Precies, er is geen houden aan. Helaas gaan de politici de boel alleen eerst veel erger maken dan dat ze is.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:55 schreef E.Slangen het volgende:
inderdaad bubbels lopen leeg op het moment dat we de markt zijn werk laten doen. Alleen overheden houden niet van leeglopende bubbels (heeft met politieke belangen te maken) dus blazen zei ze telkens weer op. Totdat de bubbel spat en dat gaat nu ook alweer met de Nederlandse huizenmarkt gebeuren.
Ja, die koeien nemen ruimte in. En ja, daardoor is er minder plek voor woningen. En ja, daardoor kan niet iedereen in een vrijstaand huis met een grote tuin wonen. Dat klopt allemaal.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja dat denk ik wel, die houden de grondkosten hoog door het ruimte beslag
1.500.000 koeien a 2 koeien ofwel 750.000 HA nutteloos in gebruik
Mensen willen wel verhuizen maar kunnen niet omdat ze zichzelf helemaal 'vastgeleend' hebben. De grondschaarste kunstmatige hoog gehouden grondprijs heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds meer gingen betalen voor een woning. BB's hebben destijds hun huisje voor een appel en een ei gekocht in verhouding tot de hedendaagse vraagprijzen. Met al dat extra geld werd de economie kunstmatig veel lucht ingeblazen terwijl daar in feite geen waarde tegenover stond, slechts schuld. Schuld die afbetaald moet worden door de jonge generatie want die moet die moeten veel geld lenen om een woning te kopen, heeeeeeeeeel veeeeeel geld. Was de prijs niet kunstmatig hoog gehouden dan hadden we niet zulke idiote prijzen gehad en misschien zelfs nog wel veel meer industrie en productieve bedrijven gehad in NL. Nu staat ons land vol met lege kantoorgebouwen, de kantoorgebouwen die nog wel in gebruik zijn, worden veelal gebruikt door criminele organisaties als banken, verzekeraars en andere financiele 'dienstverleners'. Gelukkig komt dit tijdperk ten einde, helaas zal het wel gepaard gaan met grote armoede en een flinke verlies aan welvaart. En dat allemaal omdat de prijs van melk het allerbelangrijkste goed is in de wereld van het CDAquote:Op dinsdag 29 september 2009 20:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, die koeien nemen ruimte in. En ja, daardoor is er minder plek voor woningen. En ja, daardoor kan niet iedereen in een vrijstaand huis met een grote tuin wonen. Dat klopt allemaal.
Maar leg mij nou dan eens uit, waarom schaarse grond ervoor zorgt dat de verhouding tussen koop en huur zoek raakt.
En leg mij ook eens uit waarom schaarse grond ervoor zorgt dat mensen niet meer willen verhuizen.
En kom niet aan dat alle problemen zijn opgelost als je het groene hart volbouwt met woonwijken. Dat is niet mijn vraag, want zelfs als dat een oplossing is, dan wil dat niet zeggen dat het ook de enige oplossing is.
Not to mention wanneer de echt grote ontslagrondes gaan komen want geloof me, die komen er aan.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:36 schreef E.Slangen het volgende:
Ik snap je vreugde Capricia. Maar de stijging van de huizenprijzen is voorbij. Tevens hebben veel mensen een extra lening gepakt op de overwaarde van het huis en vervolgens met dit geld geconsumeerd. Zo is het spel nog even door kunnen gaan. De klap op de arbeidsmarkt komt nog dit geeft nog eens extra druk op de consumenten bestedingen. Want extra lenen kunnen de mensen ook al niet meer want de waarde van het huis stijgt niet meer. Dan zitten we dus in het neerwaartse spiraal en krijgen we deflatie. Mocht jij en je partner dan nog een baan hebben dan gaat de loon omlaag maar je schuld niet dus wordt het voor jou moeilijker om de aflossing te betalen.
Het punt is dat ik deze argumenten al meer dan 2 jaar op Fok! hoor.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:36 schreef E.Slangen het volgende:
Ik snap je vreugde Capricia. Maar de stijging van de huizenprijzen is voorbij. Tevens hebben veel mensen een extra lening gepakt op de overwaarde van het huis en vervolgens dit geld geconsumeerd. Zo is het spel nog even door kunnen gaan. De klap op de arbeidsmarkt komt nog dit geeft nog eens extra druk op de consumenten bestedingen. Want extra lenen kunnen de mensen ook al niet meer want de waarde van het huis stijgt niet meer. Dan zitten we dus in het neerwaartse spiraal en krijgen we deflatie. Mocht jij en je partner dan nog een baan hebben dan gaat de loon omlaag maar je schuld niet dus wordt het voor jou moeilijker om de aflossing te betalen.
Dat hoor ik nu al zo lang.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:38 schreef Q. het volgende:
[..]
Not to mention wanneer de echt grote ontslagrondes gaan komen want geloof me, die komen er aan.
Ik werk voor een Aziatisch bedrijf en die mensen zijn momenteel echt super nerveus, want er is nog geen enkele sprake van enig economisch herstel. Zolang Amerika en Europa niet snel weer enorme bedragen gaan lenen en verder in hun luchtkasteel blijven wonen is het gedaan met het economisch herstel.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:38 schreef Q. het volgende:
[..]
Not to mention wanneer de echt grote ontslagrondes gaan komen want geloof me, die komen er aan.
Het leven draait niet om geld, het leven draait om overleven en jezelf succesvol voortplantenquote:Op dinsdag 29 september 2009 20:47 schreef capricia het volgende:
En mocht het allemaal heel erg klote gaan, beiden je baan verliezen of zo, dan heb ik in de tussentijd (lees: meer dan 8 jaar) wel heel lekker gewoond, geleefd en het er goed van genomen!
Ik denk niet dat ik snel zuur zal worden.
Het leven is verrukkeluk (!) en draait om geld.
Leuk verhaaltje, maar het gaat een beetje van de hak op de tak en er klopt ook niet zo veel van.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mensen willen wel verhuizen maar kunnen niet omdat ze zichzelf helemaal 'vastgeleend' hebben. De grondschaarste kunstmatige hoog gehouden grondprijs heeft ervoor gezorgd dat mensen steeds meer gingen betalen voor een woning. BB's hebben destijds hun huisje voor een appel en een ei gekocht in verhouding tot de hedendaagse vraagprijzen. Met al dat extra geld werd de economie kunstmatig veel lucht ingeblazen terwijl daar in feite geen waarde tegenover stond, slechts schuld. Schuld die afbetaald moet worden door de jonge generatie want die moet die moeten veel geld lenen om een woning te kopen, heeeeeeeeeel veeeeeel geld. Was de prijs niet kunstmatig hoog gehouden dan hadden we niet zulke idiote prijzen gehad en misschien zelfs nog wel veel meer industrie en productieve bedrijven gehad in NL. Nu staat ons land vol met lege kantoorgebouwen, de kantoorgebouwen die nog wel in gebruik zijn, worden veelal gebruikt door criminele organisaties als banken, verzekeraars en andere financiele 'dienstverleners'. Gelukkig komt dit tijdperk ten einde, helaas zal het wel gepaard gaan met grote armoede en een flinke verlies aan welvaart. En dat allemaal omdat de prijs van melk het allerbelangrijkste goed is in de wereld van het CDA
En dat in een huizenmarkt-topic!quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:52 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het leven draait niet om geld, het leven draait om overleven en jezelf succesvol voortplanten![]()
Wil dat al een beetje vlotten
Natuurlijk spring ik van de hak op de tak, je begint over subsidiekoeien. Het ligt dan erg voor de hand om over de HRA te beginnen maar ik dacht laat ik een zijsprongetje makenquote:Op dinsdag 29 september 2009 20:52 schreef Igen het volgende:
Leuk verhaaltje, maar het gaat een beetje van de hak op de tak en er klopt ook niet zo veel van.
Ik kan daar wel in meegaan, ja. Sure, prijzen zullen niet meer met vier, vijf of zes procent per jaar stijgen, maar ze zullen ook echt niet instorten. Ik denk eerder dat we de komende vijf tot tien jaar een prijsstijging zullen zien die onder de inflatie ligt, misschien één procentje per jaar. Daardoor worden de huizenprijzen tov het gemiddelde salaris wel degelijk lager, maar het zal niet in één grote klap gaan.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Het punt is dat ik deze argumenten al meer dan 2 jaar op Fok! hoor.
Ondertussen is de waarde van mijn woning geen 30% gedaald in 1 jaar, heb ik nog steeds overwaarde, en hebben we (gelukkig nog) beiden onze baan.
Ik woon in een huis waar ik graag wil wonen. Ik ga niet voor korte termijn winst. Ik wil hier over 10 jaar nog steeds wonen.
Overwaarde is altijd lekker, maar daar gingen wij niet voor.
Dus nogmaals: ik woon hier lekker in mij zelf uitgekozen huis, zelf gekozen buurt en zelfgekozen keuken en badkamer. Dat had ik in een huurwoning (in Utrecht) niet binnen 8 jaar voor elkaar gekregen (want zo lang is de inschrijvingsduur voor een huurwoning).
Ik denk dat veel huizenbezitters daar wel mee kunnen leven.quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:59 schreef PC1984 het volgende:
[..]
Ik kan daar wel in meegaan, ja. Sure, prijzen zullen niet meer met vier, vijf of zes procent per jaar stijgen, maar ze zullen ook echt niet instorten. Ik denk eerder dat we de komende vijf tot tien jaar een prijsstijging zullen zien die onder de inflatie ligt, misschien één procentje per jaar. Daardoor worden de huizenprijzen tov het gemiddelde salaris wel degelijk lager, maar het zal niet in één grote klap gaan.
En geef je voorspelling eens: Wanneer schiet die werkoosheid dan de lucht in?quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef E.Slangen het volgende:
Het zal wel met een grote klap gebeuren. Als dadelijk de werkeloosheid de lucht in schiet en bij de banken massaal niet meer wordt afgelost en we gedwongen verkopen krijgen.
Het lijkt me ook dat als de prijzen met 1% per jaar blijven stijgen (en de inflatie hoger ligt) mensen veel sneller bereid zijn om te verhuizen. Als de prijzen echt met 25% dalen blijft iedereen zitten waar hij zit.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat veel huizenbezitters daar wel mee kunnen leven.
Het is namelijk wel wat anders dan 20/30% per jaar wat ik hier gelezen heb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |