quote:Treinen op elkaar gebotst bij Barendrecht
BARENDRECHT - Bij Barendrecht zijn twee goederentreinen op elkaar gebotst.
Het ongeval vond plaats bij de Lorentzweg. Volgens de brandweer zitten er mogelijk gevaarlijke stoffen in de treinen. Meer informatie ontbreekt op dit moment.
ik denk dat het allemaal wel mee valtquote:Op donderdag 24 september 2009 23:13 schreef Dragorius het volgende:
Er staat vervallen..dus geen gevaarlijke stoffen?
Zodra een "motorkapoverleg" niet meer voldoet wordt naar grip 1 overgegaan. Bij de meetse grotere ongevallen dus.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:15 schreef mr4hughz het volgende:
http://www.p2000zhz-rr.nl/p2000-nederland.html grip 1 is dat de hele regio gewaarschuwd word ..
(gaat over dit bericht)
was ook met veronica hoek van holland strandfeest aan de hand
Er worden inmiddels al pendelbussen ingezet door de Arriva en RET heb ik gehoord.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:15 schreef Meddo het volgende:
tussen rotterdam centraal en dordrecht moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten. door een aanrijding rijden er tussen rotterdam centraal en zwijndrecht geen treinen.
bron: http://www.rijnmond.nl/quote:Bij Barendrecht zijn drie treinen op elkaar gebotst. Dat meldt de brandweer. Het gaat om twee goederentreinen en een passagierstrein. Daarbij is één gewonde gevallen.
De gewonde is de machinist van één van de goederentreinen. Het ongeval gebeurde rond kwart voor elf.
Volgens de brandweer zou er ín een van de wagons gevaarlijke stoffen kunnen zitten. Het is niet duidelijk of er ook sprake is van lekkage.
Het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht is volledig stilgelegd.
Verdere informatie ontbreekt nog.
quote:Groot spoorongeluk bij Barendrecht
Gepubliceerd: 24 september 2009 22:58 | Gewijzigd: 24 september 2009 23:15
ANP
Barendrecht, 24 sept. Op het spoor tussen Barendrecht en Dordrecht zijn vanavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Het is onbekend of er gewonden zijn.
Het ongeval gebeurde op een flyover bij de Lorentzweg. Er zijn wagons naar beneden gevallen, zo meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Op die wagons is een reizigerstrein ingereden, meldt ProRail.
In de goederentreinen zaten mogelijk gevaarlijke stoffen, zo heeft de brandweer laten weten. Of er doden of gewonden bij het ongeval zijn gevallen, kan nog niet gezegd worden.
Het treinverkeer tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht is stilgelegd. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van zeker een uur.
Zwaartekracht ...quote:Op donderdag 24 september 2009 23:24 schreef sander-3 het volgende:
Het ongeval gebeurde op een flyover bij de Lorentzweg. Er zijn wagons naar beneden gevallen, zo meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Op die wagons is een reizigerstrein ingereden, meldt ProRail.
wagons naar beneden gevallen
Jezus.. hoe krijgen ze dat voor mekaar?
Tussen de 80 en 100 km/h. Dat tov passagierstreinen die met 130/140 rijden.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:26 schreef FranticDJ het volgende:
Weet je met wat voor een rotgang die goederentreinen rijden? [ook op een station]
Ze gaan het doen!quote:Op donderdag 24 september 2009 23:30 schreef sander-3 het volgende:
Nu komt er nieuws op rtl4, ben benieuwd of ze het er over hebben![]()
Die user is gewoon bij Kathleen geweestquote:Op donderdag 24 september 2009 23:32 schreef sander-3 het volgende:
http://www.mobypicture.com/user/DIM!/view/5532935
Het gaat ook veel te snel tegenwoordig.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:32 schreef sander-3 het volgende:
http://www.mobypicture.com/user/DIM!/view/5532935
Zal ik even twitteren dat er net een paar grote explosies klonkenquote:Op donderdag 24 september 2009 23:42 schreef Lonker het volgende:
''Vriendin liep net buiten toen het gebeurde. Knal en vuurbal, onderdelen door de lucht heen''
Klinkt ook niet echt lekker![]()
Hoort erbij toch.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:41 schreef Meddo het volgende:
[..]
CHAOS CHAOS, C2000 werkt ook niet meer[ afbeelding ]
Doequote:Op donderdag 24 september 2009 23:43 schreef Meddo het volgende:
[..]
Zal ik even twitteren dat er net een paar grote explosies klonken
Zeg iets over mannen in witte pakkenquote:Op donderdag 24 september 2009 23:43 schreef Meddo het volgende:
[..]
Zal ik even twitteren dat er net een paar grote explosies klonken
Ja, en het leger blokkeert de wegquote:Op donderdag 24 september 2009 23:43 schreef Meddo het volgende:
[..]
Zal ik even twitteren dat er net een paar grote explosies klonken
Nu evacueren! Meteen!quote:Op donderdag 24 september 2009 23:51 schreef Kwaliteit het volgende:
OEII woon in Zwijndrecht, ernstig gevaar?
Erken het woord friet en we laten je gaanquote:Op donderdag 24 september 2009 23:51 schreef Kwaliteit het volgende:
OEII woon in Zwijndrecht, ernstig gevaar?
Nou, ik weet niet waar jij net gezeten hebt, maar ik hoorde toch duidelijk een aantal doffe dreunenquote:Op donderdag 24 september 2009 23:51 schreef Kwaliteit het volgende:
OEII woon in Zwijndrecht, ernstig gevaar?
quote:Op donderdag 24 september 2009 23:56 schreef Meddo het volgende:
Pic van een goederentrein:
[ afbeelding ]
Oh, is dát een goederentrein? Ik zat al te denken van, wat is dat toch... maar nu weet ik het. Bedankt!quote:Op donderdag 24 september 2009 23:56 schreef Meddo het volgende:
Pic van een goederentrein:
[ afbeelding ]
Ik zei het toch!quote:Op donderdag 24 september 2009 23:57 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Ik heb net van iemand ter plaatste gehoord dat er inmiddels mannen met witte pakken ter plaatste zijn![]()
Wat ze doen is mij niet bekend.
Lokale brandweerman plusquote:
Waarom maken mensen van dat soort filmpjes? Net als dat filmpje van die mensenquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:00 schreef Cerbie het volgende:
http://www.mobypicture.com/user/DIM!/view/5532961
Daar is ook niet veel op te zien, maar als hij de paal van het viaduct heeft geraakt moet dat een flinke klap zijn geweest
Je ziet eigenlijk niks, en toch kijk jequote:Op vrijdag 25 september 2009 00:01 schreef Sautor het volgende:
[..]
Waarom maken mensen van dat soort filmpjes? Net als dat filmpje van die mensen
ik heb meer inside infoquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:02 schreef Dragorius het volgende:
Nergens lees/hoor ik wat over een dode overigens. En ook niks over sirenes. Beetje flauwe grappen dan ...
Het ergste is dat de mensen die filmen ook weten dat er niets te zien valt met die crappy telefoon, maar toch filmenquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:02 schreef Meddo het volgende:
[..]
Je ziet eigenlijk niks, en toch kijk je
Heb wat interne informatie van iemand die zelf machinist is. Aangezien degene die ik ken in Barendrecht woont heb ik hem ff gevraagd of hij toevallig aan het werk was vanavond, en hij wist me te vertellen dat er waarschijnlijk een machinist is overleden.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:02 schreef Dragorius het volgende:
Nergens lees/hoor ik wat over een dode overigens. En ook niks over sirenes. Beetje flauwe grappen dan ...
bedanktquote:Op donderdag 24 september 2009 23:56 schreef Meddo het volgende:
Pic van een goederentrein:
[ afbeelding ]
Als dat echt zo is....quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:04 schreef CasB het volgende:
[..]
Heb wat interne informatie van iemand die zelf machinist is. Aangezien degene die ik ken in Barendrecht woont heb ik hem ff gevraagd of hij toevallig aan het werk was vanavond, en hij wist me te vertellen dat er waarschijnlijk een machinist is overleden.
Van die cabine van die 6400 is weinig meer overquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:00 schreef FranticDJ het volgende:
[ afbeelding ]
bron: spitsnieuws.nl
die class 66 ookquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:06 schreef Cassius het volgende:
[..]
Van die cabine van die 6400 is weinig meer over
quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:07 schreef Meddo het volgende:
De A15 is ter hoogte van Barendrecht in beide richtingen afgesloten
Die is er wel om 23:56 is het BOT Team opgeroepenquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:06 schreef bijdehand het volgende:
Geen dode volgens het NOS
Gelukkig is het geen spits en houdt het pottenkijkers wegquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:08 schreef Lonker het volgende:
[..]
![]()
Doet me denken aan het tankstation incident. Hup, meteen de snelweg dicht in de spits![]()
Maar het BOT team wat hebben die met een dode te maken dan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:08 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Die is er wel om 23:56 is het BOT Team opgeroepen
quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:08 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Die is er wel om 23:56 is het BOT Team opgeroepen
http://forum.livep2000.nl/viewtopic.php?t=16721269&sid=30e80cf8718ba7224528805d7cb9be97quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:09 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar het BOT team wat hebben die met een dode te maken dan?
Brandweer ondersteunigs team. BOT wordt opgeroepen in geval er slachtoffers overlijden. Zodat de brandweer/ambulance/politiemensen ondersteund kunnen worden voor de traumatische ervaring, die het gevolg is van overlijden van mensenquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:09 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar het BOT team wat hebben die met een dode te maken dan?
Geheime transporten van gevangen?? DAT DIT KAN IN NEDERLANDquote:Het BOT bestaat uit een goed getraind team van 20 mannen die worden ingezet op de meest risicovolle transporten van gedetineerden.
Idd. Trustequote:Op vrijdag 25 september 2009 00:12 schreef Lonker het volgende:
Sspits
Volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn er geen passagiers gewond geraakt bij de treinbotsing in Barendrecht. "De reizigers zijn uit de trein geëvacueerd", zei een woordvoerster. Zij weet nog niet hoeveel mensen er in de trein zaten.
Oftewel,, het zal max 1 dode zijn ( wat erg is) ,maar als je ziet : 3 treinen gebotst, krijg je wel minder leuke gedachten.
Veel schade maae dat zul je bij dag licht goed kunnen zien
Niet echt een reden om nu nog op te blijven.
Slaap lekker jongens
Dan heb je het over de Politiemanen die in een AT dienen. We hebben het nu over de BRANDWEER BOT TEAM.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:12 schreef Meddo het volgende:
[..]
Geheime transporten van gevangen?? DAT DIT KAN IN NEDERLAND
BOT staat voor bedrijfs opvangs team en dat wil niet meteen dodelijke slachtoffers zeggen, sukkel.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:08 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Die is er wel om 23:56 is het BOT Team opgeroepen
Nee,,,, maar die moet morgen en overmorgen ook nog dicht hoorquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:09 schreef Sautor het volgende:
[..]
Gelukkig is het geen spits en houdt het pottenkijkers weg
Ok,, die is best gruwelijk ...stel je voor dat dat de passagierstrein wasquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:14 schreef Vjenne_kloet het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
WTFFFF![]()
![]()
BOT is wat ik begrijp gewoon een traumateam voor de hulpdiensten. Waarschijnlijk hebben de machinisten op dit moment even andere dingen aan hun hoofd dan trauma's, maar de passagiers die willen zullen hier waarschijnlijk ook gebruik van kunnen maken.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:15 schreef Dragorius het volgende:
Ik zie dat de BOT ook komen voor grote ongelukken qua impact...voor die machinisten wellicht?
Slo's hebben slachtofferhulpquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:20 schreef Sautor het volgende:
[..]
BOT is wat ik begrijp gewoon een traumateam voor de hulpdiensten. Waarschijnlijk hebben de machinisten op dit moment even andere dingen aan hun hoofd dan trauma's, maar de passagiers die willen zullen hier waarschijnlijk ook gebruik van kunnen maken.
Hilarisch. Ze gaan elkaar tegenspreken.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:23 schreef sander-3 het volgende:
De brandweer meldt dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen, maar de politie bestrijdt dat.
Aldus RTL
Lijkt mij dat de brandweer de meest actuele informatie heeft, aangezien zij de metingen verrichten.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:23 schreef sander-3 het volgende:
De brandweer meldt dat er geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen, maar de politie bestrijdt dat.
in dit geval heeft politie gelijk er is een lekkage men weet alleen nog niet wat.....quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de brandweer de meest actuele informatie heeft, aangezien zij de metingen verrichten.
Jah die machinist van de passagiers trein die heeft aan de noodhendel getrokken, niet zo vreemd dan dat er vonken uit komenquote:Op vrijdag 25 september 2009 00:33 schreef Kwaliteit het volgende:
waren vonken gezien, het is een wonder dat het niet verder verspreid is
Als je lekker door rijdt moet dat wel kunnen vanuit Apeldoorn. Met politiebegeleiding, of misschien heeft ie zelf wel een zwaailicht.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:34 schreef sander-3 het volgende:
Echt merkwaardig waar die van vollehoven zo snel vandaan komt.. Na een uur was hij er.
Vreemd inderdaad. De laatste keer dat hij ergens was, was bij de neergekomen Turkish Airlines 737 toch? Of heb ik het mis?quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:34 schreef sander-3 het volgende:
Echt merkwaardig waar die van vollehoven zo snel vandaan komt.. Na een uur was hij er.
o.a. http://alarmeringen.nl/quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:38 schreef Kwaliteit het volgende:
Waar kun je die meldingen / grippen enz vinden?
google + p2000quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:38 schreef Kwaliteit het volgende:
Waar kun je die meldingen / grippen enz vinden?
Denk eerder dat die vonken van de bovenleiding afgekomen zijn, toen die naar beneden kwam.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:35 schreef Heracles25 het volgende:
[..]
Jah die machinist van de passagiers trein die heeft aan de noodhendel getrokken, niet zo vreemd dan dat er vonken uit komen
Wat een warrig verhaal. Eerst gaat het over 2 goederentreinen. Dan hebben ze het ineens over een passagierstrein. Dan over passagierstreinen. Dan dat passagiers niet het idee hadden bij een botsing betrokken te zijn...quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:47 schreef SpeedyRich het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)nbotsing_Barendrecht
Gepubliceerd: 24 september 2009 22:58 | Gewijzigd: 25 september 2009 00:39
http://www.nrc.nl/binnenl(...)nbotsing_Barendrecht
Door een onzer redacteuren
Barendrecht, 24 sept. Op het spoor tussen Barendrecht en Dordrecht zijn vanavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Een machinist kwam daarbij om het leven.Het ongeval gebeurde bij de Lorentzweg, in Barendrecht-Noord. De machinist van één van de twee goederentreinenzit bekneld in zijn cabine. Eén machinist is overleden, meldt een medewerker van de rampenbestrijding. De machinist van de passagierstrein is met de schrik vrijgekomen. De NS zegt „enorm geschrokken” te zijn en betreurt het incident.
Volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn er geen passagiers gewond geraakt bij de treinbotsing in Barendrecht. „De reizigers zijn uit de trein geëvacueerd”, zei een woordvoerster. In de passagierstrein, een Beneluxtrein die tussen Nederland en België rijdt, zaten 150 mensen.
De NRC-verslaggever ter plaatse meldt dat een van de containers op een wagon van een containertrein blijkbaar een pilaar heeft geraakt onder de flyover. Twee goederentreinen staan nu stil op de baan. Van de containertrein is de voorkant gekanteld. De betonnen pilaren scheiden de wachtende passagierstreinen en goederentreinen.
Twee treinen die betrokken waren, zien er vrij onbeschadigd uit. De derde trein, een goederentrein, is wel zwaar gehavend. Hij ligt als een harmonica opgerold onder het viaduct waar het ongeval plaatsvond.
In deze trein, die containers vervoerde, zit de machinist nog steeds bekneld. Hulpverleningsdiensten proberen de man te bevrijden.
De politie en brandweer inspecteren het gebied met felle bouwlampen. Beide zijn uitgerukt met groot materieel.
De spoorlijn loopt langs de snelweg A15. Tientallen reizigers zijn op loopafstand van de spoorlijn opgevangen in een wegrestaurant. Twee meisjes die in de trein zaten hadden „niet het gevoel dat ze bij een botsing betrokken waren”. Zij hadden eerder „het gevoel dat de trein opeens heel hard remde”. Ook spreken veel mensen van „heel veel vonken” en „brandjes” na de botsing. Tevens roken meerdere mensen een sterke diesellucht.
Een ooggetuige op Twitter meldt een knal en een vuurbal te hebben gezien, "onderdelen die door de lucht vlogen" .
Na de botsing hebben er geen explosies plaatsgevonden. Dat heeft de politie gemeld. Wel zijn er gevaarlijke stoffen vrijgekomen na het ongeval. Maar hoe gevaarlijk de stoffen zijn, kan de politie nog niet zeggen. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Verkeersveiligheid en de Spoorweg Ongevallenraad, is aangekomen in Barendrecht.
Tsja, zoals n.a.v. het verkeer gemiddeld 3 gezinnen per dag.quote:Op vrijdag 25 september 2009 00:51 schreef Brainfish het volgende:![]()
Iemands gezin zal vandaag geen fijne nacht tegemoet gaan vrees ik.
jij ben zeker de leukste thuisquote:
Ik woon niet in Rhoon , ik woon in Carnisselande.quote:Op vrijdag 25 september 2009 01:23 schreef Dropdown het volgende:
Net ff op google earth gekeken, is bij het viaduct waar ik altijd overheen fiets, beter is dat morgen niet afgesloten, moet ik nog omfietsen ook
http://nl.wikipedia.org/w(...)evallen_in_Nederlandquote:Op vrijdag 25 september 2009 01:30 schreef SoldMayor het volgende:
Is toch al een tijdje geleden dat iemand omkomt bij een treinongeluk in Nederland ofniet?
Is dus niet echt door het ongeluk zelf omgekomen.quote:20 maart 2003 Roermond 1 (1) 38 (1) Als gevolg van een hartaanval van de machinist van de stoptrein uit Venlo (DM '90) botst deze tegen een Class 66 van Shortlines.
dus 16 jaar geleden..quote:30 november 1992 Hoofddorp 5 33 (1) Intercity 2127 richting Vlissingen ontspoorde even voorbij Hoofddorp, waar een paar dagen ervoor ook al een trein was ontspoord.
Die club van Van Vollenhoven is er voor opgericht om dit soort zaken te onderzoeken, lijkt mij niet meer dan logisch dat hij zo snel mogelijk ter plaatse wil zijn om nuttig informatie te verzamelen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 01:53 schreef bosb het volgende:
Erg raar dat die Pieter van V besluit daarheen te gaan als hij toevallig in de buurt is, volgens mij kan hij niets dan in de weg lopen voor de echte hulpverleners....
Mwah, denk niet dat hijzelf degene is die sporen onderzoekt of foto's maakt, en verder viel er op dat moment nog niets te onderzoeken, de overleden machinist was toen nog niet eens uit het wrak gehaald. Dat er medewerkers van die club naar het ongeluk gaan om sporenonderzoek/gesprekken met getuigen etc te hebben is logisch. Maar dat hij na een uurtje zelf daar staat met met zijn hele gevolg lijkt me voor de hulpverlening niet heel praktisch..quote:Op vrijdag 25 september 2009 01:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die club van Van Vollenhoven is er voor opgericht om dit soort zaken te onderzoeken, lijkt mij niet meer dan logisch dat hij zo snel mogelijk ter plaatse wil zijn om nuttig informatie te verzamelen.
Treinangst? Het is 17 jaar geleden dat er een passagier omkwam bij een spoorwegongeval.quote:Op vrijdag 25 september 2009 08:11 schreef Kaneel het volgende:
En ik probeer van m'n treinangst af te komen![]()
Is het al bekend of de laatste machinist er goed is uitgekomen?
Uit zo'n Wikipedia artikel over overlijden tijdens treinongelukken, dus inderdaad niet die van gisteravondquote:ik weet niet welke machinist nu elke keer wordt aangehaald die is overleden onderweg..
Ja, de wagons zijn tegen de bovenleidingen aangeklapt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:03 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Uit zo'n Wikipedia artikel over overlijden tijdens treinongelukken, dus inderdaad niet die van gisteravond
Bliksemschicht?
Die van die fly-over vielen? Brrrrquote:Op vrijdag 25 september 2009 09:04 schreef Ticker het volgende:
[..]
Ja, de wagons zijn tegen de bovenleidingen aangeklapt.
Heftigquote:Op vrijdag 25 september 2009 09:02 schreef Ticker het volgende:
Hoe vind je deze, me pa zou moeten rijden inplaats van die ERS.
Maar wordt op het laatste moment terug gehaald omdat hij toch geen groen licht krijgt om te rijden.
ERS dondert hem voorbij.
Even later een flinke bliksemschicht over de leidingen, waarna de NS naar me vader belt om te vragen of hij even kan gaan kijken, omdat ze het contact met de treinen hebben verloren.
