maandabo erop te laten zetten, als het straks met de NS ook zo is dan wordt het nog eens lachen mag je elke maand in de rij gaan staan bij het loket, zoals ik nu bij de RET ook moet doen.
Nobuwoensdag 30 september 2009 @ 14:52
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:50 schreef CyclingGirl het volgende:
Ja dat snap ik wel maar wat als 20 euro voldoende is, niet iedereen pakt elke dag de trein.

En dan nog het is nu al zo omslachtig om bij de RET je maandabo erop te laten zetten, als het straks met de NS ook zo is dan wordt het nog eens lachen mag je elke maand in de rij gaan staan bij het loket, zoals ik nu bij de RET ook moet doen.
Echt geweldig is het allemaal niet inderdaad.
Mr.Noodlewoensdag 30 september 2009 @ 15:02
Wat een KK-bedoeling is dat geworden zeg...
Barachemwoensdag 30 september 2009 @ 15:51
Grappig is dat ik Augustus 2007 in Tokyo zo'n Suica RFID toeristenkaartje gebruikt heb en dat was fokking makkelijk om te gebruiken en op te laden.
Gewoon met je pas over een detector vegen, poortje open, naar binnen, werkt net zo met naar buiten gaan, alleen dan wordt pas van je tegoed afgehaald.
Opladen kon met contant geld via speciale machines die bij elke trein- en metrostation aanwezig waren.
Zou kunnen dat het vergelijkbaar is met het Octupus systeem te Hong Kong.

Had op een gegeven moment verkeerd gelopen en het personeel aldaar hielp me en ik kreeg het geld terug.
Geweldig systeem, omdat het zo eenvoudig is en geen gedoe met onbereikbare tunneltjes.
Alle toegang tot perrons is netjes afgesloten en omdat het systeem met afstandstarieven werkt, zijn perrons van hetzelfde station onderling verbonden, zodat je pas daar betaalt waar je uitstapt.

Snap niet waarom ze het hier te NL zo knudde moeten maken.
Simpele oplossing: Doorgang toestaan en alleen voor toegang tot het perron om RFID kaart vragen.
En voor geheel NL dezelfde RFID kaart gebruiken, die dan ook nog eens anonieme uitvoering naast persoonsgebonden uitvoering heeft.
Maakt het wat makkelijker voor de verschillende bedrijven om samen te werken.
Casoswoensdag 30 september 2009 @ 16:06
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:50 schreef CyclingGirl het volgende:
Ja dat snap ik wel maar wat als 20 euro voldoende is, niet iedereen pakt elke dag de trein.

En dan nog het is nu al zo omslachtig om bij de RET je maandabo erop te laten zetten, als het straks met de NS ook zo is dan wordt het nog eens lachen mag je elke maand in de rij gaan staan bij het loket, zoals ik nu bij de RET ook moet doen.
Begrijp ik goed dat je minimaal 20 euro op de kaart moet zetten, alvorens je deze kan gebruiken? Is 10 euro niet voldoende?
Barachemwoensdag 30 september 2009 @ 16:16
Minimaal 20 euro op een kaart?
WTF?
Als ze nou eens bij elk station op centrale punten, zowel buiten als binnen het perron meerdere van zulke oplaadmachines neerzetten en deze eis weglieten, dan merken mensen vanzelf wel dat ze op bestemming pas naar buiten kunnnen als ze eenmaal genoeg op hun RFID pas hebben.
Heb het nooit te Tokyo geprobeerd, maar het lijkt me logisch dat je pas eruit kunt als je genoeg saldo op je pas hebt.

Het lijkt me dat de invoerders van dit systeem de consument betuttelen en bemoederen en zo mensen willen behoeden voor het vergeten van genoeg saldo op hun pas.
Wat een onzin.
Als je niet genoeg op je pas hebt moet je maar gaan opladen op lokatie, simpel zat.
Daarnaast kun je mensen die het systeem willen aftroeven toch met beboeting aanpakken.
Wat een idiote regeling dat van die 20,- minstens op je pas, echt zo'n faalhaas regeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Barachem op 30-09-2009 16:27:48 ]
CyclingGirlwoensdag 30 september 2009 @ 16:16
Ja zoiets had ik gelezen in het AD.
Skull-splitterwoensdag 30 september 2009 @ 17:06
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:10 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik moest eens met de nachtbus in Amsterdam. Voorheen wist ik dat mijn strippenkaart dan niet geldig zou zijn, dus ik denk: OV-chipkaart opladen scheelt weer zo'n duur kaartje.. Dus ik laad dat ding op. Stap de bus in, wil mijn kaart scannen. BIEEEEEP *foutmelding*. Schijnt daar ook weer zo'n hele procedure voor te zijn.. het speciale nacht-tarief. Volgens meneer de buschauffeur had ik die dus niet geactiveerd..

Heb er nog niet goed naar gekeken, maar ik moet dus verschillende keren opladen onder verschillende tarieven? of kwam dat omdat ik er 'maar' 10 euro op had staan?
Sowieso: nachttarieven

4,50 om naar huis te komen waar het normaal nog geen 80 cent zou kosten.
Asgardwoensdag 30 september 2009 @ 17:13
Haha, ik maak nog gebruik van het OV zolang ik studeer. Daarna pak ik gewoon altijd de auto, en velen met mij denk ik.
koffiegastwoensdag 30 september 2009 @ 17:21
Ze willen er gewoon voor zorgen dat men het ov niet meer pakt zou je dan haast denken. Over zoveel aspecten is zo niet over nagedacht
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 17:25
In HK mag je 1 rit 'rood staan' op je kaart. Dan komt er gewoon een min-bedrag op je kaart, en wanneer je de volgende keer weer geld erop gooit, dan verrekent ie dat.

Dus ik ben ergens, en heb 3 euro op mijn kaart staan, en maak een reis van 15 euro, dan sta ik -12 op mijn kaart, en kan ik pas weer reizen zodra ik mijn kaart heb bijgevuld. Heel logisch. Heel normaal.
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 17:26
quote:
Op woensdag 30 september 2009 17:21 schreef koffiegast het volgende:
Ze willen er gewoon voor zorgen dat men het ov niet meer pakt zou je dan haast denken. Over zoveel aspecten is zo niet over nagedacht
De manier waarop ze het hier in willen voeren, is idd belachelijk slecht, op verschillende vlakken. Eigenlijk schandalig, maar helaas al niet eens meer verrassend.
Lottehwoensdag 30 september 2009 @ 17:30
Dan kan ik niet meer naar de burger king in Leiden.

Maar, bagger systeem! De opzet is wel ok, maar de uitvoering niet.
DeLunawoensdag 30 september 2009 @ 18:50
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:05 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het lijkt wel een Kans-kaart die de NS trekt bij Monoploy:

"De klant heeft een fout gemaakt in uw voordeel. U ontvangt 20 euro."

Ik moest lachen
Japsnarswoensdag 30 september 2009 @ 18:53
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:44 schreef JeMoeder het volgende:
Klacht2: Je zakenrelaties niet meer op de trein zetten of ze ophalen
Wat voor zakenrelaties heb jij dat ze de trein nemen?
Drinkywoensdag 30 september 2009 @ 18:55
OV, geweldig iets. Je betaalt voor een klein ritje al gigantisch veel meer dan als je zelf met de auto, of motor gaat(met dat laatste kom je niet eens in files vast te zitten), en dan moet je ook nog eens bij een stel paupers gaan zitten, met kans op vertraging. En nu moet je zelfs geld betalen om aan dit klote circus mee te mogen doen. Geweldig dat OV, zouden meer mensen moeten doen
bluufwoensdag 30 september 2009 @ 20:29
Op Amsterdam Centraal heb je aan de ene kant van het station de pont naar Noord en aan de andere kant van het station de trams, bussen en metros : straks ben je dus verplicht om een kaart te hebben om van de pont naar de tram, metro of het Damrak te komen (of je kan echt flink omlopen).
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 20:37
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:29 schreef bluuf het volgende:
Op Amsterdam Centraal heb je aan de ene kant van het station de pont naar Noord en aan de andere kant van het station de trams, bussen en metros : straks ben je dus verplicht om een kaart te hebben om van de pont naar de tram, metro of het Damrak te komen (of je kan echt flink omlopen).
Daar hoort dan gewoon een 'sluis' te komen door dat station heen waar iedereen doorheen kan lopen, zonder te hoeven chippen.
MWPwoensdag 30 september 2009 @ 21:36
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:37 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Daar hoort dan gewoon een 'sluis' te komen door dat station heen waar iedereen doorheen kan lopen, zonder te hoeven chippen.
En de winkels in de stationshal dan?
Skull-splitterwoensdag 30 september 2009 @ 21:40
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:36 schreef MWP het volgende:

[..]

En de winkels in de stationshal dan?
Die klagen snel genoeg over dalende omzet. Amsterdam Centraal wordt dan ook een stuk stiller denk ik, is nu ook gewoon ontmoetingsplaats. (om over de restauratie boven maar te zwijgen, zit zelfs een grand cafe in )
Litsowoensdag 30 september 2009 @ 21:44
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:53 schreef Japsnars het volgende:

[..]

Wat voor zakenrelaties heb jij dat ze de trein nemen?
Wat zijn dat toch altijd voor trieste anti-OV reacties?
Er zijn zat mensen die gewoon de trein nemen, ook zakenmensen. Is dat nou zo vreemd?
Yi-Longwoensdag 30 september 2009 @ 21:45
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:40 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Die klagen snel genoeg over dalende omzet. Amsterdam Centraal wordt dan ook een stuk stiller denk ik, is nu ook gewoon ontmoetingsplaats. (om over de restauratie boven maar te zwijgen, zit zelfs een grand cafe in )
Dat dus. Belang van de burger is eerste prioroteit, en vervolgens gaat de middenstand daar wel klagen, en fixen ze het op een andere manier.
TheFreshPrincewoensdag 30 september 2009 @ 21:46
Minimaal 20 euro op zo'n kaart?
Dan hebben ze bij een miljoen kaartbezitters dus alweer 20.000.000 extra om rente over te vangen...
Slim bedacht...
Acinonyxwoensdag 30 september 2009 @ 21:47
kut NS
Zithwoensdag 30 september 2009 @ 21:48
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:46 schreef MaGNeT het volgende:
Minimaal 20 euro op zo'n kaart?
Dan hebben ze bij een miljoen kaartbezitters dus alweer 20.000.000 extra om rente over te vangen...
Slim bedacht...
Yep
electroniquewoensdag 30 september 2009 @ 21:58
en retourtjes dan?
en als ik vanuit hier naar een bestemming ga die meer dan 20 euro kost?
ReplaRwoensdag 30 september 2009 @ 22:09
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:58 schreef electronique het volgende:
en retourtjes dan?
en als ik vanuit hier naar een bestemming ga die meer dan 20 euro kost?
Retourtjes gaan eruit, dus je komt wel aan op je bestemming alleen niet meer terug
electroniquewoensdag 30 september 2009 @ 22:12
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:09 schreef ReplaR het volgende:

[..]

Retourtjes gaan eruit, dus je komt wel aan op je bestemming alleen niet meer terug
gemene manier om ons nog meer te laten betalen voor de trein

heen en terug naar amsterdam word nu dus zo'n 6 euro duurder voor mij
Brainfishwoensdag 30 september 2009 @ 22:12
Ik zie een station als een openbaar terrein, ook al is het niet van de staat.
Daarom vind ik dit idee van de pot gerukt.

Ik vind dat ik het recht heb om gratis op het station te mogen staan, zelfs al heb ik geen vervoersbewijs.
ReplaRwoensdag 30 september 2009 @ 22:17
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:12 schreef Brainfish het volgende:
Ik zie een station als een openbaar terrein, ook al is het niet van de staat.
Daarom vind ik dit idee van de pot gerukt.

Ik vind dat ik het recht heb om gratis op het station te mogen staan, zelfs al heb ik geen vervoersbewijs.
De Nederlandse Staat is nog steeds de enige aandeelhouder van de NS.
Drinkywoensdag 30 september 2009 @ 22:20
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:44 schreef Litso het volgende:

[..]

Wat zijn dat toch altijd voor trieste anti-OV reacties?
Er zijn zat mensen die gewoon de trein nemen, ook zakenmensen. Is dat nou zo vreemd?
Ja
tijntjethfwoensdag 30 september 2009 @ 22:43
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:12 schreef electronique het volgende:

[..]

gemene manier om ons nog meer te laten betalen voor de trein

heen en terug naar amsterdam word nu dus zo'n 6 euro duurder voor mij
Op de radio zeiden ze vanmiddag nog dat ze om die reden de enkeltjes goedkoper aan het maken waren..
electroniquewoensdag 30 september 2009 @ 22:43
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:43 schreef tijntjethf het volgende:

[..]

Op de radio zeiden ze vanmiddag nog dat ze om die reden de enkeltjes goedkoper aan het maken waren..
dat hadden ze toch al gedaan?
deepartwoensdag 30 september 2009 @ 22:46
Whehe de chipkaart hebben ze nog niet hier in Den Bosch. Als we hier moeten betalen om over het station te lopen, gaan we gewoon over het spoor heen.

Ja zeetie
Panzerknacker666woensdag 30 september 2009 @ 22:46
Hier hebben ze dat gelukkig niet, hoewel die apparaten al meer als een jaar in de bus zitten?
Karstmanwoensdag 30 september 2009 @ 22:57
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:29 schreef bluuf het volgende:
Op Amsterdam Centraal heb je aan de ene kant van het station de pont naar Noord en aan de andere kant van het station de trams, bussen en metros : straks ben je dus verplicht om een kaart te hebben om van de pont naar de tram, metro of het Damrak te komen (of je kan echt flink omlopen).
En wat heb je nodig om met de tram/bus/metro te reizen? juist een OV chipkaart...
JeMoederdonderdag 1 oktober 2009 @ 09:16
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:57 schreef Karstman het volgende:

[..]

En wat heb je nodig om met de tram/bus/metro te reizen? juist een OV chipkaart...
Dat doet er niet aan af dat je moet BETALEN om door het station te lopen, of je nou een OV chipkaart hebt of niet.
JeMoederdonderdag 1 oktober 2009 @ 09:39
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:53 schreef Japsnars het volgende:

[..]

Wat voor zakenrelaties heb jij dat ze de trein nemen?
Op mijn werk doen we voor de overheid, dat houd in dat er veel gebruik wordt gemaakt van het OV, omdat er anders geen opdracht verleend wordt. (iets met groen ondernemen?)
Karstmandonderdag 1 oktober 2009 @ 10:51
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 09:16 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Dat doet er niet aan af dat je moet BETALEN om door het station te lopen, of je nou een OV chipkaart hebt of niet.
Wie zegt dat je moet betalen, ik heb alleen nog maar gelezen dat je een OV chipkaart moet hebben om er door te kunnen, niet dat daar kosten aan verbonden zijn.
Catch22-donderdag 1 oktober 2009 @ 10:59
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:07 schreef zovty het volgende:
Door een tunneltje lopen, valt dat niet erfpacht ofzo?
erfpacht?

er is niemand dood hoor
spijkerbroekdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:00
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 10:51 schreef Karstman het volgende:
Wie zegt dat je moet betalen, ik heb alleen nog maar gelezen dat je een OV chipkaart moet hebben om er door te kunnen, niet dat daar kosten aan verbonden zijn.
Een OV chipkaart kopen kost 7 euro 50.
JeMoederdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:07
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 10:51 schreef Karstman het volgende:

[..]

Wie zegt dat je moet betalen, ik heb alleen nog maar gelezen dat je een OV chipkaart moet hebben om er door te kunnen, niet dat daar kosten aan verbonden zijn.
En je moet daarmee passagekosten betalen met een zgn. passantenkaartje, wordt gewoon van je chipkaart afgetrokken lijkt me (zie bericht).
Karstmandonderdag 1 oktober 2009 @ 11:08
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:00 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Een OV chipkaart kopen kost 7 euro 50.
Ik dacht dat dat borg was. Maar ook al is dat het niet dan had je dat ding al nodig om met bus/tram/metro te reizen (metro al enige tijd verplicht en ik ken geen amsterdammer die nooit met de metro gaat) Dus die kosten maak je niet voor door het station lopen.
Skull-splitterdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:11
Een station is volgens mij gewoon een openbaar gebouw, straks moet je nog betalen om in een bibliotheek of een gemeentehuis te komen
patatmetfrietdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:21
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:46 schreef MaGNeT het volgende:
Minimaal 20 euro op zo'n kaart?
Dan hebben ze bij een miljoen kaartbezitters dus alweer 20.000.000 extra om rente over te vangen...
Slim bedacht...
Ik weet niet hoe jullie hierbij komen? Ik reis in de metro met de OVchip en het is supersimpel, en er hoeft heul geen minimaal 20 euro op te staan? Ook deze kan, net als de HongKong versie, vier euro in de min, die je dan bij de volgende keer laden weer aanvult. (Als je een anonieme kaart koopt, betaal je ook die vier euro als kosten/borg, zodat niet iedereen zijn min-kaarten wegpleurt en een nieuwe haalt.) Mijn OVchip zit op mijn voordeelurenkaart, en het werkt prima.

En die poortjes op Amsterdam CS staan volgens mij voor de AH to go omdat er anders geen plek was, die trap zit meteen daar om de hoek. Beetje pech voor de AH, maar zoals je op de NS site kunt lezen, kost dat je dus helemaal geen doorlooptarief, je hebt dat recht gewoon. Je moet alleen even zo'n chipkaart hebben, maar als het goed is heeft straks iedereen die. (En hopelijk kun je er dan ook bij de Appie mee betalen, da's vast een optie voor de toekomst )
patatmetfrietdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:23
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 10:59 schreef Catch22- het volgende:

[..]

erfpacht?

er is niemand dood hoor
Volgens mij bedoelde hij recht van overpad, een beperkend recht op een erf (ook wel erfdienstbaarheid). Dat houdt in dat als jij een erf hebt, en je buren moeten over jouw erf lopen om bij hun huis te komen, jij ze dat recht niet mag ontnemen als het altijd al zo gegaan is. Geen idee of dat in zo'n situatie geldt trouwens.
Karstmandonderdag 1 oktober 2009 @ 11:24
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:07 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

En je moet daarmee passagekosten betalen met een zgn. passantenkaartje, wordt gewoon van je chipkaart afgetrokken lijkt me (zie bericht).
quote:
Kan ik nog wel door het station lopen als er poortjes staan?

Antwoord
Ja, alleen heeft u dan een OV-chipkaart nodig om toegang te krijgen tot het OV-chipkaartgebied. Als u binnen een bepaalde tijd weer uitcheckt, worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit wordt het 'passagerecht' genoemd. U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart. Neem voor meer informatie contact op met uw OV-bedrijf.
Ik zie het bericht en zie dat er geen kosten zijn, hoe dat met dat opladen van dat recht zit geen idee, maar dat lijkt me een eenmalige actie die ook niks kost.
TGVkopperdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:27
quote:
Op woensdag 30 september 2009 13:12 schreef Zjummie het volgende:
U laadt een passagerecht bij een verkoop- en oplaadautomaat op uw OV-chipkaart.
Staat dat er niet automatisch al op?
Karstmandonderdag 1 oktober 2009 @ 11:28
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:27 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Staat dat er niet automatisch al op?
Zou logisch zijn, vind het ook wat raar in dat antwoord staan.
JeMoederdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:29
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:24 schreef Karstman het volgende:

[..]


[..]

Ik zie het bericht en zie dat er geen kosten zijn, hoe dat met dat opladen van dat recht zit geen idee, maar dat lijkt me een eenmalige actie die ook niks kost.
Tot je je kaart kwijtraakt of de chip beschadigd raakt. Dan ben je dat geld kwijt en moet je ook nog eens een nieuwe kaart kopen. Waarschijnlijk komt daar nog eens bij dat je aangifte moet doen als je kaart kapot is, nog een extra ¤40,- of zo.
Noodlydonderdag 1 oktober 2009 @ 11:30
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:21 schreef patatmetfriet het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jullie hierbij komen? Ik reis in de metro met de OVchip en het is supersimpel, en er hoeft heul geen minimaal 20 euro op te staan? Ook deze kan, net als de HongKong versie, vier euro in de min, die je dan bij de volgende keer laden weer aanvult. (Als je een anonieme kaart koopt, betaal je ook die vier euro als kosten/borg, zodat niet iedereen zijn min-kaarten wegpleurt en een nieuwe haalt.) Mijn OVchip zit op mijn voordeelurenkaart, en het werkt prima.

En die poortjes op Amsterdam CS staan volgens mij voor de AH to go omdat er anders geen plek was, die trap zit meteen daar om de hoek. Beetje pech voor de AH, maar zoals je op de NS site kunt lezen, kost dat je dus helemaal geen doorlooptarief, je hebt dat recht gewoon. Je moet alleen even zo'n chipkaart hebben, maar als het goed is heeft straks iedereen die. (En hopelijk kun je er dan ook bij de Appie mee betalen, da's vast een optie voor de toekomst )
Die 20 euro regeling geldt alleen bij de trein volgens mij.
Karstmandonderdag 1 oktober 2009 @ 11:35
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:29 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Tot je je kaart kwijtraakt of de chip beschadigd raakt. Dan ben je dat geld kwijt en moet je ook nog eens een nieuwe kaart kopen. Waarschijnlijk komt daar nog eens bij dat je aangifte moet doen als je kaart kapot is, nog een extra ¤40,- of zo.
Als je nu je treinkaartje of je OV ofzo kwijtraakt maak je toch ook kosten? En hoezo kost het doen van aangifte 40 euro?
patatmetfrietdonderdag 1 oktober 2009 @ 11:37
Die 40 euro is ook gewoon uit de lucht gegrepen.

Weet je waarom alles in NL niet werkt en in Hong Kong en Japan wel? Omdat Nederlanders van die verdomde zeikerds zijn, van die autisten die het echt niet trekken als er iets VERANDERT! NEE OMG!
Catch22-donderdag 1 oktober 2009 @ 11:46
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:23 schreef patatmetfriet het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelde hij recht van overpad, een beperkend recht op een erf (ook wel erfdienstbaarheid). Dat houdt in dat als jij een erf hebt, en je buren moeten over jouw erf lopen om bij hun huis te komen, jij ze dat recht niet mag ontnemen als het altijd al zo gegaan is. Geen idee of dat in zo'n situatie geldt trouwens.
Oooooooooooooooooooooooooooo

haphaphap
patatmetfrietdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:11
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:46 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Oooooooooooooooooooooooooooo

haphaphap
Oh, was het een slechte grap? Dude.
Karstmandonderdag 1 oktober 2009 @ 12:22
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:37 schreef patatmetfriet het volgende:
Weet je waarom alles in NL niet werkt en in Hong Kong en Japan wel? Omdat Nederlanders van die verdomde zeikerds zijn, van die autisten die het echt niet trekken als er iets VERANDERT! NEE OMG!
P'cies, zie het gros van de reacties uit dit topic Verandering is best moeilijk, misschien moeten we gaan staken ofzo

Voor straf koop ik morgen gewoon een ouderwets papieren treinkaartje, dat zal ze leren
NiTiNdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:48
wat?
Yi-Longdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:53
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:37 schreef patatmetfriet het volgende:
Die 40 euro is ook gewoon uit de lucht gegrepen.

Weet je waarom alles in NL niet werkt en in Hong Kong en Japan wel? Omdat Nederlanders van die verdomde zeikerds zijn, van die autisten die het echt niet trekken als er iets VERANDERT! NEE OMG!
In Hong Kong zeiken ze ook hoor. Alleen wordt er dan ook naar geluisterd.

Ze weten daar heel goed hoe goed ze het hebben, ze betalen nauwelijks belasting, het is er grotendeels schoon, veilig, fantastisch OV etc etc... maar als iets ook maar minimaal in prijs omhoog gaat, is er gewoon een massale outcry dat het een schande is.

Hier in NL zeiken we wel, maar we zeiken maar 5 minuten, en passen ook ons gedrag er niet op aan. We zeiken, maar accepteren het ook meteen.

We zijn gewoon een land van slappe zakken.
Trommeldarisdonderdag 1 oktober 2009 @ 15:49
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:22 schreef Karstman het volgende:

[..]

P'cies, zie het gros van de reacties uit dit topic Verandering is best moeilijk, misschien moeten we gaan staken ofzo

Voor straf koop ik morgen gewoon een ouderwets papieren treinkaartje, dat zal ze leren

Verandering is allemaal leuk en wel, maar als ik een pc ga kopen hoef ik ook niet eerst 2000 euro neer te leggen, om vervolgens alles wat mijn pc minder kost terug te krijgen.

Het systeem klopt niet. Daarom zeur ik. Als ik een reis van 2,50 wil reizen, dan wil ik dat betalen, en niet tijdelijk meer betalen en de rest terug te krijgen.
Pericodonderdag 1 oktober 2009 @ 15:59
Tsja kan alleen maar onderstrepen wat al eerder is gezegd. Kijk bijvoorbeeld naar Madrid, zo ongeveer het breedst vertakte metro netwerk ter wereld... vrije doortocht op alle stations, alleen als je naar een perron toe wil moet je door een poortje, met een anoniem chipkaartje of abbo.

Zelfde systeem bij de treinen, alleen als je echt in een trein wilt stappen ga je door een poortje, dat binnen 2 seconden je kaartje inslikt en weer teruggeeft. Dat moet hier toch ook kunnen, zeker in een poldermodel. Zwartrijders reduceer je ook gigantisch met dit systeem.
Suzanne84donderdag 1 oktober 2009 @ 16:08
Goede manier om de stationzwervers en de slissende medelander weg te houden.

De stationhal of dat stukje is van NS en je hebt er alleen wat te zoeken als je gebruik maakt van de diensten van NS. Niet omdat de luie mensch niet wil omlopen.
Neo-Mullendonderdag 1 oktober 2009 @ 16:17
Openbaar vervoer had nooit geprivatiseerd mogen worden.
moonmoviesdonderdag 1 oktober 2009 @ 23:15
het moet goed ingevoerd worden of niet, en aangezien dat eerste waarschijnlijk niet gaat lukken hier ...
JeMoedervrijdag 2 oktober 2009 @ 09:15
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:37 schreef patatmetfriet het volgende:
Die 40 euro is ook gewoon uit de lucht gegrepen.

Weet je waarom alles in NL niet werkt en in Hong Kong en Japan wel? Omdat Nederlanders van die verdomde zeikerds zijn, van die autisten die het echt niet trekken als er iets VERANDERT! NEE OMG!
40 Euro is close. Ben mijn OV-Jaarkaart een aantal jaren kwijtgeraakt en de aangifte kostte ergens rond de 30 euro, ik nam aan dat zoals bij alle overheidsinstanties, de bedragen in de jaren wel zijn toegenomen in een recht evenredig verband met het afnemen van de service.

Waarom werkt het wel in HK en Japan? Omdat men daar dus WEL iets kan ontwikkelen, in Nederland wordt zo'n ontwikkeling door 50 bedrijven gedaan, omdat elk onderdeeltje volgens correct Nederlands gebruik natuurlijk moet worden uitbesteed. Je krijgt eerder een concessie-kaart dan een werkende OV-chipkaart. Had men gewoon het systeem én de chipkaart overgenomen uit bijvoorbeeld Hong Kong, Japan of Londen, dan werkte dat kreng al lang.
Karstmanvrijdag 2 oktober 2009 @ 23:45
Tja als je je OV jaarkaart gaat lopen verliezen vind ik het niet heel raar dat je een euro of 40 moet betalen om hem te vervangen. Ik was alleen even bang dat je dacht dat je voor het doen van aangifte moest betalen.
JeMoederzaterdag 3 oktober 2009 @ 00:11
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 23:45 schreef Karstman het volgende:
Tja als je je OV jaarkaart gaat lopen verliezen vind ik het niet heel raar dat je een euro of 40 moet betalen om hem te vervangen. Ik was alleen even bang dat je dacht dat je voor het doen van aangifte moest betalen.
Voor de aangifte zelf moet je idd ook betalen. Ik dacht dat dat tussen de 20/30 euro was en voor de nieuwe chipkaart betaal je dan 7,50.
SevenWonderszaterdag 3 oktober 2009 @ 08:58
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:44 schreef JeMoeder het volgende:
Vanwege de in te voeren OV-chipkaart wil de NS voor stations waardoor van de ene naar de andere kant van een stad kan worden gelopen, een passantentarief invoeren

WTF?

Daar kunnen en mogen ze toch niet mee wegkomen????


Klacht: Ik woon in Leiden, moet in 2010 ineens gaan betalen om onder het station door te lopen (door de hal) en niet eens op het perron hoef te komen
Klacht2: Je kan je familie, vrienden, zakenrelaties niet meer op de trein zetten of ze ophalen, tenzij je er dus voor gaat betalen.
Jawel, want nog niet zo heel lang geleden was een'perronkaartje' heel gewoon en geaccepteerd....
J.Herrerzaterdag 3 oktober 2009 @ 09:22
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 16:08 schreef Suzanne84 het volgende:
Goede manier om de stationzwervers en de slissende medelander weg te houden.

De stationhal of dat stukje is van NS en je hebt er alleen wat te zoeken als je gebruik maakt van de diensten van NS. Niet omdat de luie mensch niet wil omlopen.
Onzin, als je in Amsterdam Noord woont ga je echt niet helemaal 2 km omlopen om de pont te halen
Devviezaterdag 3 oktober 2009 @ 09:59
Dat minimaal 20euro op die ov-kaart hebben is onzin. Ik heb zoeen ding gekocht voor 17.50 (10eu aanschafkosten ( wtf ) + 7.5eu tegoed) en kan gewoon die metro in
Pietverdrietzaterdag 3 oktober 2009 @ 10:08
Wat een prima idee!
JeMoederzaterdag 3 oktober 2009 @ 10:21
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 09:59 schreef Devvie het volgende:
Dat minimaal 20euro op die ov-kaart hebben is onzin. Ik heb zoeen ding gekocht voor 17.50 (10eu aanschafkosten ( wtf ) + 7.5eu tegoed) en kan gewoon die metro in
Zucht, als iedereen nou even leest; voor de NS moet er 20 euro op staan, voor andere vervoerders minder, zoals met de bus of de metro.
16meterzaterdag 3 oktober 2009 @ 10:33
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 10:21 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Zucht, als iedereen nou even leest; voor de NS moet er 20 euro op staan, voor andere vervoerders minder, zoals met de bus of de metro.
Ook belachelijk.
wikwakka2zaterdag 3 oktober 2009 @ 11:13
Dat is wel vervelend dan, in Rotterdam hebben ze zo'n hendig sjieke tunnel waardoor je binnen 2 minuten van Noord naar het centrum kan lopen.
x69zaterdag 3 oktober 2009 @ 11:22
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:13 schreef wikwakka2 het volgende:
Dat is wel vervelend dan, in Rotterdam hebben ze zo'n hendig sjieke tunnel waardoor je binnen 2 minuten van Noord naar het centrum kan lopen.
lelijke graf tunnel van 3 bij 3 leuk in de spits
wikwakka2zaterdag 3 oktober 2009 @ 11:28
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:22 schreef x69 het volgende:

[..]

lelijke graf tunnel van 3 bij 3 leuk in de spits
Boeiend, ik ga toch niet 's ochtends vroeg naar de stad, en zelfs in de spits kun je er wel doorkomen.
x69zaterdag 3 oktober 2009 @ 11:35
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:28 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Boeiend, ik ga toch niet 's ochtends vroeg naar de stad, en zelfs in de spits kun je er wel doorkomen.
Maar het nieuwe krijgt ook nogsteeds geen vorm. Metro wel zag ik.
raptorixzaterdag 3 oktober 2009 @ 12:22
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:49 schreef Andiamo het volgende:
Amsterdam hetzelfde verhaal volgens mij.. Wil je naar de AH-to-go, moet je eerst door de poortjes..
Of zoals bij Amstel als je van ene kant wil naar andere, zelfde geld voor spaklerweg, en nog een heleboel stations.