mijn ervaring is dat poezen wat meer op zich zelf zijn. Best knuffelerig, maar alleen als zij dat wil. Ik heb een poes gehad waar ik wel alles mee kon doen, maar mevrouw was wat kieskeurig met het bezoek en m'n man. Niet dat ze uithaalde, maar gewoon chagerijnig doen, weg lopen als ze niet geaaid wilde worden. Ze kwam wel altijd bij mij op schoot maar niet zomaar bij anderen én ze kon een enorme bitch zijn, ook heel fel, ze heeft een keer de dierenarts goed te pakken gehad.
Onze huidige poes is veel rustiger, af en toe speels en best in voor een knuffelactie, maar bijna nooit komt ze zelf zomaar op schoot. Als iets haar niet zint kan ze fel zijn ("nee ik wil niet in de reismand naar de dierenarts"). Verder niet echt een held, wel nieuwgierig.
Onze katers zijn meer sulletjes, je kan er echt alles mee doen, ze vinden alles prima en komen ook graag zelf op schoot om eens lekker van boven tot onder geaaid te worden.
Qua speelsheid zijn het juist onze katers die heel speels zijn, maar goed de ene is ook echt nog heel jong, dan is dat ook logisch. Het hele huis wordt ondersteboven gerend, achter motjes en vliegen aan (en vangen en opeten). Veel springen (en nee dan komen ze vaak niet met 4 pootjes op de grond terecht), rennen, gekdoen op de kattenmeubels. Maar het is ook weer onze oudste kater (6 jaar) die deuren openmaakt; kamerdeuren, keukenkastjes, theekastje, lades van de kledingkasten (en dan alle sokken enzo eruit halen, laatst vonden we nog een sokkenbol in de kattenmeubel

). Hij kauwt batterijen stuk, neemt de afstandbediening van de tv boven naar beneden (of beter hij pakt hem en laat hem van de trap vallen). W.C.-rol afrollen, als een echte stoere bink tegen het raam opspringen als er een paard of grote hond langsgelopen komt (maar "oe, wat eng toen er een kitten bij kwam"...) beetje grote bek, klein hartje verhaal bij die mannen.
Oh onze katten zijn standaardkatten (dus europese korthaar) en binnenkatten en allemaal geholpen, behalve de kleine die moet nog.
Kortom ik denk dat het heel persoonlijk is, ik zelf zou gaan voor 2 katers door mijn eigen ervaringen, maar ja zoals al vaker gezegd hangt het echt ok van het karakter en/of ras af ..