abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 september 2009 @ 21:57:01 #101
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73052720
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:47 schreef bixister het volgende:

[..]

maar waarmee dan wel? ik snap 't gewoon echt niet.
Waarmee? Ik heb een gruwelijke hekel aan elke vorm van georganiseerde hysterische religieuze uiting en daar schaar ik de Islam ook onder. Ik wil dan ook dat hij wordt onderwezen over religie vanuit een wetenschappelijk oogpunt en niet d.m.v een stel figuren die blootsvoets zitten te Allahakbarren. En als ie dan oud en stabiel genoeg is en de wens heeft om eens te gaan bekijken wat zo'n collectieve gekte nu precies inhoudt dan gaat ie dat met mijn volle instemming maar eens doen.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_73053005
OK, dan snap ik 't iets beter. maar ik ben ook wel eens op moskee-excursie geweest, en veel meer dan schoenen uitdoen hoefden we niet hoor. verder mocht je gewoon rondkijken en kregen we wat verteld over hoe 't daar gaat.
  woensdag 23 september 2009 @ 22:04:11 #103
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73053096
Ik ben gewoon redelijk heftig in mijn meningen Bix .
pi_73053407
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
pi_73053661
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
Maar wat onze directeur heeft gedaan, om deze gezinnen (steeds meer, werk op witte school) tegenmoet te komen is om voor ons leerkrachten op die dag een studiedag in te plannen. Alle kinderen zijn die dag dus vrij.

Wat betreft Sinterklaas. Veel scholen geven de onderbouw wel vrij met sinterklaas. Of in ieder geval de dag/ochtend erna.

Achja, ik vind het zandkasteel sowieso een stom programma. Stoor me enorm aan de kinderlijkheid van Koning Koos. Ik bedoel, hij is tohc een volwassene???
Ik vond het onderwerp wel grappig. Grappig ook in eth filmpje dat het jongetje zegt dat ze dán wél parfum dragen. Want dan knuffel je iemand en dan ruik je lekker

En nu ik toch klaag. Wat een irritante stem heeft die trien van het sprookjesfeestfestijn ofoziets. Ze blaft gewoon het hele programma bij elkaar en gaat tot overmaat van ramp ook nog eens zingen.

woensdag 23 september 2009 @ 22:25:33 #106
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73054036
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:11 schreef bixister het volgende:
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
Je zal het misschien niet geloven, maar ik ben irl een heel redelijk mens.Uiteraard zal ik hem vertellen wat mijn zienswijze is maar tevens duidelijk maken dat anderen er heel anders tegenaan kunnen kijken. Aan hem is dan te bepalen in hoeverre hij die andere zienswijzen wenst te onderzoeken .
pi_73054761
ik geloof je!
  woensdag 23 september 2009 @ 22:55:28 #108
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73055162
Kom je dan ook bij mijn Vivisekte? . Ik heb nog vacatures voor discipelen namelijk.
pi_73055198
haha zolang je er geen i tussen propt, vind ik 't een goed plan.
pi_73057964
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.

Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
pi_73061976
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
  donderdag 24 september 2009 @ 10:21:13 #112
35189 Troel
scherp en bot
pi_73062336
quote:
Op donderdag 24 september 2009 00:16 schreef poemojn het volgende:
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.

Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 september 2009 @ 10:22:05 #113
35189 Troel
scherp en bot
pi_73062359
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:03 schreef bixister het volgende:
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
In Haaksbergen wordt er met dat project juist getoond dat er ook veel overeenkomsten zijn, naast natuurlijk de verschillen. Maar ook de overeenkomsten worden dus toegelicht!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_73062749
isookzo troel.
  donderdag 24 september 2009 @ 10:45:27 #115
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_73062961
quote:
foto Op woensdag 23 september 2009 22:17 schreef amaranta het volgende:
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.

En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
  donderdag 24 september 2009 @ 11:32:35 #116
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_73064294
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen. Ik denk ook dat het wennen is, vroeger had je dit soort thema's niet in de programma's en ik kan het alleen maar toejuichen.

Als ik familieleden van mij soms hoor uit dorpjes hier ver vandaan; volledig in shock omdat ze 'een hoofddoek' hebben gezien, ben ik blij dat mijn dochter en zoon met een iets breder wereldbeeld opgroeien.
Ramadan is niets raars, we hebben nu al 2 jaar ramadan mee'gevierd' en als we volgend jaar weer op vakantie gaan naar onze vrienden, dan zijn we er ook eens met het Suikerfeest.

Ik moet bij deze discussie steeds denken aan dat tv fragment van die mevrouw die zei: "Ik heb niets tegen buitenlanders hoor...ik eet ook wel eens Chinees".
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_73068060
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:21 schreef Troel het volgende:
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
klopt, maar ze nemen geen kleuters mee de moskee in, en gaan niet uit van het idee dat alles en iedereen gelijk is Bij oudere kinderen wordt wel uitgelegd wat islam en suikerfeest is, natuurlijk.
pi_73068101
waarom vind jij het idee dat alles en iedereen gelijk is eigenlijk zo verkeerd?
pi_73068561
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
pi_73078784
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:32 schreef Memmel het volgende:
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen.
Er werd idd helemaal niets verteld over de achtergrond van het Suikerfeest. Puur en alleen het zoete eten werd gepresenteerd. Maar ja, voor een peuterprogramma voert het anders wellicht te ver.

En over het moskeebezoek van onze kleuters. Daar zit weinig religieus aan hoor.
"Willen jullie je schoenen uittrekken want dat doen we hier altijd."
"Hier is de gebedsruimte. Bidden doen we in deze houding."
"Die toren heet minaret. Er zitten geen klokken in, maar we draaien een bandje met muziek om de mensen te laten weten dat het tijd is om te komen."
Ik kan het me niet onschuldiger en neutraler voorstellen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_73082895
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:57 schreef poemojn het volgende:
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
ik had hier zelf op dat moment verder op zich niet echt helemaal een mening over, maar vond het zeker wel tolerant en ruimdenkend van haar om dat te denken/vinden.
pi_73083325
quote:
foto Op donderdag 24 september 2009 10:45 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.

En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
je hebt gelijk, ik hb verkeerd op de kalender gekeken.
  donderdag 24 september 2009 @ 22:38:28 #123
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_73086252
Moonah, mag ik vragen waarom jullie met kleuters naar een moskee gaan? En is het alleen naar een moskee? Of doen jullie dan een soort 'thema' en bezoeken jullie ook diverse kerken en een synagoge bijv?

Ik snap niet zo goed wat je met kleuters in een moskee zoekt eigenlijk..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_73086575
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:39 schreef Moonah het volgende:
Het moskeebezoek is ontstaan toen een vader van een Turks meisje in de kleutergroep haar klas uitnodigde. Dat is zo goed bevallen dat we er een traditie van hebben gemaakt.
Traditie is een wat groot woord trouwens.
We hebben het nu 3x gedaan.

En wat je er te zoeken hebt? Als diverse kinderen uit de klas er regelmatig naar toe gaan, is het best interessant voor de anderen. Denk ik zo.

Maar ik ben het wel met je eens (tenminste, dat denk ik op te maken uit je reactie ) dat het bezoek wellicht leerzamer zou zijn in een wat hogere groep. Hoewel de onbevangenheid van kleuters ook wel weer wat heeft.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 24 september 2009 @ 23:02:40 #125
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_73087050
Als ouder zou ik het helemaal niks vinden iig.. Niet op deze manier tenminste.

Wel als je in datzelfde kader en thema rond diezelfde tijd ook een of meerdere kerken bezoekt en bijv. een synagoge ofzo.. Zodat de kinderen het verschil kunnen zien en idd met diverse religies kennis kunnen maken.
Maar niet als op zichzelf staand 'uitje' in de kleutergroep..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop