Mag ik tussendoor eens een vraag stellen?

Ik zou er wel een apart topic voor willen openen, maar met de TT of het onderwerp dat ik in gedachten heb ben ik bang dat ik half KLB en half ONZ dan over OUD af roep, dus vandaar ees hier wat meningen/suggesties peilen.
Wanneer kan je jou wat verwachten van je kindje?
Hoe bedoel ik dat? Nu net ging ik Oscar en Sasha naar bed brengen en Sasha wilde erbij zitten, dus die bovenop de commode getilt ook, maar hij zat constant overal aan. Op zich geen ramp, maar wel als hij met zijn vingers bijna in de poepluier van Oscar zit.

Dus 'Nee Sasha, afblijven´. Handjes weghalen.
Maar na 3 keer ben ik daar wel klaar mee, dus ik tilde hem van de commode af 'Als jij niet af kan blijven, dan moet je maar op de grond'.
Groot drama uiteraard!

Bij! Bij! Bij!
Ok... kom er dan maar weer bij. Om vervolgens meteen weer overal met zijn handjes aan te gaan zitten.

Nu snap ik best dat dat laatste begrijpelijk is, alles is spannend en ik kan me ook voorstellen dat het lastig is voor hem om te 'onthouden' wat er ook al weer allemaal niet mocht.
Maar op het moment dat ik Nee zeg, en dat dan 3 keer, ben ik dan te streng als ik dan verwacht dat een kindje van 20 maanden dat dan ook begrijpt? Zoals hij heel verdrietig ging huilen toen ik hem op de grond zette was het net of ik hem zeer groot onrecht aan deed, alsof hij geen idee had waarom ik dat nou deed...
Hij is bezig met kiezen krijgen en daarnaast begint hij door te krijgen dat hij de aandacht moet delen en is hij me vreselijk aan het uitdagen en ik merk dat ik het lastig vind om daarmee om te gaan. Als je soms zijn boevenkoppie ziet voelt het net alsof hij me express aan het pesten is. En dat is vast ook wel zo, om me uit te testen, maar uit ondeugd, niet uit valsigheid. Maar soms voelt het wel zo...
[ Bericht 34% gewijzigd door BE op 28-09-2009 20:36:53 ]