Ik ga zo zelf even kijken, net voor school, weet nu precies waar het is en hoe ik er moet komen. Rijd er elke dag bijna langs.quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:02 schreef Ticker het volgende:
Hoe vind je deze, me pa zou moeten rijden inplaats van die ERS.
Maar wordt op het laatste moment terug gehaald omdat hij toch geen groen licht krijgt om te rijden.
ERS dondert hem voorbij.
Even later een flinke bliksemschicht over de leidingen, waarna de NS naar me vader belt om te vragen of hij even kan gaan kijken, omdat ze het contact met de treinen hebben verloren.
PS: het zijn dus 3 treinen, die 3e zat zo ingeklapt dat men het niet eens in de gaten had.
PS2: ik weet niet welke machinist nu elke keer wordt aangehaald die is overleden onderweg.. de machinist in de Raillion goederen trein was gister avond al overleden.. bij het ontdekken dat er dus een 3e trein aanwezig was, was de conclusie na, wat kleding in een compacte cabine te hebben gevonden, al snel gemaakt.
3 treinen is overal bekend ?quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:41 schreef Dropdown het volgende:
[..]
Ik ga zo zelf even kijken, net voor school, weet nu precies waar het is en hoe ik er moet komen. Rijd er elke dag bijna langs.
Maar over jouw stukjes, er is daar over nergens iets te vinden, over 3 treinen en nog een dode...
quote:Pieter van Vollenhoven stelt na een inspectie van de plek waar de botsing tussen drie treinen plaatsvond dat de machinist van de passagierstrein 'erger heeft voorkomen'.
Volgens de voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid is de machinist gaan remmen omdat hij zoveel vonken zag op het spoor. Deze vonken waren afkomstig van de twee gebotste goederentreinen.
De passagierstrein reed vervolgens nog wel over een groot brokstuk van één van de twee goederentreinen heen. "Als hij hier in volle vaart overheen gereden was, waren de gevolgen niet te overzien geweest."
Van Vollenhoven stelt dat het gaat om een 'zeer fors ongeval'. Het overlijden van de machinist van één van de twee goederentreinen noemt hij 'zeer triest'.
Mijn ouders hebben wel sirenes gehoord (was nog op werk zelf), en wij wonen bij Bowlingcentrum IJsselmonde ongeveer. Zal wel komen omdat de brandweer bij Keizerswaard er ook voor opgetrommeld wasquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:07 schreef Loveless85 het volgende:
http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Locatie+treinbotsing+%4051.864541,4.544134&daddr=Dumasstraat&hl=nl&geocode=Fd1jFwMdhlZFAA%3BFUqGFwMdmP9EAA&mra=dme&mrcr=0&mrsp=1&sz=16&sll=51.873643,4.527011&sspn=0.012559,0.026114&ie=UTF8&ll=51.867323,4.55452&spn=0.050243,0.104456&t=h&z=14
Ik woon bij B, botsing is bij A
Helemaal niks gemerkt en was nog wakker (én woon op 9 hoog dus had wel wat sirenes e.d. kunnen zien)
zo wat worden we grootquote:
quote:
quote:Op vrijdag 25 september 2009 09:02 schreef Ticker het volgende:
Hoe vind je deze, me pa zou moeten rijden inplaats van die ERS.
Maar wordt op het laatste moment terug gehaald omdat hij toch geen groen licht krijgt om te rijden.
ERS dondert hem voorbij.
Even later een flinke bliksemschicht over de leidingen, waarna de NS naar me vader belt om te vragen of hij even kan gaan kijken, omdat ze het contact met de treinen hebben verloren.
PS: het zijn dus 3 treinen, die 3e zat zo ingeklapt dat men het niet eens in de gaten had.
PS2: ik weet niet welke machinist nu elke keer wordt aangehaald die is overleden onderweg.. de machinist in de Raillion goederen trein was gister avond al overleden.. bij het ontdekken dat er dus een 3e trein aanwezig was, was de conclusie na, wat kleding in een compacte cabine te hebben gevonden, al snel gemaakt.
lijkt mij dat er 1 trein onder de 40 door rood heeft geredenquote:Op vrijdag 25 september 2009 13:43 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Dit lijken mij trouwens niet 2 treinen die rustig 40 reden. Lijkt me dat de ATB hier gefaald heeft, of niet?
Is dat de internationale trein? Ik dacht toen ik er vandaag langskwam dat ze die hadden neergezet om het zicht te ontnemenquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:06 schreef Meddo het volgende:
De passagierstrein stond er toch wel dicht bij![]()
[ afbeelding ]
Dat lijkt mij ook, het was toch een internationale trein naar Antwerpen / Brussel?quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:49 schreef Neroje het volgende:
[..]
Is dat de internationale trein? Ik dacht toen ik er vandaag langskwam dat ze die hadden neergezet om het zicht te ontnemen
quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:49 schreef Neroje het volgende:
[..]
Is dat de internationale trein? Ik dacht toen ik er vandaag langskwam dat ze die hadden neergezet om het zicht te ontnemen
Dan zal het de stoptrein geweest zijnquote:Behalve de internationale trein die bij het ongeval betrokken was, werd ook een passerende stoptrein geraakt door rondvliegende onderdelen. Ook in die trein raakten mensen lichtgewond, aldus de politie.
quote:Veiligheid ondergeschikt
Met de veiligheid op het spoor is het matig gesteld, stellen deskundigen. ‘Recente ongelukken lijken te wijten aan nalatigheid van de vervoerders.’
Van onze verslaggever
MICHIEL HAIGHTON
Amsterdam
Amsterdam Het treinongeluk in Barendrecht is het derde grote incident in een jaar tijd. In november 2008 en maart 2009 vonden er grote ongelukken plaats in respectievelijk Amsterdam Muiderpoort en Vleuten.
Volgens Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de TU Delft, is het ‘matig’ gesteld met de spoorveiligheid in Nederland.
‘Het grootste probleem is dat niemand écht verantwoordelijk is voor de veiligheid op het spoor. Dat is een heel ernstige zaak. Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad heeft hier in talloze rapporten al op gewezen, maar vooralsnog verandert er niets.’
Ale wijt dat aan de verzelfstandiging van de spoorwegen vanaf halverwege de jaren negentig. ‘Het aspect veiligheid is in dat proces het kind van de rekening geworden. Daar ligt de basis van alle ellende.’
Ook met de fysieke infrastructuur is matig gesteld, zegt Ale. ‘Met de intrede van marktwerking op het spoor is spoorbeheerder ProRail veel te zuinig geweest met het spooronderhoud. Dat wreekt zich nu. Want terwijl het onderhoud minder werd, steeg het gebruik van het spoor.’
Ook FNV Spoor wijt de veiligheidsproblemen aan marktwerking. ‘Het onderwerp veiligheid is overgeheveld naar de sector zelf. Niet verstandig, want die sector bestaat inmiddels uit wel 25 partijen, variërend van groot tot klein, en verzelfstandigd tot commerciële bedrijven’, zegt bestuurder Roel Berghuis.
Alle vervoerders houden er volgens Berghuis hun eigen opleidingseisen en veiligheidsnormen op na. ‘Bij de NS is dat allemaal goed op orde. Maar bij sommige commerciële partijen zeker niet. Daar vormen veiligheid en opleidingen de sluitpost.’
De toedracht van het ongeluk in Barendrecht is momenteel onderwerp van onderzoek. Ook de ongelukken in Muiderpoort en Vleuten worden nog onderzocht. Wel staat vast dat bij het ongeluk bij Muiderpoort de goederenvervoerder gebruik maakte van gammele wagons. Ook bij het ongeval in Vleuten was sprake van ondeugdelijk materieel.
De directeur van spoorbeheerder ProRail, Bert Klerk, vindt dat goederenvervoerders het niet zo nauw nemen met de veiligheidsregels, zo zei hij afgelopen mei bij de presentatie van het jaarverslag. ‘Recente ongelukken lijken te wijten aan nalatigheid van de vervoerders’, aldus Klerk.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat geeft hem gelijk. Uit een steekproef in 2008 onder goederenvervoerders bleek dat regelmatig regels worden overtreden. Volgens de inspectie een ‘zorgelijk situatie’ dat ‘de opmaat’ kan vormen naar ernstigere ongelukken.
Ik zie nog wel dat de verzelfstandiging deels terug gedraaid gaat worden....quote:
a.s. donderdag is de verwachtingquote:Op zondag 27 september 2009 17:04 schreef Martijn_77 het volgende:
Is het al bekend wanneer de treinen weer normaal kunnen rijden op dat stuk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |