In juli zeiden ze nog dat M. een groot succes was. Moet je vooral met dit soort grappen in het nieuws komen. Tis volgens mij ook niet de eerste keer dat dit gebeurdquote:Gegevens getuige steekpartij via kliklijn op straat
Justitie in Rotterdam heeft een zwangere vrouw in gevaar gebracht door een van haar afgetapt telefoontje naar Meld Misdaad Anoniem over een dodelijke steekpartij openbaar te maken. De gegevens van de vrouw werden opgenomen in het dossier van de verdachten.
Dode steekpartij
De vrouw belde deze zomer met de kliklijn om informatie te verstrekken over de steekpartij waarbij de Rotterdammer Silvano Cardoso Oliveira om het leven kwam. Haar telefoon werd op dat moment afgeluisterd, omdat zij door de opsporingsdiensten als belangrijke getuige werd gezien.
Politie en justitie besloten vervolgens om het afgetapte telefoontje, tegen de regels in, toe te voegen aan het dossier. Hierdoor weten de verdachten van de dodelijke steekpartij, die momenteel nog vast zitten, dat zij heeft gebeld.
Reputatieschade
Directeur van de kliklijn Guus Wesselink wil zo snel mogelijk opheldering over de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ook wil hij om de tafel met de betrokken opsporingsdiensten om te bekijken of het protocol moet worden aangescherpt.
Wesselink vreest dat de reputatie van de anonieme kliklijn hierdoor op het spel komt te staan. ‘Als mensen vermoeden dat ze worden afgeluisterd, kunnen ze voorlopig misschien beter niet hun eigen telefoon gebruiken als ze naar ons willen bellen,’ zegt hij tegen Spits.
Hmm, dus bij die kliklijn moet je dus wel je gegevens opgeven? En wordt die standaard afgeluisterd, hoe kan de politie haar anders al als belangrijke getuige zien nog voordat ze gebeld heeft?quote:De vrouw belde deze zomer met de kliklijn om informatie te verstrekken over de steekpartij waarbij de Rotterdammer Silvano Cardoso Oliveira om het leven kwam. Haar telefoon werd op dat moment afgeluisterd, omdat zij door de opsporingsdiensten als belangrijke getuige werd gezien.
Nee, de kliklijn zelf staat hier buiten. De telefoon van de vrouw werd afgetapt, en of je dan naar je tante of naar MMA belt maakt niet uit.quote:Op maandag 21 september 2009 10:14 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Hmm, dus bij die kliklijn moet je dus wel je gegevens opgeven? En wordt die standaard afgeluisterd, hoe kan de politie haar anders al als belangrijke getuige zien nog voordat ze gebeld heeft?
Vage shit hoor.
Geen ideequote:Op maandag 21 september 2009 10:17 schreef Maverick_tfd het volgende:
Sinds wanneer worden getuigen afgeluisterd?
Dus de vrouw had eerst al contact gehad met de politie om het eea door te geven en heeft daarna nog een keer met de kliklijn gebeld?quote:Op maandag 21 september 2009 10:23 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Nee, de kliklijn zelf staat hier buiten. De telefoon van de vrouw werd afgetapt, en of je dan naar je tante of naar MMA belt maakt niet uit.
Blijkbaar is er een afspraak dat gesprekken naar MMA niet gebruikt mogen worden.
Het had zeker niet in het dossier moeten staan. Meld misdaad anoniem is hevig aan inflatie onderworpen als dit soort onzin in het nieuws komt.quote:Op maandag 21 september 2009 10:36 schreef SCH het volgende:
Het had misschien niet in het dossier moeten staan.
En hoe zit het precies met de veiligheid van desbetreffende dame? Lijkt me ook niet volledig onbelangrijk.quote:Wesselink vreest dat de reputatie van de anonieme kliklijn hierdoor op het spel komt te staan.
Dat hadden ze in de DDR beter bekeken inderdaad...quote:Op maandag 21 september 2009 11:00 schreef Mirjam het volgende:
het is sowieso te zot voor woorden dat al je gegevens in het dossier terechtkomen als je wat meldt.
lekker handig voor de dader, scheelt hem een hoop zoekwerk
Bron: Spits.quote:Maar de politie van Rotterdam-Rijnmond had ondertussen niet stil gezeten. De steekpartij was al uitgebreid belicht in het programma Opsporing Verzocht en verschillende getuigen hadden zich reeds gemeld. Het net sloot zich om de verdachten. Om de zaak te kunnen afronden, besloot de politie in overeenstemming met het Openbaar Ministerie de telefoons van de verdachten en hun omgeving af te luisteren.
Bianca: ,,Mij werd op enig moment ook gevraagd om als getuige een verklaring af te leggen. Ik wilde dat niet. Ik was er klaar mee. Maar ik voelde me onder druk gezet. Tijdens een tweede verhoor vroegen ze me weer om een verklaring af te leggen. En tijdens dat verhoor overviel een vrouwelijke agent me opeens met een vraag die ik niet zag aankomen. 'Waarom belde je dan met M. als je niks te verklaren hebt?' Ik schrok me dood. En ik werd kwaad. Hoe kunnen jullie dit weten, vroeg ik. Toen vertelden ze me dat mijn telefoon al een tijd werd getapt. En alles wat zij aftappen, mogen ze gebruiken in het onderzoek. En mijn gesprek met M. was opgenomen in het dossier. O mijn god, dacht ik. Hoe kan dit? Ik dacht dat ik anoniem was toen ik belde."
Dit dus. Het is echt niet zo dat ze daar niet bij kunnen, al dan niet met omkoping/bedreiging... zeer slecht dus.quote:Op maandag 21 september 2009 11:00 schreef Mirjam het volgende:
het is sowieso te zot voor woorden dat al je gegevens in het dossier terechtkomen als je wat meldt.
lekker handig voor de dader, scheelt hem een hoop zoekwerk
Tja we gaan wel die kant op, steeds minder privacy etc.quote:Op maandag 21 september 2009 11:04 schreef Maverick_tfd het volgende:
Politiestaat iemand?
quote:Op maandag 21 september 2009 11:07 schreef bluespice het volgende:
Je moet er vanuit gaan dat alles dat je met de politie communiceert in een evt. strafdossier komt te staan. NOOIT met de politie praten dus.
je mag volgens mij je dossier gewoon inzien hoor. dus, lekker makkelijk.quote:Op maandag 21 september 2009 11:04 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dit dus. Het is echt niet zo dat ze daar niet bij kunnen, al dan niet met omkoping/bedreiging... zeer slecht dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |