http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)aag-in-peiling.dhtmlquote:CDA historisch laag in peiling
AMSTERDAM - Als er nu verkiezingen waren, zouden de regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie maar 49 zetels halen. De PVV van Geert Wilders zou met 28 zetels de grootste partij worden.![]()
Vijf partijen zouden rond de twintig zetels uitkomen (CDA, PvdA, D66, SP en VVD) waardoor het moeilijker dan ooit wordt om een regeringscoalitie te vormen.
Dat bleek dinsdag uit onderzoek dat TNS Nipo heeft verricht in opdracht van RTL Nieuws. Volgens de onderzoekers stond vooral het CDA (22 zetels) nog nooit zo laag in hun peiling. Vier van de tien ondervraagde personen zeggen verder dat ze premier Jan Peter Balkenende (CDA) als de grote verliezer zien van het debat over de begrotingsplannen en geven hem een 5,6 als rapportcijfer.
Alexander Pechtold (D66) heeft het juist goed gedaan en krijgt een 6,7. Balkenende had zelf al aangegeven dat hij tijdens het debat niet in vorm was.
speelde alleen mee dat de belangrijkste persoon van de LPF net was neergeknald. subtiel detail.quote:Op woensdag 23 september 2009 10:56 schreef Iblis het volgende:
Toen de LPF heel hoog stond in de peilingen, vlak voor de verkiezingen, bleek dat op de dag zelf heel veel mensen toch terug gingen naar het CDA: dan maar het zekere voor het onzekere. LPF groot was niet zo erg, maar LPF het grootst beviel hun blijkbaar toch niet.
Zo’n effect is in het geval van de PVV ook niet uit te sluiten.
Het plotselinge overlijden van de politiek leider en naamgever van de LPF zal daarbij vast meegespeeld hebben.quote:Op woensdag 23 september 2009 10:56 schreef Iblis het volgende:Toen de LPF heel hoog stond in de peilingen, vlak voor de verkiezingen, bleek dat op de dag zelf heel veel mensen toch terug gingen naar het CDA: dan maar het zekere voor het onzekere. LPF groot was niet zo erg, maar LPF het grootst beviel hun blijkbaar toch niet.
Dat de SP zich nu aan het profileren is op de AOW-kwestie zal Wilders niet helpen in de peilingen. De potentiële achterban van beide partijen overlapt nu eenmaal.quote:Op woensdag 23 september 2009 10:56 schreef Iblis het volgende:
Zo’n effect is in het geval van de PVV ook niet uit te sluiten.
L'histoire se répète?quote:Op woensdag 23 september 2009 20:43 schreef Monidique het volgende:
Ach, wel nee. CDA gaat gewoon weer in zee met de VVD en de rechts-extremistische populisten, in dit geval PVV. Belachelijke eisen van de PVV, VVD laat het kabinet weer vallen en voila, verkiezingen.
CDA en D66 lagen vóór Balkenende II ook voortdurend met elkaar in de clinch. Tijdens Paars vooral op immaterieel gebied, tijdens Balkenende I vooral met Nawijn (die gesteund werd door het CDA). Het waren, vooral tijdens Paars, echt tegenpolen van elkaar.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:40 schreef thewishmaster het volgende:
Ik ben benieuwd wat voor regering hier in hemelsnaam uit moet komen. De onzinnige Sovjet-retoriek van klopkoek kunnen we sowieso niet serieus nemen. D66 en PVV die voortdurend in de clinch liggen kunnen net zomin in hetzelfde kabinet als de VVD en Groen Links. Een mogelijkheid lijkt mij CDA/PVDA/D66/SP of Groen Links.
Het is nog steeds niet helemaal helder wie Balkenende I liet knappen dacht ik.quote:
Klopt, daar heb jij (hebben jullie) gelijk in, maar niettemin denk ik dat veel mensen liever een grote PVV dan een grootste PVV hebben.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:31 schreef freako het volgende:
[..]
Het plotselinge overlijden van de politiek leider en naamgever van de LPF zal daarbij vast meegespeeld hebben.
quote:Op woensdag 23 september 2009 20:45 schreef freako het volgende:
[..]
Dat de SP zich nu aan het profileren is op de AOW-kwestie zal Wilders niet helpen in de peilingen. De potentiële achterban van beide partijen overlapt nu eenmaal.
Die de ING-aandelen en Fortis lekker goedkoop weer op de markt gaan zetten? Nee dank je. Weg met dat zakenkabinet. Blegh.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:43 schreef Hexagon het volgende:
Ach een minderheidskabinet of zakenkabinet kan ook wel een keer voor de verandering. Dat zou beschamende vertoningen als deze algemene beschouwingen misschien voorkomen.
Je wil zeggen dat de achterban van de SP en de PVV niet overlapt?quote:Op woensdag 23 september 2009 20:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij zou toch wel beter moeten weten. Tegenvallend.
Ik denk dat nog veel meer mensen liever een kleine PVV (of geen PVV) dan een grote PVV hebben.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, daar heb jij (hebben jullie) gelijk in, maar niettemin denk ik dat veel mensen liever een grote PVV dan een grootste PVV hebben.
Slechts voor een klein gedeelte. Zeker niet één op één. Het is wel zo dat van alle drie de linkse partijen SP-stemmers het meest geneigd zijn op de PVV te stemmen maar daar houdt het mee op.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:51 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je wil zeggen dat de achterban van de SP en de PVV niet overlapt?
Als je een links-rechtsschaal maakt en alle politieke partijen daarop plaatst, dan zitten CDA en D66 allebei in het middenstuk. De afstand tussen D66 en de PVV aan de rechterkant is vele malen groter. Dat partijen met elkaar in de clinch gaan wanneer de ene partij in de regering zit en de ander in de oppositie lijkt mij een natuurlijk verschijnsel.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
CDA en D66 lagen vóór Balkenende II ook voortdurend met elkaar in de clinch. Tijdens Paars vooral op immaterieel gebied, tijdens Balkenende I vooral met Nawijn (die gesteund werd door het CDA). Het waren, vooral tijdens Paars, echt tegenpolen van elkaar.
En toch gingen ze niet veel later met elkaar in een kabinet zitten. Het kan dus gewoon. Zeker bij D66, zeker met deze economisch rechtse D66. Een D66 dat rechtser dan ooit is geworden.
Zoals je zelf al zegt. Op immaterieel gebied past het niet maar op economisch gebied wel. Balkenende II was een kabinet dat vooral economisch aan de weg timmerde en de immateriele zaken grotendeels liet voor wat het was.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
CDA en D66 lagen vóór Balkenende II ook voortdurend met elkaar in de clinch. Tijdens Paars vooral op immaterieel gebied, tijdens Balkenende I vooral met Nawijn (die gesteund werd door het CDA). Het waren, vooral tijdens Paars, echt tegenpolen van elkaar.
En toch gingen ze niet veel later met elkaar in een kabinet zitten. Het kan dus gewoon. Zeker bij D66, zeker met deze economisch rechtse D66. Een D66 dat rechtser dan ooit is geworden.
Touché.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:51 schreef freako het volgende:
[..]
Ik denk dat nog veel meer mensen liever een kleine PVV (of geen PVV) dan een grote PVV hebben.
En dat kan dus met de PVV ook. Lekker gezamenlijk de verzorgingsstaat slopen, arbeidsbescherming uithollen, babyboomers pesten, en vennootschapsbelastingen verlagen.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zoals je zelf al zegt. Op immaterieel gebied past het niet maar op economisch gebied wel. Balkenende II was een kabinet dat vooral economisch aan de weg timmerde en de immateriele zaken grotendeels liet voor wat het was.
Evengoed als de Pvda en CDA ook elkaars hersens insloegen de vorige periode en nu samen regeren. Voor zo goed als dat gaat.
De PVV gaat, net zoals het CDA inderdaad, echt geen babyboomers pesten. Ze vissen beide in dezelfde 45+ groep. De jongeren zijn de lul bij beide partijen.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dat kan dus met de PVV ook. Lekker gezamenlijk de verzorgingsstaat slopen, arbeidsbescherming uithollen, babyboomers pesten, en vennootschapsbelastingen verlagen.
Paars.quote:Op woensdag 23 september 2009 19:53 schreef pfaf het volgende:
De vorige keer ontstond daar een paars kabinet uit!
Dat hebben ze wel geprobeerd in 1994.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:49 schreef speknek het volgende:
Het CDA gaat echt geen babyboomers pesten, dat is driekwart van hun doelgroep.
Ik begin me daar eigenlijk steeds minder zorgen over te maken. Het lukt de PVV blijkbaar niet eens om négen capabele kamerleden te vinden, laat staan 28. De dronken misdragingen van Hero Brinkman afgelopen dinsdag zijn daar weer een mooi voorbeeld van.quote:Op woensdag 23 september 2009 05:09 schreef Clairvaux het volgende:
(...)
De PVV van Geert Wilders zou met 28 zetels de grootste partij worden.
(...)
Voor zover ik weet, pleitte Brinkman toen niet voor het verhogen van de AOW-leeftijd. Wel voor het bevriezen van de uitkeringen, waaronder de AOW.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:15 schreef Bankfurt het volgende:
Dat hebben ze wel geprobeerd in 1994.
Lijsttrekker Eelco Brinkman verloor toen voor het CDA 20 zetels toen hij begon te pleiten voor het verhogen van de AOW-leeftijd.
Vrijdag of zaterdag komt de nieuwe peiling van Synovate uit ( http://www.politiekebarometer.nl ). Ben benieuwd op hoeveel zetels zij het CDA peilen.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:17 schreef Monolith het volgende:
Deze peiling wijkt aardig af van de andere twee grote peilingen volgens mij. Daarnaast is het met de AB net achter de rug toch wel een extreem gevalletje waan van de dag lijkt me. We zien het in 2011 wel weer.
Ach, alsof de andere partijen wel capabele kamerleden hebben. Het is allemaal een pot nat. Als ze in de regering komen hoeven ze toch alleen maar stoelenvullers die ja-knikken, hun mond houden en loyaal meestemmen met hun broeders in het kabinet. Ongeveer van hetzelfde soort wat de Pvda en CDA hebben.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:16 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Ik begin me daar eigenlijk steeds minder zorgen over te maken. Het lukt de PVV blijkbaar niet eens om négen capabele kamerleden te vinden, laat staan 28. De dronken misdragingen van Hero Brinkman afgelopen dinsdag zijn daar weer een mooi voorbeeld van.
D'r zijn wel degelijk zeer capabele kamerleden te vinden hoor. De meeste partijen hebben er wel een paar. D'r zitten inderdaad ook veel idioten tussen, dat is ook iets wat je bij iedere partij ziet.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:23 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ach, alsof de andere partijen wel capabele kamerleden hebben. Het is allemaal een pot nat. Als ze in de regering komen hoeven ze toch alleen maar stoelenvullers die ja-knikken, hun mond houden en loyaal meestemmen met hun broeders in het kabinet. Ongeveer van hetzelfde soort wat de Pvda en CDA hebben.
Uiteraard, maar een paar is te weinig als je 38 zetels hebt...De taak van het parlement blijft immers controleren wat de regering uitvoert of juist niet uitvoert. Als ik zo die fractievoorzitters zie van de regeringspartijen dan vraag ik me toch echt af van welk kaliber de rest is, alhoewel die ook natuurlijk gekozen worden o.i.v. vriendjespolitiek, positieve discriminatie of andere ondemocratische redenen. Toch zonde inderdaad van talent en mensen met wel goede bedoelingen die er vast en zeker ook bijzitetn.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:42 schreef justanick het volgende:
[..]
D'r zijn wel degelijk zeer capabele kamerleden te vinden hoor. De meeste partijen hebben er wel een paar. D'r zitten inderdaad ook veel idioten tussen, dat is ook iets wat je bij iedere partij ziet.
"Maar hullie doen het oohook slehecht.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:23 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ach, alsof de andere partijen wel capabele kamerleden hebben. Het is allemaal een pot nat. Als ze in de regering komen hoeven ze toch alleen maar stoelenvullers die ja-knikken, hun mond houden en loyaal meestemmen met hun broeders in het kabinet. Ongeveer van hetzelfde soort wat de Pvda en CDA hebben.
Wat is de lol van het bevriezen van uitkeringen in een tijd waarin de inflatie te verwaarlozen is ?quote:Op donderdag 24 september 2009 00:20 schreef freako het volgende:
[..]
Voor zover ik weet, pleitte Brinkman toen niet voor het verhogen van de AOW-leeftijd. Wel voor het bevriezen van de uitkeringen, waaronder de AOW.
Ik vind het een beetje kortzichtig iemands werk van 4 jaar te beoordelen op 1 dronken avondje. Alsof jij en ik nooit een biertje teveel drinken.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:16 schreef Croupouque het volgende:
[..]
. De dronken misdragingen van Hero Brinkman afgelopen dinsdag zijn daar weer een mooi voorbeeld van.
Precies, met de definitieve verkiezingen worden de scherpe kantjes er altijd wel vanaf geslepen.quote:Op donderdag 24 september 2009 00:17 schreef Monolith het volgende:
Deze peiling wijkt aardig af van de andere twee grote peilingen volgens mij. Daarnaast is het met de AB net achter de rug toch wel een extreem gevalletje waan van de dag lijkt me. We zien het in 2011 wel weer.
Met z'n vieren kan het gelukkig ook nog net. Het enige probleem wordt: wie gaat er met wie?quote:Op woensdag 23 september 2009 08:29 schreef Montov het volgende:
Op naar een 5-partijencoalitie. Nice.
Het is een asociale maatregel en treft zoals gewoonlijk de zwaktsten, want HUN kosten gaan toch altijd met meer dan de inflatie omhoog.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:20 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wat is de lol van het bevriezen van uitkeringen in een tijd waarin de inflatie te verwaarlozen is ?
quote:Op woensdag 23 september 2009 20:57 schreef Klopkoek het volgende:
Leiderschapswissel is nu wel zeer aantrekkelijk voor het CDA :p
Dat doen ze dan dus zelfquote:Op donderdag 24 september 2009 12:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het is een asociale maatregel en treft zoals gewoonlijk de zwaktsten, want HUN kosten gaan toch altijd met meer dan de inflatie omhoog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |