Ik doe het globaal, ik kijk niet op centen maar op euro`s.quote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd wie van de lezers hier echt nauwkeurig op z'n centen let.
en hoe lang duurt de bevrediging van het hebben van het leuks?quote:Ikzelf heb er nogal moeite mee; als ik iets leuks zie wil ik het zo snel mogelijk hebben.
Geld is belangrijk.quote:Hoe belangrijk is geld voor jou? Is het simpelweg een betaalmiddel of is het voor jou echt een genoodzaakt goed om op normale wijze te kunnen leven? (dit laatste zal voor de meeste zelfstandige mensen gelden)
Als je op eigen benen staat zijn een aantal zaken belangrijkquote:Ik ben hier heel benieuwd naar aangezien ik best een aantal mensen ken die nu op een leeftijd zitten waarin ze toch zelfstandig zouden moeten zijn maar die nogsteeds altijd de handjes uit kan steken bij papa en mama, voor zolang dat maar nodig is.
Ach, je kunt beter rood staan dan krap zittenquote:Op donderdag 24 september 2009 20:47 schreef nattermann het volgende:
Ik krijg mijn maandelijkse loon, maar verdien meer
De getallen op mijn rekening worden elke maand groter. en de getallen zijn roodgekleurd
Dat zou Marco Borsato zingen...quote:Op donderdag 24 september 2009 20:47 schreef nattermann het volgende:
Ik krijg mijn maandelijkse loon, maar verdien meer
De getallen op mijn rekening worden elke maand groter. en de getallen zijn roodgekleurd
Ik weet heel goed hoeveel ik verdien en wat ik uitgeef. Ik heb ook een aparte rekening voor de vaste lasten en m'n dagelijkse boodschappen enzoquote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd wie van de lezers hier echt nauwkeurig op z'n centen let. Ikzelf heb er nogal moeite mee; als ik iets leuks zie wil ik het zo snel mogelijk hebben.
Belangrijk. Ik heb graag mooie en kwalitatief goede spullen, en ik wil ze kunnen kopen als ik dat wil. Gelukkig heb ik genoeg geld om er niet moeilijk over te hoeven doenquote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Hoe belangrijk is geld voor jou? Is het simpelweg een betaalmiddel of is het voor jou echt een genoodzaakt goed om op normale wijze te kunnen leven? (dit laatste zal voor de meeste zelfstandige mensen gelden)
Hoe oud ben jij? Ik denk dat er nogal verschil in zit namelijkquote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Ik ben hier heel benieuwd naar aangezien ik best een aantal mensen ken die nu op een leeftijd zitten waarin ze toch zelfstandig zouden moeten zijn maar die nogsteeds altijd de handjes uit kan steken bij papa en mama, voor zolang dat maar nodig is.
Dat is ook wel een goeiequote:Op donderdag 24 september 2009 23:32 schreef Ml-etje het volgende:
Komt er een meevaller binnen dan deel ik die door 2; 1= sparen en de rest gaat op
Werkt prima, belastingteruggave in augustus, verjaardagen maar ook rente van bankrekeningen.quote:Op donderdag 24 september 2009 23:41 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Dat is ook wel een goeie
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Zolang dat 'zo snel mogelijk' niet gelijk staat aan 'nu meteen'.quote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd wie van de lezers hier echt nauwkeurig op z'n centen let. Ikzelf heb er nogal moeite mee; als ik iets leuks zie wil ik het zo snel mogelijk hebben.
euhm, wellicht kun je de definitie van optimist eens opzoeken. Je bent een pessimist.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:45 schreef allsystemshalt het volgende:
... ik ben een ervaren optimist dus ga er vanuit dat het alleen maar slechter kan gaan en daar hou ik financieel rekening mee.
Een pessimist is een optimist met ervaringquote:Op vrijdag 25 september 2009 09:09 schreef ioko het volgende:
[..]
euhm, wellicht kun je de definitie van optimist eens opzoeken. Je bent een pessimist.
Je kunt ook overdrijven met 'stel je voor dat'. Een beetje buffer is zeker wel handig, maar als alles tegelijkertijd mis gaat is een nieuwe wasmachine ook niet het grootste probleem.quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:14 schreef Tiepje21 het volgende:
Ik dacht altijd dat ik wel goed was met geld, tot ik een keer per ongeluk belandde in een topic over 'hoeveel spaargeld heb je nodig'Vergeleken met die mensen heb ik echt een gat in mijn hand.
Dat herken ik wel een klein beetje. Ik ben van huis uit opgegroeid met sparen voor je wat koopt etc. In mijn studententijd ben ik een beetje losgeslagen en heb toen ook flink geleend etc. Inmiddels alles weer afbetaald en een flinke spaarrekening achter de hand. En nog denk ik 6 keer na voor ik iets koop. Heb ik het wel echt nodig? Word mijn leven anders als ik het niet koop etc.quote:Op donderdag 24 september 2009 20:45 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb het eerder andersom.
Ik geeft te weinig uit ondanks dat ik steeds groei in inkomen en vermogen blijf ik angstvallig zuinig leven.
Waarom weet ik niet goed, of toch wel ik ben een ervaren optimist dus ga er vanuit dat het alleen maar slechter kan gaan en daar hou ik financieel rekening mee.
Gevolg ik leef te zuinig![]()
En ik kan maar moeilijk losser omgaan met geld misschien te veel meegemaakt in mijn leven.
We leven in een maatschappij die geld kost, in dat opzicht is geld belangrijk. Ik geef er echter geen status aan: ik kijk niet automatisch op tegen mensen met veel geld en kijk niet neer op mensen zonder geld.quote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Hoe belangrijk is geld voor jou? Is het simpelweg een betaalmiddel of is het voor jou echt een genoodzaakt goed om op normale wijze te kunnen leven? (dit laatste zal voor de meeste zelfstandige mensen gelden)
Volgens mij hebben heel veel mensen dit, echt gouden handel voor sommige bedrijven. Dubbele verzekering hier, ongebruikt abonnement daar...Ik zou er echt eens induiken als ik jou was, vaak is zo'n klusje zo voor elkaar.quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:03 schreef Beauregard het volgende:
Mijn grootste zonde is eigenlijk dat ik allerlei abonnementjes, dubbele verzekeringen, onnodige vaste lasten, et cetera heb lopen. Allemaal onnodig, maar ik kan het simpelweg niet opbrengen om daar eens goed in te duiken en te kijken wat ik allemaal niet gebruik of nodig heb en die dan op te zeggen. Misschien toch maar 'ns een keer doen op een druilerige zondag.
Hier ook zo.quote:Op zondag 27 september 2009 11:50 schreef Idler het volgende:
Ik ben redelijk zuinig van aard, ik hoef dus ook niet constant op te letten op wat ik uitgeef, dat gaat automatisch wel goed.
Ik spaar door elke keer als mijn salaris gestort wordt, alles boven een x bedrag op mijn betaalrekening over te boeken naar mijn spaarrekening. Zo begin ik dus elke maand met precies hetzelfde bedrag op mijn betaalrekening en kan ik daaraan zien of ik die maand veel of weinig heb uitgegeven.
Ergerlijk inderdaad maar daarom sparen er heel veel mensen in de oude sok (heb een tijdje in de thuiszorg gewerkt).quote:Op zondag 27 september 2009 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vrees echter 1 ding en dat is dat het geld wat ik spaar gewoon weggejat gaat worden door de overheid, hetzij doordat men de inflatie gaat laten oplopen, hetzij door straks te zeggen, jij krijgt geen aow want je hebt zelf geld.
De mensen die nooit met geld konden omgaan ziehielug zijn en voorzien worden van sociaal geld.
Nouja, als de inflatie flink zou oplopen, ligt het geld in die oude sok slechter dan het geld dat je op de bank hebt staan...quote:Op zondag 27 september 2009 19:30 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ergerlijk inderdaad maar daarom sparen er heel veel mensen in de oude sok (heb een tijdje in de thuiszorg gewerkt).
quote:Op zondag 27 september 2009 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vrees echter 1 ding en dat is dat het geld wat ik spaar gewoon weggejat gaat worden door de overheid, hetzij doordat men de inflatie gaat laten oplopen, hetzij door straks te zeggen, jij krijgt geen aow want je hebt zelf geld.
De mensen die nooit met geld konden omgaan ziehielug zijn en voorzien worden van sociaal geld.
* Ik let er nauwkeurig op. Wij hebben maandelijks, na aftrek van alle vaste lasten/boodschappen/benzine/sparen, een X bedrag over voor leuke dingen. Alle uitgaven hou ik bij in Excel, zodat ik, wanneer we een keer krap zitten, kan zien waar we het meest aan uitgeven en dus ook waar op bespaard kan worden. Ik vind het prettig om het goed bij te houden, omdat ik dan nooit bang hoef te zijn dat er plotseling weinig geld meer op de lopende rekening staat.quote:Op donderdag 24 september 2009 17:41 schreef sl0apert het volgende:
Ik ben hier heel benieuwd naar aangezien ik best een aantal mensen ken die nu op een leeftijd zitten waarin ze toch zelfstandig zouden moeten zijn maar die nogsteeds altijd de handjes uit kan steken bij papa en mama, voor zolang dat maar nodig is.
Herkenbaarquote:Op donderdag 1 oktober 2009 21:55 schreef Fogel het volgende:
Is totaal geen overzicht hebben (vrijwel alles gaat gewoon via automatische incasso) en toch geld overhouden nadat alle rekeningen voldaan zijn en zelfs nog een goede buffer achter de hand hebben goed met geld omgaan?
Ik denk dat het daarin zit, mensen die genoeg verdienen hoeven niet zozeer er over na te denken wat er met het geld gebeurd zolang er nog steeds wat (of veel) over is aan het eind. Dat er meer over had kunnen zijn als je wat beter opgelet had, is wat mij betreft minder waard dan de 'vrijheid' bij het uitgeven.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 09:09 schreef Blik het volgende:
Ik kan aardig overweg met geld, vroeger een tijd lang een mbv boekhoudprogramma de inkomsten en uitgaves bijgehouden. Ben er mee gestopt sinds ik full-time werk omdat het te veel tijd kost en er toch wel genoeg geld binnen komt om rond te komen.
Juist, toen ik student was hield ik het gewoon wel bij. Wilde weten waar het geld naartoe ging en wilde natuurlijk genoeg geld over houden voor de leuke dingen (lees: bier drinken).quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 10:01 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik denk dat het daarin zit, mensen die genoeg verdienen hoeven niet zozeer er over na te denken wat er met het geld gebeurd zolang er nog steeds wat (of veel) over is aan het eind. Dat er meer over had kunnen zijn als je wat beter opgelet had, is wat mij betreft minder waard dan de 'vrijheid' bij het uitgeven.
Als je het krap hebt moet je wel nadenken hoe je dingen uitgeeft.
Ligt aan je wensen en eisen hequote:
Per jaar ja.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 14:49 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Per jaar? Ja daarmee moet het lukken
Waarom stort je niet liever elke maand een bepaald bedrag op een spaarrekening dan?quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 15:37 schreef Starr_003 het volgende:
Ik (als student zijnde) heb altijd een minimumbedrag op mijn rekening staan. Als ik om wat voor reden dan ook, hier onder kom, zit ik niet lekker in m'n vel en bespaar ik zoveel mogelijk om dat minimumbedrag weer te halen. Dat bedrag is zegmaar voor onverwachtse kosten, zoals wanneer de wasmachine kapot zou gaan of als ik ineens zonder werk kom te zitten, dat ik in ieder geval een maand kan ' overleven' (in huur, gas en boodschappen e.d.).
Boodschappen is een grote kostenpost. Daarnaast roken we allebei (jajaja kom er maar in) en leven we gewoon ruim (af en toe afhaaleten, naar een restaurant, kleinigheidjes voor in huis etc.)quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:04 schreef daNpy het volgende:
Er zijn mensen die inderdaad van 1000 euro of minder geheel moeten rondkomen
Dan geef je ook wel heel veel uit aan variabele lasten, kleding bijvoorbeeld?
Bleeders wegsnijden, abonementje hier, tientje daar ieder maand lasten.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:02 schreef Tezz het volgende:
Situatie:
Mannetje, vrouwtje, 1 kindje.
Man heeft een vaste baan in ploegen en heeft een goed inkomen. Vrouw (ikke) werkt parttime als secretaresse. Kindje is bijna zeven en zit op de basisschool. We hebben een eigen huis (verkoopwaarde rond de 230.000 euro).
We hebben onze financiele situatie goed in de hand, maar dat wil niet zeggen dat we ooit geld te kort hebben, haha!
Salaris van manlief wordt op een lopende rekening gestort en daarvan betalen we de vaste lasten, pensioenvoorziening en sparen we (drie spaarrekeningen: 1 voor kosten als onderhoud huis, andere auto etc.etc., rekening 2 is voor leuke dingen als weekendjes weg etc. en rekening 3 is voor dochterlief. Die dit geld in prinicpe krijgt als ze het huis uit gaat, tenzij we het later hard nodig hebben voor haar studie).
Salaris van mijzelf wordt op een andere rekening gestort en is voor de variabel lasten (boodschappen, uitgaan, kleding, tanken). En hier zit vaak het probleem. Ik verdien royaal (tenminste hier zou een gezin van 3 personen makkelijk een maandje boodschappen van kunnen doen), maar we merken toch nog vaak dat we aan het einde van de maand geld te kort komen.
Dus tja, als ik zeg thuis dat 'het geld op is' dan bedoel ik dus de variabele rekening en dan is het eigen schuld dikke bult, want hier komt per maand ruim duizend euro op binnen en dat is meer dan voldoende. Maar het geld is dan niet echt op, want de vaste lasten en spaarcenten staan veilig.
Maar waarom? Ik vind onze financiele situatie erg prettig op het moment hoor! Ik kan gewoon laarzen kopen die ik mooi vind, ik kan gewoon uit eten met mijn gezin en ik kan gewoon mijn vlees bij de slager kopen! We werken er toch hard genoeg voor?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bleeders wegsnijden, abonementje hier, tientje daar ieder maand lasten.
Niet meer uitgaan
Boodschappen doen bij de aldi ipv de AH
Geen inpuls aankopen doen (afgeprijsde laarzen omdat ze zo goedkoop zijn)
Geen onzin dingen kopen (Fokke en Sukke kinderstoel en dat soort ellende)
Stoppen met roken, ook beter voor je kind
En weet je wie er straks weer voor opdraaien als jij bij de steun aanklopt omdat je het allemaal niet meer trekt?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:05 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ik kan echt totaal niet met geld omgaan. Ik heb een roodstand op mijn giro van 2000 euro, een creditcard die met 3500 euro aan z'n max staat en een doorlopend krediet van 19000 die aan z'n max staat en waar ik dus vrijwel niets op aflos.
En ik zit er totaal niet mee.
En ik HAAT mensen die heel vrekkerig (voor zichzelf en anderen) zijn.
Dat zijn wij alles behalve, maar we nemen wel onze verantwoordelijkheid en kijken vooruitquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:05 schreef M_Schtoppel het volgende:
Ik kan echt totaal niet met geld omgaan. Ik heb een roodstand op mijn giro van 2000 euro, een creditcard die met 3500 euro aan z'n max staat en een doorlopend krediet van 19000 die aan z'n max staat en waar ik dus vrijwel niets op aflos.
Dacht dat je advies wou om aan het eind van de maand nog geld over te houden, vandaar.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:50 schreef Tezz het volgende:
[..]
Maar waarom? Ik vind onze financiele situatie erg prettig op het moment hoor! Ik kan gewoon laarzen kopen die ik mooi vind, ik kan gewoon uit eten met mijn gezin en ik kan gewoon mijn vlees bij de slager kopen! We werken er toch hard genoeg voor?
Stoppen met roken ben ik helemaal met je eens. Gaat ook gebeuren binnenkort.
Jij bent gewoon heel dom.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:05 schreef M_Schtoppel het volgende:
Het is vaak wel zo dat wanneer je je echt op het sparen gaat storten je een vrek wordt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:05 schreef bascross het volgende:
[..]
Jij bent gewoon heel dom.![]()
Ik kan goed met geld omgaan, sterker nog: ik geef bijna nooit iets uit.Op naar de miljoen.
Inderdaad. Ik ben al aan mijn tweede miljoen bezig...quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:05 schreef bascross het volgende:
[..]
Jij bent gewoon heel dom.![]()
Ik kan goed met geld omgaan, sterker nog: ik geef bijna nooit iets uit.Op naar de miljoen.
Ik denk niet dat ik door sparen een vrek ben geworden. Van jongs af aan heb ik al een hekel aan geld uitgeven.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:10 schreef draaijer het volgende:
[..]
Het is vaak wel zo dat wanneer je je echt op het sparen gaat storten je een vrek wordt.Je gaat bijna niks meer kopen omdat veel mensen het dan zonde vinden van hetgeen ze al die tijd aan de kant hebben gezet. Hoe is dat bij jou?
Oh nee hoor. Ik heb mijn 'geldproblemen' volledig onder controle en zie het dan ook als een luxeprobleem. Dank voor het meedenken, dat dan weer wel natuurlijk.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dacht dat je advies wou om aan het eind van de maand nog geld over te houden, vandaar.
Ik was zo, en wordt steeds minder zoquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:10 schreef draaijer het volgende:
[..]
Het is vaak wel zo dat wanneer je je echt op het sparen gaat storten je een vrek wordt.Je gaat bijna niks meer kopen omdat veel mensen het dan zonde vinden van hetgeen ze al die tijd aan de kant hebben gezet. Hoe is dat bij jou?
dat dus... niet dat we er een lening voor af zouden sluiten, dan maar naar de wasserette of bij vrienden wassen, maar dit soort dingen kunnen opvangen zonder dat je meteen rood of zelfs dicht bij rood staat is gewoon fijnquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb graag geld achter de hand, als de wasmachine dan de geest opgeeft is het erg lekker gewoon een nieuwe te kunnen kopen zonder weer een crediet af te sluiten.
Euuuh.. ik heb meerdere rekeningen. Dat bedrag staat inderdaad op mijn spaarrekening. Daarnaast heb ik een lopende rekening daar komen al mijn inkomsten op, en gaan alle rekeningen in principe vanaf.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 11:44 schreef Asgard het volgende:
[..]
Waarom stort je niet liever elke maand een bepaald bedrag op een spaarrekening dan?
Ik heb hetzelfde als jou, een minimumbedrag op mn rekening (maar dan rond de 50 euro maar), alleen jij wilt er een wasmachine of een maand van leven, dan gaat het om een best hoog bedrag toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |