abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 september 2009 @ 23:45:59 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73229219
Het Meertens-instituut heeft een dialectkaart gemaakt van heel Nederland, met opnamen van het oorspronkelijke dialect per streek. Heel gedetailleerd en leuk om eens te beluisteren.
quote:
Unieke dialectopnamen online
Enkele honderden uren geluidsmateriaal zijn in het Soundbites-project toegankelijk gemaakt voor het publiek. Op de 'sprekende kaart' zijn authentieke gesprekken tussen dialectsprekers uit alle delen van Nederland te beluisteren.
Met de lancering van de website wordt het project ‘Soundbites uit vervlogen tijden’ van het Meertens Instituut en DANS (Data Archiving and Networked Services) afgerond precies een jaar nadat het van start ging. Soundbites is door de beide instellingen gefinancierd in het kader van het DANS-programma Kleine Dataprojecten.

Dialectopnamen uit de twintigste eeuw

Het Meertens Instituut bezit ruim duizend uur, ongeveer zes weken non-stop luisteren, aan geluidsopnamen van gesprekken in dialect tussen twee of meer mensen, zonder inmenging van de onderzoeker. Ze werden verzameld tussen 1950 en de jaren tachtig, toen de opnamen voldoende gespreid waren over Nederland.

Tot nu toe was maar een heel kleine selectie van fragmenten op de website van het Meertens Instituut te vinden als ‘de sprekende kaart’. Vanaf nu is de gehele collectie op een duurzame manier voor onderzoek toegankelijk via internet. De sprekende kaart is daarbij een hulpmiddel waarbij de verschillende dialecten kunnen worden beluisterd door te klikken op een kaart van Nederland.

Materiaal voor taalkundigen en historici

De verzameling geeft behalve van de verschillende dialecten ook een uniek beeld van het vroegere Nederland. De gesprekken gaan over zware armoede, de werkverschaffing in de crisisjaren, over de oorlogstijd, sociale tegenstellingen, lokale gebruiken, het drogeren van wedstrijdduiven met hennep, het plukken van brandnetels voor de varkens, de slechte omstandigheden op vissersboten waar het drinkwater uit de ton nagenoeg zwart was.

Voor de verschillende dialecten bestaat een groeiende wetenschappelijke belangstelling. Bij het Meertens Instituut worden plannen ontwikkeld om de verzameling op te nemen in de Europese infrastructuur CLARIN (Common Language Resources and Technology Infrastucture). De opnamen kunnen dan, met behulp van hulpmiddelen die via die infrastructuur beschikbaar komen, met andere opnamen vergeleken worden. Daarmee kunnen onderzoekers ook mogelijkheden verkennen die buiten het traditionele dialectonderzoek liggen.
http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html#

Alle gesprekken in mijn omgeving hebben landbouw als hoofdonderwerp. Dit komt het dichtste bij mij in de buurt:
quote:
opnamedatum: 09-10-1969
onderwerp: landbouw; werk; veeteelt; lokale geschiedenis; familie; feest/ritueel/evenement
prijzen, huwelijk
boeren
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=L145p#

Wat is jouw dialect?

[ Bericht 58% gewijzigd door LXIV op 30-09-2009 00:11:13 ]
The End Times are wild
pi_73229351
TVP. Zijn er ook met Marokkaans accent?
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
  dinsdag 29 september 2009 @ 23:50:41 #3
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_73229370
TVP, lachen dit zeg
Je moeder is een hamster
  woensdag 30 september 2009 @ 00:00:17 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73229682
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:56 schreef Heroinjunk het volgende:
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=L237p#

Dit is mijn dialect!
Kattenmepper!
The End Times are wild
  woensdag 30 september 2009 @ 00:00:50 #7
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_73229699
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_73229785
Ik kan het nog wel aardig volgen

http://www.meertens.knaw.(...)tes.php?kloeke=G285p

Opvallend hoeveel verschil er al zit tussen twee dorpen. Neem bijvoorbeeld Winterswijk, je hoort al heel duidelijk verschil tussen buurschap Meddo ( ) en bv. buurtschap Kotten of Miste
You dream it, I live it.
pi_73229825
Waarom hoor je alleen maar oude mensen praten?
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 30 september 2009 @ 00:05:41 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73229853
quote:
Op woensdag 30 september 2009 00:04 schreef Mendeljev het volgende:
Waarom hoor je alleen maar oude mensen praten?
Ik denk dat ze het oorspronkelijke dialect zo veel mogelijk wilden laten horen. En ouderen spreken dat natuurlijk het beste, die zijn nog helemaal in het dorp opgegroeid zonder invloed van radio of tv.
The End Times are wild
  woensdag 30 september 2009 @ 00:06:39 #11
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_73229882
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  † In Memoriam † woensdag 30 september 2009 @ 00:13:52 #12
21636 Feestkabouter
pi_73230088
opgegroeid in Brabant: Eindhovens, Tilburgs, Bredaas, is allemaal wel goed uit mekaar te houwe
pi_73230157
quote:
Mmh, Halfweg kende ik nog niet.. alleen Heelweg

Als die namen moeten kloppen kom je wel van een rare plek

You dream it, I live it.
pi_73230184
quote:
Op woensdag 30 september 2009 00:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kattenmepper!
Hihi ja!
  woensdag 30 september 2009 @ 00:17:39 #15
245965 Feejx
Glaasje champie?
pi_73247040
Ik krijg het niet voor elkaar de opnames te beluisteren.
  Trouwste user 2022 woensdag 30 september 2009 @ 17:01:39 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_73247746
Woon in Gelderland maar praat Brabants.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_73248078
Leuk, binnenkort eens luisteren als ik de mogenlijkheid heb.
What's it going to be then, eh?
pi_73248157
Ik geloof dat ik geen dialect heb. Maar wel een harde r ofzoiets.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_73248164
Beegdens dialect, ik woon een dorp verder

http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=L327p#
Oh, you can't help that, we're all mad here.
  woensdag 30 september 2009 @ 17:18:25 #21
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_73248219
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_73248291
Leuk project.

Alleen jammer dat het merendeel van de conversaties gevoerd worden door een stel bejaarden.
pi_73252749
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_73255211
10 soundbites voor mijn stad http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=Q095p#

Interesant trouwens dat ook de Frans-Vlaamse regio vertegenwoordigd is.
  woensdag 30 september 2009 @ 21:36:49 #25
202348 Susi
Temple of Love
pi_73257126
Ah, wat interessant !
  woensdag 30 september 2009 @ 22:08:30 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73258294
Deze komt het dichtste bij mij in de buurt.

http://www.meertens.knaw.(...)tes.php?kloeke=G174p

Wel een aparte opname. Een man en een vrouw moeten minutenlang het (dialect)woord noemen bij dingen die getoond worden (door iemand van het Meertens Instituut?). Vervolgens wordt er gekeuveld over allerhande dingen van vroeger. .

Jammer dat er niet meer informatie bij staat, ben best benieuwd wanneer dit opgenomen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 30-09-2009 22:15:20 ]
  woensdag 30 september 2009 @ 22:14:58 #27
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_73258488
Bij het Meertens Instituut blijf ik aan J.J. Voskuil denken. Die heeft het in 'Het Bureau' ook over dit soort gesprekken die hij en zijn medewerkers voerden in heel Nederland. Alleen ging het hem dan niet om dialecten (dat was een andere afdeling van het Meertens Instituut), maar om volksgebruiken als het in een boom hangen van de nageboorte van een paard.
pi_73262256
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=i057p#

Ik praat zelf niet zo, en vond het altijd te plat, maar nu ik er niet meer woon vind ik het wél leuk om naar te luisteren. Ik ben er toch tussen opgegroeid natuurlijk.
En ik woon nu in Nijmegen en dat dialect vind ik echt verschrikkelijk.

edit: volgens mij hebben ze het over een ver familielid, ik hoorde mijn achternaam vallen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Noodly op 01-10-2009 00:10:52 ]
pi_73262634
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:01 schreef Noodly het volgende:
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=i057p#

Ik praat zelf niet zo, en vond het altijd te plat, maar nu ik er niet meer woon vind ik het wél leuk om naar te luisteren. Ik ben er toch tussen opgegroeid natuurlijk.
En ik woon nu in Nijmegen en dat dialect vind ik echt verschrikkelijk.

edit: volgens mij hebben ze het over een ver familielid, ik hoorde mijn achternaam vallen.
jammer dat er geen beeldmateriaal bij zit
Ik versta het wel
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_73264233
Interessant dat ze er Frans-Vlamingen bij betrokken hebben. Het Vlaams Gewest is evenwel teleurstellend vertegenwoordigd. De opnames komen wel uit de jaren zestig, maar zo moeilijk was het toch niet om langs te gaan bij dialectsprekers uit onze contreien? Er was toen nog geen deftige Vlaamse universiteit toen in België, dat is de reden denk ik. Dialect werd ook genegeerd als academisch onderwerp in Vlaanderen omwille van de taalstrijd.
Goed, mijn dialect is dus een variant van het Antwerps Brabants, uit het hinterland van de stad, meer precies uit Ekeren (Mariaburg, zelf woon ik in Ekeren Donk). Ik spreek, zoals de meesten, eigenlijk geen echt dialect meer zoals mijn grootouders (ik kan het wel spreken), eerder Tussentaal (mengtaal Brabants en Standaardnederlands).

Mijn avatar-bijschrift is trouwens gewoon West-Vlaams. Gesproken door de oudere generatie vrij onverstaanbaar taaltje.

[ Bericht 8% gewijzigd door karottetrekker op 01-10-2009 04:50:19 ]
pi_73264237
Lol, die man praat precies mijn vader na.
pi_73264239
Moet je die Amsterdammer horen praten. Opname 13, over z'n kroegie.
pi_73264243
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=K245p#

Dit staat het dichtste bij mijn dialect. Het Deurns (Antwerpen, niet Noord-Brabant) verschilt amper van het echte stadse Antwerps of het Ekers.

Hier kan je nog meer Antwerps horen: http://www.aentwaerps.be/
pi_73264257
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 04:06 schreef DrDentz het volgende:
Moet je die Amsterdammer horen praten. Opname 13, over z'n kroegie.
Prachtig. Mokums staat in mijn top tien van favoriete dialecten.
pi_73264274
Mijn overgrootmoeder (moeder van moeder van moeder) sprak dit: http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=K183p#

Pas laat achter gekomen dat ze de Nederlandse nationaliteit had.
pi_73264293
oeps
pi_73264298
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 08:01:16 #38
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_73264715
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=Q121p#

Nou zo erg als dat fragment ben ik nog net niet Zoeken ze zelfs een man uit die Fritz heet!
pi_73265038
Heel logisch dat bejaarden het gesprek voeren want die spreken nog dialect. Het dialect is aan het uitsterven, een heel simpel voorbeeld is het Fries, een paar woordjes Fries kunnen vele Friezen wel, maar echt goed spreken en schrijven dat zie bijna niet meer. Geldt ook voor mijn geboorteplaats, daar zie je het ook. Uitzondering is Urk, prachtige taal trouwens. Wel grappig om te zien dat er in sommmige gemeenten meerdere dialecten worden gesproken, in mijn gemeente 4 en dat klopt inderdaad.

[ Bericht 15% gewijzigd door GeorgKacher op 01-10-2009 08:47:42 ]
pi_73265305
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 08:37 schreef GeorgKacher het volgende:
Heel logisch dat bejaarden het gesprek voeren want die spreken nog dialect. Het dialect is aan het uitsterven, een heel simpel voorbeeld is het Fries, een paar woordjes Fries kunnen vele Friezen wel, maar echt goed spreken en schrijven dat zie bijna niet meer. Geldt ook voor mijn geboorteplaats, daar zie je het ook. Uitzondering is Urk, prachtige taal trouwens. Wel grappig om te zien dat er in sommmige gemeenten meerdere dialecten worden gesproken, in mijn gemeente 4 en dat klopt inderdaad.
Het Fries is nou juist geen "simpel voorbeeld", want het Fries is een taal op zich. Een vreselijke taal weliswaar, maat dat terzijde.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 10:41:56 #41
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_73267720
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 04:22 schreef karottetrekker het volgende:

[..]

Prachtig. Mokums staat in mijn top tien van favoriete dialecten.
Ik vind het echt enorm irritant klinken. Het komt zo enorm lomp over.

Wel leuke site zo met al die dialecten
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_73277062
Dat regionale talen uitsterven wordt al lang geroepen. Toch leven de meeste regionale talen nog. Een aantal daarvan zijn zelfs nog altijd springlevend. Zo springlevend dat ik ze onmogelijk bedreigd kan noemen. Veranderingen zijn er altijd geweest in de regionale talen. Zo lees je bijvoorbeeld in de diverse literatuur in het Maastrichts van 100-150 jaar geleden waarschuwingen tegen teveel overnemen van Franse woorden. Pas na de 1e wereldoorlog kom je dezelfde waarschuwing tegen voor de invloed van het Nederlands. Geheid zie je over 50 jaar dezelfde waarschuwingen tegen de invloed van het Engels op het Maastrichts. Dat is een normale zaak, een taal moet zich ontwikkelen.
pi_73277419
Talen evolueren, ook dialecten. Soms sterven dialecten uit, maar nieuwe taaltrends komen er wel bij (vaak met een dialectisch substratum). Ja, de dialectische variëteit vermindert steeds hoe meer mensen er geletterd zijn, blootgesteld worden aan mediainvloeden, zich meer verspreiden door het land, verstedelijken, enz...

[ Bericht 6% gewijzigd door karottetrekker op 01-10-2009 16:07:18 ]
pi_73288734
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat regionale talen uitsterven wordt al lang geroepen. Toch leven de meeste regionale talen nog. Een aantal daarvan zijn zelfs nog altijd springlevend. Zo springlevend dat ik ze onmogelijk bedreigd kan noemen.
Een knappe cirkelredenering. Nu nog een bron. Door msn/internet kom je op msn met je vriendje te pak -en-beet Heemskerk niet zo ver als je Fries gaat praten. Dus praat ongeveer 3 procent van de kindertjes in NL dialect. Als 3% van de kindertjes dialect spreekt dan kun je terecht stellen dat dialect uitsterft. Met wie moeten ze spreken? Zie http://static.rnw.nl/migr(...)3_dialect-redirected
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:09:02 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73289540
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat regionale talen uitsterven wordt al lang geroepen. Toch leven de meeste regionale talen nog. Een aantal daarvan zijn zelfs nog altijd springlevend. Zo springlevend dat ik ze onmogelijk bedreigd kan noemen. Veranderingen zijn er altijd geweest in de regionale talen. Zo lees je bijvoorbeeld in de diverse literatuur in het Maastrichts van 100-150 jaar geleden waarschuwingen tegen teveel overnemen van Franse woorden. Pas na de 1e wereldoorlog kom je dezelfde waarschuwing tegen voor de invloed van het Nederlands. Geheid zie je over 50 jaar dezelfde waarschuwingen tegen de invloed van het Engels op het Maastrichts. Dat is een normale zaak, een taal moet zich ontwikkelen.
Vroeger sprak iedereen dialect. En dat was overal in Nederlands anders. Ik ben gewoon in het Nederlands opgevoed en heb het dialect eigenlijk op straat geleerd. Ik kan alles goed verstaan maar spreek het niet echt helemaal zuiver. Mijn kinderen horen het niet thuis en ook niet op straat. Voor hen is het iets vreemds wat ze maar nauwelijks kunnen verstaan. Het sterft echt uit. We mogen al blij zijn als we het Nederlands kunnen behouden.

De enige regio's waar mensen hun kinderen nog massaal het dialect leren zijn denk ik Limburg, Zeeland, de Achterhoek. (En Friesland, maar dat is een taal)
The End Times are wild
pi_73289782
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vroeger sprak iedereen dialect. En dat was overal in Nederlands anders. Ik ben gewoon in het Nederlands opgevoed en heb het dialect eigenlijk op straat geleerd. Ik kan alles goed verstaan maar spreek het niet echt helemaal zuiver. Mijn kinderen horen het niet thuis en ook niet op straat. Voor hen is het iets vreemds wat ze maar nauwelijks kunnen verstaan. Het sterft echt uit. We mogen al blij zijn als we het Nederlands kunnen behouden.

De enige regio's waar mensen hun kinderen nog massaal het dialect leren zijn denk ik Limburg, Zeeland, de Achterhoek. (En Friesland, maar dat is een taal)
De Achterhoek ook niet echt hoor
You dream it, I live it.
pi_73289828
Dialect is gewoon sociaal geaccepteerd mompelen. Mensen die elkaars ongearticuleerde uitspraak gewend zijn en kunnen verstaan. Niet iets wat per se in stand gehouden zou moeten worden.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:16:39 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73289839
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:15 schreef Meddo het volgende:

[..]

De Achterhoek ook niet echt hoor
De mensen die ik ken wel. Maar die wonen dan ook in het achterste hoekje van de Achterhoek.
The End Times are wild
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:19:44 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73289972
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:16 schreef beeer het volgende:
Dialect is gewoon sociaal geaccepteerd mompelen. Mensen die elkaars ongearticuleerde uitspraak gewend zijn en kunnen verstaan. Niet iets wat per se in stand gehouden zou moeten worden.
Het is juist niet sociaal geaccepteerd en hoeft ook niet ongearticuleerd te zijn (in Brabant vaak wel trouwens). Maar voor hetzelfde geld was een ander dialect dan het dialect wat nu ABN is het standaardnederlands geworden.

Een dialect heeft alle eigenschappen van een taal in zich. In dialecten zijn sommige elementen (naamvallen, andere persoonsvormen, bepaalde sterke werkwoorden, woordgeslachten etc) juist sterker bewaard gebleven dan in het Nederlands. In dat opzicht dus een volwaardigere taal.
The End Times are wild
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:20:45 #50
56749 BlaZ
pi_73290009
quote:

[..]

Het echte pure dialect spreken sterft wel uit inderdaad. Maar mag toch hopen dat zaken als de zachte g niet uitsterven en iedereen goois praat
pi_73290049
Ik was die bejaarde onbenul Foppe de Haan wel een beetje gewend dacht ik, maar dat Fries is echt om te huilen.. Gronings, Drents, Limburgs, Brabants, Twents en Zeeuws overigens ook.
pi_73290158
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

De mensen die ik ken wel. Maar die wonen dan ook in het achterste hoekje van de Achterhoek.
Nou, mij is het nooit specifiek geleerd maar omdat er thuis en op straat wel eens dialect wordt gesproken, versta ik het. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het hun kinderen wel leren maar dat ben ik in mijn omgeving niet echt tegen gekomen.
You dream it, I live it.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:24:40 #53
56749 BlaZ
pi_73290168
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:21 schreef Chain_Reaction het volgende:
Ik was die bejaarde onbenul Foppe de Haan wel een beetje gewend dacht ik, maar dat Fries is echt om te huilen.. Gronings, Drents, Limburgs, Brabants, Twents en Zeeuws overigens ook.
En wat is dan niet om te huilen volgens jou ?
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:27:46 #54
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_73290337
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:24 schreef BlaZ het volgende:

[..]

