Als je in het buitenland woont, is het in Nederland wel degelijk mogelijk om per brief te stemmen voor het Europees Parlement of de Tweede Kamer.quote:Op zondag 27 september 2009 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit zouden we in NL ook kunnen uitvoeren, maar waarom doen we dit niet?
Waarom houden we zo star vast aan het naar het stembureau gaan op een doordeweekse dag?
Sorry hoor, de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00. Dan heb je écht wel even een paar minuten om te gaan stemmen. En zoals al is gezegd: je kan overal gaan stemmen waar je wil, en als het écht niet zou kunnen, kun je iemand machtigen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Het lijkt mij een prima middel om de kiezer te dienen, voor mij is het vaak maar wat lastig om te gaan stemmen.
Ik zit veel in het buitenland, en in iemand machtigen heb ik geen zin.quote:Op zondag 27 september 2009 12:23 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Sorry hoor, de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00. Dan heb je écht wel even een paar minuten om te gaan stemmen. En zoals al is gezegd: je kan overal gaan stemmen waar je wil, en als het écht niet zou kunnen, kun je iemand machtigen.
In een land waar de stemcomputer weer is afgeschaft?quote:Op zondag 27 september 2009 12:31 schreef vigier het volgende:
Stemmen via internet moet toch geen enkel probleem zijn met DigiD ??
Als je in het buitenland woont, kun je gewoon per brief stemmen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zit veel in het buitenland, en in iemand machtigen heb ik geen zin.
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 baan. En die kiezerspas moet je wel aanvragen...quote:Op zondag 27 september 2009 12:23 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Sorry hoor, de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00. Dan heb je écht wel even een paar minuten om te gaan stemmen. En zoals al is gezegd: je kan overal gaan stemmen waar je wil, en als het écht niet zou kunnen, kun je iemand machtigen.
Als je daar woont en ingeschreven bent, ja.quote:Op zondag 27 september 2009 12:36 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als je in het buitenland woont, kun je gewoon per brief stemmen.
Ik wil zelf stemmen en niet iemand anders een extra stem gevenquote:En "geen zin" hebben om iemand te machtigen.. wat wil je dan dat de overheid doet?
Iemand machtigen is makkelijker en sneller dan per brief stemmen.
Ik wil graag stemmen, per brief, en heb nog geen enkel argument van jou gehoord wat daar het probleem van is.quote:De overheid kan geen rekening houden met het feit dat iemand "geen zin heeft" om zijn recht om te stemmen te nemen. Zij geeft jou de mogelijkheid om te stemmen, en als jij die niet neemt, dan is behoorlijk sneu, in mijn opinie.
Ik vrees dat mensen als spijkerbroek alleen vanuit hun eigen situatie kunnen denken.quote:Op zondag 27 september 2009 12:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 baan. En die kiezerspas moet je wel aanvragen...
De procedure om vast te stellen of een stem geldig is, en uitgebracht door degene die het verzoek tot briefstemmen ingediend.quote:Op zondag 27 september 2009 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar wat is er tegen stemmen per brief? Ik hoor daar geen argumenten tegen.
quote:garantie stemgeheim
Omdat het door de briefstemmer ondertekende briefstembewijs samen met het stembiljet in de retourenveloppe zitten, zou het stemgeheim in het geding kunnen zijn. Daarom moet een wettelijk vastgelegde procedure worden gevolgd die het stemgeheim, ook bij blanco en ongeldige stemmen, garandeert.
De voorzitter opent de retourenveloppe, en haalt het stemrechtbewijs en het stembiljet zonder dit te openen er uit. Hij controleert of de handtekening van het briefstembewijs overeenkomt met de handtekening van het verzoek om per brief te stemmen. Deze verzoeken heeft hij immers van de burgemeester van Den Haag ontvangen. Vervolgens overhandigt hij het dichtgevouwen stembiljet aan het tweede lid van het stembureau. Deze tekent aan dat de briefstemmer heeft gestemd en overhandigt het dichtgevouwen aan het derde lid van het stembureau. Deze steekt het stembiljet, dichtgevouwen, in de stembus.
In de volgende gevallen is de briefstem ongeldig:
* - de retourenveloppe bevat niet zowel een stembiljet als een briefstembewijs
* - de retourenveloppe bevat twee stembiljetten
* - het briefstembewijs is niet door de briefstemmer ondertekend
Zodra de voorzitter van het stembureau heeft geconstateerd dat een stem ongeldig is, stopt hij het dichtgevouwen stembiljet en het briefstembewijs terug in de retourenveloppe en verzegelt die.
Kiezerspas aanvragen stelt geen klap voor, Oproepkaart in een envelop, formulier erbij en op de post gooien. Komt ie met een stempel erop een paar dagen later retour. Als de oproepkaarten nog niet verstuurd zijn is het formulier voldoende.quote:Op zondag 27 september 2009 12:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 baan. En die kiezerspas moet je wel aanvragen...
Je kunt ook per brief stemmen als je in Nederland ingeschreven bent, maar verblijft in het buitenland voor je werk. Ik weet alleen niet zeker of briefstembiljetten alleen naar adressen in het buitenland opgestuurd mogen worden, of ook naar adressen in Nederland.quote:Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je daar woont en ingeschreven bent, ja.
Je werkgever is verplicht je in de gelegenheid te stellen om te stemmen.quote:Op zondag 27 september 2009 12:40 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 baan.
Zoals ik al zei: de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00. Er is dus altijd wel een moment dat je even kunt gaan stemmen. Ook al heb je geen "9 tot 5" baan. Sterker nog: er is wettelijk geregeld dat je werkgever je een redelijke tijd vrij moet geven om te kunnen stemmen, mocht dat niet mogelijk zijn in je vrije tijd.quote:Op zondag 27 september 2009 12:40 schreef Sachertorte het volgende:
Niet iedereen heeft een 9 tot 5 baan.
Is nog steeds geen argument tegen briefstemmen, het is slechts een verkapt niet zeuren pas je maar aan stelling.quote:Op zondag 27 september 2009 12:51 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00. Er is dus altijd wel een moment dat je even kunt gaan stemmen. Ook al heb je geen "9 tot 5" baan. Sterker nog: er is wettelijk geregeld dat je werkgever je een redelijke tijd vrij moet geven om te kunnen stemmen, mocht dat niet mogelijk zijn in je vrije tijd.
En anders kun je iemand machtigen. Of een kiezerspas aanvragen, wat simpel is.
Als je wílt stemmen, is er ALTIJD een mogelijkheid.
7:30 tot 21:00quote:Op zondag 27 september 2009 12:51 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00.
Waarom onnodig extra stemmogelijkheden introduceren als er al genoeg zijn?quote:Op zondag 27 september 2009 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Is nog steeds geen argument tegen briefstemmen, het is slechts een verkapt niet zeuren pas je maar aan stelling.
Erg lastig dus.quote:Op zondag 27 september 2009 12:49 schreef freako het volgende:
[..]
Je kunt ook per brief stemmen als je in Nederland ingeschreven bent, maar verblijft in het buitenland voor je werk. Ik weet alleen niet zeker of briefstembiljetten alleen naar adressen in het buitenland opgestuurd mogen worden, of ook naar adressen in Nederland.
edit: volgens het formulier wordt er alleen naar het buitenland opgestuurd:
http://www.denhaag.nl/Docs/dbz/M%203%20PDF%20invulbaar.pdf
Dat denk ik ook, helaas.quote:Op zondag 27 september 2009 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vrees dat mensen als spijkerbroek alleen vanuit hun eigen situatie kunnen denken.
quote:Op zondag 27 september 2009 12:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Waarom onnodig extra stemmogelijkheden introduceren als er al genoeg zijn?
De kosten zijn verwaarloosbaar klein in mijn ogen, en je moet wat over hebben voor de democratie.quote:Het kost alleen maar meer belastinggeld.
Nou nee hoor. Er kunnen altijd redenen zijn waarom je daar net op die dag geen gelegenheid voor hebt (in het buitenland, op zee (visser e.d.)), cruciale deadlines.quote:Op zondag 27 september 2009 12:51 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: de stemlokalen zijn open van 8:00 tot 21:00. Er is dus altijd wel een moment dat je even kunt gaan stemmen.
Wat is er tegen op de door Pietverdriet voorgestelde verruiming van de stemmogelijkheden?quote:Ook al heb je geen "9 tot 5" baan. Sterker nog: er is wettelijk geregeld dat je werkgever je een redelijke tijd vrij moet geven om te kunnen stemmen, mocht dat niet mogelijk zijn in je vrije tijd.
En anders kun je iemand machtigen. Of een kiezerspas aanvragen, wat simpel is.
Indien werkeloos: geen probleem.quote:Op zondag 27 september 2009 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Erg lastig dus.
Verder zijn er mensen die slecht ter been zijn
Kiezerspas aanvragen, wat erg makkelijk is. Dan kan je overal stemmen, en nogmaals, je werkgever moet je vrij geven om te kunnen stemmenquote:op karwei buiten hun woonplaats of die dag niet in hun woonplaats.
De mogelijkheden om te stemmen is er al. Dat jij die niet wilt zien of gebruiken, daar kan de overheid niks aan doen. Ze proberen het je al makkelijk te maken, maar je wil per sé per brief stemmen. Je kan ook van een mug een olifant maken...quote:Het zou dus de kiezer dienen dat je per brief kan stemmen of gewoon een aantal dagen voor de verkiezingen al je stem uit kunnen brengen.
quote:
Die kiezerspas aanvragen etc etc, het is allemaal middels een tussenstap. Wat is er tegen de eenvoudiger oplossing: direct per brief stemmen (let wel: deze mogelijkheid is er nu dus ook al, maar niet voor iedereen)? En niet aankomen met dat jij het niet nodig vindt, ik wil van je horen waarom deze methode onwenselijk is.quote:Op zondag 27 september 2009 13:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mogelijkheden, zodat iedereen die wil gaan stemmen, dat ook kan doen.
Slecht ter been, in het buitenland, niet in de eigen woonplaats: voor die mensen zijn er genoeg mogelijkheden.
Voor de mensen die geen zin hebben, sja, daar zijn idd geen mogelijkheden voor. Maar daar is ook niet op in te spelen.
Stemmen per brief moet je ook aanvragen. Dat is dus ook een tussenstap en het maakt dus feitelijk geen verschil met een kiezerspas aanvragen.quote:Op zondag 27 september 2009 13:10 schreef Sachertorte het volgende:
Die kiezerspas aanvragen etc etc, het is allemaal middels een tussenstap. Wat is er tegen de eenvoudiger oplossing: direct per brief stemmen (let wel: deze mogelijkheid is er nu dus ook al, maar niet voor iedereen)? En niet aankomen met dat jij het niet nodig vindt, ik wil van je horen waarom deze methode onwenselijk is.
Kortom, JIJ wilt vasthouden aan een lastig intensief proces terwijl ik gewoon een aantal dagen eerder naar het stadhuis wil kunnen gaan om daar mijn stembrief in de melkemmer te gooien.quote:Op zondag 27 september 2009 13:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Stemmen per brief moet je ook aanvragen. Dat is dus ook een tussenstap en het maakt dus feitelijk geen verschil met een kiezerspas aanvragen.
Waarom is dit onwenselijk? Omdat er genoeg andere mogelijkheden zijn en omdat het extra geld kost (administratie, manuren, papier, ...), en omdat het nauwelijks iets oplevert, if at all.
De "melkemmers" moeten wel bemand zijn. En met meerdere mensen per melkemmer.quote:Op zondag 27 september 2009 13:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Kortom, JIJ wilt vasthouden aan een lastig intensief proces terwijl ik gewoon een aantal dagen eerder naar het stadhuis wil kunnen gaan om daar mijn stembrief in de melkemmer te gooien.
Ik had het over het gemeentehuis, dus 1 lokatie per gemeente.quote:Op zondag 27 september 2009 13:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
De "melkemmers" moeten wel bemand zijn. En met meerdere mensen per melkemmer.
En 's nachts (voor en na sluitingstijd van het stemlokaal) moeten de melkemmers op zo'n manier afgesloten/onbereikbaar worden dat er niet mee gesjoemeld kan worden, dus: bewaking.
En nee, dat geldt niet voor één stemlokaal, maar voor allemaal. Waar dus overal meerdere mensen moeten zitten, terwijl de (extra) opkomst minimaal zal zijn.
Tja, dan gaan andere inwoners weer klagen dat ze zo ver van het gemeentehuis af wonen en dus niet eerder kunnen stemmen.quote:Op zondag 27 september 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik had het over het gemeentehuis, dus 1 lokatie per gemeente.
Gemeentehuizen zijn prima voorzien van de gewenste beveiliging en raamambtenaren genoeg
ah, dus als je een eenvoudiger vorm van het stemmen anders dan op de dag zelf wilt hebben ben je een zeikert. Wat een sterk argument.quote:Op zondag 27 september 2009 13:52 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tja, dan gaan andere inwoners weer klagen dat ze zo ver van het gemeentehuis af wonen en dus niet eerder kunnen stemmen.
Wat de overheid ook doet om het mensen mogelijk te maken om te gaan stemmen, er zijn altijd zeikerds die het anders willen, gewoon om iets te zeiken te hebben. Er zijn genoeg mogelijkheden, maar ja, we blijven Nederlanders, dus er moet gemopperd en geklaagd worden.
Er zijn in mijn opinie genoeg mogelijkheden en jouw idee voegt niks substantieels toe.
Het is helemaal niet eenvoudiger. Maar negeer vooral al mijn eerdere posts.quote:Op zondag 27 september 2009 13:53 schreef Pietverdriet het volgende:
ah, dus als je een eenvoudiger vorm van het stemmen anders dan op de dag zelf wilt hebben ben je een zeikert. Wat een sterk argument.
Doeiquote:Op zondag 27 september 2009 13:55 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het is helemaal niet eenvoudiger. Maar negeer vooral al mijn eerdere posts.
Stel het voor bij de kiescommissie, zou ik zeggen. En sterkte ermee.
Ik ben klaar met je "geen zin in" en doordrammen van je eigen wil. Succes!
Wat betreft het stemmen op een doordeweeksedag in Nederland: dat heeft te maken met de verplichte zondagsrust.quote:Op zondag 27 september 2009 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn vandaag verkiezingen in Duitsland. Op een zondag, in Nederland ondenkbaar.
Maar je kon in Duitsland al de hele week stemmen, ieder gemeentehuis heeft een stemhok waar je al kon gaan stemmen. Ook kan je in Duitsland per brief stemmen. Dit zouden we in NL ook kunnen uitvoeren, maar waarom doen we dit niet?
Waarom houden we zo star vast aan het naar het stembureau gaan op een doordeweekse dag?
Zeg jij terwijl je te beroerd bent om iemand te machtigen of in het buitenland te regelen dat je kunt stemmen?quote:Op zondag 27 september 2009 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
De kosten zijn verwaarloosbaar klein in mijn ogen, en je moet wat over hebben voor de democratie.
O, ja ook als je voor zaken in het buitenland zit?quote:Op zondag 27 september 2009 12:51 schreef spijkerbroek het volgende:
Als je voor zaken in het buitenland zit op de dag van de verkiezing, naar welk adres in het buitenland laat je dan vooraf je briefstemformulier sturen?quote:Op zondag 27 september 2009 16:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zeg jij terwijl je te beroerd bent om iemand te machtigen of in het buitenland te regelen dat je kunt stemmen?
Geen idee, maar de verkiezingen worden ruim van te voren aangekondigd, dus dat kun je allemaal zelf regelen. Dat mag wel verwacht worden van iemand die voor zaken in het buitenland zit. Maar misschien moet je ook in het buitenland van de bank afkomen en komt de ambassademedewerker het niet brengen en uitreiken zonder dat je hoeft op te staan.quote:Op zondag 27 september 2009 17:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je voor zaken in het buitenland zit op de dag van de verkiezing, naar welk adres in het buitenland laat je dan vooraf je briefstemformulier sturen?
Dat lijkt me verder jouw probleem. De mogelijkheid is er, jij wenst daar geen gebruik van te maken. Waarom post je dit dan in POL en niet in R&P of zo?quote:En ik wil zelf stemmen niet iemand anders een tweede stem geven,
God, je hebt echt geen enkel idee waar je het over hebt.quote:Op zondag 27 september 2009 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geen idee, maar de verkiezingen worden ruim van te voren aangekondigd, dus dat kun je allemaal zelf regelen. Dat mag wel verwacht worden van iemand die voor zaken in het buitenland zit. Maar misschien moet je ook in het buitenland van de bank afkomen en komt de ambassademedewerker het niet brengen en uitreiken zonder dat je hoeft op te staan.
[..]
Dat lijkt me verder jouw probleem. De mogelijkheid is er, jij wenst daar geen gebruik van te maken. Waarom post je dit dan in POL en niet in R&P of zo?
Het magische woord: machtiging.quote:Op zondag 27 september 2009 16:55 schreef Martijn_77 het volgende:
O, ja ook als je voor zaken in het buitenland zit?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |