Compenseren mogen we zeker maar dan in de vorm van gelijke c.q. eerlijke handel. Ik zie weinig heil in het geven van geld. Bovendien heb ik niks te maken gehad met ons koloniale verleden.quote:Op vrijdag 25 september 2009 06:50 schreef reem het volgende:
Wat betreft herstelbetalingen heeft hij natuurlijk groot gelijk. We mogen best compenseren voor de continenten die we hebben leeggeroofd. Daar doen die 60 miljard aan ontwikkelingshulp die tot nu toe zijn uitgegeven niets aan af.
Wat is eerlijke handel? Vraag ik me altijd af als ik de neo-liberaaltjes dat hoor verkondigen. Is dat een soort Washington consensus zodat je onbeschaamd het continent kan leegroven? Of zit er werkelijk de bedoeling achter dat Afrika op termijn beter af is?quote:Op vrijdag 25 september 2009 08:18 schreef waht het volgende:
[..]
Compenseren mogen we zeker maar dan in de vorm van gelijke c.q. eerlijke handel. Ik zie weinig heil in het geven van geld. Bovendien heb ik niks te maken gehad met ons koloniale verleden.
Hugo is een kansloze kutclown die z'n land naar de tyfus helpt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:40 schreef Klopkoek het volgende:
Dit was ook briljant. Hugo Chavez, de beste van alle 'dictators'.
Omdat?quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:48 schreef Klopkoek het volgende:
Was chavez maar premier van Nederland.
De vraag is eerder wat het niet is, en dat is het leegroven van een continent zoals jij dat noemt. Dat kan anders. Als we de keuze maken om Afrika te helpen in ontwikkeling is het opheffen van bepaalde handelsbelemmeringen een mogelijkheid. Geld geven is een mogelijkheid, geld uitlenen is een mogelijkheid. Een combinatie van deze drie zal naar alle waarschijnlijkheid het beste resultaat leveren maar de nadruk moet mijns inziens liggen op de optie welke het beste in staat is de Afrikaanse inspanning (/handelsgeest) te mobiliseren.quote:
Ik heb helemaal niks leeggeroofd, dus waarom zou ik betalen ?quote:Op vrijdag 25 september 2009 06:50 schreef reem het volgende:
Wat betreft herstelbetalingen heeft hij natuurlijk groot gelijk. We mogen best compenseren voor de continenten die we hebben leeggeroofd. Daar doen die 60 miljard aan ontwikkelingshulp die tot nu toe zijn uitgegeven niets aan af.
Verder is het natuurlijk een grote malloot.
Dit niet waarschijnlijk :quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:38 schreef Klopkoek het volgende:
Wat is eerlijke handel? Vraag ik me altijd af als ik de neo-liberaaltjes dat hoor verkondigen. Is dat een soort Washington consensus zodat je onbeschaamd het continent kan leegroven? Of zit er werkelijk de bedoeling achter dat Afrika op termijn beter af is?
Oneerlijke handel dus , in stand gehouden door corrupte en dictatoriale puppetregimes , die wellicht een vernieuwde Scramble for Afrika zal ontketenen , met haar inwoners als grootste gedupeerden en grote internationale conflicten als gevolg.quote:China in Afrika: dilemma en eigenbelang
9 augustus 2006 - De Chinezen veroveren Afrika, bouwen wegen, doen aan bosbouw en winnen olie. Onlangs sloot de Chinese regering met dictatuur Zimbabwe een handelsovereenkomst ter waarde van een miljard ¤. In tegenstelling tot het westen doen de Chinezen bij zulke samenwerking niet moeilijk over corruptie, kwaliteit van bestuur of mensenrechten. Volgens dr. Pieter Boele van Hensbroek, medewerker van het Centre for Development Studies en docent filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is dit een slechte ontwikkeling: ‘Op deze manier leidt het tot actieve steun aan echt afschuwelijke regimes.’
[..]
Maar hebben de westerse landen, gezien hun (neo)koloniale verleden, genoeg moreel krediet om China de les te lezen? ‘Dat is inderdaad een probleem. Ook organisaties zoals het Internationaal Monetair Fonds hebben een nogal duister verleden. De dictator Mobutu werd, omdat hij communisten bestreed in Angola, tot kort voor zijn afzetting nog gesteund met IMF-geld.’
Afrikanen zijn juist de klos door industrien die worden beschermd, handelsbarrieres en gecontroleerde kanalen waarover handel plaats moet vinden...quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat is eerlijke handel? Vraag ik me altijd af als ik de neo-liberaaltjes dat hoor verkondigen. Is dat een soort Washington consensus zodat je onbeschaamd het continent kan leegroven? Of zit er werkelijk de bedoeling achter dat Afrika op termijn beter af is?
Handelsbelemmeringen zullen er altijd zijn. Daar is ook niets mis mee. Het kanaliseert de boel. Zelfs met China, India en andere darlings van de neo-liberale elite kunnen we niet volledig vrije handel bedrijven. Die landen zijn niet gek, die snappen dondersgoed dat ze sommige industrieën moeten kunnen beschermen, ze de handel moeten kunnen monitoren, moeten kunnen controleren en moeten regelen via welke kanalen en procedures handel moet plaats vinden.
Laat je zo'n soort besef weg dan krijg je al snel cowboy-praktijken, een chaos en ongecontroleerde anarchie waar de Afrikanen de klos zijn, en dat is helaas precies wat de 'schaf-de-ontwikkelingshulp-af-roepers' willen.
Onder andere jouw consumptiedrift heeft er bijvoorbeeld wel toe geleid dat veel Afrikaanse vissers geen werk meer hebben omdat Westerse vissersschepen zo nodig de zee leeg moeten vissen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 15:24 schreef longinus het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks leeggeroofd, dus waarom zou ik betalen ?
Omdat wij onze maatschappij deels hebben opgebouwd dankzij het geroofde materiaal uit oa Latijns-Amerika en dmv financiering van bepaalde ondernemingen die dat hebben gedaan. Jij hebt er dus wel de vruchten van geplukt, daar mag dan ook zeker wat tegenover staan. Volgens mij noemen ze zoiets: herstelbetalingen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 15:24 schreef longinus het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks leeggeroofd, dus waarom zou ik betalen ?
In dat geval wil ik ook graag wat geld van de paar rijke adelijke families die er nog over zijn, beetje mijn betovergrootvader op het land laten zwoegen voor een schijntje.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:14 schreef reem het volgende:
[..]
Omdat wij onze maatschappij deels hebben opgebouwd dankzij het geroofde materiaal uit oa Latijns-Amerika en dmv financiering van bepaalde ondernemingen die dat hebben gedaan. Jij hebt er dus wel de vruchten van geplukt, daar mag dan ook zeker wat tegenover staan. Volgens mij noemen ze zoiets: herstelbetalingen.
Wat de werkeleijke bedoeling is weet ik ook niet, maar met een vrijere markt is ook Afrika beter af.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Daar is veel voor te zeggen, maar er kleven vele - voornamelijk praktische - bezwaren aan. Een van mijn voormalige docenten Politieke Filosofie houdt zich daar op dit moment mee bezig.quote:Op zaterdag 26 september 2009 01:21 schreef waht het volgende:
reem: vind je ook dat de Afro-Amerikanen herstelbetalingen voor de slavernij moeten krijgen?
Daar moet je ook helemaal niet naar willen streven, landen inrichten naar je eigen inzicht is ook gewoon een vorm van imperialisme.quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:25 schreef sneakypete het volgende:
Wat moet wél gebeuren? Daar moeten stabiele overheden zijn, dwz regimes die de 'rule of law' hanteren. Overheden die de vrijheid niet alleen beperken, maar ook verruimen door een veilig economisch en cultureel speelveld te creeëren waarin de mens zich kan ontplooien met inachtneming van basale, universele waarden en wetmatigheden.
Tja, maar dat is makkelijker getikt dan gedaan natuurlijk.
Waarop ik wel moet antwoorden:quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Daar moet je ook helemaal niet naar willen streven, landen inrichten naar je eigen inzicht is ook gewoon een vorm van imperialisme.
Als die volken verheven willen worden doen ze het zelf wel. Als je het tegen de wil van het volk doet is de enige manier om het in stand te houden om het af te dwingen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Waarop ik wel moet antwoorden:
Is imperialisme verkeerd?
Per se?
Ik denk idd wel dat het anno nu, zoals 'we' het nu doen, niet goed is.
Maar het is dan nog niet bewezen dat het altijd verkeerd is om andere volkeren (onder druk) te verheffen.
http://www.good.is/post/police-at-the-g20-how-are-locals-faring/quote:“It’s like trying to kill ants with a sledgehammer,” says Gray. “It’s not just the sheer number of police, but also the National Guard, the Coast Guard [positioned in Pittsburgh’s rivers], the Secret Service, and all of the hardcore equipment they have. I saw some seriously militarized officers with full automatic weapons, shotguns—it was like they were ready for war.”
Ah, politieke filosofie.... mijn ervaring is dat het een broeinest van rechtse mensen is.quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:12 schreef reem het volgende:
[..]
Daar is veel voor te zeggen, maar er kleven vele - voornamelijk praktische - bezwaren aan. Een van mijn voormalige docenten Politieke Filosofie houdt zich daar op dit moment mee bezig.
Zijn vastberadenheid om tegen de stroom in te roeien. Tegen de gevestigde machten en vóór de normale bevolking. Dat dit vervelende nevenproblemen met zich mee brengt en Chavez zelf ook niet de here jezus is spreekt voor zich. Een bijzonder man, bijvoorbeeld omdat hij uit het leger komt en het leger is doorgaans in de meeste landen een rechts bastion.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:16 schreef reem het volgende:
Verder Klopkoek,
ik denk niet dat je dat meent dat je Chávez als president zou willen hebben. Mag ik vragen waar je bewondering voor deze man vandaan komt?
Die praktische bezwaren zijn ook aanwezig indien we het hebben over óns koloniale verleden. Een van de duidelijkste lijkt mij hoe je in hemelsnaam moet bepalen wie hoeveel krijgt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 02:12 schreef reem het volgende:
[..]
Daar is veel voor te zeggen, maar er kleven vele - voornamelijk praktische - bezwaren aan. Een van mijn voormalige docenten Politieke Filosofie houdt zich daar op dit moment mee bezig.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tegen de gevestigde machten en vóór de normale bevolking.
Ook omdat (bepaalde bevolkingsgroepen uit) Afrika zelf ook aan slavernij hebben verdiend. Moeten die ook meebetalen?quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:43 schreef waht het volgende:
[..]
Die praktische bezwaren zijn ook aanwezig indien we het hebben over óns koloniale verleden. Een van de duidelijkste lijkt mij hoe je in hemelsnaam moet bepalen wie hoeveel krijgt.
Tenzij jij roepen dat je iets tegen armoede gaat doen en terwijl je vooral aan eigen machtspositie werkt, opkomen voor 'normale bevolking' noemt, denk ik dat dat niet het discussiepunt is.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:38 schreef Klopkoek het volgende:
Ja, ik denk dat jouw perceptie van 'normale bevolking' een andere is.
Het discussiepunt is denk ik inderdaad dat jij de Elsevier en The Economist boven je bed hebt hangen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:45 schreef doubleyouteaare het volgende:
[..]
Tenzij jij roepen dat je iets tegen armoede gaat doen en terwijl je vooral aan eigen machtspositie werkt, opkomen voor 'normale bevolking' noemt, denk ik dat dat niet het discussiepunt is.
Best een leuk blaadje hoor, Elsevier. Beetje populistisch, maar verder weinig mis mee.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het discussiepunt is denk ik inderdaad dat jij de Elsevier en The Economist boven je bed hebt hangen.
Logisch, als je namelijk probeert om onderbuikgevoelens uit je redenatie te houden kom je automatisch op rechts uit.quote:Op zaterdag 26 september 2009 13:26 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ah, politieke filosofie.... mijn ervaring is dat het een broeinest van rechtse mensen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |