abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74286832
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:35 schreef Geqxon het volgende:
Men, Ubuntu heeft Windows hier mooi vervangen. Ben enorm tevreden. Google Chrome werkt ook gewoon onder Ubuntu, kom ik net achter.

Ben nog wel opzoek naar een leuke freeby game om af en toe de tijd te doden. Tuxracer doet mij maar weinig...
Frozen bubble!
pi_74286999
Openttd. En ik vermaak me wel met aislerot solitaite en freecell.
pi_74287149
Wat is eigenlijk de meerwaarde van Ubuntu Software Center boven Synaptics Package Manager? Je kunt met de eerste bijna niets installeren...

Lekker trouwens dat je in Linux een applicatie ook echt weg kan gooien, en hoe makkelijk dat gaat. Je hoeft niet te vrezen dat je register vol loopt of er op je hardeschijf nog bestanden achter blijven. Af en toe doe ik nog even een apt-get autoremove om achtergebleven deps weg te pleuren.

---

Ik deed voorheen iets fout blijkbaar, nu kan ik met de software center wel gewoon spul installeren.

[ Bericht 20% gewijzigd door Geqxon op 01-11-2009 19:54:50 ]
  zondag 1 november 2009 @ 19:52:35 #155
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74287387
Toevoegen aan paneel > Werkbladwisselaar.
(Nederlandse versie )
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 1 november 2009 @ 19:56:20 #156
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74287555
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:47 schreef Geqxon het volgende:
Wat is eigenlijk de meerwaarde van Ubuntu Software Center boven Synaptics Package Manager? Je kunt met de eerste bijna niets installeren...
Ik gebruik steeds vaker: apt-cache search "keyword" , en als ik dan iets gevonden heb: apt-get install applicatie

In de GUI gebruik ik gewoon Synaptic inderdaad..... in Kubuntu wordt deze niet standaard meer geinstalleerd, maar je kunt em wel snel apt-getten natuurlijk.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 1 november 2009 @ 19:58:58 #157
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74287676
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:52 schreef Bowlingbal het volgende:
Toevoegen aan paneel > Werkbladwisselaar.
(Nederlandse versie )
Ik heb het al gevonden, in de Engelse versie is het de "Pager" Widget die je moet toevoegen.....

Overigens vind ik Nederlandse versies van OS-en alleen maar irritant werken
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_74287779
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:56 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik gebruik steeds vaker: apt-cache search "keyword" , en als ik dan iets gevonden heb: apt-get install applicatie

In de GUI gebruik ik gewoon Synaptic inderdaad..... in Kubuntu wordt deze niet standaard meer geinstalleerd, maar je kunt em wel snel apt-getten natuurlijk.
Ik ben niet zo'n terminal persoon. Heb deze dan ook nog nooit geopend.
  zondag 1 november 2009 @ 20:05:24 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74287997
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:01 schreef Geqxon het volgende:
Je mist iets. Het is wel ‘nerdig’, maar het is ook ontzettend krachtig.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 1 november 2009 @ 20:13:36 #160
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74288440
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:05 schreef Iblis het volgende:

Je mist iets. Het is wel ‘nerdig’, maar het is ook ontzettend krachtig.
Aan de andere kant is het wel weer jammer dat de teminal bijna verplicht is om problemen op te lossen..... zeker als je gaat zoeken naar oplossingen voor een bepaald probleem, dan kom je oplossingen tegen die neerkomen op: "Je hoeft alleen maar even het volgende te editen met VI, en daarna alleen maar even de volgende commando's in te geven in een terminal.

Ik heb er weinig problemen mee, maar de terminal is ook een afschrikker voor veel beginnende gebruikers die een klein probleem hebben.
-
  zondag 1 november 2009 @ 20:16:50 #161
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_74288614
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:29 schreef maartena het volgende:
Als laatste zat slechts OpenTTD 0.7.1 in de repository, en gaf de 0.7.3 .deb van OpenTTD een error mbt een "unresolvable dependency". Dus ben ik handmatig aan het compilen gegaan, en dat ging allemaal wel goed.

Dus helaas is het nog wel zo dat als het werkt..... dat alles prima werkt..... maar als het niet werkt, je wel wat kennis van zaken moet hebben om het op te lossen.
Als mijn server ook over gaat op Ubuntu neem ik nog wel contact met je op
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:01 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Ik ben er gelijk maar mee begonnen, beetje kloten en kijken wat het allemaal inhoudt, ik denk dat het wel handig is om het een beetje door te hebben...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_74288745
Mwa, ik vind de GUI van Ubuntu en de randsoftware krachtig genoeg om alles te doen wat ik moet doen.

Problemen heb ik nog niet gehad, hier werkte alles gewoon gelijk. Enige "vervelende" puntje vond ik Ubuntu One, maar die heb ik gelijk gekilled met de Synaptics Package Manager.
  zondag 1 november 2009 @ 20:25:12 #163
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74289049
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:13 schreef maartena het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het wel weer jammer dat de teminal bijna verplicht is om problemen op te lossen..... zeker als je gaat zoeken naar oplossingen voor een bepaald probleem, dan kom je oplossingen tegen die neerkomen op: "Je hoeft alleen maar even het volgende te editen met VI, en daarna alleen maar even de volgende commando's in te geven in een terminal.

Ik heb er weinig problemen mee, maar de terminal is ook een afschrikker voor veel beginnende gebruikers die een klein probleem hebben.
Klopt, maar het is gewoon niet mgelijk om overal een GUI voor te maken. In Windows kom je ook vroeg of laat in de Registry-editor binnen. Een groot verschil is echter (m.i.) dat die Registry-editor eigenlijk zeer beperkt is.

En je hebt ook gvim hoor.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 1 november 2009 @ 20:28:29 #164
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_74289226
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:35 schreef Geqxon het volgende:

Ben nog wel opzoek naar een leuke freeby game om af en toe de tijd te doden. Tuxracer doet mij maar weinig...
Nexuiz
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 1 november 2009 @ 20:32:01 #165
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74289421
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:19 schreef Geqxon het volgende:
Mwa, ik vind de GUI van Ubuntu en de randsoftware krachtig genoeg om alles te doen wat ik moet doen.

Problemen heb ik nog niet gehad, hier werkte alles gewoon gelijk. Enige "vervelende" puntje vond ik Ubuntu One, maar die heb ik gelijk gekilled met de Synaptics Package Manager.
Je moet m.i. die Terminal niet zien als een vervanging van GUI maar als een ander stuk randsoftware waarin je tal van commando’s kunt geven.

Ik zie vaak een beetje een houding die de terminal afzet tegen de GUI, terwijl dat m.i. niet terecht is. Zelfs, of ook, in OS X is de Terminal nog een volwaardig onderdeel van het OS. Omdat als het om bepaalde dingen in batch uitvoeren heel krachtige mechanismen kent.

Het is een beetje alsof je, als je het met koken vergelijkt, leert hoe je met basisingrediënten zelf een maaltijd in elkaar kunt klussen, terwijl je anders maar moet wachten of er precies een kant & klaarmaaltijd is die je zoekt.

Maar natuurlijk sluit het een het ander niet uit.
pi_74289497
quote:

[..]

Tja, als je een probleem met je auto moet fixen dan moet soms toch ook echt de motorkop open en kun je wat smeer aan je handen krijgen. Je ontkomt er niet aan. Ik vind het register van windows ook verre van gebruikersvriendelijk - eigenlijk is dat veel obscuurder dan de terminal met alle tools, die op zich heel logisch in elkaar zit en - in tegenstelling tot het windows register - zeer goed gedocumenteerd is. Het register is een ongecontroleerd oerwoud van grotendeels ongedocumenteerde mapjes en keys. Maar daar is iedereen blijkbaar aan gewend.
  zondag 1 november 2009 @ 20:34:55 #167
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74289577
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:43 schreef CasB het volgende:
Openttd. En ik vermaak me wel met aislerot solitaite en freecell.
openttd werkt zeker niet in karmic
heitieh
  zondag 1 november 2009 @ 20:42:23 #168
65252 Bart
pi_74290051
quote:

[..]

Tja, je moet je wel een beetje inlezen. Persoonlijk heb ik ook liever alles in een GUI, maar dat is niet altijd beschikbaar. Of je weet simpelweg niet wat je moet hebben. Ik kreeg dus mijn WLAN niet aan de praat, heb van alles doorgelezen op diverse sites, van alles uitgeprobeerd in die terminal, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Op een gegeven moment dus WICD geprobeerd te installeren, en toen had ik het in een seconde gefixt. Maar dan moet je wel weten dat dat programma een GUI is voor wat jij voor elkaar wil krijgen! Zonder anderen die je dat vertellen kom je daar nooit achter...
pi_74290103
Bij mij werkt het gewoon.
pi_74290110
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je moet m.i. die Terminal niet zien als een vervanging van GUI maar als een ander stuk randsoftware waarin je tal van commando’s kunt geven.

Ik zie vaak een beetje een houding die de terminal afzet tegen de GUI, terwijl dat m.i. niet terecht is. Zelfs, of ook, in OS X is de Terminal nog een volwaardig onderdeel van het OS. Omdat als het om bepaalde dingen in batch uitvoeren heel krachtige mechanismen kent.

Het is een beetje alsof je, als je het met koken vergelijkt, leert hoe je met basisingrediënten zelf een maaltijd in elkaar kunt klussen, terwijl je anders maar moet wachten of er precies een kant & klaarmaaltijd is die je zoekt.

Maar natuurlijk sluit het een het ander niet uit.
Sja, voor wat jij beschrijft heb ik in OS X het programma Automator. Een GUI.
  zondag 1 november 2009 @ 20:46:25 #171
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74290265
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:43 schreef CasB het volgende:
Bij mij werkt het gewoon.
Ik kan het niet installeren met de deb, geeft fout met libicu38.

werkt wel vanuit synaptic

[ Bericht 13% gewijzigd door Joooo-pi op 01-11-2009 20:54:47 ]
heitieh
  zondag 1 november 2009 @ 21:09:37 #172
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74291788
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:46 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik kan het niet installeren met de deb, geeft fout met libicu38.

werkt wel vanuit synaptic
Versie 0.7.1 ja, niet versie 0.7.3
-
  zondag 1 november 2009 @ 21:11:31 #173
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74291939
sla mij maar lek, van 9.04 naar 9.10 overgestapt en nu doet iets het niet meer wat ik vaak gebruik.

als je met je muisscrolwieltje in 9.04 op je bureaublad was en daar een slinger aan gaf ging je van het ene werkblad naar het andere, en nu doet ie dat niet meer
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_74292032
Ben zelf niet zo lang bezig met linux en ik ben ook net van 9.04 naar 9.10 overgestapt.
Een kleine simpele vraag, wat ik niet 123 voor elkaar krijg.

In windows kan je aan de linker of rechterkant van je scherm een extra toolbar aanmaken en in linux kan dat net zo makkelijk, maar hoe kan je in die toolbar je drives (of gemounte drives) weergeven zodat je bureaublad er 'schoner' uit ziet?

Of zijn daar third party apps voor?

Mijn dank.

(wat een felle achtergrond in 9.10 ....ik weet het...een non issue...moest het ff kwijt)
  zondag 1 november 2009 @ 21:18:31 #175
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74292419
quote:
Op zondag 1 november 2009 20:43 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Sja, voor wat jij beschrijft heb ik in OS X het programma Automator. Een GUI.
Nee, dat dient echt een ander doel. Er is een reden dat je in je command-line commando’s als mdfind, mdls, enz. hebt. Nogmaals, het is niet óf Terminal, óf GUI, het is én.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 02-11-2009 08:56:08 ]
  zondag 1 november 2009 @ 21:25:13 #176
248844 Bowlingbal
pi_74292947
Wat wel jammer was, maar denk ik mijn fout, is dat ik in het begin kernel errors kreeg.
Na mijn verse installatie gaf mijn KVM kuren, waardoor ik de power er even af moest gooien.

Na 2-3 keer herstarten gaf hij dat echter niet meer.

Wat ik nu wel heb in 9.10, en dat heb ik niet op de netbook remix, zijn van die vage balken?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 1 november 2009 @ 21:42:06 #177
248844 Bowlingbal
pi_74294219
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, dat dient echt een ander doel. Er is een reden dat je in je command-line commando’s als mdfind, mdls, enz. hebt. Nogmaals, het is óf Terminal, óf GUI, het is én.
Dit.

Als ik bij windows een probleem had ging ik dat googlen, en dan was de oplossing altijd klik hier, klik daar, open dit, open dat, ga naar dat tabblad, etc.
Als ik bij linux iets wil aanpassen google ik dat, kopieer ik de code in de terminal, enter, en klaar. Werkt een stuk makkelijker.
- Donald Love
  zondag 1 november 2009 @ 22:03:52 #178
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74295748
Zeg, ligt het aan mij of kan ik in Kubuntu 9.10 (KDE dus) nu nergens een "snap to grid" of iets van die trend vinden voor de desktop iconen? Ik wil ze graag netjes op een rij hebben, maar ik kan zo heel snel niet een "auto arange" ofzo vinden....

Ik kan me niet voorstellen dat dat er NIET in zit, dus vertel me even waar ik totaal overheen kijk?
-
  zondag 1 november 2009 @ 22:22:47 #179
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74297153
quote:
Op zondag 1 november 2009 19:33 schreef maartena het volgende:
En dan meteen even een paar vraagjes.....

Ik moet in KDE altijd "composting" weer aanzetten na het opstarten, op een of andere manier schakelt ie dat uit. Handmatig inschakelen werkt dan wel weer prima.

Ik ben mijn icoontje voor meerdere desktops kwijt van de taakbalk, en ik kan niet meer vinden hoe ik dat ding weer terug krijg.
Rechtermuis op je panel, add widget, zoek naar pager, toevoegen

Op je andere vraag:

Je moet in folder view zitten, kies je desktop als folder, display ding kiezen en dan vind je onderaan die instellingen..

[ Bericht 9% gewijzigd door slacker_nl op 01-11-2009 22:29:37 ]
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 2 november 2009 @ 07:13:16 #180
65252 Bart
pi_74305427
quote:
Op zondag 1 november 2009 22:22 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Rechtermuis op je panel, add widget, zoek naar pager, toevoegen
Oh, Ubuntu heeft ook van die widgets? Dat zal mijn vrouw leuk vinden, die vroeg daar al naar
  maandag 2 november 2009 @ 08:09:12 #181
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74305722
quote:
Op maandag 2 november 2009 07:13 schreef Bart het volgende:

[..]

Oh, Ubuntu heeft ook van die widgets? Dat zal mijn vrouw leuk vinden, die vroeg daar al naar
Dat zijn toch die dingen op het bureaublad

ik gebruik deze:
http://www.screenlets.org/index.php/Home
heitieh
  maandag 2 november 2009 @ 08:59:38 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74306255
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:25 schreef Bowlingbal het volgende:
Wat wel jammer was, maar denk ik mijn fout, is dat ik in het begin kernel errors kreeg.
Na mijn verse installatie gaf mijn KVM kuren, waardoor ik de power er even af moest gooien.

Wat ik nu wel heb in 9.10, en dat heb ik niet op de netbook remix, zijn van die vage balken?
[ afbeelding ]
Je bedoelt die balken onderaan de quote en de post neem ik aan? Met welke browser zie je die? (Ik vraag dit even omdat je muiscursor naar die witte balk tussen postheader en post wijst, die is namelijk ‘normaal’).
pi_74308447
quote:
Op maandag 2 november 2009 08:59 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je bedoelt die balken onderaan de quote en de post neem ik aan? Met welke browser zie je die? (Ik vraag dit even omdat je muiscursor naar die witte balk tussen postheader en post wijst, die is namelijk ‘normaal’).
Heb ik ook met Firefox onder 9.10. Maar ik werk nu onder Chrome, zoveel sneller en de GUI is zoveel beter.
  maandag 2 november 2009 @ 12:26:30 #184
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74311813
quote:
Op maandag 2 november 2009 07:13 schreef Bart het volgende:

[..]

Nee, dit zijn widgets van KDE. Maar het zijn wel dingen zoals je ook op Mac/Windows hebt. Maar in KDE4.x is alles een widget (of plasmoid).

Als je KDE4.x op Suse, Fedora of Debian draait, ze zijn hetzelfde. Niet gelimiteerd aan Ubuntu dus
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_74311828
quote:
Op maandag 2 november 2009 10:45 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Heb ik ook met Firefox onder 9.10. Maar ik werk nu onder Chrome, zoveel sneller en de GUI is zoveel beter.
Waar heb je Chrome vandaan?
  maandag 2 november 2009 @ 12:32:58 #186
65252 Bart
pi_74312019
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:27 schreef CasB het volgende:

[..]

Waar heb je Chrome vandaan?
http://www.google.com/chr(...)l=unstable_amd64_deb
  maandag 2 november 2009 @ 12:33:42 #187
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74312049
  maandag 2 november 2009 @ 12:34:24 #188
65252 Bart
pi_74312069
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:26 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Nee, dit zijn widgets van KDE. Maar het zijn wel dingen zoals je ook op Mac/Windows hebt. Maar in KDE4.x is alles een widget (of plasmoid).

Als je KDE4.x op Suse, Fedora of Debian draait, ze zijn hetzelfde. Niet gelimiteerd aan Ubuntu dus
KDE, oke, ga ik eens checken. Bedankt

Is er trouwens niet ergens een handig lijstje van must-have software voor n00bs?
  maandag 2 november 2009 @ 12:38:37 #189
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74312181
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:34 schreef Bart het volgende:

[..]

KDE, oke, ga ik eens checken. Bedankt

Is er trouwens niet ergens een handig lijstje van must-have software voor n00bs?
Je hoeft niet KDE helemaal te installeren voor de widgets hoor. Gebruik dan gewoon mijn bovenstaande tip

screenlets.org, ook te vinden in de synaptic pakketbeheer. Gewoon in gnome, dus.
heitieh
pi_74312390
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:41 schreef CasB het volgende:

[..]

Danku
En van "unstable" zou ik mij niets aantrekken, Chrome is hier zo stabiel als wat. Nog geen bugs meegemaakt, of andere gekkigheden.
  maandag 2 november 2009 @ 12:50:59 #192
65252 Bart
pi_74312536
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:38 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Je hoeft niet KDE helemaal te installeren voor de widgets hoor. Gebruik dan gewoon mijn bovenstaande tip

screenlets.org, ook te vinden in de synaptic pakketbeheer. Gewoon in gnome, dus.
Ga ik ook mee aan de slag
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:41 schreef CasB het volgende:

[..]

Danku
NP
pi_74312710
Bart jij bent tof.
  maandag 2 november 2009 @ 13:38:45 #194
65252 Bart
pi_74313962
quote:
Op maandag 2 november 2009 12:56 schreef Geqxon het volgende:
Bart jij bent tof.
Hoezo dat dan?
pi_74314281
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:38 schreef Bart het volgende:

[..]

Hoezo dat dan?
Gewoon omdat we zo met Ubuntu bezig zijn.
  maandag 2 november 2009 @ 14:05:18 #196
65252 Bart
pi_74314811
quote:
Op maandag 2 november 2009 13:49 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Gewoon omdat we zo met Ubuntu bezig zijn.
Dus je zegt nu eigenlijk dat je zelf ook tof bent
  maandag 2 november 2009 @ 22:15:12 #197
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_74332589
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:11 schreef Klonk het volgende:
sla mij maar lek, van 9.04 naar 9.10 overgestapt en nu doet iets het niet meer wat ik vaak gebruik.

als je met je muisscrolwieltje in 9.04 op je bureaublad was en daar een slinger aan gaf ging je van het ene werkblad naar het andere, en nu doet ie dat niet meer
Bij mij ook. Ik heb een (tijdelijke) oplossing, Compiz Fusion Icon toevoegen, dan bij Bureaublad kiezen voor Bureaublad Muur en dan in het tabje Rand Kantelen eerste optie aanvinken. Als je nu met je muis over de rand van het blad gaat krijg je het naastliggende blad. Eigenlijk vind ik dit nog handiger, omdat ik nu niet naar een leeg stukje bureaublad hoef te zoeken.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 2 november 2009 @ 23:22:16 #198
248844 Bowlingbal
pi_74335471
quote:
Op zondag 1 november 2009 21:25 schreef Bowlingbal het volgende:

Hmm, ik heb last van een bekende bug. Even een foutloze verse install gedaan en ik heb em nog steeds.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/422536
quote:
[ afbeelding ]
Ik doel hier op de 3 grijze dunne balken..
De onderste zit tussen de post en de sig. Voorheen had ik die niet, en op de netbook remix heb ik dat ook niet. Ik vind het lelijk

[ Bericht 4% gewijzigd door Bowlingbal op 03-11-2009 09:14:03 ]
- Donald Love
  maandag 2 november 2009 @ 23:31:14 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74335759
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:22 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Hmm, ik heb last van een bekende bug.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/422536
[..]

Ik doel hier op de 3 grijze dunne balken..
De onderste zit tussen de post en de sig. Voorheen had ik die niet, en op de netbook remix heb ik dat ook niet. Ik vind het lelijk
Het is me ook totaal onduidelijk waar die vandaan komt.
  dinsdag 3 november 2009 @ 09:14:27 #200
248844 Bowlingbal
pi_74340417
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het is me ook totaal onduidelijk waar die vandaan komt.
Misschien dat ik even Chrome ga proberen dan
- Donald Love
  dinsdag 3 november 2009 @ 09:30:06 #201
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74340729
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:15 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Bij mij ook. Ik heb een (tijdelijke) oplossing, Compiz Fusion Icon toevoegen, dan bij Bureaublad kiezen voor Bureaublad Muur en dan in het tabje Rand Kantelen eerste optie aanvinken. Als je nu met je muis over de rand van het blad gaat krijg je het naastliggende blad. Eigenlijk vind ik dit nog handiger, omdat ik nu niet naar een leeg stukje bureaublad hoef te zoeken.
ah, dat ga ik eens ff proberen
  dinsdag 3 november 2009 @ 15:49:03 #202
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74352498
Iedere keer als ik opstart moet ik naar de Desktop settings, en staat daar de melding: "An application has temporary disabled composting, click here to resume composting". Dan click ik daar, en dan gaan alle Compiz desktop effects zonder problemen aan......

Maar toch vreemd dat ik em iedere keer handmatig moet aanslingeren. Is daar wat aan te doen?
-
  dinsdag 3 november 2009 @ 17:06:47 #203
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74355330
Wat zijn je power settings? Daar kan je nml desktop effects laten uitschakelen..
Das het enige waar ik op dit moment aan kan denken...
pi_74357494
Ubuntu v9.10
2 vragen:

1)
Is het onderstaande de correcte manier om permanent een externe drive te mounten, met extern bedoel ik:
- een gedeelde folder op een NAS
- een windows partitie

1//netbiosname/sharename /media/sharename cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0

Bron:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534
Onder het kopje: "Permanent mount"

Ik werd er helemaal gek van omdat ik alleen met R (read) -rechten een drive (NAS folder) kon mounten.
En met de bovenstaande regel kreeg ik eindelijk R en W rechten!
Het bovenstaande dateert uit 2006 dus ik weet niet eens of het nu nog een correcte manier is.

2)
Is er een nette manier om drive koppelingen in een sidebar krijgen, zoals je bijvoorbeeld in windows XP aan de linker of rechterkant een map naartoe kan slepen zodat die map automatisch een 'panel wordt'. Elke snelkoppeling die je daarin (in die map) zet, wordt in de panel weergegeven.
Ongeveer zoals dit:
http://techtrix.files.wordpress.com/2007/01/sidebar.jpg maar dan met je gemounte drives...
  dinsdag 3 november 2009 @ 18:20:20 #205
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74357780
Iemand ook last van fouten in de updates ivm ms-corefonts ??

Volgens mij ontstaan na het installeren van Wine 1.2
heitieh
pi_74393800
Geupgrade naar Kubuntu 9.10, maar kan geen verbinding maken met m'n draadloze netwerk. Hij wordt wel gedetecteerd, maar probeert niet eens verbinding te maken als ik er op klik. Bij de niet beveiligde verbinding van de buren is het geen probleem. Waar kan dit aan liggen? Heb de modem en de router al uit en aan gehad.
  woensdag 4 november 2009 @ 19:06:28 #207
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74394738
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:15 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

eindelijk geprobeerd en hij werkt perfect, ff wennen want het gaat bloedsnel, maar verder ideaal, mischien nog wel fijner dan het scrollwieltje
  woensdag 4 november 2009 @ 20:59:14 #208
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74399590
even een bericht vanuit windows 7, dat draait in virtualbox onder Ubuntu Karmic
heitieh
  zaterdag 7 november 2009 @ 15:12:07 #209
248844 Bowlingbal
pi_74482690
Kan iemand mij uit de brand helpen?

Ik heb GTA Vice City geïnstalleerd onder Ubuntu 9.10.
Maar als ik hem opstart verschiet het scherm van resolutie (1920x1080 naar 640x480), en loopt ie vast tot een Unhandled Exception Error.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=1369

Het maakt ook niet uit met welke CD ik start, de install of play-disk, maakt niet uit.
Wine staat op XP. Moet ik daar nog iets meer configureren?
- Donald Love
pi_74484309
Ik heb zojuist i.v.m. wat probleempjes Wine weggegooid, de .wine directory in mijn userdir leeggemaakt en alle menu entries weggegooid.

Na een verse installatie van Wine via het Software Center van Ubuntu heb ik nu mijn menu-items niet meer terug, en als ik nu iets installeer krijg ik een error op "iKernel.exe".

Volgens mij moet ik een nieuwe bottle aanmaken, maar hoe ik dat zonder GUI ga doen. Mmmmm

Edit --Na heel de .wine directory weg te hebben gegooid maakt hij de bottle aan. Mooi
  zaterdag 7 november 2009 @ 21:33:34 #211
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74492618
@bowlingbal

Misschien is het handig om je wine app via de terminal te starten, dan krijg je vaak ook output te zien. Wellicht dat daar nog wat nuttigs mee gedaan kan worden.
pi_74502471
Ik krijg Adobe Flashplugin niet geinstalleerd in Kubuntu 9.10. Heb de tar, de deb en de rpm geprobeerd, en via de adept manager. bij de laatse krijg ik de volgende melding:

APT Error. Context:
Running dpkg,
[ /usr/bin/dpkg, --status-fd, 3, --force-depends, --force-remove-essential, --remove, adobe-flashplugin ],
Sup-process returned error code 1,
Error processing adobe-flashplugin : Pakket is in een ernstige inconsistente status - u moet het opnieuw installeren alvorens het te verwijderen..

Ik kan niet eens youtube films kijken nu
  zondag 8 november 2009 @ 12:51:14 #213
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74503645
Kan je eens apt-cache policy adobe-flashplugin uitvoeren?

Probeer anders deze repo even:
1deb http://archive.canonical.com/ubuntu karmic partner
pi_74504021
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:51 schreef slacker_nl het volgende:
Kan je eens apt-cache policy adobe-flashplugin uitvoeren?

Probeer anders deze repo even:
[ code verwijderd ]

Thanks!

Toegevoegd aan sources, geupdate, en opnieuw apt-get install adobe-flashplayer plugin gedaan en het werkt!
pi_74504312
Nu nog tips nodig om video te kunnen kijken op uitzendinggemist.nl....iemand?
pi_74504535
Da's zeker Windows media video?

Probeer gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-ugly te installeren. Zoiets werkte voor mij volgens mij.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_74504604
Is al gelukt. Altijd handig als je bij de instellingen naar de Help pagina gaat.

maar kom er nog niet uit als ik een radio programma wel terugluisteren.

[ Bericht 19% gewijzigd door exile79 op 08-11-2009 13:36:03 ]
  zondag 8 november 2009 @ 13:34:12 #218
248844 Bowlingbal
pi_74504745
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 21:33 schreef slacker_nl het volgende:
@bowlingbal

Misschien is het handig om je wine app via de terminal te starten, dan krijg je vaak ook output te zien. Wellicht dat daar nog wat nuttigs mee gedaan kan worden.
Ik laat wine even staan en ga het even proberen via VirtualBox en een Windows

By the way, kunnen jullie nog scrollen in youtubefilmpjes? Ik op de 1 of andere manier niet meer?
- Donald Love
  zondag 8 november 2009 @ 13:58:12 #219
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74505456
quote:
Op zondag 8 november 2009 13:07 schreef exile79 het volgende:

Thanks!

Toegevoegd aan sources, geupdate, en opnieuw apt-get install adobe-flashplayer plugin gedaan en het werkt!
Die repo kan je gewoon behouden overigens, die wordt keurig meegenomen met een upgrade naar een volgende versie (aangezien het een officiele repo is).
pi_74509171
Zojuist Ubuntu 9.10 geinstalleerd. En joy oh joy, het grote struikelblok dat ik iedere keer heb, de driver voor mijn grafische kaart, is deze keer in 10 minuten opgelost.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_74509510
Wat moest je er nog speciaal voor doen? Want op zich vind ik tien minuten nog steeds te veel.

Of moest je nog wat dingen doen om 3D/Compiz te krijgen?
pi_74509775
10 minuten is natuurlijk te veel ja Maar het is minder dan 2 dagen! Tis de sis671, waar geen officiele drivers beschikbaar voor zijn. Sis wil niet meewerken Na een verse installatie is de hoogste resolutie 800x600, dus dat werkt niet zo lekker. 3D-drivers zijn nog helemaal niet beschikbaar, dus compiz zit er niet in helaas.
Eins, zwei, hoeplakai.
  zondag 8 november 2009 @ 16:35:20 #223
248844 Bowlingbal
pi_74510372
Een vraagje voor VirtualBox. Ik heb er windows 98 in geinstalleerd

Maar nu ziet hij de videokaart niet goed. Hij ziet een standaard videokaart (die ik 64MB gegeven heb). Hoe kan ik er goede drivers op installeren? Gewoon de CD die met de videokaart mee kwam? Of een speciale?
De dingen die ik met google vind hebben voornamelijk te maken met een XP waar een virtualbox met 98 is geinstalleerd.
- Donald Love
pi_74510499
quote:
Op zondag 8 november 2009 16:35 schreef Bowlingbal het volgende:
Een vraagje voor VirtualBox. Ik heb er windows 98 in geinstalleerd

Maar nu ziet hij de videokaart niet goed. Hij ziet een standaard videokaart (die ik 64MB gegeven heb). Hoe kan ik er goede drivers op installeren? Gewoon de CD die met de videokaart mee kwam? Of een speciale?
De dingen die ik met google vind hebben voornamelijk te maken met een XP waar een virtualbox met 98 is geinstalleerd.
die virtualbox tools installeren helpt niet?
pi_74510895
Je moet in het guest OS de virtual box guest additions installeren. Dat kan automatisch, door de optie "Install guest additions" in Devices te kiezen - er wordt dan een image als cd gemount met daarop de guest additions. Na installatie werkt alle hardware goed en heb je alle drivers.
  zondag 8 november 2009 @ 16:54:12 #226
248844 Bowlingbal
pi_74511080
quote:
Op zondag 8 november 2009 16:38 schreef erikkll het volgende:

[..]

die virtualbox tools installeren helpt niet?
virtualbox-guest-additions had ik nog niet geinstalleerd via synaptic. Dat ga ik even doen.
- Donald Love
  zondag 8 november 2009 @ 17:02:05 #227
248844 Bowlingbal
pi_74511383
quote:
Op zondag 8 november 2009 16:49 schreef Farenji het volgende:
Je moet in het guest OS de virtual box guest additions installeren. Dat kan automatisch, door de optie "Install guest additions" in Devices te kiezen - er wordt dan een image als cd gemount met daarop de guest additions. Na installatie werkt alle hardware goed en heb je alle drivers.
Klinkt goed!

Maar, waar staat die optie precies?
Is dat dit: http://www.virtualbox.org(...)ml#additions-windows ?
Die ISO kan ik nergens vinden..
En Windows 98 is niet supported. Ik heb trouwens Windows 98SE

[ Bericht 5% gewijzigd door Bowlingbal op 08-11-2009 17:19:14 ]
- Donald Love
pi_74513438
quote:
Op zondag 8 november 2009 17:02 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Klinkt goed!

Maar, waar staat die optie precies?
Is dat dit: http://www.virtualbox.org(...)ml#additions-windows ?
Die ISO kan ik nergens vinden..
En Windows 98 is niet supported. Ik heb trouwens Windows 98SE
Als windows98 niet supported is houdt het natuurlijk op, maar die ISO zit in de virtualbox-guest-additions, en je vindt de optie in het Devices menu van je vm als ie draait. Wel even van full screen mode afhalen dus.
  zondag 8 november 2009 @ 22:21:49 #229
248844 Bowlingbal
pi_74525436
quote:
Op zondag 8 november 2009 18:04 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als windows98 niet supported is houdt het natuurlijk op, maar die ISO zit in de virtualbox-guest-additions, en je vindt de optie in het Devices menu van je vm als ie draait. Wel even van full screen mode afhalen dus.
Oh, ja, ik zie het.

Ik heb nog wel een XP licentie liggen, die kan ik wel installeren in een virtualbox op een laptop met ubuntu hier.

Thanks!
- Donald Love
pi_74536077
Sinds ik 9.10 draai komen de popupjes rechts bovenin de hoek (meldingen van alle programma's in de balk daar) te laag uit. In plaats van meteen aan de balk, komen ze een flink stuk lager. Weet iemand hoe ik dat kan aanpassen?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_74545663
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:57 schreef jakkop het volgende:
Sinds ik 9.10 draai komen de popupjes rechts bovenin de hoek (meldingen van alle programma's in de balk daar) te laag uit. In plaats van meteen aan de balk, komen ze een flink stuk lager. Weet iemand hoe ik dat kan aanpassen?
Dit viel mij ook op. Is het storend dan? Ik vind dit juist fijner, omdat ze niet overlappen met de sluitknop e.d.
  maandag 9 november 2009 @ 18:57:30 #232
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74549083
quote:
Op zondag 1 november 2009 14:19 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb toch maar opnieuw geinstalleerd.

[...]

Heb nog wel een akelige melding bij het opstarten. Meteen na GRUB krijg ik:

error: biosdisk write error
failed to boot default entries
Press any key to continue

Na het drukken op de any-key ( ) kan het zo zijn dat ik die melding nog 2x krijg, maar uiteindelijk start ie normaal op. Iemand ?
Weet iemand hier iets op?
heitieh
  maandag 9 november 2009 @ 18:59:38 #233
248844 Bowlingbal
pi_74549135
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:57 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Weet iemand hier iets op?
Heb je partities aangemaakt of Ubuntu de hele schijf laten gebruiken?
- Donald Love
  maandag 9 november 2009 @ 19:02:26 #234
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74549231
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:59 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Heb je partities aangemaakt of Ubuntu de hele schijf laten gebruiken?
Ja:

een voor / + format
een voor /home +format
en een voor swap
heitieh
  maandag 9 november 2009 @ 19:16:44 #235
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_74549771
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:02 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ja:

een voor / + format
een voor /home +format
en een voor swap
heb je /etc/fstab daarop aangepast?
hulp
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_74549824
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:51 schreef erikkll het volgende:

[..]

Dit viel mij ook op. Is het storend dan? Ik vind dit juist fijner, omdat ze niet overlappen met de sluitknop e.d.
Hmm, dat deden ze bij mij eerst niet. Eerst plakten ze perfect aan de balk, nu zit de hoogte van de melding er ongeveer 1 a 2 x tussen,
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_74550237
Oh, nog iets. Ik heb een programma geinstalleerd via Wine, maar hij komt niet in Applications - Wine - Programs. Hoe kan ik 'em daar krijgen? Niet dat ik dat menu ooit gebruik, maar hierdoor komtie ook niet in Gnome Do.

EDIT: En als ik toch bezig ben: hoe kan je instellen dat de fonts etc. op een website standaard zijn wat de website zelf aangeeft? Nu worden sommige fonts aangepast door Ubuntu.
Eins, zwei, hoeplakai.
  maandag 9 november 2009 @ 20:05:53 #238
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74551731
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:16 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

heb je /etc/fstab daarop aangepast?
hulp
Ik heb een volledige install van 9.10 gedaan, dus ik neem aan dat fstab goed is geinstalleerd.

Dit staat er nu in:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=dddef437-1106-4596-87aa-fe3c38473587 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/sda2 during installation
UUID=8744ec46-5a21-40fc-9e7b-81410ab922a1 /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda3 during installation
UUID=813705be-bb5a-46f1-8e34-d49f0ead6ffe none            swap    sw              0       0
heitieh
  maandag 9 november 2009 @ 20:23:45 #239
248844 Bowlingbal
pi_74552440
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:02 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ja:

een voor / + format
een voor /home +format
en een voor swap
Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb, maar bij die eerste heb je uiteraard ook iets als root gekozen hè?
- Donald Love
  maandag 9 november 2009 @ 20:51:56 #240
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74553619
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:23 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb, maar bij die eerste heb je uiteraard ook iets als root gekozen hè?
ja, / is de root-directory
heitieh
  maandag 9 november 2009 @ 20:53:02 #241
248844 Bowlingbal
pi_74553667
is alles wel hetzelfde geformatteerd? Is swap niet toevallig ext3 en de rest ext4? Misschien geeft dat problemen?
- Donald Love
pi_74554042
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:05 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik heb een volledige install van 9.10 gedaan, dus ik neem aan dat fstab goed is geinstalleerd.

Dit staat er nu in:
[ code verwijderd ]

Kun je de output van de volgende commando's geven (met sudo of als root uitvoeren)

# dumpe2fs /dev/sda1 | grep UUID
# dumpe2fs /dev/sda2 | grep UUID

en de inhoud van /boot/grub/menu.lst
pi_74554076
quote:
Op maandag 9 november 2009 20:53 schreef Bowlingbal het volgende:
is alles wel hetzelfde geformatteerd? Is swap niet toevallig ext3 en de rest ext4? Misschien geeft dat problemen?
Swap is swap, en nooit ext3 (of welk ander type filesysteem dan ook)
  maandag 9 november 2009 @ 21:14:45 #244
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74554537
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:02 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Kun je de output van de volgende commando's geven (met sudo of als root uitvoeren)

# dumpe2fs /dev/sda1 | grep UUID
# dumpe2fs /dev/sda2 | grep UUID

en de inhoud van /boot/grub/menu.lst
# dumpe2fs /dev/sda1 |grep UUID
dumpe2fs 1.41.9 (22-Aug-2009)
Filesystem UUID: dddef437-1106-4596-87aa-fe3c38473587

# dumpe2fs /dev/sda2 |grep UUID
Filesystem UUID: 8744ec46-5a21-40fc-9e7b-81410ab922a1

# cat /boot/grub/menu.lst
cat: /boot/grub/menu.lst: No such file or directory

Viel mij al op dat er geen menu.lst is, maar dacht dat misschien bij Grub 2 hoort?
heitieh
pi_74557507
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:14 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

# dumpe2fs /dev/sda1 |grep UUID
Filesystem UUID: dddef437-1106-4596-87aa-fe3c38473587

# dumpe2fs /dev/sda2 |grep UUID
Filesystem UUID: 8744ec46-5a21-40fc-9e7b-81410ab922a1
Die UUID's kloppen in elk geval met je fstab, dus daar zal het probleem niet in zitten.
quote:
# cat /boot/grub/menu.lst
cat: /boot/grub/menu.lst: No such file or directory

Viel mij al op dat er geen menu.lst is, maar dacht dat misschien bij Grub 2 hoort?
Woah, dat zie ik nu ook pas. Grub is behoorlijk veranderd.

Heel even snel gekeken, het lijkt er op dat /boot/grub/grub.cfg de 'vervanger' is van menu.lst, maar d'r zit een hoop meer logica in. De foutmelding die je krijgt lijkt te komen uit het bestand /boot/grub/biosdisk.mod. Doe maar eens '# strings /boot/grub/biosdisk.mod', dan zie je die melding voorbij komen. (strings laat alle 'leesbare' tekst zien uit binaire bestanden)

Misschien dat je harde schijf niet meer helemaal lekker is, maar het zou zo maar eens iets anders kunnen zijn. Ik heb geen idee hoe die nieuwe grub precies in elkaar zit, maar misschien dat je met bovenstaande info en google een stuk verder kunt komen.
pi_74567015
Hoe pas ik icons aan van programma's?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_74567439
quote:
Op maandag 9 november 2009 21:03 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Swap is swap, en nooit ext3 (of welk ander type filesysteem dan ook)
Het kan daarentegen wel een file zijn op een ander filesystem
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  woensdag 11 november 2009 @ 06:07:12 #248
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74593810
Eindelijk een makkelijke manier om eens te klooien met Gnome Shell/Gnome 3 gevonden: http://digitizor.com/2009(...)ubuntu-karmic-koala/

Op dezelfde site ook een leuke tour: http://digitizor.com/2009(...)hell-in-ubuntu-9-10/
pi_74595454
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 11:28 schreef Cid het volgende:

[..]

Het kan daarentegen wel een file zijn op een ander filesystem
Maar dan is het nog steeds geen filesysteem. Je kunt trouwens ook een file maken en daar een mke2fs op los laten, en die file vervolgens mounten als loop device. Dan heb je een filesysteem op een filesysteem.
  woensdag 11 november 2009 @ 17:56:50 #250
13250 Lod
Sapere aude!
pi_74610661
quote:
Op woensdag 11 november 2009 06:07 schreef Klonk het volgende:
Eindelijk een makkelijke manier om eens te klooien met Gnome Shell/Gnome 3 gevonden: http://digitizor.com/2009(...)ubuntu-karmic-koala/
Ik heb de dingen gedaan zoals beschreven in het artikel maar als ik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
gnome-shell --replace

lod@coeus:~$ gnome-shell --replace
      JS LOG: conforming method: IntrospectRemote for org.freedesktop.DBus.Introspectable
      JS LOG: Loading tweener.js
      JS LOG: Loading tweenlist.js
      JS LOG: Done loading tweenlist.js
      JS LOG: Done loading tweener.js
      JS LOG: Loading equations.js
      JS LOG: Done loading equations.js
lod@coeus:~$
uitvoer dan krijg ik een scherm zonder panels. Lopende programma's blijven wel open maar dat was het dan ook wel

edit:
Als ik het commando daarna nog een keer uitvoer krijg ik dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
lod@coeus:~$ gnome-shell --replace
      JS LOG: conforming method: IntrospectRemote for org.freedesktop.DBus.Introspectable
      JS LOG: Loading tweener.js
      JS LOG: Loading tweenlist.js
      JS LOG: Done loading tweenlist.js
      JS LOG: Done loading tweener.js
      JS LOG: Loading equations.js
      JS LOG: Done loading equations.js
    JS ERROR: !!!   Exception was: Error: 0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType
    JS ERROR: !!!     lineNumber = '0'
    JS ERROR: !!!     fileName = 'gjs_throw'
    JS ERROR: !!!     stack = 'Error("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@:0
("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@gjs_throw:0
@:0
()@/usr/share/gnome-shell/js/ui/genericDisplay.js:687
()@/usr/share/gjs-1.0/lang.js:110
'
    JS ERROR: !!!     message = '0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType'
    JS ERROR: !!!   Exception was: Error: 0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType
    JS ERROR: !!!     stack = 'Error("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@:0
'
    JS ERROR: !!!     message = '0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType'
'

[ Bericht 70% gewijzigd door Lod op 11-11-2009 18:03:33 ]
GNU Terry Pratchett
  woensdag 11 november 2009 @ 18:05:09 #251
13250 Lod
Sapere aude!
pi_74610906
Maar ondanks de errors doet hij het nu opeens wel.....
GNU Terry Pratchett
pi_74612539
Omdat ik een beetje frusti werd heb ik op /var/www een chmod 777 recursief uitgevoerd.

Nu werkt mijn PHP script eindelijk.... alleen een is dit een tikkie onveilig.

Kan ik dit restoren?
pi_74613072
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:00 schreef Geqxon het volgende:
Omdat ik een beetje frusti werd heb ik op /var/www een chmod 777 recursief uitgevoerd.

Kan ik dit restoren?
Ja, je kan gewoon je backup terugzetten, die je dagelijks maakt.
pi_74613303
Pfffff.
pi_74614179
Ik ga trouwens Windows eraf mieteren, Ubuntu is echt enorm awesome. Ik heb net gewoon met vier woordjes intypen en door achterover te leunen phpmyadmin geïnstalleerd!

Maar.... ik heb nu 250GB NTFS op /sda1/, en 250GB Extended op /sda2/ (244GB Ext4 en 6.2GB swap).

Kan dat zonder risico op verlies van data Ubuntu als primary partition zetten en deze vergroten naar 500GB?
  woensdag 11 november 2009 @ 19:49:16 #256
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_74614422
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:00 schreef Geqxon het volgende:

Kan ik dit restoren?
waarom niet
$ sudo a2enmod userdir

dan kan je je scripts gewoon in de map public_html in je homedir zetten
  woensdag 11 november 2009 @ 19:49:50 #257
136730 PiRANiA
pi_74614442
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:42 schreef Geqxon het volgende:
Ik ga trouwens Windows eraf mieteren, Ubuntu is echt enorm awesome. Ik heb net gewoon met vier woordjes intypen en door achterover te leunen phpmyadmin geïnstalleerd!

Maar.... ik heb nu 250GB NTFS op /sda1/, en 250GB Extended op /sda2/ (244GB Ext4 en 6.2GB swap).

Kan dat zonder risico op verlies van data Ubuntu als primary partition zetten en deze vergroten naar 500GB?
Ik acht de kans erg klein
pi_74614515
De kans dat het lukt is klein?

Van die a2enmod ga ik even naar kijken, supertip.
pi_74623519
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:42 schreef Geqxon het volgende:

je kan /dev/sda1 toch gewoon formatten naar ext[34] en die dan mounten als $whatever. Lijkt me niks mis mee.

Een swap van 6+GB vind ik wel erg veel trouwens, heb je echt zoveel swap nodig?
pi_74624281
Geen flauw idee, Ubuntu heeft die swap zelf zo aangemaakt.
  vrijdag 13 november 2009 @ 22:45:57 #261
136730 PiRANiA
  zaterdag 14 november 2009 @ 14:22:52 #262
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_74694609
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:02 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

je kan /dev/sda1 toch gewoon formatten naar ext[34] en die dan mounten als $whatever. Lijkt me niks mis mee.

Een swap van 6+GB vind ik wel erg veel trouwens, heb je echt zoveel swap nodig?
Windows hanteert werkgeheugen x 2 als swap. Ik heb ook een swap van 6GB, maar GParted is zo traag dat ik er voorlopig niet aan toekom om de swap te verkleinen. Je moet wel heel erg veel tegelijk draaien (meerdere VM's) voor die swap ooit gebruikt wordt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zaterdag 14 november 2009 @ 14:27:17 #263
248844 Bowlingbal
pi_74694731
Ik ga mijn netbook toch maar terugzetten naar 9.04. Ik vind het erg storend dat ik mijn netbook niet meer op pauze/ slaapstand kan zetten. Als ik de netbook sluit staat ie helemaal vast. Het lijkt een bug te zijn.

Ook onderstaande mocht helaas niet baten
http://www.mail-archive.c(...)ad.net/msg16078.html

[ Bericht 2% gewijzigd door Bowlingbal op 14-11-2009 14:40:39 ]
- Donald Love
pi_74696224
De hele middag ben ik al bezig met een shellscript, het wil maar niet lukken.

Zonet probeerde ik het hier uit te leggen, en terwijl ik het exacte probleem uittyp, kom ik op de oplossing

(dat wilde ik even melden )
pi_74696307
nu heb ik nog wel een ander klein dingetje.

Ik wil met sed het volgende doen
1
2
3
4
5
6
c='c:\'
#echo $c

uri=`echo $1 | sed "s,/home/erik,$c,"`

echo $uri

alleen omdat $c eindigt op een backslash, escapet die steeds de laatste komma, waardoor de sed expressie niet meer klopt -O- hoe fix ik dat?
pi_74696465
Nog een backslash ervoor zetten?
pi_74696466
Probeer eens uri=${c/\/home\/erik/$c} ipv die sed constructie?

Wat is dat trouwens voor eng script? Je bent toch niet je prompt om aan het zetten naar iets wat meer op DOS lijkt?
pi_74696698
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:39 schreef LintuxCx het volgende:

Wat is dat trouwens voor eng script? Je bent toch niet je prompt om aan het zetten naar iets wat meer op DOS lijkt?
We gebruiken op mijn werk citrix. Ik gebruik local drive mapping in mijn client om mijn homedirectory te mappen naar een virtuele c:\

ik wil dit script maken, om, als ik een docx document start, automatisch mijn word te starten, in citrix.
pi_74696772
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:39 schreef LintuxCx het volgende:

ik begrijp overigens vrij weinig van die mooie one liner, maar het zet niet alleen /home/erik/ om naar c:\ maar de hele filename.

als ik bijv ./script /home/erik/Bureaublad/Worddoc.docx als $1 meegeef, dan maakt ie daarvan c:\ ipv c:\Bureaublad/worddoc.docx
  zaterdag 14 november 2009 @ 16:00:41 #270
136730 PiRANiA
pi_74696984
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:34 schreef erikkll het volgende:

[ code verwijderd ]

alleen omdat $c eindigt op een backslash, escapet die steeds de laatste komma, waardoor de sed expressie niet meer klopt -O- hoe fix ik dat?
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:39 schreef CasB het volgende:
Nog een backslash ervoor zetten? :P
1c='c:\\'

dat dus
  zaterdag 14 november 2009 @ 16:03:38 #271
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74697057
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:34 schreef erikkll het volgende:

[ code verwijderd ]

alleen omdat $c eindigt op een backslash, escapet die steeds de laatste komma, waardoor de sed expressie niet meer klopt hoe fix ik dat?
Ik zou eerst eens:

1c='c:\\'

Doen. Maar als je dat niet wilt omdat je eigenlijk een algemener geval wilt oplossen kun je ook:

1
2
c='c:\'
c=$(echo $c | sed 's#\\#&&#g')

Doen, dan wordt elke \ vervangen door \\.
pi_74697253
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:00 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

[..]
[ code verwijderd ]

dat dus
dat had ik al geprobeerd.
edit: vaaaag. Nu werkt het wel

Nouja, mensen, bedankt!
pi_74698013
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:52 schreef erikkll het volgende:

[..]

ik begrijp overigens vrij weinig van die mooie one liner, maar het zet niet alleen /home/erik/ om naar c:\ maar de hele filename.

als ik bijv ./script /home/erik/Bureaublad/Worddoc.docx als $1 meegeef, dan maakt ie daarvan c:\ ipv c:\Bureaublad/worddoc.docx
Hrmm..

wilmer@veer:~$ x=bla\\
wilmer@veer:~$ echo ${PATH/\/usr/$x}
/home/wilmer/bin:bla\/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games

Hier werkt het iig gewoon. Maar goed, je hebt al een andere oplossing.
pi_74699165
Ik heb werk prima met Linux Mint 7 (binnenkort nieuwe versie, RC1 van 8 is al uit) maar krijg mijn SoundBlaster XFi XtremeMusic niet aan de praat. Heb de drivers van de site van Creative al geprobeerd maar die doen het niet Iemand tips? Heb al gekeken op het forum van Ubuntu en Mint maar daar zag ik zo snel geen werkende oplossing Ik wil geluid Alle het geluid werkt prima onder Vista. Dus ligt niet aan mijn hardware maar aan de drivers
  maandag 16 november 2009 @ 19:53:13 #275
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74758586
Voor de mensen die chroot vaak gebruiken en bijv. chrooten naar een Karmic install, a small trick:

http://blog.opperschaap.net/2009/11/16/chroot-with-upstart/
  maandag 16 november 2009 @ 20:03:39 #276
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74759041
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:53 schreef slacker_nl het volgende:
Voor de mensen die chroot vaak gebruiken en bijv. chrooten naar een Karmic install, a small trick:

http://blog.opperschaap.net/2009/11/16/chroot-with-upstart/
Ik ben nog steeds niet erg fan van upstart. Onder andere vanwege zulk soort grappen. Maar het is ook lastig debuggen.
pi_74759206
Heeft iemand een repo om Joomla te installeren? Of andere tips, mag ook.

thanks.
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:53:49 #278
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74775678
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:55:41 #279
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_74778995
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:03 schreef Iblis het volgende:
Ik ben nog steeds niet erg fan van upstart. Onder andere vanwege zulk soort grappen. Maar het is ook lastig debuggen.
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik de init scripts in debian ook niet echt prettig vind om te debuggen. Voorlopig heb ik er niet echt over te klagen, zou wel willen dat er meer documentatie voor geschreven wordt zodat het ook werkbaar wordt voor de mortal ones
  dinsdag 17 november 2009 @ 13:03:33 #280
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74779231
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:55 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Ik moet persoonlijk zeggen dat ik de init scripts in debian ook niet echt prettig vind om te debuggen. Voorlopig heb ik er niet echt over te klagen, zou wel willen dat er meer documentatie voor geschreven wordt zodat het ook werkbaar wordt voor de mortal ones
Die doen niet alle mogelijke moeite om output naar de console te verbergen (wat upstart wel doet). En als je dan inderdaad als gewone sterveling wilt uitzoeken wat er precies misgaat m.b.v. van een paar echo’s of een sh -x – dan lukt het niet. Want het gaat allemaal asynchroon en de uitvoer verdwijnt en loopt door elkaar.
pi_74791491
quote:
Hm, morgen maar even doen. Heb eindelijk een één of andere repositorie gevonden, iets van PPA, maar weet nog niet echt wat het is. En apt-get install joomla kan nog niet (pakket joomla niet gevonden) of komt dat doordat het anders heet in de terminal.
  dinsdag 17 november 2009 @ 19:48:43 #282
248844 Bowlingbal
pi_74791582
Ubuntu Netbook Remix teruggezet van 9.10 naar 9.04. Nu kan ik weer normaal wanneer ik wil de klep dichtgooien en gaat ie normaal verder wanneer ik hem open.

Hebben verder mensen wel eens last met flashvideos in 9.10? Ze lopen sinds 9.10 wel erg soepel, maar soms kan ik niet skippen (op youtube) naar bijvoorbeeld de helft.
- Donald Love
pi_74794741
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:46 schreef exile79 het volgende:

[..]

Hm, morgen maar even doen. Heb eindelijk een één of andere repositorie gevonden, iets van PPA, maar weet nog niet echt wat het is. En apt-get install joomla kan nog niet (pakket joomla niet gevonden) of komt dat doordat het anders heet in de terminal.
een ppa is een 'personal package archive' dus een persoonlijke repository van iemand die het vrijwillig (en zonder enkele vorm van garantie) voor je package't.
pi_74794841
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 15:49 schreef erikkll het volgende:

[..]

We gebruiken op mijn werk citrix. Ik gebruik local drive mapping in mijn client om mijn homedirectory te mappen naar een virtuele c:\

ik wil dit script maken, om, als ik een docx document start, automatisch mijn word te starten, in citrix.
Dit is overigens niet gelukt, het script werkt prima, maar de drives worden blijkbaar pas gemapt na het starten van de citrix sessie dus ik krijg een mooie foutmelding dat de bestandslocatie niet bestaat.
pi_74795526
Net even peentjes zweten, ik startte ubuntu op, en kreeg allemaal gekke foutmeldingen. Hij begon met een filesystem-check, en vervolgens kwam ik in een terminal, waar het iets zei over dat de swap niet geladen kon worden. Heb 3 x fcsk gedaan, en toen deed hij het weer. Heb wel meteen even een nieuwe backup gemaakt, oude was iets van 2 weken oud.
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:07:41 #286
248844 Bowlingbal
pi_74797361
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:27 schreef jakkop het volgende:
Net even peentjes zweten, ik startte ubuntu op, en kreeg allemaal gekke foutmeldingen. Hij begon met een filesystem-check, en vervolgens kwam ik in een terminal, waar het iets zei over dat de swap niet geladen kon worden. Heb 3 x fcsk gedaan, en toen deed hij het weer. Heb wel meteen even een nieuwe backup gemaakt, oude was iets van 2 weken oud.
Weird. Klinkt alsof je even Smart Monitoring Tools in moet zetten:
http://www.captain.at/howto-linux-smartmontools-smartctl.php
Daarmee check je compleet je harddrive.
- Donald Love
  woensdag 18 november 2009 @ 11:50:21 #287
243307 mr4hughz
I dream bits and bytes
pi_74810865
I know the difference between MS and *nix therefore I am, My father was a nerd, My childeren are Nerds so guess what !
ik wel lieffff en knuffelig als je niet een vervelende (l)user bent
  woensdag 18 november 2009 @ 20:06:14 #288
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_74828645
wtf??? Opeens werkt Ubuntu niet meer. Ik heb eerder vanavond mail gelezen en normaal afgesloten, nu kan opeens GNOME niet meer opstarten en met ' apt-get --fix-missing ' kan hij de servers niet meer vinden (ping werkt ook niet, kennelijk ben ik offline).
Van het weekend dan maar /home redden (nog wel via Live USB toegankelijk) en Ubuntu helemaal opnieuw erop.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  woensdag 18 november 2009 @ 23:14:18 #289
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_74836258
Krijg je een foutmelding?

Doe eens
.xsession-errors
controleren.

Verwijder anders eens
.ICEauthority

(beide staan in ~ trouwens)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_74843139
Triest verhaal van die notifications in Ubuntu. Ze komen nu lager uit, en dat is een of ander systeem wat Shuttleworth & co nu aan het testen is. Niemand vind het om aan te zien, maar er komt heen update om het op te lossen. Ook iedereen die een bug aangeeft wordt praktisch genegeerd. Beetje jammer.

EDIT: Hmm, heb nu een workaround gevonden, iemand heeft een deb gemaakt om het terug te zetten naar 9.04. Weet nog niet of het perfect werkt. Maar waarom maakt het Canonical-team niet gewoon een configuratieschermpje "notifications"?
Eins, zwei, hoeplakai.
  donderdag 19 november 2009 @ 12:29:06 #291
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74846889
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:16 schreef jakkop het volgende:
Triest verhaal van die notifications in Ubuntu. Ze komen nu lager uit, en dat is een of ander systeem wat Shuttleworth & co nu aan het testen is. Niemand vind het om aan te zien, maar er komt heen update om het op te lossen. Ook iedereen die een bug aangeeft wordt praktisch genegeerd. Beetje jammer.

EDIT: Hmm, heb nu een workaround gevonden, iemand heeft een deb gemaakt om het terug te zetten naar 9.04. Weet nog niet of het perfect werkt. Maar waarom maakt het Canonical-team niet gewoon een configuratieschermpje "notifications"?
ik kan er echt niet om huilen hoor...

[ Bericht 0% gewijzigd door Joooo-pi op 19-11-2009 12:45:07 ]
heitieh
  donderdag 19 november 2009 @ 12:36:09 #292
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_74847104
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:16 schreef jakkop het volgende:

Het is duidelijk genoeg uitgelegd waarom dit zo is. Daarnaast is bekend dat dit de minst slechtste oplossing was. Alle andere oplossingen zouden ervoor zorgen dat de notificatie naar beneden scrollt vanwege andere berichten of dat andere berichten er over heen gezet worden.

Wat ik wel graag zou willen is een mogelijkheid om mijn eigen hoek uit te kiezen. Rechtsboven is niet altijd de plek waar ik zoiets wil hebben. Linksonder of rechtsonder kan wel eens voor iemand netter uitkomen (bijvoorbeeld als je alleen een panel onderin hebt).
pi_74847727
De minst slechte oplossing? Wat was er mis met de versie uit 9.04, waar ze gewoon rechts boven in de hoek komen? Dit ziet er toch niet uit:

Ik heb liever dat ze gewoon rechts boven in de hoek zitten, ziet er veel beter uit. En dat gezeik over dat de sluitknoppen dan niet meer zichtbaar zijn is ook onzin, want als je er overheen hoovert verdwijnen de notificaties toch.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_74847865
quote:
Op woensdag 18 november 2009 20:06 schreef ouderejongere het volgende:
wtf??? Opeens werkt Ubuntu niet meer. Ik heb eerder vanavond mail gelezen en normaal afgesloten, nu kan opeens GNOME niet meer opstarten en met ' apt-get --fix-missing ' kan hij de servers niet meer vinden (ping werkt ook niet, kennelijk ben ik offline).
Van het weekend dan maar /home redden (nog wel via Live USB toegankelijk) en Ubuntu helemaal opnieuw erop.
Duik een terminal in, zorg voor een fixed connection

1sudo dhclient eth0

Vervolgens apt-get'en en je bent hopelijk snel weer in de lucht.

En als je klaar bent: www.clonezilla.org en je root backuppen.
  donderdag 19 november 2009 @ 13:22:45 #295
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74848506
mijn muiswielscrollprobleempje is ook op te lossen, alleen ben ik nu zo gewend aan het nieuwe systeem dat ik het niet meer nodig vind, maar goed wie weet doe ik er iemand een lol mee: http://www.omgubuntu.co.u(...)el-desktop-cube.html
pi_74848533
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:30 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb werk prima met Linux Mint 7 (binnenkort nieuwe versie, RC1 van 8 is al uit) maar krijg mijn SoundBlaster XFi XtremeMusic niet aan de praat. Heb de drivers van de site van Creative al geprobeerd maar die doen het niet Iemand tips? Heb al gekeken op het forum van Ubuntu en Mint maar daar zag ik zo snel geen werkende oplossing Ik wil geluid Alle het geluid werkt prima onder Vista. Dus ligt niet aan mijn hardware maar aan de drivers
Niemand ?
pi_74849962
Is er een manier om een lijst te zien van ongebruikte sneltoetsen? Zou wel handig zijn
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_74861429
quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:04 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Duik een terminal in, zorg voor een fixed connection
[ code verwijderd ]

Vervolgens apt-get'en en je bent hopelijk snel weer in de lucht.

En als je klaar bent: www.clonezilla.org en je root backuppen.
Ik heb al veel geprobeerd. Het lukt niet 'sudo apititude upgrade' te starten, foutmelding 'libcwidget.so.3 missing', ook dkpg krijg ik niet aan de praat, apt-get (update+upgrade) wel, maar die zegt dat mijn systeem in orde is.
Dank voor ieders hulp, geen probleem, /home is veiliggesteld, morgen nieuwe install. Ik ga na de reinstall zeker clonezilla gebruiken.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_74862937
quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:57 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik heb al veel geprobeerd. Het lukt niet 'sudo apititude upgrade' te starten, foutmelding 'libcwidget.so.3 missing', ook dkpg krijg ik niet aan de praat, apt-get (update+upgrade) wel, maar die zegt dat mijn systeem in orde is.
Dank voor ieders hulp, geen probleem, /home is veiliggesteld, morgen nieuwe install. Ik ga na de reinstall zeker clonezilla gebruiken.
Dat bestand wat je noemt zit in de package libcwidget3, probeer eens:

sudo apt-get --reinstall install libcwidget3
  donderdag 19 november 2009 @ 21:19:42 #300
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_74864749
quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:57 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

1 hint:
maak van je home een aparte partitie.

Ik doe het alsvolgt
/ 10
swap 2.5
/home 10
/data rest

Data heeft alle video's/muziek etc. Plus wat hidden password protected files met bijvoorbeeld mijn wachtwoorden (wireless enzo).

Bij een herinstallatie format ik root en home. OF als ik mijn home wil bewaren alleen root.
En in home heb ik niks staan behalve een simlink naar /data/Desktop (waar dus mijn Desktop staat).
En vanuit cron maak ik eens per shutdown een backup van /home naar /data/backup/{datum-tijd}.tar.gz
Zelfs al maak ik mijn home dir kapot door een verkeerde move of wat dan ook raak ik nooit wat kwijt en hoef ik ook niet als dat is gebeurd dingen veilig te stellen: gewoon niet /data/ formateren.

Oh en eerst natuurlijk farenji's tip nog even proberen
pi_74865503
quote:
Op donderdag 19 november 2009 21:19 schreef wdn het volgende:

[..]

1 hint:
maak van je home een aparte partitie.

Ik doe het alsvolgt
/ 10
swap 2.5
/home 10
/data rest

Data heeft alle video's/muziek etc. Plus wat hidden password protected files met bijvoorbeeld mijn wachtwoorden (wireless enzo).

Bij een herinstallatie format ik root en home. OF als ik mijn home wil bewaren alleen root.
En in home heb ik niks staan behalve een simlink naar /data/Desktop (waar dus mijn Desktop staat).
En vanuit cron maak ik eens per shutdown een backup van /home naar /data/backup/{datum-tijd}.tar.gz
Zelfs al maak ik mijn home dir kapot door een verkeerde move of wat dan ook raak ik nooit wat kwijt en hoef ik ook niet als dat is gebeurd dingen veilig te stellen: gewoon niet /data/ formateren.

Oh en eerst natuurlijk farenji's tip nog even proberen
Dank je, eerst probeer ik farenji's tip nog even. Ook dank voor de cron-backup-tip.
In fstab kan je aangeven waar je wilt mounten, dit geldt niet alleen voor /home, maar bijvoorbeeld ook voor /proc. /proc op een eigen partitie zetten heeft als voordeel dat je programma's eenmalig installeert en dan (als je dat hebt) met meerdere verschillende distro's kan gebruiken. Ik ben van plan om binnenkort ook Arch naast Ubuntu te draaien.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')