abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73209622
Wie weet of de legitimatieplicht ook in je eigen woning geldt?
En waar dit staat??

Bedankt
pi_73209679
Uhhh...de politie moet sowieso een reden hebben om bij jou binnen te komen, dus op dat gebied...ja..
Brutal. Fucking. Metal.
pi_73209726
Anders slepen je gewoon bij kop en kont de straat op en vragen ze daar om je legitimatie
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_73209783
Nou ik denk dat het wel handig is.
Stel dat er ingebroken word in je huis en de eigenaar is op vakantie.
Inbreker zegt gewoon ik Piet de Eigenaar (wat op het naambordje staat) en niemand kan het controleren haha..
Hell To The Liars
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:17:41 #5
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73209843
Lijkt me leuk als agent op familiefeestjes. Heel nonchalant vragen of je uit interesse iemand zijn ID-kaart even mag zien, en als ze hem niet bij hebben rustig een boete uitschrijven
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:17:47 #6
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_73209853
En zowieso, heb je toch wel ergens je paspoort in je huis slingeren
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:18:36 #7
265768 NBT
Bigger is better.
pi_73209878
je moet je id/passpoort ALTIJD bij je hebben als je ouder ben dan 14. Dus maakt geen ruk uit waar je bent
Get the best things first, GET NBT!
Visualize perfection. Visualize NBT.
pi_73209936
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:10 schreef mista het volgende:
Wie weet of de legitimatieplicht ook in je eigen woning geldt?
En waar dit staat??

Bedankt
Er moet een gegronde reden zijn om je te vragen je te legitimeren. Volgens mij maakt het daarbij niet uit waar dat gebeurt. Maar goed, stel dat het niet mag, hoe ga jij aantonen dat je je in je eigen huis bevindt zonder jezelf te legitimeren?
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:27:44 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73210135
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:18 schreef NBT het volgende:
je moet je id/passpoort ALTIJD bij je hebben als je ouder ben dan 14. Dus maakt geen ruk uit waar je bent
Dus, als je ff wil gaan schijten, dan weet je het, he.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73210167
quote:
Waar staat dat dan? Ik snap de logica namelijk wel, maar wil graag weten waar ik het kan vinden
pi_73210192
stel dat je geen legitimatieplicht hebt in je eigen woning, hoe kan de politie dan vaststellen dat het idd je eigen woning is? dat kan iedereen wel roepen
pi_73210223
Ik kan alleen dit vinden:

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Staat dus niets over eigen woning...
pi_73210249
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:30 schreef mista het volgende:
Dan heb je je antwoord toch?
pi_73210341
indirect wel ja...
pi_73210357
quote:
Precies.
De politie moet gewoon bij het trappetje van het zwembad gaan staan en iedereen die eruit klimt om zijn/haar ID vragen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:35:09 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73210392
Je bent dus vanaf 14 jaar verplicht om op de eerste vordering van een ambtenaar je identiteitsbewijs te laten zien. Of je nu thuis bent of niet.
pi_73210409
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:34 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Precies.
De politie moet gewoon bij het trappetje van het zwembad gaan staan en iedereen die eruit klimt om zijn/haar ID vragen.
Dat kan, maar je hoeft hem niet altijd aan je lichaam te hebben... je moet hem alleen kunnen tonen. Dus even naar je kluisje lopen om hem eruit te pakken is ook goed.
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:35:57 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_73210422
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:34 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Precies.
Je hebt het dan toch bij je? Er staat dat je het moet kunnen laten zien, als dat ding in een kluisje ligt kan dat dus gewoon. Als je thuis bent kun je dus ook even naar je kamer lopen en dat ding pakken.
pi_73210589
quote:

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Waar heb je die vandaan, want volgens mij klopt dit niet, aangezien nadrukkelijk is vastgelegd dat er alleen om een identiteitsbewijs mag worden gevraagd bij een staandehouding, en dat de reden van staandehouding niet slechts een identiteitscontrole mag betreffen.

Dus allereerst mag ome agent beginnen met zich te identificeren als zijnde een ambtanaar met opsporingsbevoegdheid. Dan mag hij vertellen wat de reden van staandehouding is, en pas daarna g ik een ID trekken. In mijn woning heeft een agent sowieso niets te zoeken zonder expliciete toestemming om binnen te komen of een huiszoekingsbevel. Een agent die aan de deurt komt jengelen of ik me even wil identificeren kan de boom in wat mij betreft.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_73210817
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:40 schreef Metatron het volgende:

[..]

Waar heb je die vandaan, want volgens mij klopt dit niet, aangezien nadrukkelijk is vastgelegd dat er alleen om een identiteitsbewijs mag worden gevraagd bij een staandehouding, en dat de reden van staandehouding niet slechts een identiteitscontrole mag betreffen.

Dus allereerst mag ome agent beginnen met zich te identificeren als zijnde een ambtanaar met opsporingsbevoegdheid. Dan mag hij vertellen wat de reden van staandehouding is, en pas daarna g ik een ID trekken. In mijn woning heeft een agent sowieso niets te zoeken zonder expliciete toestemming om binnen te komen of een huiszoekingsbevel. Een agent die aan de deurt komt jengelen of ik me even wil identificeren kan de boom in wat mij betreft.
klopt wel, want er wordt gesproken over artikel 8a, en daarin staat:
quote:
Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
oftewel, voor zover dat noodzakelijk is. en als hij vind dat het noodzakelijk is, gaat jou dat niets aan. je bent gewoon verplicht je te legitimeren, of je zelf nou weet waarom of niet.
  dinsdag 29 september 2009 @ 14:51:51 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73210942
Legitimatieplicht bestaat niet voor burgers, hooguit identificatieplicht.

Jammer dat supermarkten een campagne zijn begonnen met het verkeerde woord...
censuur :O
pi_73210962
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:47 schreef mista het volgende:

[..]

klopt wel, want er wordt gesproken over artikel 8a, en daarin staat:
[..]

oftewel, voor zover dat noodzakelijk is. en als hij vind dat het noodzakelijk is, gaat jou dat niets aan. je bent gewoon verplicht je te legitimeren, of je zelf nou weet waarom of niet.
Eh, nee. 'Wanneer het noodzakelijk is' is iets anders dan 'wanneer hij het noodzakelijk vindt'. Daar hebben diverse rechters zich al duidelijk over uitgelaten.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_73211311
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:52 schreef Metatron het volgende:

[..]

Eh, nee. 'Wanneer het noodzakelijk is' is iets anders dan 'wanneer hij het noodzakelijk vindt'. Daar hebben diverse rechters zich al duidelijk over uitgelaten.
klopt helemaal, identificatie mag alleen op gegronde reden plaatsvinden (lees strafrechtelijke), en niet alleen maar naar de goeddunken van oom agent.
bij een huiszoeking is er toestemming nodig van de rechter, identificatie kan geëist worden in je eigen huis om te kunnen checken of dat jij de rechtmatige bewoner bent.

http://www.id-nee.nl/

alle in en outs
pi_73212654
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:03 schreef thebigcrunch het volgende:
bij een huiszoeking is er toestemming nodig van de rechter, identificatie kan geëist worden in je eigen huis om te kunnen checken of dat jij de rechtmatige bewoner bent.
Maar dan alleen in geval dat er sowieso al een huiszoeking plaatsvindt, of er een gerede verdenking is dat iemand zich ongeoorloofd in dat huis bevindt. (Bij een vermoedelijke inbraak bijvoorbeeld.)
Meh.
pi_73232096
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:52 schreef Metatron het volgende:

[..]

dat zeg ik, voor zover het noodzakelijk is. hij is jou geen uitleg verschuldigd. of het wel of niet terecht was je legitimatie te controleren zal later blijken. daar moet de agent zorg voor dragen.
pi_73232312
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 14:35 schreef Barcaconia het volgende:
Je bent dus vanaf 14 jaar verplicht om op de eerste vordering van een ambtenaar je identiteitsbewijs te laten zien. Of je nu thuis bent of niet.
Jij maakt het wel helemaal bont
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 30 september 2009 @ 10:13:46 #27
545 dop
:copyright: dop
pi_73234515
quote:

en er staat ook niet dat je verplicht bent het bij je te dragen , je bent alleen verplicht het te tonen op verzoek.
verder met er een reden zijn om je te vragen naar je id.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')