Iemand met zo'n avatar is moeilijk serieus te nemenquote:Op dinsdag 22 september 2009 03:32 schreef dr.dunno het volgende:
vuur is heet, toch kan het voor sommigen interessant genoeg zijn om tegen beter weten in de handen in te steken.
is dit werkelijk wel slim om als starters te overwegen?
Wat betreft de keuringen van Eigen Huis, het ligt er erg aan wat je daar mee wil. Als het een doorsnee huis is, zonder echt te verwachten mankementen, zijn ze over het algemeen prima.quote:Op dinsdag 22 september 2009 07:55 schreef Pikkebaas het volgende:
Lid worden van verening eigen huis, aankoopkeuring laten uitvoeren. Goeie aannemer zoeken en een offerte laten opstellen. En dan kijken of je het aandurft.
Bij mij in de buurt gaat het om paalrot ipv betonrot. Zijn de herstelkosten een beetje rond de geschatte kosten uitgekomen? En was het een vrijstaand pand of niet? En hoe heb je het gefinancierd?quote:Op dinsdag 22 september 2009 07:33 schreef freak1 het volgende:
ik had in mijn huis ook betonrot in de fundering.
dat krijg je helaas met kwaaitaalvloeren.
ik wist het van te voren, maar heb wel 2 onafhankelijke rapportages op laten stellen over het niveau van de rot, en de verwachte kosten.
kwamen bij mij nog goed uit, en de kosten voor herstel vielen ook mee.
ik zou er zeker voor zorgen dat je vantevoren een duidelijk overzicht hebt over de verwachtte kosten. fundering kan enorm tegenvallen. voor je beeldvorming, een bedrag van 10K is een meevaller, ik heb ook bedragen tot de ton voorbij zien komen.
quote:Op dinsdag 22 september 2009 09:33 schreef bankrupcy het volgende:
Het herstellen van een fundering kan erg prijzig worden en is zeker geen klusje wat je zelf kan doen. Die 7000 euro lijkt aantrekkelijk, maar dat kan je al kwijt zijn voordat alle onderzoeken en plannen afgerond zijn.
Laat de benodigde fundering doorrekenen door een bouwtechnisch bureau, en vraag daarna pas aan aannemers wat het uitvoeren van die plannen kost.
Als het fout gaat verzakken de huizen van de buren en mag jij betalen.
Was dat hierom? Heb je nog uitgezicht hoe het met die offerte zat en of dat reeel was?quote:Op dinsdag 22 september 2009 08:17 schreef Soohr het volgende:
Bij een van de huizen die ik heb bekeken moest ook een nieuwe fundering in,
het betrof een vrijstaand huis,
De verkopend makelaar had al een offerte van een aannemer liggen die de nieuwe fundering plus leidingwerk voor 42k zou doen.
Het is hem niet geworden.
Reken maar gerust op het vijf- tot tienvoudige. Hangt ook een beetje van de afmetingen af.quote:Op dinsdag 22 september 2009 11:05 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Ik schat wel in dat het me ruim meer dan 7000 euro gaat kosten. Dus ik staar me daar zeker niet blind op, maar het viel me op dat er veel regelingen zijn van de gemeente hiervoor die goedkoper lijken dan de kosten in je hypotheek op te nemen. Natuurlijk moet ik met een lening buiten een hypotheek ook rekening houden en misschien is het helemaal niet voordeliger ivm hypotheekrenteaftrek ed (maar dat is meer iets voor Geld En Recht....)
kijk, paalrot is natuurlijk wat anders. dat zijn simpelweg de pijlers waar je huis op rusten.quote:Op dinsdag 22 september 2009 10:52 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Bij mij in de buurt gaat het om paalrot ipv betonrot. Zijn de herstelkosten een beetje rond de geschatte kosten uitgekomen? En was het een vrijstaand pand of niet? En hoe heb je het gefinancierd?
Netjes!quote:Op dinsdag 22 september 2009 16:31 schreef freak1 het volgende:
[..]
kijk, paalrot is natuurlijk wat anders. dat zijn simpelweg de pijlers waar je huis op rusten.
de herstelkosten zijn rond de 10K geschat door meerdere partijen. daarna een erkend reparatiebedrijf laten komen. deze hebben een offerte uitgebracht, welke ik helemaal juridisch dicht heb getimmerd, natuurlijk samen met het bedrijf. eindresultaat; 1 prijs waarvoor alles gedaan werd, plus een aantal dingen afgetimmerd qua overlast.
zij hadden 2 dagen geschat, het werd 3 dagen. zonder meerkosten voor mij uiteindelijk.
eindresultaat was 9K inclusief offertetraject. viel mee dus.
Dat klopt natuurlijk. De huizen die ik op het oog heb waarbij de fundering nog gedaan moet worden zijn ook een stuk goedkoper (gemiddeld 60k is mijn ruwe schatting, niet alles is vergelijkbaar) dan degene die al wel vervangen zijn.quote:Op dinsdag 22 september 2009 18:39 schreef Psycho_dad het volgende:
Op zich is fundering herstellen alleen een kostbare zaak als je het pand al bezit voordat de problemen bekend zijn. Bij aankoop van een pand met bekend funderingsprobleem zitten de herstelkosten natuurlijk gewoon verrekend in de vraagprijs van het pand. Ook iets om over na te denken: het is (soms?) mogelijk om (tegen meerprijs natuurlijk) met het herstellen van de fundering ook de kruipruimte verder uit te diepen tot stahoogte. Je wint hiermee een extra woonverdieping van al snel 50 m^2!!
Dit was mede het geval,quote:Op dinsdag 22 september 2009 11:07 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
[..]
Was dat hierom? Heb je nog uitgezicht hoe het met die offerte zat en of dat reeel was?
quote:Op dinsdag 22 september 2009 21:58 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
HW Dank voor je reactie. ik ben inderdaad aan het kijken naar Dordt. Dat is wel iets belangrijks om uit te zoeken, of het nu echt per straat gaat of niet. Maar dat is een klus om dat per huis uit te gaan zoeken..... pffft. Misschien hebben ze daar informatie over bij de gemeente of aankoopmakelaar.
De site van de gemeente heeft in ieder geval een grote sectie over het probleem, maar de informatie per specifiek huis is hier niet zomaar terug te vinden uiteraard. Nou ja, het is me duidelijk dat als ik hiier meer van wil weten dat ik verder moet vragen naar de specifieke panden, de onderzoeken die daar al zijn gedaan, hoe de rest van de buren er tegenover staan ed.
Dat je huis lang in de steigers komt te staan vind ik niet zo'n probleem als dit enigszins gelijk op kan gaan met klussen binnenin de woning....
Neem vooral niet zo'n EH-prutser met een checklistje voor een complexere situatie. Huur een bouwtechnisch adviesbureau in met aantoonbare ervaring bij dit soort problematiek.quote:Op dinsdag 22 september 2009 07:55 schreef Pikkebaas het volgende:
Lid worden van verening eigen huis, aankoopkeuring laten uitvoeren. Goeie aannemer zoeken en een offerte laten opstellen. En dan kijken of je het aandurft.
met andere woorden niet aan beginnen en je kunt beter een woning kopen waar een nieuw dak op moet dan eentje die een nieuwe fundering nodig heeft. Qua kosten en qua risico.quote:Op dinsdag 22 september 2009 21:08 schreef heartwork het volgende:
Oh en dan nog iets. Die subsidie is geloof ik alleen beschikbaar als je met de hele straat dit probleem aanpakt. Dit houdt dus ook in dat wanneer er 1 iemand is die het tegenhoudt, het niet doorgaat.
(zoals op de van Baerlestraat waar vrienden van mij wonen en het geluk hebben zo'n buurman te hebben).
Ja, als je de buren nodig hebt om goedkoper uit te zijn zou ik er sowieso niet aan beginnen.quote:Op woensdag 23 september 2009 12:26 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
Het wordt mij inderdaad steeds duidelijker:
Alleen een huis kopen waarbij een nieuwe fundering nodig is als je ontzettend harde garanties hebt dat er direct na aankoop met herstel wordt begonnen en al je buren meedoen. Wat dus eigenlijk nooit voorkomt.
Weer wat geleerd.... dus gewoon maar niet doen.
(Wel dood- en doodzonde van al die huizen die gewoon in gaan storten hierdoor)
Het gaat niet alleem om kosten. Het hele blok verzakt door slechte fundering. Als alleen jouw pand is hersteld verzakt het niet meer, maar dat van je buren nog wel... ik denk dat je je wel voor kan stellen wat dat met je muren doet.quote:Op woensdag 23 september 2009 14:45 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Ja, als je de buren nodig hebt om goedkoper uit te zijn zou ik er sowieso niet aan beginnen.
Klopt, vaak betreft het de mandelige fundering met de buren.quote:Op donderdag 24 september 2009 15:17 schreef Psycho_dad het volgende:
[..]
Het gaat niet alleem om kosten. Het hele blok verzakt door slechte fundering. Als alleen jouw pand is hersteld verzakt het niet meer, maar dat van je buren nog wel... ik denk dat je je wel voor kan stellen wat dat met je muren doet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |