Oké, maar is het dan zo dat jij er voor bent dat de selectie plaatsvindt gedurende het verloop van de studie? Met andere woorden: laat iedereen toe en je ziet vanzelf wie er mee kan komen en wie niet. En vind je in dat geval ook dat er strikte bindende studie-adviezen moeten bestaan?quote:Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
Ik niet, ik vind dat een VWO diploma voldoende moet zijn.
Waarom is die uitval een serieus probleem? Wat is de reden waarom er zoveel uitval is? Als dat is omdat die mensen het niveau niet aankunnen of op een andere manier het niet kunnen opbrengen* om de studie te voltooien, dan is dat toch geen werkelijk probleem?quote:Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De uitval is een serieus probleem.
Het niveau van de Nederlandse universiteiten is niet heel erg hoog maar ook niet super laag. Daar ligt het niet aan. De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog. Op de middelbare scholen wordt ook wel wat aan voorlichting gedaan. En toch vallen heel veel studenten in het eerste jaar af. Erg zonde is dat omdat ze vaak wel de kwaliteiten bezitten.
Waarop baseer je het dat ze dat wel kunnen? Hoe wordt dat gemeten? Let wel: ik val jouw standpunten niet aan, ik verken slechts de situatie.quote:Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
Dit.quote:Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
ik ook, maar in het hoger onderwijs vormen de havisten en hbo'ers juist vaak het probleem bij WO en mbo'ers bij hbo, simpelweg omdat ze het niveau niet aankunnen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
POL'ers zullen dit geweldig vinden. Ik zeg het maar vast.
De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
De collegegelden zijn hier wel heel erg hoog.
Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.quote:Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
De collegegelden dekken ruwweg 20% van de werkelijke kosten. Dat kun je toch moeilijk heel erg hoog noemen.
Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
quote:Op zondag 27 september 2009 13:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij bent dus ook al naar het foute kamp overgelopen.
Voordat ik een mening kan geven, vraag ik me af vanwaar dit idee aan de orde kwam? In het kader van minder uitval, of verhoging van het niveau, of iets anders?quote:Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs.
quote:Op zondag 27 september 2009 13:35 schreef FeestNummer het volgende:
Duitsland kun je niet vergelijken, dat kent een strenge selectie aan de poort zodat de kosten daar een stuk lager zijn.
Dat laatste hangt natuurlijk maar heel erg ervan af hoe je die selectie aanpakt.quote:Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef kingmob het volgende:
Ik vind dat het selectie is op de verkeerde plek. Een VWO diploma zou voldoende moeten zijn. Dat dat nu niet zo is, geeft wat aan over het niveau op de middelbare school. Dat is dan ook wat je aan moet pakken.
Zo'n selectie aan de poort heeft me bovendien teveel het risico dat er goede mensen buiten de boot vallen.
550 ondertussen in BEquote:Op zondag 27 september 2009 13:13 schreef Klopkoek het volgende:
Studeren is in Scandinavië gratis, in België betaal je 500 euro, in Duitsland ook zoiets enzovoorts.
Heb je daar wel lening?quote:Op zondag 27 september 2009 14:02 schreef Athmozz het volgende:
[..]
550 ondertussen in BE
In BE krijg je wel geen stufi, dus als je als 18 jarige student wil gaan studeren en je moet op kamers dan mag je sowieso 300¤ per maand ophoesten om iets te huren. Dit is vrij moeilijk, aangezien je als student in belgië maar 46 dagen mag werken per jaar.
studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.quote:Op zondag 27 september 2009 14:05 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Heb je daar wel lening?
De Nederlandse studiefinanciering is eigenlijk ook een lachertje, daar (basisbeurs) kun je het collegegeld niet eens van betalen. Laat staan huur...
Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.quote:Op zondag 27 september 2009 14:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
studieleningen kan je hier evenmin krijgen (wel commerciële die je op 3 jaar terug moet betalen, en waar ze 15% intrest over rekenen, maar dat is sowieso geen goed idee). Je ouders betalen alles.
als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.quote:Op zondag 27 september 2009 14:11 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Hmm, dat is dan eigenlijk toch nog slechter dan hier.
Ah, maar dan is het al anders. En ben je dan meteen de lul als je iets langer over je studie doet bijvoorbeeld? Of na een paar maanden besluit te wisselen?quote:Op zondag 27 september 2009 14:14 schreef Athmozz het volgende:
[..]
als je ouders niet kunnen (of willen) betalen, dan betaalt het OCMW alles. Naargelang dat je ouders dan geld hebben en niet willen betalen stuurt het OCMW de rekeningen door naar je ouders, of wordt het bij de schuldenberg van je ouders er bovenop gegooid.
Je eerste studie is in België namelijk een grondrecht, dus je ouders zijn verplicht om voor de kosten ervan op te draaien. Stel dat je geen ouders meer hebt, dan is het de belgische staat die ervoor opdraait.
je krijgt 180 leerkredits als je in het hoger onderwijs instapt. Elk leercredit kan je inzetten voor een studiepunt te "kopen" (maar je moet wel met geld betalen ook nog).quote:Op zondag 27 september 2009 14:16 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ah, maar dan is het al anders. En ben je dan meteen de lul als je iets langer over je studie doet bijvoorbeeld? Of na een paar maanden besluit te wisselen?
Maar als je ouders echt te arm zijn moeten ze nog steeds betalen? Overigens vind ik het geen probleem dat ouders die het geld hebben gedwongen worden bij te dragen, dat is in Nederland in werkelijkheid niet meer dan een suggestie.quote:Op zondag 27 september 2009 14:29 schreef Athmozz het volgende:
je moet natuurlijk rekening houden dat in 99% van de gevallen de ouders moeten betalen (aangezien die er meestal nog wel zijn). Als je ouders het dus niet kunnen betalen, dan kunnen ze ofwel voor loonbeslag gaan, ofwel voor vb de gedwongen verkoop van hun huis om die kosten te betalen... Echt goed vind ik dit systeem ook niet, maar gelukkig zijn er ook weinig mensen die het zo ver drijven. De meeste hogescholen hebben zelfs nog een vrij degelijk vangnet met zo goed als gratis peda's, en eventueel financiele steun waar nodig.
als ze echt te arm zijn dan komt dat er bovenop op de schuldenlast. In BE bestaat er niet zoiets als schuldsanering, maar is er enkel schuldbemiddeling. Het kan dus goed zijn dat er mensen zijn die vanaf hun 25ste na een sterieuze stommiteit (ik zeg maar een zwaar ongeluk veroorzaken zonder verzekering) tot aan hun dood elke euro die ze verdienen mogen afdragen, en met het bestaansminimum moeten rondkomen tot ze een jaar of 60 later doodvallen / eindelijk schulden afbetaald hebben.quote:Op zondag 27 september 2009 14:33 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Maar als je ouders echt te arm zijn moeten ze nog steeds betalen? Overigens vind ik het geen probleem dat ouders die het geld hebben gedwongen worden bij te dragen, dat is in Nederland in werkelijkheid niet meer dan een suggestie.
Ik vind zwakzinnige falers die hun bitterheid uitdrukken in slecht geformuleerd anti-intellectualisme ook er grappig.quote:Op zondag 27 september 2009 14:42 schreef JohnDope het volgende:
Wat ik altijd zo hilarisch vind is dat die mensen die even een hbo of uni diplomaatje hebben gehaald zo denigrerend doen over mensen die geen diploma hebben, terwijl de meesten met een diploma niet eens in staat zijn om zelfstandig te denken (en dat zelf niet door hebben).
Met alle respect voor mij was de enige reden om even een diploma te halen, zodat jullie pseudo intellectuelen niet denigrerend kunnen doen.quote:Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik vind zwakzinnige falers die hun bitterheid uitdrukken in slecht geformuleerd anti-intellectualisme ook er grappig.
Dat is wel de slechtste reden die ik ooit gehoord heb. Ben je vroeger veel gepest ofzo dat je zoveel waarde aan de mening van anderen hecht?quote:Op zondag 27 september 2009 14:46 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Met alle respect voor mij was de enige reden om even een diploma te halen, zodat jullie pseudo intellectuelen niet denigrerend kunnen doen.
Slechtste reden? Je wil toch niet zeggen dat je daar wat leertquote:Op zondag 27 september 2009 14:49 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Dat is wel de slechtste reden die ik ooit gehoord heb.
Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd en naief of je denkt dat de hele wereld om jou draait, maar het zijn anderen die de maatschappij vormen.quote:Ben je vroeger veel gepest ofzo dat je zoveel waarde aan de mening van anderen hecht?
Ja hoor, welke universiteit zat jij dan?quote:Op zondag 27 september 2009 14:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Slechtste reden? Je wil toch niet zeggen dat je daar wat leert![]()
![]()
![]()
Het gaat me prima af tot nu toe.quote:[..]
Volgens mij ben jij een beetje wereldvreemd en naief of je denkt dat de hele wereld om jou draait, maar het zijn anderen die de maatschappij vormen.
Dat nog steeds een slechte reden, maar iets minder slecht dan je overgevoeligheid voor kritiek.quote:En dan kan je nog zo hard de emo, hippie of alto willen uit hangen, maar zonder sleutel (in dit geval een diploma) is het heel vermoeiend om in een korte tijd veel verschillende deuren te openen.
Dat doet er toch niet toe.quote:Op zondag 27 september 2009 14:55 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ja hoor, welke universiteit zat jij dan?
[..]
Dan heb je kennelijk nog niks meegemaakt in je leven. Aan de Universiteit van het Leven.... daar gebeurt het allemaal jonge.quote:Het gaat me prima af tot nu toe.
[..]
Slechte reden? Dit is juist de enige goede reden.quote:Dat nog steeds een slechte reden, maar iets minder slecht dan je overgevoeligheid voor kritiek.
het VWO en in mindere mate de propadeuse zijn al selectiemiddelen een extra laag jaagt te veel mensen wegquote:Op zondag 27 september 2009 12:43 schreef Klopkoek het volgende:
POL'ers zullen dit geweldig vinden. Ik zeg het maar vast.
Duidelijk wel, je was immers totaal niet tevreden.quote:
Ik wil wel best eens lijstjes vergelijken met jou hoor.quote:[..]
Dan heb je kennelijk nog niks meegemaakt in je leven. Op de Universiteit van het Leven.... daar gebeurt het allemaal jonge.![]()
Dat zal dan wel weer aan je slechte ervaring met jouw onderwijsinstelling te maken hebben.quote:[..]
Slechte reden? Dit is juist de enige goede reden.
Ik ben zwaar tevreden, ik heb me zoveel vermaakt in die periode, dat het 100% uitgesloten is dat ik ooit in een midlife-crise terecht komquote:Op zondag 27 september 2009 15:04 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Duidelijk wel, je was immers totaal niet tevreden.
[..]
Dan heb jij niet goed opgelet, want ik heb legio (zelfbenoemde) intellectuelen schaakmat gezet tijdens discussies.quote:Ik moet overigens ook wel even aangeven dat ik door het taalgebruik en redeneringsvermogen dat je hier op fok hebt getoond, me totaal niet kan voorstellen dat je enige vorm van hoger onderwijs hebt gevolgd, laat staan afgerond...
In je hoofdje is het vast zo gegaan, daar gebeuren zonder twijfel meer onwaarschijnlijke dingen.quote:Op zondag 27 september 2009 15:07 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik ben zwaar tevreden, ik heb me zoveel vermaakt in die periode, dat het 100% uitgesloten is dat ik ooit in een midlife-crise terecht kom![]()
[..]
Dan heb jij niet goed opgelet, want ik heb legio (zelfbenoemde) intellectuelen schaakmat gezet tijdens discussies.
Ik ken er geen.quote:Op zondag 27 september 2009 15:09 schreef JohnDope het volgende:
Overigens is dat trouwens wel het toppunt van achterlijkheid en een gebrek aan zelfkennis: een hoger opgeleide die in een midlife-crise verkeert.
Dan ken jij niet veel mensen of jouw gebrek aan empathisch vermogen signaleert dat niet.quote:
En hij wees het af omdat Nederland ernaar streeft dat 50% van de bevolking hogeropgeleid is.quote:Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef servus_universitas het volgende:
Zojuist zat minister Plasterk aan tafel bij het programma Buitenhof. Er werd gesproken over het onderwijs, de problemen en plannen. Onder andere kwam aan de orde het idee van selectie aan de poort van het hoger onderwijs. Plasterk wees dit instrument af met het argument dat op die manier mensen worden uitgesloten.
Je weet toch dat de discussies in je hoofd niet gelden? Hier op fok heb je nog nooit iemand "schaakmat" gezet, je wordt nog door de eerste de beste poster die uit ONZ is komen overwaaien compleet weggeluld.quote:Op zondag 27 september 2009 15:07 schreef JohnDope het volgende:
Dan heb jij niet goed opgelet, want ik heb legio (zelfbenoemde) intellectuelen schaakmat gezet tijdens discussies.
Trouwens Wheelgunner was jij geen vegetariër?quote:Op zondag 20 september 2009 14:34 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat ben je toch een mooi figuur. Je bent totaal niet serieus te nemen, maar man man, wat kan je toch altijd mooie posts maken.
Ik heb inderdaad niet veel mensen van middelbare leeftijd in mijn directe kring, en degene die ik ken zijn er of niet zo duidelijk in, of zijn niet hogeropgeleid.quote:Op zondag 27 september 2009 15:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan ken jij niet veel mensen of jouw gebrek aan empathisch vermogen signaleert dat niet.
Hoezo?quote:Op zondag 27 september 2009 15:13 schreef JohnDope het volgende:
2 Wheelgunner:
Hoewel die ethiraseth, het in zijn straatje probeerde te plaatsen, vindt hij mijn posts ook altijd erg goed.
[..]
Trouwens Wheelgunner was jij geen vegetariër?
Eerlijk is eerlijk, die (zelfbenoemde) intellectuelen zijn gewoon betweters en dat is het goed dat ze een keertje op hun nummer worden gezet.quote:Op zondag 27 september 2009 15:15 schreef Hexagon het volgende:
Shit wordt het topic gekaapt in een
"Kijk mij eens alles beter weten dat al die intelektuweelen"
topic
Op die manier spant hij het paard achter de wagen.quote:Op zondag 27 september 2009 15:11 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
En hij wees het af omdat Nederland ernaar streeft dat 50% van de bevolking hogeropgeleid is.
Omdat ik voor die post van die quote een verband legde tossen 1984 en vleesvervangers.quote:
Heb je voor het eerst in je leven een boek gelezen ofzo? Je lijkt zo onder de indruk van Orwell.quote:Op zondag 27 september 2009 15:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat ik voor die post van die quote een verband legde tossen 1984 en vleesvervangers.
Vandaar ook dat we zoveel van die hoogopgeleide en wereldvreemde politici hebbenquote:Op zondag 27 september 2009 15:18 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ze weten het ook gewoon beter, zeker in jouw geval
Als jij mijn boekenkast zou zien dan krijg je spontaan hoofdpijn van al die ingewikkelde boeken.quote:Op zondag 27 september 2009 15:20 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Heb je voor het eerst in je leven een boek gelezen ofzo? Je lijkt zo onder de indruk van Orwell.
Liever zij dan de worstendraaiers en matza-bakkers.quote:Op zondag 27 september 2009 15:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Vandaar ook dat we zoveel van die hoogopgeleide en wereldvreemde politici hebben
Voor een anti-intellectueel hamer je wel graag op je diploma's, leeservaring en intellectuele prestaties zeg. Gek dat nog steeds niemand je serieus neemt, maar dat zul je wel gewend zijn.quote:Op zondag 27 september 2009 15:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als jij mijn boekenkast zou zien dan krijg je spontaan hoofdpijn van al die ingewikkelde boeken.
Ik loop er ook niet te koop mee, die boekenkast staat trouwens ook in 1 of andere afgelegen kamer, in tegenstelling tot die intellectuelen die hun boekenkast pontificaal in de woonkamer plaatsen en waarvan ze het merendeel meestal niet eens gelezen hebben.quote:Op zondag 27 september 2009 15:24 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Voor een anti-intellectueel hamer je wel graag op je diploma's, leeservaring en intellectuele prestaties zeg. Gek dat nog steeds niemand je serieus neemt, maar dat zul je wel gewend zijn.
Tja, dat is helaas het maakbaarheids ideaal wat dan de kop op steekt. Dat is imo ook de reden waarom we nu met een crisisje zitten in het onderwijs.quote:Op zondag 27 september 2009 15:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Op die manier spant hij het paard achter de wagen.
Het onderwijsniveau verlagen / niet verhogen om op een hoger % mensen het plakkertje 'hoogopgeleid' te kunnen doen slaat nergens op.
Dit is POL, het negeren van bepaalde users is een vereiste skillquote:Op zondag 27 september 2009 15:24 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Voor een anti-intellectueel hamer je wel graag op je diploma's, leeservaring en intellectuele prestaties zeg. Gek dat nog steeds niemand je serieus neemt, maar dat zul je wel gewend zijn.
quote:Op zondag 27 september 2009 18:10 schreef kingmob het volgende:
[..]
Tja, dat is helaas het maakbaarheids ideaal wat dan de kop op steekt. Dat is imo ook de reden waarom we nu met een crisisje zitten in het onderwijs.
Zie de post boven jequote:Op zondag 27 september 2009 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
![]()
Nederland loopt echt achter qua hoger opgeleiden hoor.
Dat is wel een goede ja.quote:Op zondag 27 september 2009 19:04 schreef Hamilcar het volgende:
Het systeem zoals het nu is is gewoon okay, alhoewel de colloquium doctum leeftijd van mij naar 18 mag.
Dat is in veel andere landen denk ik niet anders. Wordt je ook in het diepe gegooid.quote:Op zondag 27 september 2009 19:04 schreef Hamilcar het volgende:
Het systeem zoals het nu is is gewoon okay, alhoewel de colloquium doctum leeftijd van mij naar 18 mag. Wat wel fout is, is de instelling van jongelui in het algemeen. Op de middelbare school krijg je geen ademruimte en moet je netjes in de rij blijven, maar op de universiteit is alles je eigen verantwoordelijkheid. Dan denk je misschien dat ze die kans wel grijpen, om te laten zien dat ze dat best kunnen maar nee hoor. De kinderen zijn blij verlost te zijn van al die verstikkende regels en nemen juist totaal geen verantwoordelijhkeid.
Niet dat ik een toonbeeld ben van hoe het moetmaar als je zelf een gedeelte bent van het probleem valt het misschien wat sneller op, hehe.
quote:Op zondag 27 september 2009 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is in veel andere landen denk ik niet anders. Wordt je ook in het diepe gegooid.
Inderdaad, het is een complex samenspel van allerlei krachten dat er toe leidt dat het niveau lager wordt. Elke partij lijkt hier een belang te hebben om het makkelijker te maken. De overheid omdat ze zo kunnen roepen dat er 50% hoger opgeleiden zijn, leerlingen omdat ze zo gemakkelijk aan een diploma komen, onderwijsinstellingen en faculteiten omdat ze per gegeven studiepunt of uitgereikt diploma worden betaald, etc.quote:Op zondag 27 september 2009 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:
Het probleem is dat werkelijk elke maar dan ook elke prikkel in het onderwijs er een is richting een niveauverlaging. Van de kinderen en studenten zelf, van de ouders, van de leerkrachten, en van de boekhouders op de ondewijsinstellingen. Dat begint op de lagere school, zet door op de middelbare school, en wordt nog eens versterkt in het hoger onderwijs. Iedereen die in het onderwijs werkt en het niveau beschermd snijdt zichzelf in de vingers.
Ik studeerde wiskunde (niet afgemaakt) en ben er gaan wonen omdat ik dacht "waarom niet?" toen mijn beste vriend met de hele familie naar Duitsland verhuisde.quote:Op zondag 27 september 2009 21:53 schreef Klopkoek het volgende:
Wat studeer je eigenlijk in Duitsland Igen? En waarom ben je er gaan wonen?
Dat komt onder andere doordat er geen schoolinspectie is. Slechte scholen in achterstandswijken kunnen dus ongemerkt eindeloos voortmodderen en kansloze leerlingen produceren.quote:Ik heb je ook wel eens zien neer zetten dat het Duitse onderwijssysteem de kinderen van betere komaf bevoordeeld en er voor zorgt dat die kinderen op de universiteiten geen concurrentie krijgen van lagere klassen. Kun je uiteen zetten hoe dat in zijn werk gaat?
Ik heb daar dus ernstige bedenkingen bij. Hoewel ik wel erg neig naar sympathie voor de scandinavische benadering van primaire overheidsfuncties als onderwijs, komt hier ook weer een gevaarlijk trekje van het socialisme naar boven.quote:Op maandag 28 september 2009 10:35 schreef Kjerring het volgende:
Ik wil graag het Scandinavische systeem ook even introduceren. Dat is veel meer gericht op eigen initiatief en zelf het beste uit je leven willen halen. Er is (in Noorwegen iig) landelijke selectie aan de poort daar, doordat je je landelijk moet inschrijven voor je voorkeursstudies, en dan word je ingedeeld. Je mag een paar keer weigeren, daarna mag je niet meer studeren als je nog steeds niet ingeloot bent (maar dan moet je wel echt hard falen in de tussenliggende jaren, om niet alsnog ingeloot te worden).
Voor de loting telt o.a. mee:
- cijfers op je middelbare school (de enige oneerlijke factor; als je van een goede school komt heb je een voordeel)
- ontplooiing naast je school (commissies, leerlingenraad, maatschappelijke baantjes)
- tussenopleidingen
- leeftijd
- en nog wat dingen die ik nu vergeet
Zelf investeren in je toekomst dus, en het werkt daar, leerlingen weten op de middelbare school echt al dat ze aan de bak moeten om er wat van te maken, want dat doet iedereen.
Bijkomende voordeel: niet 100000 psychologen en cultuurwetenschappers en te weinig mensen voor onderwijs en techniek.
Ik weet niet precies hoe het nu is, maar toen ik midden jaren '80 ging studeren was ik volledig onvoorbereid op de overgang van school naar universiteit en was er ook geen enkele begeleiding op dat toch nogal essentiële vlak. Er werd niet of nauwelijks uitgelegd hoe de studie in elkaar zat, wat er van je verwacht werd (of juist niet), waar en wanneer je terecht kon voor formaliteiten of met vragen, hoe je je het beste op werkgroepen, colleges en tentamens kunt voorbereiden of zelfs maar waar zich de ruimtes bevonden waar die bijeenkomsten werden gehouden. Het was organisatorisch een zooitje.quote:Op zondag 27 september 2009 19:04 schreef Hamilcar het volgende:
Wat wel fout is, is de instelling van jongelui in het algemeen. Op de middelbare school krijg je geen ademruimte en moet je netjes in de rij blijven, maar op de universiteit is alles je eigen verantwoordelijkheid. Dan denk je misschien dat ze die kans wel grijpen, om te laten zien dat ze dat best kunnen maar nee hoor. De kinderen zijn blij verlost te zijn van al die verstikkende regels en nemen juist totaal geen verantwoordelijhkeid.
Inside the bos jwtquote:Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Klopkoek het volgende:
Dat kunnen ze dus wel. Bovendien zondig je je weer aan inside-the-bos denken. Als het systeem echt goed in elkaar zit dan laat je juist mensen boven zichzelf uitstijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |