abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72959382
quote:
Gegevens getuige steekpartij via kliklijn op straat

Justitie in Rotterdam heeft een zwangere vrouw in gevaar gebracht door een van haar afgetapt telefoontje naar Meld Misdaad Anoniem over een dodelijke steekpartij openbaar te maken. De gegevens van de vrouw werden opgenomen in het dossier van de verdachten.

Dode steekpartij
De vrouw belde deze zomer met de kliklijn om informatie te verstrekken over de steekpartij waarbij de Rotterdammer Silvano Cardoso Oliveira om het leven kwam. Haar telefoon werd op dat moment afgeluisterd, omdat zij door de opsporingsdiensten als belangrijke getuige werd gezien.

Politie en justitie besloten vervolgens om het afgetapte telefoontje, tegen de regels in, toe te voegen aan het dossier. Hierdoor weten de verdachten van de dodelijke steekpartij, die momenteel nog vast zitten, dat zij heeft gebeld.

Reputatieschade
Directeur van de kliklijn Guus Wesselink wil zo snel mogelijk opheldering over de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ook wil hij om de tafel met de betrokken opsporingsdiensten om te bekijken of het protocol moet worden aangescherpt.

Wesselink vreest dat de reputatie van de anonieme kliklijn hierdoor op het spel komt te staan. ‘Als mensen vermoeden dat ze worden afgeluisterd, kunnen ze voorlopig misschien beter niet hun eigen telefoon gebruiken als ze naar ons willen bellen,’ zegt hij tegen Spits.
In juli zeiden ze nog dat M. een groot succes was. Moet je vooral met dit soort grappen in het nieuws komen. Tis volgens mij ook niet de eerste keer dat dit gebeurd Ongelofelijk...

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 21-09-2009 10:13:56 ]
  maandag 21 september 2009 @ 10:14:34 #2
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72959539
quote:
De vrouw belde deze zomer met de kliklijn om informatie te verstrekken over de steekpartij waarbij de Rotterdammer Silvano Cardoso Oliveira om het leven kwam. Haar telefoon werd op dat moment afgeluisterd, omdat zij door de opsporingsdiensten als belangrijke getuige werd gezien.
Hmm, dus bij die kliklijn moet je dus wel je gegevens opgeven? En wordt die standaard afgeluisterd, hoe kan de politie haar anders al als belangrijke getuige zien nog voordat ze gebeld heeft?
Vage shit hoor.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72959611
Sinds wanneer worden getuigen afgeluisterd?
  maandag 21 september 2009 @ 10:23:06 #4
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_72959728
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:14 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Hmm, dus bij die kliklijn moet je dus wel je gegevens opgeven? En wordt die standaard afgeluisterd, hoe kan de politie haar anders al als belangrijke getuige zien nog voordat ze gebeld heeft?
Vage shit hoor.
Nee, de kliklijn zelf staat hier buiten. De telefoon van de vrouw werd afgetapt, en of je dan naar je tante of naar MMA belt maakt niet uit.
Blijkbaar is er een afspraak dat gesprekken naar MMA niet gebruikt mogen worden.
pi_72959799
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:17 schreef Maverick_tfd het volgende:
Sinds wanneer worden getuigen afgeluisterd?
Geen idee Misschien is er een verband tussen één van de verdachten en zijzelf. Relationele sfeer en werden de verdachten opgepakt en daarna zijn ze mensen gaan aftappen. Mogelijk dat zijzelf daarna gebeld heeft toen ze al waren opgepakt? Vreemd is het idd wel... of ze is getuige in een andere zaak, maar ja, waarom wordt ze dan afgetapt... of ze wist dat, qua veiligheid ofzo, dat iemand haar telefonisch zou benaderen/bedreigen
  maandag 21 september 2009 @ 10:28:14 #6
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72959842
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:23 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Nee, de kliklijn zelf staat hier buiten. De telefoon van de vrouw werd afgetapt, en of je dan naar je tante of naar MMA belt maakt niet uit.
Blijkbaar is er een afspraak dat gesprekken naar MMA niet gebruikt mogen worden.
Dus de vrouw had eerst al contact gehad met de politie om het eea door te geven en heeft daarna nog een keer met de kliklijn gebeld?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72960057
Ik hoorde het op de radio en vind het een heel onduidelijk verhaal - die vrouw werd afgeluisterd dus ook haar gesprek met MMA werd afgeluisterd, dat is dan toch weer niet zo gek? Het had misschien niet in het dossier moeten staan.
pi_72960734
Snap niet echt hoe dit in elkaar steekt.