En wat is dan niet om te huilen volgens jou ?
Er blijft nog vrij veel over toch?
pi_73291805
quote:

Laat ik nou net in een van deze regio's wonen. Passieve kennis van het Limburgs is een voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Die heeft dan ook vijwel iedereen. Als blijkt dat zo'n 10% van de kinderen geen Limburgs verstaat is dat al reden voor krantenkoppen hier.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 oktober 2009 @ 20:07:37 #57
73911 ultra_ivo
pi_73342366
Een interesante link voor diegenen die meer geinteresseerd zijn in streektalen: http://taal.phileon.nl/

Een citaat hieruit:
quote:
Onderzoek heeft aangetoond dat in Nederlands Limburg (populatie: 1.200.000) ongeveer 75% van de inwoners dagelijks Limburgs spreekt. Dit percentage is hoger in het zuiden en lager in het noorden en Heerlen. Het aantal sprekers in Belgisch Limburg (675.000 inwoners) is niet bekend, maar Limburgs wordt daar in gehele provincie dagelijks gesproken. Echter, in een beperkter scala aan situaties.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 23:15:36 #58
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73347265
Ik heb zelfs de indruk dat het Limburg-gevoel in België enkel bestaat omdat hun Oost-Limburgse broeders uit Nederland dat hoog in het vaandel dragen. Belgisch Limburg ofte West-Limburg is volgens mij trouwens de meest Belgisch-gezinde provincie in het Vlaamse Gewest gevolgd door West-Vlaanderen. Alsof dankzij het feit dat België dat stuk aan Nederland heeft moeten schenken dat de bekrompenheid in NL-Limburg lager is dan in B-Limburg.

Mijn probleem met Belgisch nationalisme (en ook het Vlaams nationalisme eigenlijk) is dan ook dat het te veel van eenheidsworst uitgaat... Diversiteit negeren is een slechte eigenschap in ons land dat slechts recent aan het wegebben is.
Dat eenheidsworstdenken komt regelrecht uit Frankrijk, waar België vanouds een soort kloon van was. Maar! ook bij onze zuiderburen dringt het door dat er niet één Franse mentaliteit is, al negeert men wel de niet-Romaanse minderheidsgroepen zoals de Frans-Vlamingen (waarvan men negeert dat hun taal een Nederlands dialect is), de Bretonen, de Elsaßer (waarvan men negeert dan hun taal een Duits dialect is) en de Basken.

[ Bericht 15% gewijzigd door karottetrekker op 03-10-2009 23:26:37 ]
pi_73347794
ah! zo klinken ze bij mijn ouders op dorp inderdaad!

"ze schaamde dr eige rot!" - "als u ons nou eerst es uitlag wat de bedoeling was"
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=E206p#

hier komt mn vader vandaan (uit de buurt)
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=B064a#
http://www.meertens.knaw.(...)es.php?kloeke=B068p#

dat klinkt wel anders dan t fries uit de rest van de provincie... ik versta fries best goed, maar dat snelle woudfries is nog best lastig en klinkt tegelijkertijd veel vertrouwder dan t nettere langzame fries van de tv enzo...

echt superleuk dit!
Kwak
pi_73347865
Sorry, maar die site neem ik echt niet serieus, Baexem staat erop, Oler, Leveroy, Ell, noem het maar op, maar meen je dat Heythuysen erop staat?

Godsklere, al die kut kleine tyfusdorpen horen bij Heytse, tegenwoordig gemeente Leudal (genoemd naar het bos, wat ook gewoon bij Heytse hoort)

Wat een blamage
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 4 oktober 2009 @ 00:00:04 #61
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_73348281
Enkhuizers.
...of zoals wij zelf zeggen Henkhuzers want i.t.t. de dialecten uit "de Streek" zoals bovenkarspel laten we de H weg voor een woord wat met een H begint en plaatsen we er een als het woord begint met een klinker...

ja wij Henkhuzers zijn niet goed bij ons oofd...
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_73348291
Ilpendam, dat is Frans Bromet.
  zondag 4 oktober 2009 @ 00:00:43 #63
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_73348295
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 23:40 schreef vosss het volgende:
Sorry, maar die site neem ik echt niet serieus, Baexem staat erop, Oler, Leveroy, Ell, noem het maar op, maar meen je dat Heythuysen erop staat?

Godsklere, al die kut kleine tyfusdorpen horen bij Heytse, tegenwoordig gemeente Leudal (genoemd naar het bos, wat ook gewoon bij Heytse hoort)

Wat een blamage
gast, wat er op staat dan zijn de plaatsjes waar ze oudere, male, rural speakers hebben geinterviewd. dat dat nou toevallig niet "representatief" is voor de grotere gemeentes in de omgeving (arnhem zit er ook niet bij bijvoorbeeld) betekent niet dat het onderzoek een blamage is... dit is een databank van oud verzameld materiaal, dat nu beschikbaar is gemaakt, en miswshcien niet in het huidge idee van totala representatief en exhaustive onderzoek past, maar wel prachtig moi materiaal oplevert
Kwak
  FOK!fotograaf zondag 4 oktober 2009 @ 00:25:54 #64
73911 ultra_ivo
pi_73348779
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 23:15 schreef karottetrekker het volgende:
Ik heb zelfs de indruk dat het Limburg-gevoel in België enkel bestaat omdat hun Oost-Limburgse broeders uit Nederland dat hoog in het vaandel dragen. Belgisch Limburg ofte West-Limburg is volgens mij trouwens de meest Belgisch-gezinde provincie in het Vlaamse Gewest gevolgd door West-Vlaanderen. Alsof dankzij het feit dat België dat stuk aan Nederland heeft moeten schenken dat de bekrompenheid in NL-Limburg lager is dan in B-Limburg.

Mijn probleem met Belgisch nationalisme (en ook het Vlaams nationalisme eigenlijk) is dan ook dat het te veel van eenheidsworst uitgaat... Diversiteit negeren is een slechte eigenschap in ons land dat slechts recent aan het wegebben is.
Dat eenheidsworstdenken komt regelrecht uit Frankrijk, waar België vanouds een soort kloon van was. Maar! ook bij onze zuiderburen dringt het door dat er niet één Franse mentaliteit is, al negeert men wel de niet-Romaanse minderheidsgroepen zoals de Frans-Vlamingen (waarvan men negeert dat hun taal een Nederlands dialect is), de Bretonen, de Elsaßer (waarvan men negeert dan hun taal een Duits dialect is) en de Basken.
En dan vergeet je nog de Catalanen en Occitaniërs
Een probleem in West-Limburg is dat Limburgs niet 'mocht' toen de taalstrijd het felst was. Het moest allemaal Vlaams zijn, iedere afwijking daarvan was een gevaar voor de positie van het Vlaams tegenover het Frans. Zeker in een provincie waarvan een deel in de frontlinie van de taalstrijd lag. Oost-Limburg heeft diverse opties gehad op een andere staatsvariant maar geen daarvan bleek in de toenmalige politieke context realiseerbaar. Tegen heug en meug moest Oost-Limburg bij Nederland blijven. West-Limburg zat wat dat betreft beter in z'n vel, dat zat bij het land waar het wilde zitten. Dat is denk ik een van de redenen waarom in Oost-Limburg de eigenheid meer benadrukt wordt. Het Nederland-gevoel is erg beperkt daardoor is er meer ruimte voor andere gevoelens. Plaatselijk en regionaal.
  zondag 4 oktober 2009 @ 01:21:29 #65
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73349640
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 00:25 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

En dan vergeet je nog de Catalanen en Occitaniërs
Een probleem in West-Limburg is dat Limburgs niet 'mocht' toen de taalstrijd het felst was. Het moest allemaal Vlaams zijn, iedere afwijking daarvan was een gevaar voor de positie van het Vlaams tegenover het Frans. Zeker in een provincie waarvan een deel in de frontlinie van de taalstrijd lag. Oost-Limburg heeft diverse opties gehad op een andere staatsvariant maar geen daarvan bleek in de toenmalige politieke context realiseerbaar. Tegen heug en meug moest Oost-Limburg bij Nederland blijven. West-Limburg zat wat dat betreft beter in z'n vel, dat zat bij het land waar het wilde zitten. Dat is denk ik een van de redenen waarom in Oost-Limburg de eigenheid meer benadrukt wordt. Het Nederland-gevoel is erg beperkt daardoor is er meer ruimte voor andere gevoelens. Plaatselijk en regionaal.
In Antwerpen is het daarentegen zo dat het 'Vlaams' niet kan en plaats moet maken voor het 'Nederlands', gezien dat laatste het 'Vlaams' omvat als groter geheel. Wel waren er vanouds katholieke fanatici in de XIXde en vroege XXste eeuw die een gevaar zagen in elke inmenging van het Noord-Nederlands ofte 'Hoog-Hollandsch', die zou te veel protestantse invloeden met zich meebrengen. Dat taalparticularisme werd vooral geopperd in het erg katholieke West-Vlaanderen.
Het is ook waar dat veel mensen hier in hun bekrompenheid hun Tussentaal 'Vloms' noemen, en dit wordt door sommige gallo-belgicisten als wapen gebruikt.

Lees maar eens de 'meilleure réponse' (als je Frans kan lezen): http://fr.answers.yahoo.c(...)0090329090820AA4UBL2
quote:
parce qu'il n'y a que les français qui croient que le "belge" est une langue... personne ne parle belge. On parle français (de belgique !), flamand (et non néerlandais !) et l'allemand qui lui est celui que vous connaissez.

Et le wallon aussi, vous connaissez ? 'Y a pas un pays qui a plus de langues locales que nous... parce que rien que les flamands et les wallons (je parle des patois) sont innombrables... le flamand d'Anvers ne comprend pas le flamand d'Hasselt, le wallon liégeois ne comprend pas le wallon verviétois qui est à 20km à peine de chez lui !

Le flamand n'est pas une langue belge, c'est un néerlandais déformé... nous sommes un pays qui a vécu mille conquêtes de notre territoire par plein de langues différentes, donc il est évident que nous sommes une mine à langages spécifiques à nos frontières..
Franstalige Belgen krijgen vaak de leugen ingelepeld dat het 'Vlaams' een andere taal is dan het Nederlands en dat Vlamingen zich niet verstaanbaar kunnen maken in Nederland of zelfs wanneer ze maar hun streek verlaten en dat het daarom vruchteloos is hun taal te leren...

Tegenwoordig is men in het Vlaamse Gewest minder agressief tegen de Tussentaal of Verkavelingsvlaams (die laatste is geen goede naam gezien het eigenlijk Brabants betreft), men tolereert het, juist omdat de meeste mensen inmiddels hun moedertaal het Nederlands noemen en niet het 'Vloms'. Nu de taalstrijd iets minder fel woedt (in de Brusselse Rand) is men diversiteit terug beginnen te accepteren en hanteert men taalregisters. Dialect <-> Tussentaal <-> Standaardnederlands. Momenteel hanteert men de Brabantse Tussentaal het meeste in de Vlaamse Rand (onze equivalent voor de Randstad). In West-Limburg spreekt men eerder Standaardnederlands dan Tussentaal, hoewel die laatste invloed wint. Standaardnederlands verschilt echter amper van het Brabants, dat overal verstaanbaar is in geheel Nederland eens je eraan went.
Het 'Vlaams' noemen is een grote 'no' en wordt geopperd door slechts enkelen.

Ook de woordenboeken als Prisma en Van Dale beginnen aandacht te vestigen voor het Zuid-Nederlands en men is nu werk aan het maken om specifiek Noord-Nederlands dat hier niet gebruikt wordt niet meer als standaard aan te geven maar als 'Noord-Nederlands'.
Zo zullen volgende generaties Nederlanders voor het eerst leren welke woorden enkel in Nederland gebruikt worden. Ook het onderwijs zal in beide landen de aandacht vestigen voor specifieke woordenschat uit zowel het noorden als het zuiden. Cursussen Nederlands voor anderstaligen nemen steeds meer en meer het Belgisch Nederlands op als een geaccepteerde standaard.

Trouwens, in Nederland zie ik een evolutie naar het federalisme toe: bepaalde partijen die streven naar autonomie in de noordelijke provincies, Limburg en Noord-Brabant winnen meer en meer aan aanhang. Dat is een mooie tendens voor mensen die het centrale bestuur uit Den Haag moe zijn (hoewel we nog jaren moeten wachten eer we de uitkomst te weten komen, zie ik deze evolutie gebeuren).
Eens kopstukken uit de grote partijen dit federalisme overnemen zie ik een mooie toekomst voor Nederland.

[ Bericht 3% gewijzigd door karottetrekker op 04-10-2009 01:47:48 ]
  zondag 4 oktober 2009 @ 01:36:23 #66
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_73349816
Geen dialect, maar gebruik nog wel veel Haagse taal. Wat soms nog wel eens tot leuke reacties leidt hier in het oosten.
  zondag 4 oktober 2009 @ 02:17:07 #67
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73350173
Om toch off topic verder te gaan over het Vlaams-provincialisme, een voorbeeld uit de vroege XXste eeuw van zo'n virulente katholiek die het als plicht zag om het gepeupel vol te steken met Hollanderhaat allemaal omdat hij schrik had voor zowel protestantse als vrijzinnige invloeden.

Toespraak van Mgr. Waffelaart, bisschop van Brugge, op 29 mei 1906:
quote:
... dat men namelijk, met de taal, ook niet de zo geheten Nederlandse literatuur, dat wil zeggen de Nederlandse boeken, zonder onderscheid gaat overnemen, lezen en verspreiden. Het is immers niemand onbekend dat deze geschiften voor een groot deel naar rationalisme rieken en vaak religieus sceptisme bevatten...
Indien onze Vlaamse taal bemind en bewaard moet worden, en behoed tegen de zuiderse demon van de Franse goddeloosheid, opdat met de taal ook het katholiek geloof van het land en de nationale christelijke zeden behouden zouden blijven, dan moet zij niet minder beschermd worden tegen de noordelijke demon van de ketterij en het rationalisme.
Die 'Vlaamse' taal lijkt nochtans fel op een variant van het Nederlands... ahum!

En wat voor provincialisme! Eén die de diversiteit van de ware provincies negeert en het volk opzettelijk achterlijk houdt!
pi_73350290
Ik kom zelf uit Apeldoorn, maar ik ken niemand die dat dialect spreekt.

Wat ik wel ken is dat waar m'n ouders vandaan komen ( http://www.meertens.knaw.(...)tes.php?kloeke=F135p ), omdat m'n hele familie zo spreekt. Ik kan zelf echt totaal geen dialect, maar ik volg alles wel prima. Ben samen met mijn broertje en zusje eigenlijk de enige in de familie die met een soort van "ewrrr" spreken .
  FOK!fotograaf zondag 4 oktober 2009 @ 09:41:10 #69
73911 ultra_ivo
pi_73351545
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 01:21 schreef karottetrekker het volgende:

Lees maar eens de 'meilleure réponse' (als je Frans kan lezen): http://fr.answers.yahoo.c(...)0090329090820AA4UBL2
[..]

Franstalige Belgen krijgen vaak de leugen ingelepeld dat het 'Vlaams' een andere taal is dan het Nederlands en dat Vlamingen zich niet verstaanbaar kunnen maken in Nederland of zelfs wanneer ze maar hun streek verlaten en dat het daarom vruchteloos is hun taal te leren...
Ik bemerk wel de laatste tijd steeds meer verschuiving in Wallonië. OK, het aantal Walen dat Nederlands spreekt/verstaat is nog altijd minder dan het aantal Vlamingend at Frans spreekt/verstaat, het is groeiende. Mischien niet direct te merken in Vlaanderen maar als je vaak in Wallonië komt merk je het absoluut.
De situatie van het Waals is een fors stuk erger. Die taal is inderdaad zo goed als onbekend en wordt zowat ontkent. Ik kom 'm ook zelden tegen.
Voor wat betreft verstaanbaarheid, ik versta vrijwel alle Vlaamse varianten, alleen bij het Westhoeks en Gents moet ik passen.
quote:
Ook de woordenboeken als Prisma en Van Dale beginnen aandacht te vestigen voor het Zuid-Nederlands en men is nu werk aan het maken om specifiek Noord-Nederlands dat hier niet gebruikt wordt niet meer als standaard aan te geven maar als 'Noord-Nederlands'.
Zo zullen volgende generaties Nederlanders voor het eerst leren welke woorden enkel in Nederland gebruikt worden. Ook het onderwijs zal in beide landen de aandacht vestigen voor specifieke woordenschat uit zowel het noorden als het zuiden. Cursussen Nederlands voor anderstaligen nemen steeds meer en meer het Belgisch Nederlands op als een geaccepteerde standaard.
Koenen-Endepols is in dat opzicht een stuk beter. Niet vewonderlijk aangezien Koenen een Limburger is en dus een breder taalbeeld heeft.
quote:
Trouwens, in Nederland zie ik een evolutie naar het federalisme toe: bepaalde partijen die streven naar autonomie in de noordelijke provincies, Limburg en Noord-Brabant winnen meer en meer aan aanhang. Dat is een mooie tendens voor mensen die het centrale bestuur uit Den Haag moe zijn (hoewel we nog jaren moeten wachten eer we de uitkomst te weten komen, zie ik deze evolutie gebeuren).
Eens kopstukken uit de grote partijen dit federalisme overnemen zie ik een mooie toekomst voor Nederland.
Dat ben ik niet met je eens. De grote periode van het politieke federalisme/zelfstandheidsstreven was in Limburg in de decennia na de Belgische onafhankelijkheid. Overigens geleid door Frans sprekende notabelen.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 03:50:28 #70
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_73510154
Leuke site

Alleen het Apeldoorns herken ik niet hoor, terwijl mijn familie al generaties lang uit Apeldoorn komt. Mijn grootouders hebben een flink accent/dialect maar dat klinkt echt anders.

En Arnhem staat er niet op

Maar verder wel erg leuk
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:05:21 #71
261034 karottetrekker
Ip junder mulle!
pi_73526485
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 09:41 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor wat betreft verstaanbaarheid, ik versta vrijwel alle Vlaamse varianten, alleen bij het Westhoeks en Gents moet ik passen.

Vanaf 3:24.
  FOK!fotograaf zondag 11 oktober 2009 @ 15:28:40 #72
73911 ultra_ivo
pi_73576369
In 'Taal in Stad en Land, Maastrichts' van Ben Salemans en Flor Aarts vond ik de volgende statistiek over het taalgebruik onder scholieren in Maastricht. Let wel, hier wordt naar de kennis van het Maastrichts gevraagd. Dat betekent dat de sprekers van Borgharens, Itterens, Amies, en Heers niet meegeteld worden. Die liggen ook aan de andere kant van een taalgrens. Bij middelbare scholieren zijn de leerlingen die andere varianten van Limburgs spreken ook niet meegeteld. Het gaat puur en alleen om Maastrichts (zowel lang als kort Maastrichts).

Basisscholen
totaal aantal verstaan spreken lezen schrijven
9519 5273 5140 2281 1276

Middelbare scholen
totaal aantal verstaan spreken lezen schrijven
5069 1858 1749 1549 803

Van het totaal aantal Maastrichtenaren is 57,5% geboren in Maastricht of in een van de in 1970 geannexeerde gemeentes. Bovenop dit aantal sprekers komen dan nog de spekers van andere Limburgse varianten. Dan durf ik te stellen dat al snel 75% van de inwoners van Maastricht een of andere variant van Limburgs spreekt. Lijkt me geen teruggang.
pi_73582665
Ik sprak vroeger redelijk zaans, maar omdat ik nu jaar of 10 in amsterdam woon, is het anders geworden, hoop mensen denken altijd dat ik uit west-friesland kom.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 11 oktober 2009 @ 19:05:11 #74
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_73582834
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_73583336
Schattig

Frysk ftw!
know'm sayin?
word? word.
  zondag 11 oktober 2009 @ 19:27:39 #76
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_73583683
http://www.meertens.knaw.(...)tes.php?kloeke=G207p

"Mijn" dialect. Mijn oma spreekt inderdaad precies zo als de opnames laten horen. Ik versta lang niet alles wat op de opnames gezegd wordt .
Ikzelf spreek geen dialect, maar heb wel een duidelijk Twents accent (de ooo en de aaa)
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')