abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73203093
Hallo,

Begin deze maand 4 september heb ik mijn woning verkocht. Ik had/heb een spaarhypotheek. Omdat bij de verkoop ik nog kosten moest betalen bij de notaris dacht ik dat het 1 met het ander verrekend kon worden. Niet dus. Dit geld heb ik tijdelijk geleend van mijn ouders. Door 5 maanden dubbele lasten was mijn spaarpotje bijna leeg.

Dezelfde dag 4 september dus heb ik reaal een brief gestuurd over uitbetaling van dat spaarpotje. Mijn vriend heeft dezelfde dag ook een brief naar reaal gestuurd over afbetaling van een polis ( dit even terzijde). Op 20 september heeft hij inmiddels al uitbetaling gehad. Maar ik heb nog steeds niks vernomen. Ik bel op, en de mevrouw aan de telefoon verteld mij dat mijn brief nooit aangekomen is. Raar met het afsluiten van de hypotheek kwam alle informatie ook niet aan tot 3x toe. Voor de uitbetaling moet ik ook een brief krijgen die ik eerst moet ondertekenen voor dat er uitbetaling kan plaats vinden. Zij geeft mij het rechtstreeks emailadres om daar maar een emailtje met een verzoek te doen. 20 September stuur ik gelijk dat emailtje en op 21 september krijg ik bericht dat het emailtje is ontvangen. Maar tot dusver nog steeds geen brief om te ondertekenen.

Ik kan pas weer om 13 uur bellen maar ik word het een beetje zat. Wat kan ik doen?
pi_73203156
Stuur een aangetekende brief, desnoods.

Maar je had een spaarhypotheek en nu heb je er weer eentje? Waarom heb je dat geld niet laten storten (fiscaal geruisloos) in je nieuwe polis? Nu is het wellicht zo dat je over (een deel van) de uitkering belasting betaalt. (en loopt je nieuwe polis ook weer 30 jaar?)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 29 september 2009 @ 09:47:26 #3
221112 Nijns
soms een beetje stout
pi_73203198
Met het aflsuiten van de hypotheek kwamen de brieven ook vaak niet aan maar toch besloot jij weer een brief te schrijven? misschien had je even het adres moeten controleren of de brief aangetekend moeten versturen.. En verder denk ik dat je gewoon aan de telefoon even moet vragen hoe de procedure verder gaat en hoe lang dat ongeveer gaat duren..
Op donderdag 25 juni 2009 14:37 schreef Pheno het volgende:
Een KSC zonder Nijns is als thee zonder suiker: minder zoet.
pi_73203229
Nee geen nieuwe ik ben in een huurwoning gestrokken, anders had ik hem idd meegenomen.

Daar had ik de belastingdienst al over gebeld en die zeiden: tot een bedrag van 147000 euro mag je eenmallig ontvangen in deze situatie. Alleen als ik binnen 3 jaar weer wat koop dat moet ik het bedrag daar in stoppen.

Aangetekend zat ik ook al aan te denken maar ik vind het zo vaag als het niet aangetekend is brieven ineene niet meer aankomen.

Met het afsluiten is het 2x aangetekend gegaan en 1x per fax
pi_73203301
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:48 schreef davo1979 het volgende:

Daar had ik de belastingdienst al over gebeld en die zeiden: tot een bedrag van 147000 euro mag je eenmallig ontvangen in deze situatie. Alleen als ik binnen 3 jaar weer wat koop dat moet ik het bedrag daar in stoppen.
Oh.... ik kan je vertellen dat de Belastingdienst je verkeerd heeft voorgelicht.....
pi_73203336
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Oh.... ik kan je vertellen dat de Belastingdienst je verkeerd heeft voorgelicht.....
Daar had ik ook al weer me twijfels over.
pi_73203341
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 09:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zie ook: http://www.belastingdiens(...)eek-05.html#P46_5475
pi_73203459
quote:
In ieder geval bedankt voor de info. Het komt er dus op neer zoals ik het lees dat als je binnen 15 jaar de afkoop wilt je geen recht hebt op belastingvrij? Of lees ik het verkeerd?
pi_73203548
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:02 schreef davo1979 het volgende:

[..]

In ieder geval bedankt voor de info. Het komt er dus op neer zoals ik het lees dat als je binnen 15 jaar de afkoop wilt je geen recht hebt op belastingvrij? Of lees ik het verkeerd?
Klopt.

Dan betaal je in principe belasting over het saldo van uitkering minus de betaalde premies. (je betaalt dus belasting over de 'winst').

Dat aangeven doe je bij je jaarlijkse aangifte (volgend jaar april).
pi_73203702
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Klopt.

Dan betaal je in principe belasting over het saldo van uitkering minus de betaalde premies. (je betaalt dus belasting over de 'winst').

Dat aangeven doe je bij je jaarlijkse aangifte (volgend jaar april).
En betaalde premies bedoel je mee dus het spaar gedeelte of het rente gedeelte? Omdat de spaarhypotheek dus bestaat uit een spaar en rente gedeelte. Of bedoel je meer je hebt over dat spaargedeelte in de jaren een soort rente opgebouwd (positief net zoals op een spaarrekening) en daar moet ik dus belasting over betalen?
pi_73203891
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 10:14 schreef davo1979 het volgende:

[..]

En betaalde premies bedoel je mee dus het spaar gedeelte of het rente gedeelte? Omdat de spaarhypotheek dus bestaat uit een spaar en rente gedeelte. Of bedoel je meer je hebt over dat spaargedeelte in de jaren een soort rente opgebouwd (positief net zoals op een spaarrekening) en daar moet ik dus belasting over betalen?
Een spaarhypotheek moet je zien als een aflossingsvrije hypotheek en daarnaast loopt een polis. Dat de (bruto) rente in die polis hetzelfde is als het te betalen percentage op je lening staat even los van elkaar.

Je hebt rente betaald over die lening (daar moet je dus niet naar kijken) en daarnaast betaalde je maandelijks een verzekeringspremie. Je krijgt straks een afkoopsom (uitkering) uit die polis en daarvan moet je de betaalde premies aftrekken. Heb je dus 'winst' gemaakt op de polis (dus je hebt een hogere uitkering dan je aan premies betaald hebt), dan betaal je daar belasting over (laat ik even uitgaan van 42% over die winst).

Voorbeeld:

Je hebt maandelijks ¤100 betaald en dat vier jaar lang. Dan heb je dus ¤4800 premie betaald. Is de uitkering nu hoger dan die 4800 euro, dan ga je belasting betalen.
pi_73203970
Duidelijk! Ik ga in ieder geval vanmiddag maar weer even bellen naar reaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')