Of misschien was die dag al naar het politiebureau geweest en toen heeft ze gezegd dat ze liever anoniem haar verhaal zou doen. Toen hebben ze op het bureau gezegd dat ze dan naar M kan bellen.
Dus de opsporingsdienst is haar toen gaan afluisteren en heeft er voor gezorgd door stommigheid dat ze niet meer anoniem is.

Maar zal mij niet verbazen als de opsporingsdienst gewoon standaard M afluistert, omdat ze anders nooit aan die gegevens kunnen komen van M. Zodat ze die gegevens bij een rechtzaak gebruiken.

Maar dat Meld Misdaad Anoniem niet anoniem is wisten we al langer.
Tijd geleden had een jongetje Balkende Bedreigt via M, kort later was die gearresteerd en zat hij op het Politiebureau.
............................
  maandag 21 september 2009 @ 10:59:43 #9
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72960769
Vervelende situatie natuurlijk, maar het lijkt me meer een vervelende samenloop van omstandigheden. Afgeluisterd, plus naar MMA gebeld, plus dat de richtlijnen niet zijn gevolgd.
pi_72960778
het is sowieso te zot voor woorden dat al je gegevens in het dossier terechtkomen als je wat meldt.
lekker handig voor de dader, scheelt hem een hoop zoekwerk
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 21 september 2009 @ 11:00:32 #11
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_72960790
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:36 schreef SCH het volgende:
Het had misschien niet in het dossier moeten staan.
Het had zeker niet in het dossier moeten staan. Meld misdaad anoniem is hevig aan inflatie onderworpen als dit soort onzin in het nieuws komt.
  maandag 21 september 2009 @ 11:01:15 #12
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_72960811
quote:
Wesselink vreest dat de reputatie van de anonieme kliklijn hierdoor op het spel komt te staan.
En hoe zit het precies met de veiligheid van desbetreffende dame? Lijkt me ook niet volledig onbelangrijk.
  maandag 21 september 2009 @ 11:01:40 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72960825
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:00 schreef Mirjam het volgende:
het is sowieso te zot voor woorden dat al je gegevens in het dossier terechtkomen als je wat meldt.
Dat hadden ze in de DDR beter bekeken inderdaad...
pi_72960909
quote:
Maar de politie van Rotterdam-Rijnmond had ondertussen niet stil gezeten. De steekpartij was al uitgebreid belicht in het programma Opsporing Verzocht en verschillende getuigen hadden zich reeds gemeld. Het net sloot zich om de verdachten. Om de zaak te kunnen afronden, besloot de politie in overeenstemming met het Openbaar Ministerie de telefoons van de verdachten en hun omgeving af te luisteren.

Bianca: ,,Mij werd op enig moment ook gevraagd om als getuige een verklaring af te leggen. Ik wilde dat niet. Ik was er klaar mee. Maar ik voelde me onder druk gezet. Tijdens een tweede verhoor vroegen ze me weer om een verklaring af te leggen. En tijdens dat verhoor overviel een vrouwelijke agent me opeens met een vraag die ik niet zag aankomen. 'Waarom belde je dan met M. als je niks te verklaren hebt?' Ik schrok me dood. En ik werd kwaad. Hoe kunnen jullie dit weten, vroeg ik. Toen vertelden ze me dat mijn telefoon al een tijd werd getapt. En alles wat zij aftappen, mogen ze gebruiken in het onderzoek. En mijn gesprek met M. was opgenomen in het dossier. O mijn god, dacht ik. Hoe kan dit? Ik dacht dat ik anoniem was toen ik belde."
Bron: Spits.

