abonnement Unibet Coolblue
pi_73921345
Index pakt een array en daarvan de Xe waarde.
Dus INDEX({1,2,3},1) geeft als uitslag 1.

MATCH zoekt het rijnummer op van de waarde die je wilt vinden, en dus de Xe waarde in de array van INDEX.

Je zou dus ook eentje erboven of 8 eronder kunnen opzoeken door je MATCH de combineren met OFFSET.
pi_73995762
Hoe kun je in excel mutaties bijhouden? Ik heb namelijk een spreadsheet gemaakt om mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven bij te houden, dit staat allemaal in 1 werkblad. Het probleem is alleen dat ik vaak bij de variabele kosten zoals kleding en boodschappen etc., niet zie waar het geld heen gaat, omdat dit nergens wordt bijgehouden. Ik zie alleen welk bedrag ik die maand nog mag uitgeven aan de desbetreffende kostenpost en dat is niet echt overzichtelijk.

Het liefst zou ik in een extra werkblad de mutaties willen bijhouden met de bijhorende bedragen. Verder wil ik dit zo in elkaar zetten dat de mutaties in werkblad 2 worden verrekend met de variabele kostenpost in werkblad 1.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Toegang is geen open deur.
  vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:37:34 #203
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_73996231
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 20:23 schreef SarahD. het volgende:
Hoe kun je in excel mutaties bijhouden? Ik heb namelijk een spreadsheet gemaakt om mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven bij te houden, dit staat allemaal in 1 werkblad. Het probleem is alleen dat ik vaak bij de variabele kosten zoals kleding en boodschappen etc., niet zie waar het geld heen gaat, omdat dit nergens wordt bijgehouden. Ik zie alleen welk bedrag ik die maand nog mag uitgeven aan de desbetreffende kostenpost en dat is niet echt overzichtelijk.

Het liefst zou ik in een extra werkblad de mutaties willen bijhouden met de bijhorende bedragen. Verder wil ik dit zo in elkaar zetten dat de mutaties in werkblad 2 worden verrekend met de variabele kostenpost in werkblad 1.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
In excel 2007 staat bij het lint controleren de optie "wijzigingen bijhouden". Ik heb het nog nooit gebruikt, maar misschien is het wat?
heitieh
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:39:42 #204
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_74011873
Ik ben bezig met de opzet voor een uren-administratie. De bedoeling is dat in kolom A t/m E wat algemene info komt (datum, aantal uren etc) en dan ik kolom F de categorie. Deze categorieën staan vast en heb ik middels validatie in een dropdown geselecteerd.
In kolom G zou de subcategorie moeten komen. De keuzemogelijkheden van de subcategorie zouden afhankelijk moeten zijn van de eerder gekozen categorie

bijvoorbeeld:
categorie administratie, subcategorieën: facturatie, postverwerking, financiële administratie
categorie promotie, subcategoriën: expositie, beurzen, workshops

undsoweiter

Hoe krijg ik die subcategorieën in een leuk keuzelijstje
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_74014611
Hallo , ik ben niet huis in exel , maar met enige moeite heb ik het volgende gemaakt :

merk type inkoop datum verkoop datum verschil

opel corsa 1000 voorraad
opel astra 1000 1250 250

als ik bij inkoop een bedrag invoer en bij verkoop niets komt er onder verschil voorraad te staan
Nu wil ik graag het einde van de maand, de voorraad op een nieuw werkblad hebben.
Of dat als er voorraad staat deze regel automatisch op blad 2 komt te staan zodat ik hier dan alleen de voorraad zie.
Leek
pi_74017089
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 12:39 schreef teamlead het volgende:
Ik ben bezig met de opzet voor een uren-administratie. De bedoeling is dat in kolom A t/m E wat algemene info komt (datum, aantal uren etc) en dan ik kolom F de categorie. Deze categorieën staan vast en heb ik middels validatie in een dropdown geselecteerd.
In kolom G zou de subcategorie moeten komen. De keuzemogelijkheden van de subcategorie zouden afhankelijk moeten zijn van de eerder gekozen categorie

bijvoorbeeld:
categorie administratie, subcategorieën: facturatie, postverwerking, financiële administratie
categorie promotie, subcategoriën: expositie, beurzen, workshops

undsoweiter

Hoe krijg ik die subcategorieën in een leuk keuzelijstje
Ik verwacht dat je hier wat aan hebt:
http://helpdeskgeek.com/o(...)down-lists-in-excel/
pi_74017090
hallo

ik moet voor school met een programma werken dat in ms excel werkt.
Helaas heb ik geen ms office, dus heb ik openoffice gedownload,
maar hierop werkt het porgrammatje niet goed. Er stond al dat ik de macro-
beveiliging uit moest schakelen, maar dat hielp niks.

Dus ik ben opzoek naar een oplossing of een xls programma?

im desperate
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:19:54 #208
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_74017243
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:14 schreef pikstert het volgende:
hallo

ik moet voor school met een programma werken dat in ms excel werkt.
Helaas heb ik geen ms office, dus heb ik openoffice gedownload,
maar hierop werkt het porgrammatje niet goed. Er stond al dat ik de macro-
beveiliging uit moest schakelen, maar dat hielp niks.

Dus ik ben opzoek naar een oplossing of een xls programma?

im desperate
www.surfspot.nl of via de wat minder legale wegen is office gewoon verkijgbaar..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_74017280
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 14:34 schreef benboek het volgende:
Hallo , ik ben niet huis in exel , maar met enige moeite heb ik het volgende gemaakt :

merk type inkoop datum verkoop datum verschil

opel corsa 1000 voorraad
opel astra 1000 1250 250

als ik bij inkoop een bedrag invoer en bij verkoop niets komt er onder verschil voorraad te staan
Nu wil ik graag het einde van de maand, de voorraad op een nieuw werkblad hebben.
Of dat als er voorraad staat deze regel automatisch op blad 2 komt te staan zodat ik hier dan alleen de voorraad zie.
ik weet niet of ik goed begrijp welk gegeven onder welk kopje moet staan.
"voorraad" komt er dmv een formule te staan?
misschien heb je er wat aan wanneer je gebruik maakt van de autofilter-funcite (data --> filter --> autofilter) en dan filter op het woord "verkoop", zodat alleen die kolommen worden weer gegeven en je die data kopieert naar je andere werkblad.

misschien kun je je voorbeeld wat verduidelijken met een afbeelding van je bestand.
pi_74017337
Is het mogelijk om commentaar in te voegen bij een grafiekpunt, zodat je bijvoorbeeld bij een uitschieter in de grafiek aan kunt geven wat de oorzaak daarvan is geweest?

Thanks
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:27:42 #211
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_74018952
Ik hoop dat iemand me even kan helpen met een administratie-dingetje .



F3 is het bedrag inc. BTW (is normaal excl. BTW inderdaad, maar ik heb kleine ondernemers-aftrek), en alle L-vakken hebben de inkoopprijzen van de verkochte producten.
Met wat voor formule kan ik tellen hoe vaak bijv. vak L26 wordt gebruikt in de lijst 'winst' / de rij H?
Dit om zo zicht te krijgen op hoe vaak een bepaald product is verkocht, bijv. L26 = 12 keer verkocht, L20 is 7 keer verkocht.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:39:57 #212
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_74019305
edit, verkeerd gelezen
pi_74020098
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 20:37 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

In excel 2007 staat bij het lint controleren de optie "wijzigingen bijhouden". Ik heb het nog nooit gebruikt, maar misschien is het wat?
Ik heb het net geprobeerd en er gebeurt helaas niet echt veel. Het lijkt er ook op dat je die optie kunt gebruiken om bij te houden wie welke gegevens heeft aangepast in Excel en dat is niet wat ik zoek. Toch bedankt voor het meedenken .

Iemand anders nog ideeën?
Toegang is geen open deur.
  zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:09:38 #214
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_74022156
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 16:14 schreef hendrik2009 het volgende:

[..]

Ik verwacht dat je hier wat aan hebt:
http://helpdeskgeek.com/o(...)down-lists-in-excel/
perfect!
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_74026624
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 17:27 schreef MacorgaZ het volgende:
Ik hoop dat iemand me even kan helpen met een administratie-dingetje .

[ afbeelding ]

F3 is het bedrag inc. BTW (is normaal excl. BTW inderdaad, maar ik heb kleine ondernemers-aftrek), en alle L-vakken hebben de inkoopprijzen van de verkochte producten.
Met wat voor formule kan ik tellen hoe vaak bijv. vak L26 wordt gebruikt in de lijst 'winst' / de rij H?
Dit om zo zicht te krijgen op hoe vaak een bepaald product is verkocht, bijv. L26 = 12 keer verkocht, L20 is 7 keer verkocht.
Met behulp van een voorbeeld, heb ik onderstaande macro opgesteld
1
2
3
Sub CountDependents()
        MsgBox "Aantal verwijzingen naar cel: " & ActiveCell.Dependents.Count
End Sub


Wanneer je op een cel gaat staan en de macro uitvoert, wordt geteld hoeveel verwijzingen er naar de actieve cel zijn. Dit is dan wel over het hele werkblad in plaats van alleen kolom H.
Misschien kunnen mensen met wat meer VBA kennis deze macro naar jouw wensen aanpassen.

Succes ermee in ieder geval!

[ Bericht 1% gewijzigd door hendrik2009 op 24-10-2009 23:01:46 ]
  zondag 25 oktober 2009 @ 01:37:36 #216
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_74033054
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 21:29 schreef hendrik2009 het volgende:

[..]

Met behulp van een voorbeeld, heb ik onderstaande macro opgesteld
[ code verwijderd ]

Wanneer je op een cel gaat staan en de macro uitvoert, wordt geteld hoeveel verwijzingen er naar de actieve cel zijn. Dit is dan wel over het hele werkblad in plaats van alleen kolom H.
Misschien kunnen mensen met wat meer VBA kennis deze macro naar jouw wensen aanpassen.

Succes ermee in ieder geval!
Bedankt . Ik heb echter soms ook (2*L12) staan, en dat wordt dan als 1 geteld. Toch bedankt .
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_74038689
quote:
Op zondag 25 oktober 2009 01:37 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Bedankt . Ik heb echter soms ook (2*L12) staan, en dat wordt dan als 1 geteld. Toch bedankt .
Gaat het om veel regels? Anders zou ik een kolom toevoegen en het aantal daarin vermelden.
  maandag 26 oktober 2009 @ 09:42:55 #218
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_74069432
Weet iemand of het mogelijk is om data van het ene naar het andere userform te sturen? Als een gebruiker in userform1 op een button klikt, wil ik dat een stukje data in userform2 gebruikt kan worden.
pi_74069470
Ja met global variables (oid). Ik gebruik het amper, maar je moet deze declareren buiten je subs.
  maandag 26 oktober 2009 @ 10:47:16 #220
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_74070931
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 09:44 schreef DaFan het volgende:
Ja met global variables (oid). Ik gebruik het amper, maar je moet deze declareren buiten je subs.
In andere programmeeromgevingen wil ik dat wel gebruiken, maar in Excel zou ik niet weten hoe ik het moet aanpakken. Ik heb nu gewoon een beetje een omslachtige methode gebruikt door data naar een excelsheet te schrijven en deze weer te laten ophalen in userform 2.

Een ander probleem: als je je userform sluit, kom je weer in excel. Die wil ik maximaliseren: Application.WindowState = xlMaximized
maar ik heb geen idee waar ik dit stukje code in moet stoppen op worksheetniveau. Voor de hand liggende opties zoals workbook_activate of workbook_windowactivate werken namelijk niet...
pi_74071863
Hierzo voor global (Public) variables:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Public test As String

Private Sub CommandButton1_Click()

    test = "Blaat"

End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()

    MsgBox test

End Sub
pi_74071907
Maximaliseren werkt hier prima in een Sub:
1
2
3
4
5
Private Sub CommandButton1_Click()

    Application.WindowState = xlMaximized

End Sub


Maak anders nog een Sub (Maximize_screen oid) en Call die na het sluiten van je Userform?
pi_74073536
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 20:23 schreef SarahD. het volgende:
Hoe kun je in excel mutaties bijhouden? Ik heb namelijk een spreadsheet gemaakt om mijn maandelijkse inkomsten en uitgaven bij te houden, dit staat allemaal in 1 werkblad. Het probleem is alleen dat ik vaak bij de variabele kosten zoals kleding en boodschappen etc., niet zie waar het geld heen gaat, omdat dit nergens wordt bijgehouden. Ik zie alleen welk bedrag ik die maand nog mag uitgeven aan de desbetreffende kostenpost en dat is niet echt overzichtelijk.

Het liefst zou ik in een extra werkblad de mutaties willen bijhouden met de bijhorende bedragen. Verder wil ik dit zo in elkaar zetten dat de mutaties in werkblad 2 worden verrekend met de variabele kostenpost in werkblad 1.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Als je een eenvoudig excel-programma’tje wil maken, waar de mutaties helder blijven en de maandinkomsten en uitgaven worden getotaliseerd is het volgende programma geschikt.
Werk altijd via de mutaties van het banksaldo.
Open een werkblad: Banksaldo

Dan zet je in kolom A de datum
Kolom B komt bv: Albert Heijn
Kolom C het bedrag
Kolom D cumuleert het banksaldo (checken met je dagafschrift of via internet)
Kolom F geef je de rubriek (in dit geval “boodschappen”)
Kolom G: de code
=+JAAR(A2)*100+MAAND(A2)Dan krijg je b.v.: 200910 als code voor de maand.Kolom H: de formule:=+F2&"/"&g2

Dat wordt dan bv: boodschappen/200910

De totalen van allen uitgaven kun je in Blad1 neerzetten:

Zet bv in A3: boodschappen
Zet in C1: Oktober
Zet in C3:
=SOM.ALS(Banksaldo!$h:$h;"Boodschappen/200910";Banksaldo!$c:$c)
En dat doe je met alle maanden in combinatie met alle posten.
Zo kun je in het blad “Banksaldo” de mutaties bijhouden en de standen in blad 1.

Geen hoogdravende Excel-formules.
Maar 't bulkt van de de degelijkheid
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_74073591


[ Bericht 100% gewijzigd door Twentsche_Ros op 26-10-2009 12:16:51 (Verwijderd) ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_74073930
Of SUMPRODUCT
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')