abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73144759
Zojuist zat minister Plasterk aan tafel bij het programma Buitenhof. Er werd gesproken over het onderwijs, de problemen en plannen. Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs. Plasterk wees dit instrument af met het argument dat op die manier mensen worden uitgesloten.

Ik ben persoonlijk van mening dat iedereen gelijke kansen moet hebben, dus ook gelijke kansen op onderwijs. Maar ik ben tegelijkertijd van mening dat er wel gestreefd mag worden naar hoogwaardige kwaliteit en het behoud daarvan. En dat impliceert onvermijdelijk het aanwezig zijn van selectie. Dat lijkt mij ook geen kwalijke zaak, want wanneer je selectie uitbant in het belang van gelijke kansen, dan is dat een schijnoplossing omdat je uiteindelijk slechter af bent.

Selectie aan de poort, ik ben er nog niet geheel over uit. Welke ideeën aangaande dit onderwerp leven er onder de POL-lers?
pi_73144803
POL'ers zullen dit geweldig vinden. Ik zeg het maar vast.

Ik niet, ik vind dat een VWO diploma voldoende moet zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_73144888
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Oké, maar is het dan zo dat jij er voor bent dat de selectie plaatsvindt gedurende het verloop van de studie? Met andere woorden: laat iedereen toe en je ziet vanzelf wie er mee kan komen en wie niet. En vind je in dat geval ook dat er strikte bindende studie-adviezen moeten bestaan?

Ik voel ook niet heel veel voor selectie aan de poort. Dit omdat talent zich ook kan ontwikkelen gedurende een bepaalde periode. Selectie aan de poort behelst voornamelijk een momentopname, waardoor potentieel talent over het hoofd kan worden gezien.
  zondag 27 september 2009 @ 12:49:57 #4
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_73144957
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_73145042
De uitval is een serieus probleem.

Het niveau van de Nederlandse universiteiten is niet heel erg hoog maar ook niet super laag. Daar ligt het niet aan. De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog. Op de middelbare scholen wordt ook wel wat aan voorlichting gedaan. En toch vallen heel veel studenten in het eerste jaar af. Erg zonde is dat omdat ze vaak wel de kwaliteiten bezitten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_73145098
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De uitval is een serieus probleem.

Het niveau van de Nederlandse universiteiten is niet heel erg hoog maar ook niet super laag. Daar ligt het niet aan. De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog. Op de middelbare scholen wordt ook wel wat aan voorlichting gedaan. En toch vallen heel veel studenten in het eerste jaar af. Erg zonde is dat omdat ze vaak wel de kwaliteiten bezitten.
Waarom is die uitval een serieus probleem? Wat is de reden waarom er zoveel uitval is? Als dat is omdat die mensen het niveau niet aankunnen of op een andere manier het niet kunnen opbrengen* om de studie te voltooien, dan is dat toch geen werkelijk probleem?

* Met uitzondering van financiële middelen.
pi_73145137
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73145194
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
Waarop baseer je het dat ze dat wel kunnen? Hoe wordt dat gemeten? Let wel: ik val jouw standpunten niet aan, ik verken slechts de situatie.
pi_73145257
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
Dit.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_73145369

[ Bericht 33% gewijzigd door Space-Chinees op 27-09-2009 15:15:26 ]
  zondag 27 september 2009 @ 13:13:21 #11
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73145565
vooropleidingseisen zijn toch al selectie aan de poort? En bindend studieadvies hebben de meeste instellingen ook al, en dat vind ik prima.
pi_73145575
Studeren is in Scandinavië gratis, in België betaal je 500 euro, in Duitsland ook zoiets enzovoorts.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 27 september 2009 @ 13:34:18 #13
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_73146100
quote:

ik ook, maar in het hoger onderwijs vormen de havisten en hbo'ers juist vaak het probleem bij WO en mbo'ers bij hbo, simpelweg omdat ze het niveau niet aankunnen.

aan de andere kant hebben we een bindend studieadvies om mensen uit een studie te wippen, een extra examen lijkt me daarom niet heel zinvol, wel het aanscherpen van de eisen om in vwo/havo af te studeren.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_73146132
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog.
De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.

Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_73146428
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.

Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73146612
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.
Laat deze toon nu toch eens achterwege, Klopkoek.

Onderwijs is nooit gratis. Er is altijd iemand die de rekening betaalt. Als je onderwijs wilt aanbieden aan mensen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen, dan ben je het verplicht aan de betaler van de rekening dat deze waar krijgt voor zijn geld.
  zondag 27 september 2009 @ 13:55:54 #17
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_73146719
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs.
Voordat ik een mening kan geven, vraag ik me af vanwaar dit idee aan de orde kwam? In het kader van minder uitval, of verhoging van het niveau, of iets anders?
pi_73146773
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:

Duitsland heeft GEEN selectie aan de poort. Absoluut niet. Daar zou je zelfs met een C&M profiel nog aan een studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek mogen beginnen.
pi_73146857
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Dat laatste hangt natuurlijk maar heel erg ervan af hoe je die selectie aanpakt.

Als je begint met referenties te vragen, dan krijg je heel snel kansenongelijkheid omdat je zulke connecties als scholier toch vaak nog niet zelf hebt, maar via je ouders of via de ouders van vrienden.

Maar met een drempel gebaseerd op het gemiddelde eindexamencijfer en een sollicitatiebrief is wat mij betreft niks mis.

Vooral zo'n brief met motivering van de studiekeuze kan volgens mij ook een goed middel zijn om jongeren goed over hun keuze te laten nadenken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2009 14:01:00 ]
pi_73146962
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
Studeren is in Scandinavië gratis, in België betaal je 500 euro, in Duitsland ook zoiets enzovoorts.
550 ondertussen in BE

In BE krijg je wel geen stufi, dus als je als 18 jarige student wil gaan studeren en je moet op kamers dan mag je sowieso 300¤ per maand ophoesten om iets te huren. Dit is vrij moeilijk, aangezien je als student in belgië maar 46 dagen mag werken per jaar.

Als je in nederland de stufi mee bekijkt, dan is studeren daar gewoon goedkoper.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 27 september 2009 @ 14:05:38 #21
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147064
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:02 schreef Athmozz het volgende:

[..]

550 ondertussen in BE

In BE krijg je wel geen stufi, dus als je als 18 jarige student wil gaan studeren en je moet op kamers dan mag je sowieso 300¤ per maand ophoesten om iets te huren. Dit is vrij moeilijk, aangezien je als student in belgië maar 46 dagen mag werken per jaar.
Heb je daar wel lening?

De Nederlandse studiefinanciering is eigenlijk ook een lachertje, daar (basisbeurs) kun je het collegegeld niet eens van betalen. Laat staan huur...
pi_73147189
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:05 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Heb je daar wel lening?

De Nederlandse studiefinanciering is eigenlijk ook een lachertje, daar (basisbeurs) kun je het collegegeld niet eens van betalen. Laat staan huur...
studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.
  zondag 27 september 2009 @ 14:11:31 #23
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147257
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:09 schreef Athmozz het volgende:

[..]

studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.
Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.
pi_73147355
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:11 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.
als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.

Je eerste studie is in België namelijk een grondrecht, dus je ouders zijn verplicht om voor de kosten ervan op te draaien. Stel dat je geen ouders meer hebt, dan is het de belgische staat die ervoor opdraait.
  zondag 27 september 2009 @ 14:16:14 #25
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147426
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:14 schreef Athmozz het volgende:

[..]

als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.

Je eerste studie is in België namelijk een grondrecht, dus je ouders zijn verplicht om voor de kosten ervan op te draaien. Stel dat je geen ouders meer hebt, dan is het de belgische staat die ervoor opdraait.
Ah, maar dan is het al anders. En ben je dan meteen de lul als je iets langer over je studie doet bijvoorbeeld? Of na een paar maanden besluit te wisselen?
pi_73147546
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:16 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ah, maar dan is het al anders. En ben je dan meteen de lul als je iets langer over je studie doet bijvoorbeeld? Of na een paar maanden besluit te wisselen?
je krijgt 180 leerkredits als je in het hoger onderwijs instapt. Elk leercredit kan je inzetten voor een studiepunt te "kopen" (maar je moet wel met geld betalen ook nog).

Een standaardjaar kost je 60 credits, dus als je in september inschrijft in een standaardjaar, gaan er 60 van je 180 af. Je houdt er dan 120 over. Als je in februari beslist toch een andere richting te gaan doen dan schrijf je je uit voor de resterende 30 (elk semester is er 30), waardoor je dus 30 terugkrijgt, plus als je geslaagd zou zijn voor een paar vakken (stel dat je voor 10 STP geslaagd bent) nogmaals het dubbele van die geslaagde punten terug (gaande tot 60STP, meer krijg je er nooit dubbel terug).

Je houdt dan nog 120 + 30 + 20 credits over, en hebt nog recht op verdubbeling van 50 (bij slagen). Je hebt er dus nog 170 liggen waarmee je het jaar erop probleemloos een andere richting kan starten. In totaal kan je dus eigenlijk 3 jaar te lang over je studie doen zonder een probleem.
  zondag 27 september 2009 @ 14:24:23 #27
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147702
Dat klinkt niet zo gek eigenlijk, dat is beter dan hier op zich. Als je er hier 3 jaar langer over doet zit je goed in de schulden.
pi_73147864
je moet natuurlijk rekening houden dat in 99% van de gevallen de ouders moeten betalen (aangezien die er meestal nog wel zijn). Als je ouders het dus niet kunnen betalen, dan kunnen ze ofwel voor loonbeslag gaan, ofwel voor vb de gedwongen verkoop van hun huis om die kosten te betalen... Echt goed vind ik dit systeem ook niet, maar gelukkig zijn er ook weinig mensen die het zo ver drijven. De meeste hogescholen hebben zelfs nog een vrij degelijk vangnet met zo goed als gratis peda's, en eventueel financiele steun waar nodig.
  zondag 27 september 2009 @ 14:33:14 #29
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73147979
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:29 schreef Athmozz het volgende:
je moet natuurlijk rekening houden dat in 99% van de gevallen de ouders moeten betalen (aangezien die er meestal nog wel zijn). Als je ouders het dus niet kunnen betalen, dan kunnen ze ofwel voor loonbeslag gaan, ofwel voor vb de gedwongen verkoop van hun huis om die kosten te betalen... Echt goed vind ik dit systeem ook niet, maar gelukkig zijn er ook weinig mensen die het zo ver drijven. De meeste hogescholen hebben zelfs nog een vrij degelijk vangnet met zo goed als gratis peda's, en eventueel financiele steun waar nodig.
Maar als je ouders echt te arm zijn moeten ze nog steeds betalen? Overigens vind ik het geen probleem dat ouders die het geld hebben gedwongen worden bij te dragen, dat is in Nederland in werkelijkheid niet meer dan een suggestie.
pi_73148031
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:33 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Maar als je ouders echt te arm zijn moeten ze nog steeds betalen? Overigens vind ik het geen probleem dat ouders die het geld hebben gedwongen worden bij te dragen, dat is in Nederland in werkelijkheid niet meer dan een suggestie.
als ze echt te arm zijn dan komt dat er bovenop op de schuldenlast. In BE bestaat er niet zoiets als schuldsanering, maar is er enkel schuldbemiddeling. Het kan dus goed zijn dat er mensen zijn die vanaf hun 25ste na een sterieuze stommiteit (ik zeg maar een zwaar ongeluk veroorzaken zonder verzekering) tot aan hun dood elke euro die ze verdienen mogen afdragen, en met het bestaansminimum moeten rondkomen tot ze een jaar of 60 later doodvallen / eindelijk schulden afbetaald hebben.
pi_73148297
Wat ik altijd zo hilarisch vind is dat die mensen die even een hbo of uni diplomaatje hebben gehaald zo denigrerend doen over mensen die geen diploma hebben, terwijl de meesten met een diploma niet eens in staat zijn om zelfstandig te denken.
En het hilarische daarvan is weer dat die mensen wel denken dat ze zelfstandig kunnen denken.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 27 september 2009 @ 14:44:41 #32
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73148358
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:42 schreef JohnDope het volgende:
Wat ik altijd zo hilarisch vind is dat die mensen die even een hbo of uni diplomaatje hebben gehaald zo denigrerend doen over mensen die geen diploma hebben, terwijl de meesten met een diploma niet eens in staat zijn om zelfstandig te denken (en dat zelf niet door hebben).
Ik vind zwakzinnige falers die hun bitterheid uitdrukken in slecht geformuleerd anti-intellectualisme ook er grappig.
pi_73148437
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ik vind zwakzinnige falers die hun bitterheid uitdrukken in slecht geformuleerd anti-intellectualisme ook er grappig.
Met alle respect voor mij was de enige reden om even een diploma te halen, zodat jullie pseudo intellectuelen niet denigrerend kunnen doen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 27 september 2009 @ 14:49:09 #34
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73148519
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:46 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Met alle respect voor mij was de enige reden om even een diploma te halen, zodat jullie pseudo intellectuelen niet denigrerend kunnen doen.
Dat is wel de slechtste reden die ik ooit gehoord heb. Ben je vroeger veel gepest ofzo dat je zoveel waarde aan de mening van anderen hecht?
pi_73148604
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:49 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dat is wel de slechtste reden die ik ooit gehoord heb.
Slechtste reden? Je wil toch niet zeggen dat je daar wat leert
quote:
Ben je vroeger veel gepest ofzo dat je zoveel waarde aan de mening van anderen hecht?
Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd en naief of je denkt dat de hele wereld om jou draait, maar het zijn anderen die de maatschappij vormen.

En dan kan je nog zo hard de emo, hippie of alto willen uit hangen, maar zonder sleutel (in dit geval een diploma) is het heel vermoeiend om in een korte tijd veel verschillende deuren te openen.
  zondag 27 september 2009 @ 14:55:04 #36
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73148681
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:52 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Slechtste reden? Je wil toch niet zeggen dat je daar wat leert
Ja hoor, welke universiteit zat jij dan?
quote:
[..]

Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd en naief of je denkt dat de hele wereld om jou draait, maar het zijn anderen die de maatschappij vormen.
Het gaat me prima af tot nu toe.
quote:
En dan kan je nog zo hard de emo, hippie of alto willen uit hangen, maar zonder sleutel (in dit geval een diploma) is het heel vermoeiend om in een korte tijd veel verschillende deuren te openen.
Dat nog steeds een slechte reden, maar iets minder slecht dan je overgevoeligheid voor kritiek.
pi_73148812
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:55 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ja hoor, welke universiteit zat jij dan?
[..]
Dat doet er toch niet toe.
quote:
Het gaat me prima af tot nu toe.
[..]
Dan heb je kennelijk nog niks meegemaakt in je leven. Aan de Universiteit van het Leven.... daar gebeurt het allemaal jonge.
quote:
Dat nog steeds een slechte reden, maar iets minder slecht dan je overgevoeligheid voor kritiek.
Slechte reden? Dit is juist de enige goede reden.
pi_73148825
quote:

het VWO en in mindere mate de propadeuse zijn al selectiemiddelen een extra laag jaagt te veel mensen weg
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_73148882
topic niet gelezen.. uitzending wel gezien.

Ik ben tegen, alleen al om het feit dat mensen kunnen opbloeien tijdens het hoger onderwijs waar ze dat niet hebben kunnen doen op de middelbare school. Verder krijg je later toch wel een "selectie" als je moet gaan soliciteren. De mensen met de beste cijfes krijgen uiteindelijk toch wel de beste banen.

Verder heb ik een hekel aan Rob Trip. De slechtste journalist op tv. Helemaal tijdens het china onderwerp
  zondag 27 september 2009 @ 15:04:05 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73148907
Ik ben tegen om het feit dat aankomende studenten vaak gewoon een scholierenmentaliteit hebben die weinig zegt over hoe ze later gaan presteren. De aankomende student die niet iedere dag 4 uur huiswerk maakte wordt misschien geen topper in zijn werk maar wel gewoon een prima werknemer.

Verder studeren veel mensen gewoon omdat ze een baan willen met een goed salaris. Dat mag je nooit zeggen als motivatie voor je carriere maar eigenlijk is het gewoon zo. Het lijkt me geen goed idee om dat allemaal uit te gaan sluiten van onderwijs.
  zondag 27 september 2009 @ 15:04:25 #41
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73148912
quote:
Op zondag 27 september 2009 14:59 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dat doet er toch niet toe.
Duidelijk wel, je was immers totaal niet tevreden.
quote:
[..]

Dan heb je kennelijk nog niks meegemaakt in je leven. Op de Universiteit van het Leven.... daar gebeurt het allemaal jonge.
Ik wil wel best eens lijstjes vergelijken met jou hoor.
quote:
[..]

Slechte reden? Dit is juist de enige goede reden.
Dat zal dan wel weer aan je slechte ervaring met jouw onderwijsinstelling te maken hebben.

Ik moet overigens ook wel even aangeven dat ik door het taalgebruik en redeneringsvermogen dat je hier op fok hebt getoond, me totaal niet kan voorstellen dat je enige vorm van hoger onderwijs hebt gevolgd, laat staan afgerond...
pi_73149016
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:04 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Duidelijk wel, je was immers totaal niet tevreden.
[..]
Ik ben zwaar tevreden, ik heb me zoveel vermaakt in die periode, dat het 100% uitgesloten is dat ik ooit in een midlife-crise terecht kom
quote:
Ik moet overigens ook wel even aangeven dat ik door het taalgebruik en redeneringsvermogen dat je hier op fok hebt getoond, me totaal niet kan voorstellen dat je enige vorm van hoger onderwijs hebt gevolgd, laat staan afgerond...
Dan heb jij niet goed opgelet, want ik heb legio (zelfbenoemde) intellectuelen schaakmat gezet tijdens discussies.
  zondag 27 september 2009 @ 15:08:26 #43
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149052
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:07 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik ben zwaar tevreden, ik heb me zoveel vermaakt in die periode, dat het 100% uitgesloten is dat ik ooit in een midlife-crise terecht kom
[..]

Dan heb jij niet goed opgelet, want ik heb legio (zelfbenoemde) intellectuelen schaakmat gezet tijdens discussies.
In je hoofdje is het vast zo gegaan, daar gebeuren zonder twijfel meer onwaarschijnlijke dingen.
pi_73149084
Overigens is een hogeropgeleide die in een midlife-crise verkeert wel het toppunt van achterlijkheid en een gebrek aan zelfkennis.
  zondag 27 september 2009 @ 15:10:05 #45
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149108
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:09 schreef JohnDope het volgende:
Overigens is dat trouwens wel het toppunt van achterlijkheid en een gebrek aan zelfkennis: een hoger opgeleide die in een midlife-crise verkeert.
Ik ken er geen.
pi_73149127
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:10 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ik ken er geen.
Dan ken jij niet veel mensen of jouw gebrek aan empathisch vermogen signaleert dat niet.
pi_73149139
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
Zojuist zat minister Plasterk aan tafel bij het programma Buitenhof. Er werd gesproken over het onderwijs, de problemen en plannen. Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs. Plasterk wees dit instrument af met het argument dat op die manier mensen worden uitgesloten.
En hij wees het af omdat Nederland ernaar streeft dat 50% van de bevolking hogeropgeleid is.
  zondag 27 september 2009 @ 15:11:50 #48
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_73149160
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:07 schreef JohnDope het volgende:
Je weet toch dat de discussies in je hoofd niet gelden? Hier op fok heb je nog nooit iemand "schaakmat" gezet, je wordt nog door de eerste de beste poster die uit ONZ is komen overwaaien compleet weggeluld.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_73149203
2 Wheelgunner:

Hoewel die ethiraseth het weer op zeer kromme wijze in zijn straatje probeerde te plaatsen, vindt hij mijn posts ook altijd erg goed.
quote:
Op zondag 20 september 2009 14:34 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Wat ben je toch een mooi figuur. Je bent totaal niet serieus te nemen, maar man man, wat kan je toch altijd mooie posts maken.
Trouwens Wheelgunner was jij geen vegetariër?
  zondag 27 september 2009 @ 15:14:20 #50
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149222
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:10 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Dan ken jij niet veel mensen of jouw gebrek aan empathisch vermogen signaleert dat niet.
Ik heb inderdaad niet veel mensen van middelbare leeftijd in mijn directe kring, en degene die ik ken zijn er of niet zo duidelijk in, of zijn niet hogeropgeleid.
  zondag 27 september 2009 @ 15:14:49 #51
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149234
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:13 schreef JohnDope het volgende:
2 Wheelgunner:

Hoewel die ethiraseth, het in zijn straatje probeerde te plaatsen, vindt hij mijn posts ook altijd erg goed.
[..]

Trouwens Wheelgunner was jij geen vegetariër?
Hoezo?
  zondag 27 september 2009 @ 15:15:11 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73149239
Shit wordt het topic gekaapt in een

"Kijk mij eens alles beter weten dat al die intelektuweelen"

topic
pi_73149294
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:15 schreef Hexagon het volgende:
Shit wordt het topic gekaapt in een

"Kijk mij eens alles beter weten dat al die intelektuweelen"

topic
Eerlijk is eerlijk, die (zelfbenoemde) intellectuelen zijn gewoon betweters en dat is het goed dat ze een keertje op hun nummer worden gezet.
pi_73149295
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:11 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

En hij wees het af omdat Nederland ernaar streeft dat 50% van de bevolking hogeropgeleid is.
Op die manier spant hij het paard achter de wagen.

Het onderwijsniveau verlagen / niet verhogen om op een hoger % mensen het plakkertje 'hoogopgeleid' te kunnen doen slaat nergens op.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2009 15:17:35 ]
pi_73149312
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:14 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Hoezo?
Omdat ik voor die post van die quote een verband legde tossen 1984 en vleesvervangers.
  zondag 27 september 2009 @ 15:18:40 #56
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149325
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:17 schreef JohnDope het volgende:

[..]

gewoon betweters
Ze weten het ook gewoon beter, zeker in jouw geval
pi_73149364
kunnen we het weer over selectie aan de poort hebben
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  zondag 27 september 2009 @ 15:20:52 #58
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149372
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:18 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Omdat ik voor die post van die quote een verband legde tossen 1984 en vleesvervangers.
Heb je voor het eerst in je leven een boek gelezen ofzo? Je lijkt zo onder de indruk van Orwell.
pi_73149382
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:18 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Ze weten het ook gewoon beter, zeker in jouw geval
Vandaar ook dat we zoveel van die hoogopgeleide en wereldvreemde politici hebben
pi_73149403
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:20 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Heb je voor het eerst in je leven een boek gelezen ofzo? Je lijkt zo onder de indruk van Orwell.
Als jij mijn boekenkast zou zien dan krijg je spontaan hoofdpijn van al die ingewikkelde boeken.
  zondag 27 september 2009 @ 15:22:28 #61
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149419
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:21 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Vandaar ook dat we zoveel van die hoogopgeleide en wereldvreemde politici hebben
Liever zij dan de worstendraaiers en matza-bakkers.
  zondag 27 september 2009 @ 15:24:17 #62
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73149480
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:21 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als jij mijn boekenkast zou zien dan krijg je spontaan hoofdpijn van al die ingewikkelde boeken.
Voor een anti-intellectueel hamer je wel graag op je diploma's, leeservaring en intellectuele prestaties zeg. Gek dat nog steeds niemand je serieus neemt, maar dat zul je wel gewend zijn.
pi_73149546
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:24 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Voor een anti-intellectueel hamer je wel graag op je diploma's, leeservaring en intellectuele prestaties zeg. Gek dat nog steeds niemand je serieus neemt, maar dat zul je wel gewend zijn.
Ik loop er ook niet te koop mee, die boekenkast staat trouwens ook in 1 of andere afgelegen kamer, in tegenstelling tot die intellectuelen die hun boekenkast pontificaal in de woonkamer plaatsen en waarvan ze het merendeel meestal niet eens gelezen hebben.
pi_73149714
laatste waarschuwing, ontopic of korte ban voor BEIDE
pi_73151306
Het probleem is dat werkelijk elke maar dan ook elke prikkel in het onderwijs er een is richting een niveauverlaging. Van de kinderen en studenten zelf, van de ouders, van de leerkrachten, en van de boekhouders op de ondewijsinstellingen. Dat begint op de lagere school, zet door op de middelbare school, en wordt nog eens versterkt in het hoger onderwijs. Iedereen die in het onderwijs werkt en het niveau beschermd snijdt zichzelf in de vingers.

Daarmee verspil je het echte talent, ten bate van de middelmatigen, en dan vooral ten bate van de status van de middelmatigen, niet hun inhoudelijk niveau. 50% hogeropgelied, my ass. Waarom niet 100% hogeropgeleid? Waarom zou je zwakbegaafden uitsluiten van een universitair diploma?

Of je maakt het VWO zo moeilijk dat niet eens de helft het haalt van wie het nu haalt. Of je schopt 90% van de universiteit naar het hbo, dat is geen probleem, want 90% van de studenten is toch met niks anders bezig dan een beroepsopleiding. Het is de H waar wat op af te dingen is. Als je dan een kleine universiteit overhoudt die een echte universiteit is, kun je daar een toelatingsexamen voor maken. Maar dat hoeft niet eens, wat als je de 90% eruit mikt die toch alleen maar een blok aan het been is van het echte talent, dan kan het niveau meteen flink omhoog en haalt de rest het toch niet. Dus dan beginnen ze er ook niet aan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 27 september 2009 @ 18:10:23 #66
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_73154497
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:17 schreef Igen het volgende:

[..]

Op die manier spant hij het paard achter de wagen.

Het onderwijsniveau verlagen / niet verhogen om op een hoger % mensen het plakkertje 'hoogopgeleid' te kunnen doen slaat nergens op.
Tja, dat is helaas het maakbaarheids ideaal wat dan de kop op steekt. Dat is imo ook de reden waarom we nu met een crisisje zitten in het onderwijs.
  zondag 27 september 2009 @ 18:12:00 #67
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_73154544
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:24 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Dit is POL, het negeren van bepaalde users is een vereiste skill
hint
pi_73154557
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:10 schreef kingmob het volgende:

[..]

Tja, dat is helaas het maakbaarheids ideaal wat dan de kop op steekt. Dat is imo ook de reden waarom we nu met een crisisje zitten in het onderwijs.

Nederland loopt echt achter qua hoger opgeleiden hoor.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 27 september 2009 @ 18:17:25 #69
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_73154667
quote:
Op zondag 27 september 2009 18:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nederland loopt echt achter qua hoger opgeleiden hoor.
Zie de post boven je
Of misschien moet je nog een keer lezen, ik beweer toch helemaal niet dat nederland niet achter loopt? Waarom altijd weer de , je ziet toch wel hoeveel intellectuele armoede er schuil gaat achter zo'n reactie?

Dat toontje hier ook altijd, het leek even nog een leuk topic te worden aan het begin
/rent weer weg
pi_73155979
Het systeem zoals het nu is is gewoon okay, alhoewel de colloquium doctum leeftijd van mij naar 18 mag. Wat wel fout is, is de instelling van jongelui in het algemeen. Op de middelbare school krijg je geen ademruimte en moet je netjes in de rij blijven, maar op de universiteit is alles je eigen verantwoordelijkheid. Dan denk je misschien dat ze die kans wel grijpen, om te laten zien dat ze dat best kunnen maar nee hoor. De kinderen zijn blij verlost te zijn van al die verstikkende regels en nemen juist totaal geen verantwoordelijhkeid.

Niet dat ik een toonbeeld ben van hoe het moet maar als je zelf een gedeelte bent van het probleem valt het misschien wat sneller op, hehe.
  zondag 27 september 2009 @ 19:31:03 #71
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_73156729
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:04 schreef Hamilcar het volgende:
Het systeem zoals het nu is is gewoon okay, alhoewel de colloquium doctum leeftijd van mij naar 18 mag.
Dat is wel een goede ja.
pi_73156898
quote:
Het systeem zoals het nu is is gewoon okay, alhoewel de colloquium doctum leeftijd van mij naar 18 mag. Wat wel fout is, is de instelling van jongelui in het algemeen. Op de middelbare school krijg je geen ademruimte en moet je netjes in de rij blijven, maar op de universiteit is alles je eigen verantwoordelijkheid. Dan denk je misschien dat ze die kans wel grijpen, om te laten zien dat ze dat best kunnen maar nee hoor. De kinderen zijn blij verlost te zijn van al die verstikkende regels en nemen juist totaal geen verantwoordelijhkeid.

Niet dat ik een toonbeeld ben van hoe het moet maar als je zelf een gedeelte bent van het probleem valt het misschien wat sneller op, hehe.
Dat is in veel andere landen denk ik niet anders. Wordt je ook in het diepe gegooid.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73157583
quote:
Op zondag 27 september 2009 19:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is in veel andere landen denk ik niet anders. Wordt je ook in het diepe gegooid.

In Duitsland worden Nederlandse universiteiten zelfs als erg schools bestempeld, alhoewel ze daar tegenwoordig door de invoering van bachelor/master ook meer sturing aan de studenten geven.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2009 19:56:31 ]
  zondag 27 september 2009 @ 21:32:43 #74
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_73162088
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Het probleem is dat werkelijk elke maar dan ook elke prikkel in het onderwijs er een is richting een niveauverlaging. Van de kinderen en studenten zelf, van de ouders, van de leerkrachten, en van de boekhouders op de ondewijsinstellingen. Dat begint op de lagere school, zet door op de middelbare school, en wordt nog eens versterkt in het hoger onderwijs. Iedereen die in het onderwijs werkt en het niveau beschermd snijdt zichzelf in de vingers.
Inderdaad, het is een complex samenspel van allerlei krachten dat er toe leidt dat het niveau lager wordt. Elke partij lijkt hier een belang te hebben om het makkelijker te maken. De overheid omdat ze zo kunnen roepen dat er 50% hoger opgeleiden zijn, leerlingen omdat ze zo gemakkelijk aan een diploma komen, onderwijsinstellingen en faculteiten omdat ze per gegeven studiepunt of uitgereikt diploma worden betaald, etc.

Het tij lijkt me dan ook moeilijk te keren. Een grote onderwijsvernieuwing is nodig, maar sinds de commissie-Dijsselbloem zijn ze in Den Haag allergisch voor het idee alleen al.
pi_73163492
Wat studeer je eigenlijk in Duitsland Igen? En waarom ben je er gaan wonen?

Ik heb je ook wel eens zien neer zetten dat het Duitse onderwijssysteem de kinderen van betere komaf bevoordeeld en er voor zorgt dat die kinderen op de universiteiten geen concurrentie krijgen van lagere klassen. Kun je uiteen zetten hoe dat in zijn werk gaat?

In Nederland neemt dat (ook?) af weet ik.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73166437
quote:
Op zondag 27 september 2009 21:53 schreef Klopkoek het volgende:
Wat studeer je eigenlijk in Duitsland Igen? En waarom ben je er gaan wonen?
Ik studeerde wiskunde (niet afgemaakt) en ben er gaan wonen omdat ik dacht "waarom niet?" toen mijn beste vriend met de hele familie naar Duitsland verhuisde.
quote:
Ik heb je ook wel eens zien neer zetten dat het Duitse onderwijssysteem de kinderen van betere komaf bevoordeeld en er voor zorgt dat die kinderen op de universiteiten geen concurrentie krijgen van lagere klassen. Kun je uiteen zetten hoe dat in zijn werk gaat?
Dat komt onder andere doordat er geen schoolinspectie is. Slechte scholen in achterstandswijken kunnen dus ongemerkt eindeloos voortmodderen en kansloze leerlingen produceren.

Ten tweede begint de basisschool pas op 6-jarige leeftijd en eindigt al op 10-jarige leeftijd. De leraren en leraressen hebben dus te weinig tijd om de leerlingen echt goed te leren kennen. Bovendien is er niet zoiets als een CITO-toets. Gecombineerd zorgt dit ervoor dat kansarme leerlingen, die op zich slim zijn maar een taalachterstand ofzo hebben, heel gauw het advies krijgen om naar een VMBO-school te gaan. Ook al kunnen ze veel meer.

De Duitse variant van het VMBO heet Hauptschule en voor allochtone ouders, die het allemaal niet zo precies weten, klinkt dat best goed. Maar van de leerlingen die voor de Hauptschule slagen krijgt maar de helft een plek in een mbo-opleiding, de rest gaat linea recta de bijstand in.

Ten derde heb je de ouders. De ouders van elite-kinderen weten als geen ander hoe je om het advies van de basisschool heen moet lullen om je kind toch op het gymnasium te krijgen. Daardoor komt eigenlijk elk kind uit een gegoede omgeving automatisch op het gymnasium, ongeacht of het kind nou goed kan leren of niet.

Dit samen heeft dus een tweeledig effect: kinderen uit kansarme gezinnen worden per vooroordeel door de basisschoolleraren naar de Hauptschule gestuurd, en kinderen van de elite komen automatisch op het gymnasium.

Ik heb eens gelezen dat het Duitse schoolsysteem daarmee het meest onrechtvaardige is, en de minste gelijke kansen biedt, van heel Europa.

In NRW heeft men overigens geprobeerd hier iets aan te doen. Men wilde alle middelbare scholen vervangen door Gesamtschulen, waar je in een soort van brugklas begint en dan op grond van de schoolprestaties naar het passende diploma wordt geleid. Maar het plan is uiteindelijk mislukt door een gigantisch verzet van de elite-ouders. Aan objectieve maatstaven zoals een CITO-toets durft men daarom al helemaal niet meer te denken.

Triest verhaal...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2009 22:43:12 ]
pi_73173313
Maar in Nederland is dat toch weinig anders? In Nederland worden leerlingen relatief vroeg voorgesorteerd. Schooladviezen worden ook hier vaak verstrekt naar inkomen. Scholen zijn dankzij grote deregulatie en schaalvergrotingsoperaties ook sterk in kwaliteit gaan verschillen...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_73174219
Dat is onzin natuurlijk. Je krijgt hier geen 'school'advies, maar een schatting van je niveau.
Waar je je daarna inschrijft mag je helemaal zelf weten.
En inkomen nou dan weet ik niet hoe ik op mijn middelbare school terecht ben gekomen. En er zaten meiden uit nog armere gezinnen met niet zo beste CITO-scores in de klas. Toetsje invullen en een motivatiegesprekje, en ze kwamen er ook.
Dé kakschool van de grote stad in de buurt, en al jaren een van de beste scholen van Nederland in de Elseviertest.
Tot zover over die complottheorie.

Ik wil graag het Scandinavische systeem ook even introduceren. Dat is veel meer gericht op eigen initiatief en zelf het beste uit je leven willen halen. Er is (in Noorwegen iig) landelijke selectie aan de poort daar, doordat je je landelijk moet inschrijven voor je voorkeursstudies, en dan word je ingedeeld. Je mag een paar keer weigeren, daarna mag je niet meer studeren als je nog steeds niet ingeloot bent (maar dan moet je wel echt hard falen in de tussenliggende jaren, om niet alsnog ingeloot te worden).
Voor de loting telt o.a. mee:
- cijfers op je middelbare school (de enige oneerlijke factor; als je van een goede school komt heb je een voordeel)
- ontplooiing naast je school (commissies, leerlingenraad, maatschappelijke baantjes)
- tussenopleidingen
- leeftijd
- en nog wat dingen die ik nu vergeet

Zelf investeren in je toekomst dus, en het werkt daar, leerlingen weten op de middelbare school echt al dat ze aan de bak moeten om er wat van te maken, want dat doet iedereen.
Bijkomende voordeel: niet 100000 psychologen en cultuurwetenschappers en te weinig mensen voor onderwijs en techniek.
[quote]Op zondag 16 augustus 2009 01:12 schreef remlof het volgende:
Ik ben nog uit de tijd van de barre winters en de tolerantie [/quote]
pi_73178216
quote:
Op maandag 28 september 2009 10:35 schreef Kjerring het volgende:

Ik wil graag het Scandinavische systeem ook even introduceren. Dat is veel meer gericht op eigen initiatief en zelf het beste uit je leven willen halen. Er is (in Noorwegen iig) landelijke selectie aan de poort daar, doordat je je landelijk moet inschrijven voor je voorkeursstudies, en dan word je ingedeeld. Je mag een paar keer weigeren, daarna mag je niet meer studeren als je nog steeds niet ingeloot bent (maar dan moet je wel echt hard falen in de tussenliggende jaren, om niet alsnog ingeloot te worden).
Voor de loting telt o.a. mee:
- cijfers op je middelbare school (de enige oneerlijke factor; als je van een goede school komt heb je een voordeel)
- ontplooiing naast je school (commissies, leerlingenraad, maatschappelijke baantjes)
- tussenopleidingen
- leeftijd
- en nog wat dingen die ik nu vergeet

Zelf investeren in je toekomst dus, en het werkt daar, leerlingen weten op de middelbare school echt al dat ze aan de bak moeten om er wat van te maken, want dat doet iedereen.
Bijkomende voordeel: niet 100000 psychologen en cultuurwetenschappers en te weinig mensen voor onderwijs en techniek.
Ik heb daar dus ernstige bedenkingen bij. Hoewel ik wel erg neig naar sympathie voor de scandinavische benadering van primaire overheidsfuncties als onderwijs, komt hier ook weer een gevaarlijk trekje van het socialisme naar boven.

Ik snap best dat je geen dure geneeskunde studie wilt verspillen aan een contactgestoord figuur. Maar als je nevenactiviteiten als norm gaat stellen begeeft de overheid zich op het terrein van de vrije tijd van kinderen. Behalve dat het een circus aan onzinnige activiteiten creeert, net als bij Nederlandse studenten met hun commissietjes, ben je een nogal dubieuze norm aan het stellen die op zich niks te maken heeft met het onderwijs wat je aanbiedt.

Bovendien moeten kinderen zich in hun vrije tijd vooral ontwikkelen in de richting die zij leuk vinden. Een gruizig punkbandje dat barst van het gebrek aan talent kan ook een bijzonder waardevolle en leerzame ervaring zijn. Een overheid moet niet pretenderen te weten wat daarin goed is voor de persoonlijke ontwikkeling.

Daarnaast is verveling ook gewoon goed. Daar wordt de jeugd creatief van. Dat is ook jaren een probleem van de Japanse economie. Die kinderen gaan strak schematisch van het huiswerk naar de vioolles etc., maar diezelfde kinderen lopen op hun 30e tegen het probleem van de economie aan dat er niks verzonnen wordt en niks vernieuwd wordt. Dat hebben die kinderen nooit geleerd, omdat het allemaal al voor hen georganiseerd was. Het is een soort kuddedrijverij waarmee je echt talent smoort.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73179963
quote:
Wat wel fout is, is de instelling van jongelui in het algemeen. Op de middelbare school krijg je geen ademruimte en moet je netjes in de rij blijven, maar op de universiteit is alles je eigen verantwoordelijkheid. Dan denk je misschien dat ze die kans wel grijpen, om te laten zien dat ze dat best kunnen maar nee hoor. De kinderen zijn blij verlost te zijn van al die verstikkende regels en nemen juist totaal geen verantwoordelijhkeid.
Ik weet niet precies hoe het nu is, maar toen ik midden jaren '80 ging studeren was ik volledig onvoorbereid op de overgang van school naar universiteit en was er ook geen enkele begeleiding op dat toch nogal essentiële vlak. Er werd niet of nauwelijks uitgelegd hoe de studie in elkaar zat, wat er van je verwacht werd (of juist niet), waar en wanneer je terecht kon voor formaliteiten of met vragen, hoe je je het beste op werkgroepen, colleges en tentamens kunt voorbereiden of zelfs maar waar zich de ruimtes bevonden waar die bijeenkomsten werden gehouden. Het was organisatorisch een zooitje.

Dat er van studenten verwacht wordt dat ze zelf initiatief nemen is prima, en dat zullen ze door de aard van een studie sowieso ook moeten. Maar dat een universiteit zijn nieuwe studenten bij voorbaat zo demotiveert door geen enkele moeite in hun onthaal te steken is erg onhandig - dat is geen in het diepe gooien, dat is laten verzuipen. Je kunt van jongeren die 12 jaar non-stop klassikaal onderwezen zijn en die bovendien voor een hoop andere veranderingen en uitdagingen staan (verhuizen, op eigen benen staan e.d.) niet verwachten dat ze moeiteloos in een ander gecompliceerd stramien kunnen meedraaien als je ze daarin niet begeleidt of zelfs maar informeert. Dat er een hoge uitval onder de eerstejaars was (en is) verbaast me dan ook niet. Dat daar niets aan gedaan wordt verbaast me wel, want het is een enorme verspilling van tijd, geld en talent die met een paar eenvoudige maatregelen voorkomen zou kunnen worden. Dankzij een door ouderejaars georganiseerde intreeweek kende ik iedere studentenkroeg, disco, concertzaal, coffeeshop en mensa in de stad - hoe moeilijk kan het dan voor een universiteit zijn om een soortgelijke week te organiseren waarin ze uiteenzetten hoe je komende 4, 5 jaar eruit zullen zien?

w.b. Selectie aan de poort, voor studies met een numerus fixus is het nu geloof ik zo, dat de helft van de studenten aan de hand van eindcijfers gekozen wordt en de andere helft ingeloot wordt. Een nadeel van de manier waarop e.e.a. geregeld is, is dat mensen met een bijzonder sterke motivatie of begaafdheid soms door de mazen van het net vallen, terwijl je die juist als eerste zou willen toelaten.
pi_73181020
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind niet dat een VWO-diploma genoeg moet zijn. Ook al heb je dat diploma, dat betekent niet dat je voor alle studies evenveel aanleg hebt. Daarnaast hebben sommige studies een beperkte capaciteit nodig om de kwaliteit van het onderwijs in stand te kunnen houden. Dan vind ik best dat bepaalde studies, bijv. dingen die de maatschappij veel geld kosten zoals University Colleges, mogen selecteren in een poging om te zorgen dat het onderwijs ook 'gespendeerd' wordt aan de mensen die er echt iets mee doen. Natuurlijk lukt dat niet in alle gevallen, er zullen altijd mensen zijn die het niet afmaken of het niveau toch niet aankunnen, maar die kans lijkt me toch al kleiner dan bij helemaal geen selectie of bij een loting.

In Utrecht mag het ook, met als argument dat er voor mensen die niet geselecteerd worden nog genoeg andere mogelijkheden overblijven binnen de UU om toch een studie te doen.
Are you pondering what I'm pondering?
  maandag 28 september 2009 @ 15:19:48 #82
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73181086
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Inside the bos jwt
Intelligent, but fucked up.
  maandag 28 september 2009 @ 15:45:07 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73181737
Ik vind het een plan om in zijn geheel de kliko in te flikkeren. Laat pubers en adolecenten gewoon zijn wat ze zijn. Ga niet verwachten dat dit allemaal strebertjes zijn die al op hun zeventiende volledig zijn ingesteld op hun carriëre en die allemaal naadloos in een of ander van bovenaf opgelegd stramien passen.

Ik gun jongeren graag de ruimte om voor zichzelf te ontdekken wat ze willen en om fouten te maken. Laat niet iemand zijn toekomst afhangen van hoe hij als jongere is.

Verder een gevalletje waar een bagger-opllossing wordt aangedragen voor een niet bestaand probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')