.
pi_72960913
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:00 schreef Mirjam het volgende:
Dit dus. Het is echt niet zo dat ze daar niet bij kunnen, al dan niet met omkoping/bedreiging... zeer slecht dus.
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72960926
Politiestaat iemand?
pi_72960954
Justitie in Nederland gaat heel vaak behoorlijk ver.
pi_72960957
Onduidelijk verhaal idd. Ze wérd al afgeluisterd omdat ze getuigde was ofzo? En daarna heeft ze dus nog een keer MMA gebeld met extra info die ze niet al als getuige aan de politie had gegeven.

Had ze vast zo d'r redenen voor om die info niet direct te geven, er kwalijk dat dan dus nu haar gegevens op straat liggen. En ik mag toch ook hopen dat het niet normaal is om een gewone getuige af te gaan luisteren
pi_72960999
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:04 schreef Maverick_tfd het volgende:
Politiestaat iemand?
Tja we gaan wel die kant op, steeds minder privacy etc.
Alleen al een achterlijk hoog cijfer aan taps hebben we in NL.
............................
pi_72961001
Nederland is toch met afstand de grootste telefoon afluisteraar ter wereld?
pi_72961004
Je moet er vanuit gaan dat alles dat je met de politie communiceert in een evt. strafdossier komt te staan. NOOIT met de politie praten dus.
pi_72961019
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:07 schreef bluespice het volgende:
Je moet er vanuit gaan dat alles dat je met de politie communiceert in een evt. strafdossier komt te staan. NOOIT met de politie praten dus.

Da's leuk als er iets gejat is van je, of als je mishandeld bent of ... of...
Mr. Prolapse 2009
pi_72961025
Uit cijfers van het Ministerie van Justitie blijkt dat in Nederland per dag bijna evenveel telefoontaps lopen als in de Verenigde Staten in een heel jaar. Gemiddeld 1681 per dag.

Damn..
pi_72961051
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:04 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Dit dus. Het is echt niet zo dat ze daar niet bij kunnen, al dan niet met omkoping/bedreiging... zeer slecht dus.
je mag volgens mij je dossier gewoon inzien hoor. dus, lekker makkelijk.
pi_72961063
En dan vergeten we even het verschil in populatie.
  maandag 21 september 2009 @ 11:09:37 #26
159979 G.Fawkes
pi_72961078
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:08 schreef IHVK het volgende:
Uit cijfers van het Ministerie van Justitie blijkt dat in Nederland per dag bijna evenveel telefoontaps lopen als in de Verenigde Staten in een heel jaar. Gemiddeld 1681 per dag.

Damn..
What the fuck is that all about, idd?

Ik had laatst een topic geopend over al die maatregelen die zo ver weg leken en toch er ineens blijken te zijn of veel te ver zijn doorgeschoten:

Tijden zijn echt bizar snel veranderd
pi_72961105
quote:

Damn..
Echt belachelijk, net als dat nederland als enige land die vingerafdrukken van de nieuwe paspoorten op gaat slaan. Vroeger stonden we bekend als een tolerant en vooral vrij land. Euthanasie, abortus, homo-huwelijk. Maar ondertussen word alles in rap tempo ingedamd

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2009 11:10:47 ]
pi_72961132
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:09 schreef IHVK het volgende:
En dan vergeten we even het verschil in populatie.
En Echelon.
  maandag 21 september 2009 @ 11:12:23 #29
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_72961161
Ik geloof er niets van dat in Amerika maar 1700 telefoons worden afgetapt per jaar.
pi_72961162
quote:

Damn..
Het merendeel is prepaid mobiel

Maar het is een hoog getal dat klopt.
Mr. Prolapse 2009
pi_72961178
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:11 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

En Echelon.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON

Is dat weggelaten in dat bewuste onderzoek?
pi_72961180
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:12 schreef Dragorius het volgende:

[..]

da's geen excuus.
dat zijn er echt veel te veel, slaat nergens op
  maandag 21 september 2009 @ 11:13:23 #33
159979 G.Fawkes
pi_72961194
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:12 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Maar het is een hoog getal dat klopt.
Ohh prepaid mobiel. Dan is het goed
pi_72961206
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:13 schreef IHVK het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON

Is dat weggelaten in dat bewuste onderzoek?
Dat neem ik aan van wel, Echelon onderschept vrijwel al het communicatieverkeer, denkt men.
pi_72961209
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:12 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik geloof er niets van dat in Amerika maar 1700 telefoons worden afgetapt per jaar.
Ja eerlijk gezegd had ik daar ook een paar vraagtekens bij. Maar dan nog is 1700 per dag absurd hoog?
Of zou het écht nodig zijn?
pi_72961242
Dus alles wat wij nu typen wordt ook onderschept door Echelon in Groningen?
  maandag 21 september 2009 @ 11:15:22 #37
159979 G.Fawkes
pi_72961257
quote:

[..]

Ja eerlijk gezegd had ik daar ook een paar vraagtekens bij. Maar dan nog is 1700 per dag absurd hoog?
Volgens mij is het in Amerika best lastig om dat soort dingen in de rechtzaal te gebruiken ed...
  maandag 21 september 2009 @ 11:15:47 #38
159979 G.Fawkes
pi_72961268
quote:

[..]

Tuurlijk is het echt nodig. Hoe moet de overheid anders weten wat we denken
pi_72961290
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:14 schreef IHVK het volgende:
Wat best nutteloos is want ze kunnen het gewoon bekijken.

pi_72961306
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:14 schreef IHVK het volgende:
Deze vriendjes:
http://nl.wikipedia.org/w(...)lligence_Organisatie
pi_72961344
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:13 schreef Mirjam het volgende:

[..]

da's geen excuus.
dat zijn er echt veel te veel, slaat nergens op
Je wil niet weten hoeveel telefoonnumers sommige verdachten tegelijk beheren Het zijn ook geen 1700 nieuwe nummers per dag he.

Ja, het is veel, maar het stelt niks voor vergeleken met de vele miljoenen aan telefoons zowel vast als mobiel die er zijn.

Dit lekken van die kliklijn is wel een dikke faal
Mr. Prolapse 2009
  maandag 21 september 2009 @ 11:23:32 #42
159979 G.Fawkes
pi_72961490
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:18 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Je wil niet weten hoeveel telefoonnumers sommige verdachten tegelijk beheren Het zijn ook geen 1700 nieuwe nummers per dag he.

Ja, het is veel, maar het stelt niks voor vergeleken met de vele miljoenen aan telefoons zowel vast als mobiel die er zijn.

Dit lekken van die kliklijn is wel een dikke faal
Doe eens een gok, 5 per crimineel? Een continu stroom 1700 taps per dag is gewoon veel te veel. Lijkt me niet dat je dat hoeft goed te praten
pi_72961564
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:23 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Doe eens een gok, 5 per crimineel? Een continu stroom 1700 taps per dag is gewoon veel te veel. Lijkt me niet dat je dat hoeft goed te praten
5 per crimineel is redelijk gemiddeld ja

Ik praat ook niks goed, maar wil het graag relativeren door wat extra toelichting te geven.

In een ideale wereld zijn taps niet nodig en is er sociale controle op criminaliteit
Mr. Prolapse 2009
  maandag 21 september 2009 @ 11:30:43 #44
159979 G.Fawkes
pi_72961684
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:26 schreef Dragorius het volgende:

[..]

5 per crimineel is redelijk gemiddeld ja

Ik praat ook niks goed, maar wil het graag relativeren door wat extra toelichting te geven.

In een ideale wereld zijn taps niet nodig en is er sociale controle op criminaliteit
In een ideale wereld is idd geen criminaliteit maar die constatering is geen enkele goedkeuring voor afluisterpraktijken. Laat staan voor 1700 per dag.

Zoals Franklin ooit zei:
quote:
They who would give up an essential liberty for temporary security, deserve neither liberty or security
pi_72961757
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:30 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

In een ideale wereld is idd geen criminaliteit maar die constatering is geen enkele goedkeuring voor afluisterpraktijken. Laat staan voor 1700 per dag.

Zoals Franklin ooit zei:
[..]

Nee, niet afluisteren en het tuig hun gang laten gaan is inderdaad beter voor onze maatschappij
Mr. Prolapse 2009
  maandag 21 september 2009 @ 11:35:40 #46
159979 G.Fawkes
pi_72961819
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:33 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Nee, niet afluisteren en het tuig hun gang laten gaan is inderdaad beter voor onze maatschappij
Probeer even mee te denken (hoewel het misschien lastig voor je kan zijn). Er zijn miljoenen tussenwegen tussen 1700 telefoongesprekken per dag aftappen of alle criminelen lopen vrij. Simpele ziel
pi_72961949
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:35 schreef G.Fawkes het volgende:

[..]

Probeer even mee te denken (hoewel het misschien lastig voor je kan zijn). Er zijn miljoenen tussenwegen tussen 1700 telefoongesprekken per dag aftappen of alle criminelen lopen vrij. Simpele ziel
Let even op je woorden aub

Wat stel je voor dan? Wat we merken is dat de taps effectief zijn (met uitzondering van fuck ups zoals bij de Hell's Angels...vast onder bedreiging/omkoping, dat terzijde) en dat daardoor een hoop zaken afgevangen kunnen worden.

Wil best "meedenken" maar aangezien ik zelf een tijdje hierin heb "gezeten" valt er weinig anders over te vermelden. En zo spannend is het niet
Mr. Prolapse 2009
  maandag 21 september 2009 @ 11:44:26 #48
159979 G.Fawkes
pi_72962135
Voordat we een gaan bedenken of er iets is wat beter zou werken dan tappen van telefoongesprekken, ben ik veel meer geïnteresseerd of tappen ansich wel oké is. Heiligt het doel de middelen? Hoeveel boeven moeten er gepapt worden om het oke te maken dat er 1700 telefoongesprekken per dag worden getapt? Of is het al prima als er maar 1 boef per jaar wordt gepakt met de praktijk?

Naar mijn mening worden deze overwegen maar zelden gemaakt en is het een lobbygroep tegen de andere. Niet met argumenten maar met pionnen. Ik vind het schandalig hoeveel er inmiddels al veranderd is in Nederland zonder dat fundamentele discussies zijn gevoerd. Ik weet niet of het de schuld is van de volksvertegenwoordiging of van het volk zelf. Een volk dat door 100 burka's al jaren aan het stuiptrekken is maar belangrijke maatregelen die iedereen aangaan tussen neus en lippen door wenst te beslissen.
pi_72962185
De verhouding taps:opgeloste zaken is natuurlijk het enige wat kan verduidelijken of het geoorloofd is of niet. Maar ik gok niet dat we dat ooit te weten krijgen
pi_72962223
Laten we even voorop stellen dat wat er getapt wordt, verdachten zijn. Niet Jan-met-de-pet.
Voordat een tap geplaatst mag worden gaat daar een heel Juridisch bevel overheen, plus een exacte afbakening van tijd. Dus een periode van een paar dagen bijvoorbeeld.
Mr. Prolapse 2009
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')