Kut excelquote:Op maandag 12 oktober 2009 12:21 schreef DaFan het volgende:
Keffur:
Kan niet. Als je m wil laten staan wordt het een tekststring, dus kan je er niet mee rekenen. Wil je er wel mee rekenen, kan je er geen string van maken
Intrepidivity:
=SOM.ALS(A1:A20;">=" & GROOTSTE(A1:A20;12);A1:A20)
Als je getallen in A1:A20 staan.
quote:Op maandag 12 oktober 2009 09:08 schreef DaFan het volgende:
Kan je een stuk van je data posten, ik begrijp je uitleg niet helemaal.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 | A Meneer 20 A Meneer 25 A Meneer U A Meneer L A Meneer V A Meneer 17 A Meneer 4 A Meneer M A Meneer 32 A Meneer 14 A Meneer 16 A Meneer A A Meneer K A Meneer 1 A Meneer O A Meneer J A Meneer 2 A Meneer X A Meneer 9 A Meneer P A Meneer I A Meneer Q A Meneer 7 A Meneer H A Meneer Y A Meneer 13 A Meneer R A Meneer 29 A Meneer 5 A Meneer 18 A Meneer 15 A Meneer S A Meneer 6 AB Meneer C AB Meneer D AB Meneer E AC Meneer B ABC Meneer N ABC Meneer F B Meneer W B Meneer 19 B Meneer G |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | Meneer L 5123,766 Meneer Q 219,277 Meneer B 19440,98 Meneer Y 44777,193 Meneer K 6250,652 Meneer A 306,223 Meneer F 763,307 Meneer G 8875,079 Meneer T 455,79 Meneer D 515558,814 Meneer M 902,438 Meneer R 0 Meneer H 0 Meneer 1 0 Meneer J 0 Meneer W 0 Meneer E 0 Meneer N 0 Meneer U 0 Meneer C 0 |
Als je eerst in kolom B de formule =IF(A1=100,100,"") naar beneden trekt en vervolgens de waardes in kolom A invult, dan kan je de waardes in kolom B die niet 100 zijn handmatig aanpassen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:55 schreef BoNi het volgende:
Ik wil graag een cel vrij in kunnen voeren, tenzij de waarde van een andere cel een bepaalde waarde is.
Voorbeeld:
De waarde in cel B1 wil ik zelf kunnen invullen, tenzij de waarde in A1 100 is, dan moet de waarde in B1 100 worden.
Dus als A1 90 is mag je B1 zelf invoeren, maar als A1 100 wordt, wordt B1 ook automatisch 100.
Is dit mogelijk?
Maar dan overschrijf je dus de formule als je handmatig gaat aanpassen in kolom B.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:02 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Als je eerst in kolom B de formule =IF(A1=100,100,"") naar beneden trekt en vervolgens de waardes in kolom A invult, dan kan je de waardes in kolom B die niet 100 zijn handmatig aanpassen.
Maar misschien is er een betere manier.
Dat kloptquote:Op maandag 12 oktober 2009 14:25 schreef BoNi het volgende:
[..]
Maar dan overschrijf je dus de formule als je handmatig gaat aanpassen in kolom B.
Op het moment dat cel A1 dan alsnog 100 wordt en B1 heeft een andere (handmatig ingevoerde waarde) dan wordt dit niet aangepast omdat de formule niet meer bestaat.
Thanks anywayquote:Op maandag 12 oktober 2009 14:28 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Dat klopt
Een andere oplossing zou ik niet weten
Iets van (waar nu de 12 staat)quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:43 schreef InTrePidIvity het volgende:
Toch nog een klein puntje, als de reeks van 20 cellen minder dan 12 waardes bevat, dan werkt de formule niet... In sommige rijen staan maar een paar waardes (<12), maar ik kan er geen 0 of iets dergelijks in zetten.
Is dit te verhelpen?
Top, dat is 'mquote:Op maandag 12 oktober 2009 14:37 schreef DaFan het volgende:
[..]
Iets van (waar nu de 12 staat)
ALS(AANTAL(A1:A20)<12;AANTAL(A1:A20);12)
Even uit mn hoofd, maar je moet dus afvangen dat als er minder dan 12 staat, dan de hoeveelheid die erin staat, anders 12.
Je moet de kolom met A, B AB etc achter de kolom met namen plaatsen. Vervolgens maak je op de andere sheet achter elke naam een vlookup formule die kijkt in het andere werkblad naar de naam en dan de waarde van de daarnaastliggende kolom geeft. Voor meer info zie de HELP functie van VLOOKUP (VERT.ZOEKEN)quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:40 schreef Thijsssss het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
En dan wil ik die waarden A, B, AB, enz, achter een andere kolom in het document hebben, te weten
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 | kolom = Range("A1").Value Range(kolom & ":" & kolom).Select |
Dat was in visual basic voor excel 1995 wel zo.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 11:54 schreef gurdi het volgende:
Ik was er al achter:D
dacht adt macro ook wle vertaald moest worden, daar heb ik nog niet mee gewerkt.
bedankt iig
1 2 3 4 5 6 | Dim kolom As String kolom = [A1].Value & ":" & [A1].Value Columns(kolom).Select end sub |
Of ze hebben juist zoveel geduld dat ze de vraag van te voren stellen, zodat er voldoende tijd is om een antwoord te krijgenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 17:33 schreef Deetch het volgende:
Jammer dat er geen reactie van Thijsssssssss meer is. Sommige users hebben ook totaal geen geduld.
Als je die twee cellen selecteert en met rechts klikt, dan kan je bij Beveiliging het vinkje bij Locked/Beveiligd? uitzetten. Die twee worden dan niet beveiligd, de rest van je werkblad wel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 11:55 schreef gurdi het volgende:
Kan er ook een gedeelte van het bald beveiligd worden.
bij extra beveiligen beveilig je gelijk het hele blad.
ik wil alles beveiligen behalve 2 vakjes waar iets ingevulde mag worden.
Als je nou even een topicje aanmaakt met de volgende titel: [MS Project] Alle balken tegelijk aanpassenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 15:15 schreef EddyAlbena het volgende:
Eigenlijk tegen beter weten in probeer ik hier toch maar, het betreft MS Project![]()
Ik heb nu al die balken, maar ze zijn lelijk. De daadwerkelijke acties, die als subtaken zijn omschreven hebben allen eenzelfde balk nodig. Ik heb echter geen zin om elke balk bij die taken handmatig aan te passen. Kan ik niet gewoon, net als in Word en Excel de opmaak kopiëren zoals je dat met een kwast doet. Hier zit wel een kwast bij, maar die is alleen voor de tekst...
F9quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:08 schreef sanger het volgende:
Ik heb een grote lijst met data, die door een formule pas worden herkend als ik in iedere A-cel even op F2 druk en ENTER geef. Is er een manier om dat sneller te doen?
Dat werkt helaas nietquote:Op maandag 19 oktober 2009 09:29 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
F9
of kijk eens bij de instelligen, bij Extra --> Opties, tabblad "berekenen".
F2 is cel aanpassen bij mijquote:Op maandag 19 oktober 2009 11:23 schreef sanger het volgende:
Enoge wat het F2 doet is de uitlijnen van links naar rechts doen lijkt het. Ongetwijfeld zal het van standaard naar een getal eigenschap gaan.
Die fout heb ik ook met een aantal formules uit berekenings plugin van een externe firma. Heb jij ook zoiets of is het alleen excel wat je gebruikt?quote:Op maandag 19 oktober 2009 09:08 schreef sanger het volgende:
Ik heb een grote lijst met data, die door een formule pas worden herkend als ik in iedere A-cel even op F2 druk en ENTER geef. Is er een manier om dat sneller te doen?
FF googlen: http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=count+characters+in+string+excel&meta=&aq=f&oq=quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:30 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb een stuk tekst staan in een cel in Excel (bijv. in A01: "ABCDEF" en A02: "AABCDEF") en wil weten hoe vaak een bepaald karakter voorkomt in die cel. Ik zoek bijvoorbeeld "A". Dan wil ik graag voor cel A01 de waarde 1 zien en voor cel A02 de waarde 2. Hoe doe ik dit in Excel 2007? Heb geprobeerd met de functie "=ZOEKEN()" en de hulpfunctie van excel om iets te vinden maar vond niksIk heb helaas geen verstand van macro's
Iemand een briljant idee
Had al gegoogled maar kon deze niet vinden. Je oplossing werkt perfectquote:Op maandag 19 oktober 2009 11:51 schreef Deetch het volgende:
[..]
FF googlen: http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=count+characters+in+string+excel&meta=&aq=f&oq=
Geeft als eerste hit de volgende formule die dus ook werkt.
=LEN(B1)-LEN(SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(B1,"B",""),"b",""))
of in het nederlands: =LENGTE(B1)-LENGTE(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(B1;"B";""),"b",""))
Het is een exportbestand vanuit SAP (ERP pakket).quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
Die fout heb ik ook met een aantal formules uit berekenings plugin van een externe firma. Heb jij ook zoiets of is het alleen excel wat je gebruikt?
Ik heb er geen oplossing voor kunenn vinden. Het probleem bleef ook na overgaan naar Office 2007
Bij mij ook.quote:
Kun je bijv. de hele rij/kolom selecteren en "Celeigenschappen" --> tablad "getal" --> getal selecteren? Misschien dat dat werkt?quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Het is een exportbestand vanuit SAP (ERP pakket).
Nope, ook al niet helaas.quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:38 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Kun je bijv. de hele rij/kolom selecteren en "Celeigenschappen" --> tablad "getal" --> getal selecteren? Misschien dat dat werkt?
Misschien helpt het volgende als de formule begint met "+" en er verder geen + in voorkomt:quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:39 schreef sanger het volgende:
[..]
Nope, ook al niet helaas.
Ach, het zij n slecht 2400 regels![]()
Dat werkt ook niet. Ik moet dus het bronveldje aanpassen en niet het resultaatveld. En het bronveld is gewoon platte tekst vanuit SAP.quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Misschien helpt het volgende als de formule begint met "+" en er verder geen + in voorkomt:
Selecteer de kolom
Vervang de "+" door de "="
Sla het eerst op voor de zekerheid!
Volgens mij heb ik 'm
zet bij elke formule een "=" er voor (kolom erbij met formule) en de waarde copieren.
Selecteer de hele kolom
Vervang de = door de =.
Sla het eerst op voor de zekerheid!
Het mag ook als tekst, maakt niets uit. Maar nu staat het als standaard.quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:43 schreef Beregd het volgende:
bedoel je dat het als tekst in excel komt en je het eigenlijk als getal wil?
Wordt die "platte tekst" wel een getal als je F2 doet en enter?quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Het mag ook als tekst, maakt niets uit. Maar nu staat het als standaard.
als tekst dan doe je gewoon een extra kolom =text(a1;"0")quote:Op maandag 19 oktober 2009 13:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Het mag ook als tekst, maakt niets uit. Maar nu staat het als standaard.
Als in A85 de oude datum staat, moet je deze formule in B85 plaatsen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:17 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik ben bezig om mijn email (oulook) te analyseren. Nu wil ik weten wanneer er emails binnen komen. So far so good, in een draaitabel krijg ik nu datum vs tijd (afgerond op een half uur) en het aantal mails dat er op dat punt binnen komen.
Nu wil ik echter automatisch de mails na 17:30 (einde werkdag) af laten ronden op 8:00 de volgende dag (begin werkdag).
Heeft iemand een idee?
Deze doet exact wat ik gevraagd heb.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als in A85 de oude datum staat, moet je deze formule in B85 plaatsen.
A85 moet natuurlijk wel een datumveld zijn, en B85 ook in datumopmaak.
=ALS(+REST(+A86+13/48;1)>29/48;+A86;+AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A86-13/48;0)+8/24)
Er wordt geen rekening gehouden met weekend en vrije dagen.
De formule is niet helemaal OK.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:04 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Deze doet exact wat ik gevraagd heb.
Superchill!!
Nu heb ik alleen een probleem met de mail die voor 8:00 binnenkomt, met deze formule worden ze een dag later neergezet. My bet, ik was niet volledig in mijn vraag.![]()
Dit helpt al echt enorm in ieder geval, mocht je een oplossing hebben voor vraagstuk 2
Exact.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:08 schreef Deetch het volgende:
Mails tussen 0:00 en 8:00 moeten dus naar 8:00 van dezelfde dag?
Even proberen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De formule is niet helemaal OK.
Ik zit met die breuken te hannesen.
Volgens mij moet ie zo:
=+ALS(+REST(+A86+13/48;1)>29/48;+A86;+AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A86-1/3;0)+8/24)
Maar controleer 'm wel even.
Werkt als een dolle stier!!quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De formule is niet helemaal OK.
Ik zit met die breuken te hannesen.
Volgens mij moet ie zo:
=+ALS(+REST(+A86+13/48;1)>29/48;+A86;+AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A86-1/3;0)+8/24)
Maar controleer 'm wel even.
Is bij dit probleem mijn oplossing van: een "=" links toevoegen aan de formule, en dan "=" vervangen door "=" al geprobeerd?quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:46 schreef Deetch het volgende:
[..]
Die fout heb ik ook met een aantal formules uit berekenings plugin van een externe firma. Heb jij ook zoiets of is het alleen excel wat je gebruikt?
Ik heb er geen oplossing voor kunenn vinden. Het probleem bleef ook na overgaan naar Office 2007
Dat vind ik soms wat overzichtelijker. Het hoeft niet altijd. Misschien nog een gewenning van Lotus Symphony. I'm getting old.quote:Op maandag 19 oktober 2009 16:16 schreef DaFan het volgende:
Twentsche_Ros:
Wat doet dat + in jouw formules, dat heb ik nou nog nooit gezien...
Dat is ook mijn "oplossing"quote:Op maandag 19 oktober 2009 20:39 schreef sanger het volgende:
Ik heb het voor elkaar gekregenIk heb in iedere cel F2 + ENTER gedaan
tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak - enz...quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 09:45 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is ook mijn "oplossing"![]()
![]()
, gelukkig hoef ik maar 2x per maand een rapportage met 500 cellen aan te passen. mijn collega herkent het al als ik daar mee begin "ah het is weer halverwege de maand"
Heb inmiddels wel zoveel ervaring dat het eerder klinkt als :quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:02 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak -tik tak - tik tak - enz...
Heb je mijn oplossing(?) nog niet geprobeerd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 10:06 schreef Deetch het volgende:
[..]
Heb inmiddels wel zoveel ervaring dat het eerder klinkt als :
rammel rammel rammel, klik (volgende kolom), rammel rammel rammel rammel, klik klik (volgende tabblad), rammelderammelderammel, klik klik klik (volgende werkblad), redo from start![]()
zo weer genoeg gebaggerd, back to the point
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 09:45 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is ook mijn "oplossing"![]()
![]()
, gelukkig hoef ik maar 2x per maand een rapportage met 500 cellen aan te passen. mijn collega herkent het al als ik daar mee begin "ah het is weer halverwege de maand"
Heb hem net getest en bij mij werkt het prima.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Heb je mijn oplossing(?) nog niet geprobeerd.
Als de formule met een "=" begint de "=" vervangen door "=".
Dus de hele kolom selecteren.
En dan vervangen (Ctrl-H) de "=" door "=".
Dan reset hij zich helemaal.
dat zei ik toch alquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 16:12 schreef sanger het volgende:
Ik heb het volgende er op gevonden![]()
In een lege kolom "= 1 * A2"
Deze uitkomst kopieren
In cel A2 plakken speciaal en dan alleen waarden.
Het stomme is dat het met A1+0 dus niet werkt....quote:Op woensdag 21 oktober 2009 08:10 schreef Beregd het volgende:
[..]
dat zei ik toch al
(maar dan =a1+0, maar da's net hetzelfde)
Vreemd. Ik moet volgende maand weer dus dan zal ik die wel nog een keer proberenquote:
Het is een geneste als functie. Vert.zoeken kan in dit geval nietquote:Op woensdag 21 oktober 2009 11:20 schreef sanger het volgende:
Wat is de formule die je gebruikt? Als je een VLOOKUP (verticaal zoeken) gebruikt maakt het niet uit in welke rij het staat.
Kan je dan niet een kolom met aflopende cijfers maken in beide werkbladen en die dan gebruiken? Kan je ze ook nog verbergen...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:23 schreef styliste het volgende:
Dat kan in dit geval niet omdat ik geen overeenkomende waarden heb...
Zou opzich een optie maar in dit geval heb ik op de verschillende tabbladen waar de gegevens opstaan een andere indeling.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:25 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Kan je dan niet een kolom met aflopende cijfers maken in beide werkbladen en die dan gebruiken? Kan je ze ook nog verbergen...
Heiden!! VLOOKUP en SUMPRODUCT is de heilige graal van excel en niet zo ingewikkeld als je denkt.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:29 schreef styliste het volgende:
[..]
Zou opzich een optie maar in dit geval heb ik op de verschillende tabbladen waar de gegevens opstaan een andere indeling.
De formule werkt zo wel, op die eerste rijen na. Het moet ook niet te ingewikkeld zijn want het is voor een collega. Een geneste als kan ik wel de logica van uitleggen.. Vert.zoeken wordt al wat lastiger..
Ik ben pas sinds enkele weken ook een beetje vertrouwd geraakt met VLOOKUP en het werkt inderdaad als een trein. Maar waarom kan je geen cellen verder links van de te vinden waarde gebruiken in Z?quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:36 schreef Deetch het volgende:
[..]
VLOOKUP(x,y,z): zoek in range Y in de meest linker kolom (belangrijk!) de waarde x en laat dan de waarde zien die in dezelfde rij staat in de z-ste kolom van range Y (eerste kolom krijgt nummer 1)
Ik snap wel hoe vlookup werkt! Het uitgelegd krijgen aan mijn (vrouwelijke) collega's is het probleem...quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:36 schreef Deetch het volgende:
[..]
Heiden!! VLOOKUP en SUMPRODUCT is de heilige graal van excel en niet zo ingewikkeld als je denkt.
VLOOKUP(x,y,z): zoek in range Y in de meest linker kolom (belangrijk!) de waarde x en laat dan de waarde zien die in dezelfde rij staat in de z-ste kolom van range Y (eerste kolom krijgt nummer 1)
SUMPRODUCT snap ik zelf ook nog niet helemaal, er weinig mee gewerkt, is een soort van matrixfunctie. Er loopt hier wel een somproduct goeroe rond (Dafan was dat geloof ik)
Als ik m in a7 plak werkt ie wel. Maar ik heb een hoop titels en keuzevelden er in staan. De (variabele) resultaten daarvan staan in b2, vandaar dat ik werk met een als functie. Ik wil dus dat de gegevens van tabblad 2 cel a1 in cel a8 van tabblad 1 komen te staan als cel b2 van tabblad 1 voldoet aan een bepaalde waarde. Dat laatste lukt perfect maar dat eerste niet zo. Ik krijg nu natuurlijk de gegevens van cel a8 in cel a8..,quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:39 schreef Beregd het volgende:
vlookup in combinatie met match![]()
andere mensen mogen heel de sheet door elkaar smijten en nog werkt het.
maar goed, los van het feit of het nu vlookupt of niet, snap ik niet waarom die if formule niet werkt als je hem in a7 plakt.
VLOOKUP kan alleen waarden opzoeken rechts van de te vinden waarde.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:42 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Ik ben pas sinds enkele weken ook een beetje vertrouwd geraakt met VLOOKUP en het werkt inderdaad als een trein. Maar waarom kan je geen cellen verder links van de te vinden waarde gebruiken in Z?
Hm, het werkt inderdaad zoals je zegt, alleen is het principe er achter me niet helemaal duidelijkquote:Op woensdag 21 oktober 2009 17:37 schreef DaFan het volgende:
[..]
VLOOKUP kan alleen waarden opzoeken rechts van de te vinden waarde.
Met MATCH+INDEX kan het allebei de kanten op.
Zeg in B1:B3 staat a-c, in A1:A3 staat 1-3, in C1 staat b, in D1 de formule:
=INDEX(A1:A3,MATCH(C1,B1:B3,0))
Resultaat is 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |