Ik hoorde vandaag op de radio dat de Sociaal-Democraten het niet erg goed doen. Volgens NOS omdat ze niet uit de verf komen in de huidige coalitie met CDU. Doet me erg denken aan onze PvdA.quote:Peilingen: meerderheid voor CDU/FDP
Bondskanselier Angela Merkel blijft in Duitsland op koers liggen voor een nieuwe ambtsperiode. De unie van CDU en CSU kan samen met de liberale FDP rekenen op een kleine meerderheid in de Bondsdag, zo blijkt uit peilingen van ARD en ZDF.
Merkel regeert nu nog met de sociaal-democratische SPD, maar die partij wil ze inruilen voor de FDP. De SPD is wel met een opmars bezig, maar die gaat ten koste van andere progressieve partijen.
Van alle Duitsers vindt 53 procent Merkel de meest geschikte regeringsleider.
Het waren de laatste peilingen van de zenders ARD en ZDF voor de verkiezingen van zondag 27 september.
Semantiek, maar enfin, voor mij is 'Duitsland' in deze context hetzelfde als 'de Duitsers'.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:46 schreef kitao het volgende:
Zijn het niet de Duitsers die kiezen ?
Die Grünen hebben een behoorlijke Fundi-vleugel. De spreekwoordelijke geitenwollensokkentypes en radicale pacifisten. Bij GroenLinks lopen die wat minder rond, al zijn ze er wel.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
De partij die denk ik nog het meest één op één is te vertalen naar de Nederlandse situatie is Die Grünen (maar mensen mogen me verbeteren als ze dat anders zien).
Nee, want in Nederland stemmen we op woensdag, een uitwijk naar dinsdag of donderdag is mogelijk.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:59 schreef kitao het volgende:
Stemmen op zondag , is dat hier al eens voorgekomen ?
Belachelijk eigenlijk, alleen omdat Christenen vinden dat stemmen niet kan op zondagquote:Op vrijdag 25 september 2009 21:20 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, want in Nederland stemmen we op woensdag, een uitwijk naar dinsdag of donderdag is mogelijk.
quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:37 schreef Wheelgunner het volgende:
TS geeft meteen toe veel te weinig te weten van Duitsland en de Duitse politiek, maar ik wil daar graag verandering in brengen. Het is toch de grootste economie van Europa met de grootste bevolking. Daarbij zijn het natuurlijk onze buren!
Voor de Bondsdag vergelijkbaar met Tweede-Kamerverkiezingen, Landtag (deelstaten) wat hoger als Provinciale Statenverkiezingen (maar een Landtag heeft ook meer macht).quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:22 schreef Wheelgunner het volgende:
Is in Duitsland de opkomst anders?
"winnen" is een groot woord. Er is meer een vlucht van CDU en SPD naar de andere 3 grotere partijen. De onderlinge verhoudingen tussen links en rechts verschuift nauwelijks, hoogstens een beetje naar rechts. De laatste peilingen laten een nek-aan-nekrace tussen CDU/CSU/FDP en SPD/Linke/Grünen zien.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:52 schreef Wheelgunner het volgende:
Zelf vind ik het maar vreemd dat rechts en liberaal lijkt te winnen met de huidige crisis. Mij heeft het economisch juist meer naar links geduwd.
Het pacifisme zit nog ook in GroenLinks. Niet voor niets was één van de partijen waaruit GL is ontstaan een pacifistische partij. Zo was GroenLinks bijv. de enige partij die niet onmiddelijk commando's wilde sturen naar Afghanistan.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:18 schreef freako het volgende:
[..]
Die Grünen hebben een behoorlijke Fundi-vleugel. De spreekwoordelijke geitenwollensokkentypes en radicale pacifisten. Bij GroenLinks lopen die wat minder rond, al zijn ze er wel.
SPD en CDU zijn meer vergelijkbaar met PvdA en CDA als Die Grünen met GroenLinks.
Hmm, die heeft wel haar portie Bratwurst gehad zo te zien.quote:
Ze schuwen geweld juist wel. Het zijn niet voor niets pacifisten.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:39 schreef Klopkoek het volgende:
Wat bedoel je precies met fundi's? Ja, ik heb die term gehoord maar houdt dat dan in dat die geweld niet schuwen?
Er is ook echt helemaal niks sexy te noemen aan de Duitse taal hč? Mijn hemel.quote:
Zat er geluid bij dan? Helemaal niet op gelet.quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:22 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Er is ook echt helemaal niks sexy te noemen aan de Duitse taal hč? Mijn hemel.![]()
Nee, dan zulke liedjes gezongen door een leuke Française.![]()
Ja, de kiesdrempel van 5% helpt niet echt. Meer dan 2% zou me verbazen.quote:Ben benieuwd hoe Die Piratenpartei Deutschland het zondag gaat doen. Zal wel niet veel worden, maar goed, in Zweden lukte het ook en het is ook nu in Nederland in oprichting.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |